Permalänk
Medlem

"Ladda ner" gratis data till iphone?

Vadfan menar jag undrar du säkert. Men eftersom det är dyrt som fan med obegränsad data till mobiler, går det inte att "Ladda ner" datan från datorn och kanske lägga den på en raspberry pi så det funkar som ett mobilt bredband / 4G router och använda det senare? Det måste ju gå på något sätt tycker jag.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

Haha, va? Skall du ha Internet på skiva, eller?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt. Vill du ladda ner internet och lagra det på en lagringsenhet? Är det något speciellt som exempelvis en film osv så går det såklart att ladda ner den för senare uppspelning.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Vad har du rökt?

Permalänk
Inaktiv

Lol, ja du kan ju ha en raspberry med squid proxy och offline wikipedia typ Sjukt ovärt.

Permalänk
Hedersmedlem

Påminner om en annan site.
http://downloadmoreram.com/

Vad är det du tänkt ladda ner? Du kan hämta material för netflix och Spotify i offlineläge och du kan även förcachea hemsidor om så önskas. Går även att spara videos feån youtube och liknande. Behövs ingen Raspberry för det. Från ett USBminne kommer du åt sakerna på mobilen direkt.
En tydligare beskrivning av vad du tänkt göra är kanske lämpligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Ja, du kan bygga en portal mediacentral med tex en pi + lite annat (powerbank, usbminne (inte säkert på att man kan driva en portabel hårddisk med en pi), etc) och sen koppla upp dig mot den med din iphone.

Permalänk

Jag brukar passa på när det är REA på data och fyller några petflaskor. En flaska brukar räcka till en Netflix rulle cirka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Vadfan menar jag undrar du säkert. Men eftersom det är dyrt som fan med obegränsad data till mobiler, går det inte att "Ladda ner" datan från datorn och kanske lägga den på en raspberry pi så det funkar som ett mobilt bredband / 4G router och använda det senare? Det måste ju gå på något sätt tycker jag.

I Safari finns det en "läslista" som du kan spara sidor med för att läsa senare, även om du inte har något internet

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Du kan ju ladda ner all media du konsumerar istället för att streama. T.ex Youtube och musik.

Permalänk
Medlem

Tänkte mest att kolla livestreams lyssna musik via min youtube lista o sånna grejer.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Tänkte mest att kolla livestreams lyssna musik via min youtube lista o sånna grejer.

Du ska ladda ner live-streams? Inte för att vara sån men verkar svårt att ladda ner något från framtiden kan man ju tycka

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Kolla livestreams som du har laddat ner i förväg alltså? Lyckas du med det så slipper du nog ha problem med att betala för data i framtiden, tidsresa ger tveklöst nobelpris!

Visa signatur

OS: Win 7 | Chassi: Antec 1200 | Mobo: M3A32-MVP Deluxe Wi-fi | Cpu: Amd Phenom II 940 x4 @ 3.0 Ghz | Gpu: Nvidia 560 ti 448 core | 8 gb blandad ddr2-ram | Psu: Corsair 620W HX | Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Tänkte mest att kolla livestreams lyssna musik via min youtube lista o sånna grejer.

Det här är så dumt att jag är mållös. Tror du verkligen att man kan ladda ned bandbredd och spara det på ett minneskort?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Youtube listan kan du ladda ner... dock inte livestream om du inte har ett wifi chipp i mobilen som kan snappa upp tachyon sändningar.. dessa kan dock kosta en förmögenhet och kommer med extremt stor sannolikhet kosta dig livet om någon får reda på att du har en sådan.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på vem som kan bli den första att förklara vad tusan TS eg vill göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Tänkte mest att kolla livestreams lyssna musik via min youtube lista o sånna grejer.

Grejen med livestreams är ju att de sker medan du tittar på dem. Det är alltså omöjligt för dig att ladda ned datan i förväg (innan livestreamen ens har skett) för att sedan titta på den medan den faktiskt sker. Du kan dock absolut spara data på ditt musiklyssnande genom att t.ex. köpa låtarna på iTunes eller använda spotify premium och därmed få offline-lagring. Eller om det inte är copyright-skyddat borde det vara okej att helt enkelt med valfri app ladda ned youtube-klippen du lyssnar/tittar på

Hoppas det var förståeligt! Jag fick mig ett riktigt gott skratt iaf!

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan jag läste ett så... Förvirrat inlägg. Du gjorde min kväll även om det visar sig att vi har missförstått dig <3

Permalänk
Medlem

Hejsan Sunezata,

Skrivet av Sunezata:

Vadfan menar jag undrar du säkert. Men eftersom det är dyrt som fan med obegränsad data till mobiler, går det inte att "Ladda ner" datan från datorn och kanske lägga den på en raspberry pi så det funkar som ett mobilt bredband / 4G router och använda det senare? Det måste ju gå på något sätt tycker jag.

Istället för mobildata, varför inte använda Wifi?
Eller har jag helt missat något?

Permalänk
Avstängd

Det är lite som att åka flygplan och sedan spara resan i ett mjölkpaket för att sedan använda den för att pendla till jobbet med vid ett senare tillfälle.

Permalänk
Medlem

Svar 2: Du kan även sätta upp en raspberry pi med ett 4G/3G usb modem och använda den som portabel wifipunkt och surfa genom den (då om man skulle ha ett mobilt bredbandsabbonemang med bättre villkor än det man har till telefonen), eller så skaffar man en trådlös wlan router.

Edit: om man bara är ute efter data och inte ringa (kan annars lösas genom ett kontantabbonemang om man ringer lite), och beroende på surfmängd, så går det att få tag på mobila bredbandsabbonemang som är billigare än samma mängd med ett mobilabonnemang. Lösningen blir klumpigare dock, man måste hela tiden ha med sig en enhet till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan Sunezata,
Istället för mobildata, varför inte använda Wifi?
Eller har jag helt missat något?

Om jag sitter på bussen då?

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Väntar med spänning på vem som kan bli den första att förklara vad tusan TS eg vill göra

Men liksom, man tankar ner data som kanske lagras i en fil som man sedan kan använda för att surfa på. Som ett mobilt bredband.
Men istället för att betala för det ska man tanka ner det som man tankar ner windows 10 från piratebay. Förstår ni?
Låter ju fanemig som nasa teknik men kan telia eller tele2 göra det med en liten box borde jag kunna göra det med en raspberry pi.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk
Medlem

@Sunezata:

Det smidigate du kan använda är offline-funktioner som vissa streamingtjänster använder - t.ex. Spotify.

I princip kan du rippa videor och musik, antingen från onlinekällor (t.ex. youtube) eller offlinekällor (t.ex. optiska medier) och överföra till din mobil, du gör det i t.ex. MP3-format. Så gjorde man "förr". Använda lagrad data med en Raspberry Pi kräver en extra strömkälla och ett extra lagringsmedium, så då måste du gå runt med din mobil, ett batteripack, en Pi som använder Wi-Fi som du sedan ansluter din mobil med.

Eller så skippar du hela överhänget och skaffar ett mobilabonnemang TILL DIN MOBILTELEFON som har just obegränsat med surf.

Sen finns det faktiskt offlineinternet-lösningar - läs mer här: http://www.offlineinternet.org/, men jag tvivlar på att man prioriterar video- och ljudmaterial.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Mattecoach

@Sunezata:

Men alltså... Mobilt bredband betyder att man betalar en operatör för att kunna ladda ner data var man vill. Du kan ladda ner data "i förväg" om du vill, men då måste du ju veta vilken data du vill ha. T.ex. går det att ladda ner musik (Spotify) för att lyssna på senare, men då måste du tala om för Spotify vad du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Sunezata:

Men alltså... Mobilt bredband betyder att man betalar en operatör för att kunna ladda ner data var man vill. Du kan ladda ner data "i förväg" om du vill, men då måste du ju veta vilken data du vill ha. T.ex. går det att ladda ner musik (Spotify) för att lyssna på senare, men då måste du tala om för Spotify vad du vill ha.

Aaawh. alltså detta ämnet är så jävla petigt. Svårt att veta hur man ska berätta det.

Visa signatur

Jag är fan inte smart men endå är jag smartare än dig!

Permalänk

följer..

Permalänk
Inaktiv

Hur kan så många gå rakt i en uppenbar trollfälla ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunezata:

Aaawh. alltså detta ämnet är så jävla petigt. Svårt att veta hur man ska berätta det.

Om jag har tolkat din beskrivning rätt (och likadant som flera före mig) så vill du alltså "ladda ner" data på ett minneskort som du sen kan ta med dig och använda som ett mobilt bredband för att surfa/kolla youtube/ whatever precis som hemma. Stämmer det?

Om så är fallet så går det inte. Det fungerar inte så.
Precis som att man inte kan skriva ut en bild som senare blir en bild som inte är tagen än, eller att du kan trampa på din träningscykel hemma och stoppa i en låda för att slippa cykla sen när du vill ta dig någonstans.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 2600X Kylning: Noctua NH-D15 Moderkort: ROG Strix B-450-F GPU: MSI GTX 1070 Armor OC Minne: 32 GB Corsair Vengeance PRO PSU: EVGA Supernova 650 G2 Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sunezata:

Men liksom, man tankar ner data som kanske lagras i en fil som man sedan kan använda för att surfa på. Som ett mobilt bredband.
Men istället för att betala för det ska man tanka ner det som man tankar ner windows 10 från piratebay. Förstår ni?
Låter ju fanemig som nasa teknik men kan telia eller tele2 göra det med en liten box borde jag kunna göra det med en raspberry pi.

Du vet inte hur "internet" fungerar va?
Man kan inte ladda ner data eller bandbredd. Eller vill du "piratsurfa" på en operatörs nät.? Knappast möjligt.