Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Vilka inställningar? Superposition belastar ju CPU'n nada så för mig låter det som en drivrutinsfråga.

Jag fick högre score med min 2500k och 980ti än vad folk med 1070 och 6700k fick. Det var i "standardinställningarna". Tror även ramhastigheten spelar roll i det benchet då det i stort sätt bara handlar om att skicka draw calls så snabbt som möjligt till GPU'n. Något rambandbredd påverkar.

Från det ena till det andra. Hittade en skön video angående låsta i5or vs Ryzen idag. Många tester som testar CPU:Erna "rättvist" mot varandra, när det egentligen inte är rättvist då Intel-systemet blir dyrare och rätt så ologiskt.

https://youtu.be/JASuqhT8prk

Den videon e rent floskler å skapat för att tillfredsställa vissa som har köpt sig en viss typ av plattform..
Billiga h mobobos stödjer visst snabba minnen, Mindblank har här dragit en förhastad slutsats efter att enbart läst intel cpu ark specifikationerna utan att ha kollat vad moderkortstillverkarna säger vad deras moderkort stödjer.
du kan få tag på billiga budget moderkort från intel, du kan ej klocka men du kan köra snabba minnen å det är väl det han gnäller om här mest av allt å får till det så fel.

Det är många gånger Mindblank gör en Mindblank

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Den videon e rent floskler å skapat för att tillfredsställa vissa som har köpt sig en viss typ av plattform..
Billiga h mobobos stödjer visst snabba minnen, Mindblank har här dragit en förhastad slutsats efter att enbart läst intel cpu ark specifikationerna utan att ha kollat vad moderkortstillverkarna säger vad deras moderkort stödjer.
du kan få tag på billiga budget moderkort från intel, du kan ej klocka men du kan köra snabba minnen å det är väl det han gnäller om här mest av allt å får till det så fel.

Ah, kan så vara. Jag var bara in på inet och kollade specs innan och hittade inte några billiga intel som var specade för några överklockade frekvenser. Kan ju tycka att det vore något man skulle lista om man ville sälja moderkort.

Nåja. Ska kolla upp det hör lite senare för nu blev det ju mer intressant.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Efter att ha tittat runt så har jag bara hittat ett icke-Z moderkort som stödjer överklockade minnen, iaf enligt tillverkarnas produktsidor. Det var Asus h270 Strix-kort för 1500 spänn. Inte gått igenom varenda moderkort i världen men överklockningsbarheten av minnen på b150/h110/h170/h270 verkar iaf officiellt vara rätt så sällsynt. Stöds det i bios trots att dom inte specar det eller missar jag något? Mest kollat på Gigabyte och Asus iofs. Är det märkesberoende?

Edit: på Asrocks moderkort kan man "överklocka" timings. Vilket jag inte anser kvala in.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av the squonk:

I Superposition Som är ett VR-benchmark flaskar Ryzen tom ett GTX1070, det blev tyst länge i en tråd nyligen när jag fick en hel del högre poäng/fps i Superposition med 6700K/GTX1070 än en användare med Ryzen 1700/GTX1080Ti.

Det är nice med många kärnor men det är inte en ring to rule them all.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett test i Superposition anger hur väl något fungerar i Superposition inte mycket mer.
Det samma gäller de flesta artificiella tester, tex 3DMark.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Efter att ha tittat runt så har jag bara hittat ett icke-Z moderkort som stödjer överklockade minnen, iaf enligt tillverkarnas produktsidor. Det var Asus h270 Strix-kort för 1500 spänn. Inte gått igenom varenda moderkort i världen men överklockningsbarheten av minnen på b150/h110/h170/h270 verkar iaf officiellt vara rätt så sällsynt. Stöds det i bios trots att dom inte specar det eller missar jag något? Mest kollat på Gigabyte och Asus iofs. Är det märkesberoende?

Edit: på Asrocks moderkort kan man "överklocka" timings. Vilket jag inte anser kvala in.

Du kan ju inte ändra något som att överklocka eller ens ändra latenserna, men att köra med minnen som är 3000mhz eller 3200 är inga problem. som sagt, har haft ett superbilligt h110 asus mini-itx å den hade xmp presets över 3200 minnen. Å det verkar inte vara något sällsynt för andra märken heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, såklart. Men är det rimligt att anta att folk verkligen gör det, och i så fall, när de väl skaffat sitt monsterkort, är det rimligt att anta att dagens framtidens spel är like dåligt optimerade för Ryzen som idag? Nej och Nej.

Som det är nu så flaskar ju Ryzen inte ens ett 1080TI (som är ett kort som väldigt få har råd med nu, och det kommer förmodligen vara durt att köpa även begagnat), så även om det så småningom kommer ett mainstream-kort som motsvarar 1080TI's prestanda till ett pris folk har råd med, och spelen då är lika dåligt optimerade som idag, så är det inte ett problem.

Det är helt enkelt ett mycket dåligt test som simulerar ett framtidsscenario som troligtvis inte kommer att inträffa.

Jag vet faktiskt inte om det verkligen är ett scenario som inte kommer inträffa, helt klart att framtida spel kommer bli mer optimerade för flertrådat och skillnaden där kommer vara mindre (i en perfekt värld obefintlig ungefär 2020), men vi får inte glömma bort att då tekniken blir mer tillgänglig och till sist droppar i händerna på average joe, då kommer 720p (förhoppningsvis 1080p då) vara relevant, det är fortfarande mer intressant vad högsta inställningar för stabila n FPS vid x,y upplösning är, men konceptet av höga inställningar vid lägre upplösningar kommer komma tillbaka då spelfältet har jämnat ut sig och vi har en par generationer av både processorer och spel som faktiskt är skapade mer optimerade för att spela med varandra.

Skrivet av Ratatosk:

@Decimal: Anta att du vill testa två grafikort, grafikkort A är starkare än grafikkort B i allt utom AA.

1. Du testar korten genom att dra på högsta inställningar på allt, eftersom du har full AA kommer A prestera sämre, A kommer kanske bara upp 15 fps och B kommer upp i 20, B presterar bättre.

2. Nu testar du igen, men sänker inställningarna till vettiga för att kunna spela, nu få kort A 75 fps och B får 50, A är alltså ett bättre kort trots att det presterade sämre än B i första testet.

Första testet var alltså missledande, eftersom det testade med fel förutsättningar.

Jag skulle faktiskt se några exempel på sådana grafikkort.

Problemet med logiken är ju att ett bättre grafikkort i regel presterar bättre än ett sämre när inställningarna är lika på båda. Om det inte finns nåt gengångarkort med extremt hög hastighet och extremt lite beräkningsenheter (så grafikkorten får olika flaskhalsar), men kort med mindre beräkningsenheter brukar även ha lite lägre/samma klock som storsyskonen. Så rent praktiskt fungerar inte ditt exempel om inte scenario 2s B kort kör med högre inställningar, och då blir det helt plötsligt äpplen och päron som jämförs.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@DST: Fast xmp presets över Intels specade maxhastighet för chipset är väl överklockning. Bara det att ramen snackar med moderkortet så man slipper knacka in värdena själv. Jag kan iofs förstå att detta skulle göra det möjligt är korten att köra högre ramhastigheter utan att officiellt stödja överklockning, om man nu med överklockning menar manuell sådan. Men det är ju skumt att dom isf inte skriver ut vilka hastigheter som stödjs med xmp i specifikationerna.

Jag kunde ju googla detta men ska jag förstå detta som att minnen specade över Intels officiellt stödda ramhastighet alltid (eller ofta) kan nå denna hastighet (iaf upp till 3200 MHz) med xmp?
Åter igen, helt galet att detta isf inte skrivs in i specifikationerna...

Edit: Det står ju på moderkorten att dom stödjer Intels xmp, men detta betyder ju bara att du slipper ställa in minnena själv, det betyder ju inte per automatik att korten klarar minnen i högre frekvens än specat. 2133 MHz-minnen har ju också xmp-profiler. Allt över spec är ju överklockning så jag kan förstå om man inte tror att Intels chips klarar mer ön spec när det inte står någonstans.

/smått förvirrad.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Mycket intressanta diskussioner måste jag säga både fram och tillbaka. Jag var helt inne på en ryzen 7 av något slag men jag kör nog intel ändå. Anledningen är inte spel eller cinemabenchprestanda de är inte så stor skillnad på fps fronten tycker jag och cinemabench kör jag inte dakligen direkt. Att koda videos tar någon minut hit eller dit är inte heller särskilt viktigt. Det vore kul att stödja amd för konkurrensen skull men hela platformen känns väldigt ofärdig.

Folk tycks ha STORA problem med stabilitet och få sina minnen & gå i vettiga hastigheter. Det ska va samsung ram, det ska va single side minnen (max 8 gb) och gud förbjude om du kör mer än 2 stickor. Då går hastigheten ner radikalt och bootloops vekar nästan "normal" läget när det gäller x370 korten. Därav väljer jag intel igen. Det vore ju kul att köra en massa VM men det blir väl svårt när man bara har 16 gb ram i vettig hastighet?

Många tycks argumentera att det blir bättre i framtiden, jag hoppas verkligen det. Men jag betvivlar det i lika stor utsträckning som jag hoppas. Jag menar när man skriver ett program så kompilerar man ju inte för en specifik cpu. Man bara kompilerar för plattformen det ska köras på. Klart man kan se till att programmen använder fler trådar, men bara i viss mån. Oftast behöver man ju köra kod i tur och ordning. Sen är ju kostnaden för liknande optimering rent ut sagt brutal. Man ska ju inte räkna med att indie spelen får någon optimering för en specifik grafikkorts arkitektur eller processor.

Jag får kolla in när nästa chipset kommit, hoppas de fått ihop skutan då. Framförallt minnesstödet. Varför har AMD inte fixat det här innan release?

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@DST: Fast xmp presets över Intels specade maxhastighet för chipset är väl överklockning. Bara det att ramen snackar med moderkortet så man slipper knacka in värdena själv. Jag kan iofs förstå att detta skulle göra det möjligt är korten att köra högre ramhastigheter utan att officiellt stödja överklockning, om man nu med överklockning menar manuell sådan. Men det är ju skumt att dom isf inte skriver ut vilka hastigheter som stödjs med xmp i specifikationerna.

Jag kunde ju googla detta men ska jag förstå detta som att minnen specade över Intels officiellt stödda ramhastighet alltid (eller ofta) kan nå denna hastighet (iaf upp till 3200 MHz) med xmp?
Åter igen, helt galet att detta isf inte skrivs in i specifikationerna...

/smått förvirrad.

Mm, men det e därför man borde kanske ha ägt ett sånt mobo eller kanske grävt lite djupare än en snabbtitt på intels webbsida för att uttala sig som Mindblank gjorde.
Mitt h110 stödde max 2133 enligt manualen men ändå hade man presets långt över 3200mhz. Sen är det la väl jdec som säger att snabbare minnen än det som de satt är trimmade, tror inte minnestillverkarna håller med å jag tvivlar på att moderkorttillverkarna skulle spärra att man använde sina fina minnen. Bara pillet som e bannat från de billiga korten.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

På mitt Gigabyte B250-DS3H så är det max 2133MHz som gäller. Med en Kaby Lake kommer man upp till 2400MHz men det är fortfarande lågt. Det är verkligen inte något vanligt förekommande att icke-Z plattformar stödjer mer än vad Intel stödjer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

40% snabbare i 1080P då eller? Tittar man på 1440P som är en realistisk upplösning som jag har pratat om så är det ~10% skillnad, och tittar man på faktisk fps blir det ännu löjligare, lägg därtill att det är spel som är dåligt optimerade för Ryzen som testas, och skrattfesten blir total.

Vadå skrattfest?

Skrivet av Ozzed:

Som det är nu så flaskar ju Ryzen inte ens ett 1080TI (som är ett kort som väldigt få har råd med nu, och det kommer förmodligen vara durt att köpa även begagnat)

Du skrev att "ryzen" inte flaskar ett 1080Ti, vilket om något är ett skrattfest då det helt enkelt är fel. Finns mängder av fall där Ryzen flaskar i spel, finns även fall där Intel flaskar. En 1500 flaskar ju tex 1080 i 1080p i rätt många titlar så fattar inte varför du sitter å slingrar dig i efterhand om specifika fall hit och dit. Om du menar i något specifikt fall så skriv det direkt istället för att komma med svartvita uttalanden.

Om det sen är fall som inte påverkar dig (eller folk som kör hög upplösning/nöjer sig med 60fps etc) så prestandaskillnaden blir irrelevant är ju det en helt annan femma. Fattar inte varför det verkar vara så svårt att ta in att just nu finns det ingen cpu som är bäst på allt, man köper det som passar sina behov, inte svårare än så. Det börjar liksom bli lite min pappa är starkare än din över det här...

Permalänk
Hjälpsam

@wowsers: Ett exempel är att AMD nästan alltid var sämre på Tesselering än vad Intel var.
Det var inget problem med att sänka ett betydligt kraftfullare AMD-kort genom att testa med sjukt uppskruvad Tesselering.

HD3870 och GT8800 presterade ungefär lika förutom att GT8800 var betydligt bättre på AA, pga fler TMU:r, testa på ett sätt och resultet var lika, testa på med max AA och GT8800 fick 50% bättre resultet (tex 17fps i stället för 12 fps).

Jag förstår faktiskt inte att du frågar, har det undgått dig att AMD Fury presterar bättre i 4k än i 1080p, relativt Nvidia?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Mm, men det e därför man borde kanske ha ägt ett sånt mobo eller kanske grävt lite djupare än en snabbtitt på intels webbsida för att uttala sig som Mindblank gjorde.
Mitt h110 stödde max 2133 enligt manualen men ändå hade man presets långt över 3200mhz. Sen är det la väl jdec som säger att snabbare minnen än det som de satt är trimmade, tror inte minnestillverkarna håller med å jag tvivlar på att moderkorttillverkarna skulle spärra att man använde sina fina minnen. Bara pillet som e bannat från de billiga korten.

Jo jag håller med. Verkar vara lite från moderkort till moderkort dock och vissa moderkort har fått uppdaterat bios sen release som gör att dom stödjer xmp fullt ut osv. Det är ju JEDEC som sätter standarderna ja, men jag tror dom har standardiserade hastigheter upp till 3000 MHz och över. 2133 MHz är bara den långsammaste hastigheten.

Försökt googlat för att få bekräftat om xmp-stöd betyder att moderkorten klara hastigheter över spec (så länge spänningen är standard) men internet verkar vara väldigt förvirrat i denna fråga.

Men ja, klart moderkortstillverkarna vill möjliggöra användandet av snabbare minnen och minnestillverkarna tycker nog att 2133 MHz-minnen är rätt så dumma nu. Man hade ju dock önskat att dom faktiskt skrev vilka hastigheter som stödjs.

Antagligen så testar dom inte dom billigare moderkorten i samma utsträckning och därmed skriver dom inte ut något som kan tas som garantier från kund.

Skulle vara skoj att se ett test med olika moderkort, CPUer och minnen. En 7700k har nog en lite bättre minneskontroller än en g4569.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Hjälpsam

@heatm: Har dom lurat dig till att köpa en i5 7600k i stället för en R5 1600?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@heatm: Har dom lurat dig till att köpa en i5 7600k i stället för en R5 1600?

Haha! Nä, skulle aldrig falla mig in! haha

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Hjälpsam

@heatm: Puh!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IRONBERG:

Mycket intressanta diskussioner måste jag säga både fram och tillbaka. Jag var helt inne på en ryzen 7 av något slag men jag kör nog intel ändå. Anledningen är inte spel eller cinemabenchprestanda de är inte så stor skillnad på fps fronten tycker jag och cinemabench kör jag inte dakligen direkt. Att koda videos tar någon minut hit eller dit är inte heller särskilt viktigt. Det vore kul att stödja amd för konkurrensen skull men hela platformen känns väldigt ofärdig.

Folk tycks ha STORA problem med stabilitet och få sina minnen & gå i vettiga hastigheter. Det ska va samsung ram, det ska va single side minnen (max 8 gb) och gud förbjude om du kör mer än 2 stickor. Då går hastigheten ner radikalt och bootloops vekar nästan "normal" läget när det gäller x370 korten. Därav väljer jag intel igen. Det vore ju kul att köra en massa VM men det blir väl svårt när man bara har 16 gb ram i vettig hastighet?

Många tycks argumentera att det blir bättre i framtiden, jag hoppas verkligen det. Men jag betvivlar det i lika stor utsträckning som jag hoppas. Jag menar när man skriver ett program så kompilerar man ju inte för en specifik cpu. Man bara kompilerar för plattformen det ska köras på. Klart man kan se till att programmen använder fler trådar, men bara i viss mån. Oftast behöver man ju köra kod i tur och ordning. Sen är ju kostnaden för liknande optimering rent ut sagt brutal. Man ska ju inte räkna med att indie spelen får någon optimering för en specifik grafikkorts arkitektur eller processor.

Jag får kolla in när nästa chipset kommit, hoppas de fått ihop skutan då. Framförallt minnesstödet. Varför har AMD inte fixat det här innan release?

Nja eftersom att processorer byggs olika kan man också optimera olika, någonting extremt viktigt för processorer är branch prediction, då processorn kan gissa vilken data som ska användas i förväg och mer effektivt köra programvaran (så fördelaktigt vill man inte skapa konstiga mönster som processorn inte kan optimera för). Något annat som kommer påverka är vilka utökningar av x86 som används, t.ex. SIMD eller andra vanliga operationer stödjs av i stort sett alla, medans det finns andra konstiga saker som är specifikt för en processor, detta är någonting som Intel/AMD optimerande kompilerare kommer utnyttja för bäst prestanda (och är då en optimering för specifika processorer).

På tal om branch prediction, Ryzen kan till sin fördel "lär sig" hur program är skrivna och vid repeterad användning av samma kod kommer Ryzen att fungera bättre, vilket förmodligen är en av de saker som har gett Ryzen så bra prestanda till att börja med.

Att saker blir bättre om något år eller två är ganska säkert, speciellt med tanke på 2011 för Intel där folk också sade att det inte skulle bli bättre med tiden, och skälet till att det vart som det vart med Ryzen var att AMD rushade ut produkten till marknaden för fort. Å andra sidan är det ett väldigt snabbt sätt att få feedback på saker som måste fixas till följande plattformar som HEDT och server.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

@wowsers: Ett exempel är att AMD nästan alltid var sämre på Tesselering än vad Intel var.
Det var inget problem med att sänka ett betydligt kraftfullare AMD-kort genom att testa med sjukt uppskruvad Tesselering.

HD3870 och GT8800 presterade ungefär lika förutom att GT8800 var betydligt bättre på AA, pga fler TMU:r, testa på ett sätt och resultet var lika, testa på med max AA och GT8800 fick 50% bättre resultet (tex 17fps i stället för 12 fps).

Jag förstår faktiskt inte att du frågar, har det undgått dig att AMD Fury presterar bättre i 4k än i 1080p, relativt Nvidia?

Denna artikel är läsvärd med, vad gäller den överdrivna tesselering en del titlar hade: http://techreport.com/review/21404/crysis-2-tessellation-too-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Vadå skrattfest?

Du skrev att "ryzen" inte flaskar ett 1080Ti, vilket om något är ett skrattfest då det helt enkelt är fel. Finns mängder av fall där Ryzen flaskar i spel, finns även fall där Intel flaskar. En 1500 flaskar ju tex 1080 i 1080p i rätt många titlar så fattar inte varför du sitter å slingrar dig i efterhand om specifika fall hit och dit. Om du menar i något specifikt fall så skriv det direkt istället för att komma med svartvita uttalanden.

Om det sen är fall som inte påverkar dig (eller folk som kör hög upplösning/nöjer sig med 60fps etc) så prestandaskillnaden blir irrelevant är ju det en helt annan femma. Fattar inte varför inte varför det verkar vara så svårt att ta in att just nu finns det ingen cpu som är bäst på allt, man köper det som passar sina behov, inte svårare än så. Det börjar liksom bli lite min pappa är starkare än din över det här...

Jag har inte sagt att det inte finns scenarior i spel där Intel är starkare. Elefanten i rummet är ju dock at recensioner och annat bara fokuserar på det. Sweclockers skrev ju t. om "Halkar efter Intel i spelprestanda" Som omdöme.

Det är svårt att tolka det uttalandet som något annat än att Ryzen är efter motsvarande intel i alla spel, med alla upplösningar och inställningar, och så är ju absolut inte fallet överhuvudtaget. Det är det som gör mig en aning irriterad.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men då hamnar vi i samma sits då vi jämför äpplen och päron, som det ser ut idag så har i stort sett alla GTX kort de senaste generationerna presterat likvärdigt i sin klass, visst har vi fått processkrympningar och lite innovation här och där, men de följer i stort sett samma mönster när det gäller "uppdelning" av resurser. Sedan kommer vi ändå inte att kunna använda Radeon som jämförelse tills vi vet på ett ungefär vad "uppdelningen" på Vega är då de korten förmodligen kommer prestera olika bra på olika saker också.

I och för sig dåligt från min del att inte komma ihåg nvidia har kört hårdare på tesselering, men det ändar inte faktumet att average joe kommer få den prestandan med ultra inställningar om x år.

Om alla spel hade en magisk {benchmark->ändra inställningar baserat på resultat} loop för att hitta de bästa inställningarna som är nära/över max fps skulle det inte vara några problem att recensera för alla olika test, wendell t.ex sätter up script för att enklare benchmarka spel utan att måsta greja på manuellt en massa (om man gör mycket benchmarks blir det ju enklare). Men i den värld vi lever i är det inga (mig vetande) spel som har auto bench för bästa resultat, de spel som gissar inställningar efter vilken hårdvara man kör med brukar också sikta lågt vilket gör det svårt att säga ditt eller datt gällande prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

@wowsers: Hörru, du är en smart kille! *
Om du tänker efter, måste det väl ändå vara självklart att olika slags grafikkort har olika styrkor och svagheter.

(*) Ingen ironi, det är det intryck jag har fått av dig.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort div. fanboy-anklagelser och liknande icke-konstruktiva inlägg.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Inaktiv

@Ozzed

Du skrev:
"Innan Ryzen lanserades var det MINST 1440P som gällde, men nu när Ryzen har lanserats är det plötsligt asviktigt med 720P-prestanda igen... Det är ju skumt."

Nja jag vet inte om det är så skumt egentligen.
Media är köpt, så även vissa skribenter på sweclockers misstänker jag.

Finns många exempel när det gäller ex.vis AMD/Nvidia, här ett exempel:
http://www.sweclockers.com/nyhet/23435-amds-styrkrets-b350-fo...

Det slog sweclockers upp som en nyhet trots att det inte var någon nyhet utan helt i linje med vad AMD sagt hela tiden.
Dock blev det stöd för dubbla kort om man kör kort från AMD.
Om sweclockers hade varit seriösa och INTE tagit parti för en specifik tillvekare så hade nyheten sett ut något liknade detta:

"AMD's styrkrets B350 för Ryzen HAR stöd för dubbla kort från AMD men med lägre prestanda"

Känns som att sweclockers skribent i det fallet bara ville ge bad credit till AMD.
Bara ett exempel som jag reagerat på här på sweclockers.

Sen har vi ju Toms Hardware, jösses vilka oseriösa (köpta) fjantar, inte undra på att andra HW-siter gör sig lustiga över dessa pappskallar.

Jaja, intel/Nvidia har sina fanbois som köper deras produkter till vilket pris som helst.
Själv vill jag ha "best bang for the buck", och där finns inget annat än Ryzen idag.

EDIT:
Kanske man får räkna med en avstängning nu när man kritiserar sweclockers?
Har ingen aning om man får göra det, står säkert i stadgarna men orkar inte läsa =D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon284142:

@Ozzed

Du skrev:
"Innan Ryzen lanserades var det MINST 1440P som gällde, men nu när Ryzen har lanserats är det plötsligt asviktigt med 720P-prestanda igen... Det är ju skumt."

Det slog sweclockers upp som en nyhet trots att det inte var någon nyhet utan helt i linje med vad AMD sagt hela tiden.
Om sweclockers hade varit seriösa och INTE tagit parti för en specifik tillvekare så hade nyheten sett ut något liknade detta:

"AMD's styrkrets B350 för Ryzen HAR stöd för dubbla kort från AMD men med lägre prestanda"

Känns som att sweclockers skribent i det fallet bara ville ge bad credit till AMD.

Sen har vi ju Toms Hardware, jösses vilka oseriösa (köpta) fjantar, inte undra på att andra HW-siter gör sig lustiga över dessa pappskallar.

Jaja, intel/Nvidia har sina fanbois som köper deras produkter till vilket pris som helst.
Själv vill jag ha "best bang for the buck", och där finns inget annat än Ryzen idag.

EDIT:
Har ingen aning om man får göra det, står säkert i stadgarna men orkar inte läsa =D

jag håller med dig om att vissa i media är köpta. Vilket även märks på sweclockers som har haft sämmre resultat med amd produkter än andra. Jag är även skeptisk till valet av titlar och inga omtest eller uppdatering av reviews efter viktiga uppdateringar.

Tycker att "faller efter i spel prestanda är total bullshit" de drar nästan jämnt i 1080p nu och kommer man upp i 3600 mhz på ram så går ryzen om i vissa fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@wowsers: Hörru, du är en smart kille! *
Om du tänker efter, måste det väl ändå vara självklart att olika slags grafikkort har olika styrkor och svagheter.

(*) Ingen ironi, det är det intryck jag har fått av dig.

Jo självklart är korten annorlunda Skriver för långa meddelanden när jag är trött...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284142:

@Ozzed

Du skrev:

EDIT:

Så är det nog med media generellt. När Nvudia/intel släpper nya plattformar så finns det full förståelse för barnsjukdomar och att det tar tid för plattformar att mogna, men när AMD släpper nytt väntar de sig att det ska jävlar fungera 110% direkt ur katrong annars blir det avdrag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så är det nog med media generellt. När Nvudia/intel släpper nya plattformar så finns det full förståelse för barnsjukdomar och att det tar tid för plattformar att mogna, men när AMD släpper nytt väntar de sig att det ska jävlar fungera 110% direkt ur katrong annars blir det avdrag.

Jag tror problemet är att folk har hunnit glömma bort 2011 från Intel, Nvidia har haft mer problem med drivrutiner än hårdvara (inte räknat tredjeparts kort med dålig byggkvalitet och 970 som ljög om VRAM mängder), men även där har jag upplevt att det har varit i överlag bra sedan iaf GTX 7XX, jag garanterar att folk har glömt bort i stort sett alla dessa specifika problem när Zen2 kommer ut.

Sedan hjälpte ju inte överhypningen från konsumenternas sida så speciellt mycket, det tog tills de sista par veckorna nu innan vi nådde den prestanda som de flesta (jag inkluderat) "lovade" sig själva före release. Och media hjälpte inte till heller som sade att det skulle vara det bästa som fanns efter grillat kött typ. (för att få några klicks och läsningar, och sedan göra mer klickbait som säger att det bara är skit).

Ge det ett halvår/ett år så ska du få se att saker kommer se bra ut

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon284142:

@Ozzed

Du skrev:

EDIT:

@anon284142
Inget skumt med tester i 720P
Folk verkar inte förstå än varför de testar i 720P nu när det kommer nya cpuer, det är för att grafikkorten flaskar och man vill se vad processorerna klarar fullt ut.

Därför testar man i 720P.

Och mest bang for the buck är ju en i7 7700K som är starkare i spel och billig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@McMillan
Folk verkar inte förstå än varför de testar i 720P nu när det kommer nya cpuer, det är för att grafikkorten flaskar och man vill se vad processorerna klarar fullt ut.

Bang for buck i spel som inte utnyttjar trådar bra, "bra" optimerade Vulkan spel som DOOM är det i stort sett dött lopp mellan 7700K och 1600X, och slänger man in en stream eller allmänt har mycket grejs uppe kan trådarna sköta sitt och ändå ge en bra användarupplevelse.

Så saker är ganska neutrala i pris/prestanda om vi tänker på framtiden, 7700K är definitivt mycket bättre på enkeltrådade saker med bättre IPC och högre hastigheter. Den framtida Intel HEDT plattformen med 10-12 kärnor med fåkärnig turbo på 4.5GHz lär bli kung för spel, men det ändrar inte faktumet att Ryzen har lika bra bang for buck i många tillfällen (ibland även gaming).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@McMillan

Du kanske menade att skriva "Och mest bang for the buck i spel, generellt och framförallt äldre sådana, är ju en i7 7700K om man jämför med Ryzen R7 och glömmer flertrådad prestanda och stryker AAA-titlar i framtiden som kommer köra finfin dx12-kod"?

För om det inte är högsta möjliga FPS i dagens (bortsett från några) spel som man vill ha, eller möjligtvis om man sitter med winzip och packar upp/packar ner hela dagarna, ja då ser jag tyvärr inte prisvärdheten jämfört med en R7 1700 (som är billigare än en 7700k och kommer med en bra kylare)

Vänta ska kolla igen... Nope, ingen buck with a bang här inte. (PS: Inget fel på 7700k. Den är idag ett bättre val om man har specifika krav. Men den är inte längre ensam herren på täppan)

Visa signatur

#ryssjävlar