AMD: "Samtliga Ryzen Threadripper får 64 kanaler PCI Express 3.0"

Permalänk
Medlem

Snyggt AMD gillar detta bara pumpa nya saker. konkurans är bra! även för dryga intel nördar som bara pratar spel och entrådprestanda

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Men det spelar ju ingen roll, för intel är fortfarande kung i 720P gaming!!

Nä men allvarligt... Intel har Mindshare så det räcker. På något sätt tror jag intel går vinnande ur det här, trotts att de har en sämre plattform just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Woohoo, kul att det äntligen blir lite strid om kunderna!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr[M]:

Snyggt AMD gillar detta bara pumpa nya saker. konkurans är bra! även för dryga intel nördar som bara pratar spel och entrådprestanda

Verkar vara mycket "dryga AMD nördar" som bryr sig om spel också eftersom det är fruktansvärt viktigt att peka ut att AMD också är bra i spel.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av anon162230:

Och Intel's respons blir.... ännu mindre pcie banor eftersom de verkar gå bakåt istället för framåt.

Ja menar i7-7640X med 4 kärnor UTAN hyper threading och 16 pcie banor i HEDT serien, och hur kan de ens kalla den i7, vad händer med Intel egentligen ???

Intel måste ha total kaos internt och inte riktigt vet hur de ska hantera alla Ryzen som AMD bombarderar dem med.

Den heter Core i5-7640X, det är ingen som kallar den för i7.

http://www.sweclockers.com/nyhet/23849-intel-avtacker-core-i9...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Verkar vara mycket dryga AMD nördar som bryr sig om spel också eftersom det är fruktansvärt viktigt för dessa att peka ut att AMD också är bra i spel.

det viktiga är ju att konkurans är bra ville påpeka mest å jätte stor skillnad är det inte!

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men det spelar ju ingen roll, för intel är fortfarande kung i 720P gaming!!

Nä men allvarligt... Intel har Mindshare så det räcker. På något sätt tror jag intel går vinnande ur det här, trotts att de har en sämre plattform just nu.

Den enda vinnaren här är AMD oavsett hur man ser på det. För idag har Intel så gott som 99% av servermarknaden och HEDT, och så har det även sett ut på gaming marknaden då AMD failade totalt år 2011 och tappade all marknad.

AMD har redan tjuvat åt sig en del av marknadsandelarna med Ryzen 7/5. Och med Threadripper snor de åt sig ännu mer. Sen lanserar de serverplattformen också så då snor de åt sig en del där med.

= Intel förlorar mark och AMD genererar vinst som de inte gjort på länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Min spontana tanke...

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nyss rekommenderade alla i5 för man inte behövde en i7 för det var overkill nu måste man ha 8+ cores helt plötsligt.. spännande

Jag har nyligen börjat köra bara Hyper-V maskiner numera och terminalserver i winserver AD miljö och tunna klienter även privat, bara att lägga till en maskin och OS när man behöver. Threadripper kommer bli intressant till detta förutsatt att den blir billigare än Epyc.

Det går att utnyttja alla trådar och RAM så länge man orkar sätta upp en domän hemma. Med en riktig RDP miljö krävs dock en obegränsad WinServer i botten (gratis Hyper-V versionen duger ej). Själv har jag lyxen med billig tillgång till WinServer så detta upplägg är funkis för mig iaf.

Kanske är detta något som Microsoft borde kunna leverera som produkt till konsumenter. Typ som homeserver 2011 fast som Hyper-V host med RDP förmåga. Med enkla klicka vidare installationsdialoger. Sen köper man bara till hur många desktop OS man vill ha.

10 GB LAN och 5G och 1GB WAN är på ingång. Men det funkar redan bra med nuvarande LAN/WAN/4G tycker jag.

16+ kärniga processor är ju en lösning som söker problem som någon sa här på forumet nyligen.

En dator per familj. Som det var på tidiga 90 talet och sedan tunna klienter som det var på 70 talet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så är AMD fortfarande sämst på marknadsföring.. Var nog den sämsta uppvisningen på länge från dem..

I9 vs Träripper kommer bli kul match.. Speciellt på hur sjukt bra i9 verkar prestera till vettiga priser. *upp till 8c* sen ökar kostnaderna brutalt. AMD lär öka rätt hårt i Core kostnad med. Men ack så fel vi kan ha..

Det tråkiga är att inga "news" för VEGA direkt..

Permalänk
Medlem

Kanske dum fråga men vad skall man med 64 PCI-E kanaler till om man bara skall ha ett grafikkort?

Jag har aldrig själv haft SLI/Crossfire men vad jag förstått är det mest mög. Spelen måste stödja det för att det skall fungera alls. Du har inte dubbla minnesmängden (2x8GB med 2 grafikort) utan båda grafikkorten måste ha samma videominnesinnehåll dvs du har bara 8GB utnyttjat videominne. Massa strul med crascher, ljud, värme etc.

Så om som jag tänker mig en ny dator med endast ett grafikkort (det använder som mest 16 kanaler?) samt en M2/U2 NVME SSD (4 kanaler som mest? 2x4 kanaler om man har 2?) dvs totalt 20/24 kanaler. Finns det någon mening alls med fler PCI-E kanaler än 20/24 (1x16, 1/2x4) då?

Permalänk
Skrivet av anon162230:

Och Intel's respons blir.... ännu mindre pcie banor eftersom de verkar gå bakåt istället för framåt.

Ja menar i7-7640X med 4 kärnor UTAN hyper threading och 16 pcie banor i HEDT serien, och hur kan de ens kalla den i7, vad händer med Intel egentligen ???

Intel måste ha total kaos internt och inte riktigt vet hur de ska hantera alla Ryzen som AMD bombarderar dem med.

7640X är en i5 processor, Alla desktop i7 processorer har HT

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av AtreX:

Att tillverkarna tycker att vi måste ha 8+ kärnor är inte samma som att man faktiskt behöver det

Nu syftar jag ju dock på allt folk, bara läsa lite rekommendations trådar från typ förra året Köp en i5 du behöver inte i7 och sen kommer AMD med massa cores då ska man helt plötsligt ha massa cores.

Skrivet av Paddanx:

Beror väl helt på vad du har för budget och vad du förväntar dig för prestanda. En i5 kan idag inte leverera ens 100FPS i en hel del spel... den orkar helt enkelt inte. Det är tom så att en i7 knappt kan leverera mycket mer än det heller, om det blir mycket saker online eller liknande + om du ska göra mer än "bara" spela...

Idag är i5 döende... och jag står vi de orden. Den kommer räcka 10+ år för surf, kontor och enklare saker, ja... men inte spel eller rendering, eller tyngre jobb som kan använda fler trådar om du inte anser att du vill skruva ner FPS, effekter och multiplayer miljön.

Mao... den fungerar, men rådet om att man inte behöver mer än i5, är helt grundat på gammal info, eller en budget som begränsar. Och ärligt... OCad R5 1600 är bättre än alla i5or på det mesta här, till samma pris eller lägre.

i7an med 8 trådar räcker ett tag till, men även den slås i taket på både BF1 och GTAV. Så utvecklarna tvingas ta bort effekter... djur, och andra detaljer för att CPUn ska "orka"... tänk om du istället hade 8 kärnor och 16 trådar?! Kanske du då kunde ha allt detta på istället?

Entusiaster har länge sedan tittat bak till Ivy-X/Haswell-X serier valt dessa pga de ville ha PCI-E banor för 3x SLI/CF eller andra saker, samt de ville ha de extra trådarna i CPUn eller minnesbandbredden.

Och vad gör Intel? Jo de kapar mer eller mindre hela sabla anledningen till att ens köpa X299 sockeln med färre banor, inget nytt på minnesbandbredd och 4-8 trådiga "alternativ" för dig... (samt att de plötsligt glömt lödda deras -X CPUer nu också... 140W på kylpasta... eew.)

AMD säger istället: Här är en bra plattform. Du kommer få nog med bandbredd för allt, och tom RAID M.2/U.2, 10Gbit NIC och SLI/CF... no problem. Du kan sen välja om du vill ha fler eller färre CPU trådar, utan att det påverkar resten. Exakt som det borde vara... CPUn bestämmer CPUn... inte fan allt annat som plattformen ska göra.

Folk som handlar dessa har dessutom råd med bra saker, och då ska man inte snåla med att ge dessa entusiaster vad de är villiga att betala för... nämligen plattformen.

Jag har personligen alltid kört i7 sen Core 2 Quad och kommer gå över till i9 alt bästa i7an nu när den kommer. Jag syftade mer på att majoriteten verkade rekommendera i5 innan Ryzen kom för man minsann inte behöver så mycket kärnor och nu när Ryzen är här så behöver man tydligen max kärnor, komiskt imo.

Sen har ju Intel med X299 (i7-i5)
Kärnor/trådar
8/16
6/12
4/8
4/4

och inte bara 4/8 som du skriver. Färre banor menar du PCI Express-kanaler? I så fall har ju x299 allt från 16 kanaler upp till 44 på billigaste i9an dom tuffare modellerna finns det ingen info på ännu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zensig:

Jag har aldrig själv haft SLI/Crossfire men vad jag förstått är det mest mög. Spelen måste stödja det för att det skall fungera alls. Du har inte dubbla minnesmängden (2x8GB med 2 grafikort) utan båda grafikkorten måste ha samma videominnesinnehåll dvs du har bara 8GB utnyttjat videominne. Massa strul med crascher, ljud, värme etc.

Så om som jag tänker mig en ny dator med endast ett grafikkort (det använder som mest 16 kanaler?) samt en M2/U2 NVME SSD (4 kanaler som mest? 2x4 kanaler om man har 2?) dvs totalt 20/24 kanaler. Finns det någon mening alls med fler PCI-E kanaler än 20/24 (1x16, 1/2x4) då?

HEDT är för folk med pengar som gör avancerade arbeten, inte proletärer som bara har råd med en 1060

Permalänk
Medlem

@nubbe: Tanken är iofs att använda nya Samsung 65' 8005 TV:n (köpte den nyss när de sålde ut dem samt innan kemikalieskatten träder i kraft) som datorskärm. Tänkte göra hoppet från min 7år gamla i5 Q6600, 560Ti 1080p gaming till 4K gaming i 60fps+ så att TV:n som inte har Freesync/G-Sync inte släpar/hackar.

Det är knappt en 1080Ti (använder max 16 kanaler?) klarar 60fps+ i 4K idag vad jag kan förstå från tester. Dock ligger dator köpet en bit bort (betar av de gamla spel jag har som jag kan köra 1080p i Max settings först) så får se hur det blir med Vega/1180.

Permalänk
Medlem

@Ase
Detta är väl vad du önskade dig?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zensig:

Jag har aldrig själv haft SLI/Crossfire men vad jag förstått är det mest mög. Spelen måste stödja det för att det skall fungera alls. Du har inte dubbla minnesmängden (2x8GB med 2 grafikort) utan båda grafikkorten måste ha samma videominnesinnehåll dvs du har bara 8GB utnyttjat videominne. Massa strul med crascher, ljud, värme etc.

Så om som jag tänker mig en ny dator med endast ett grafikkort (det använder som mest 16 kanaler?) samt en M2/U2 NVME SSD (4 kanaler som mest? 2x4 kanaler om man har 2?) dvs totalt 20/24 kanaler. Finns det någon mening alls med fler PCI-E kanaler än 20/24 (1x16, 1/2x4) då?

Meningen är väl just att man kan använda 2 grafikkort + ett antal M.2 PCI-E SSD:er. Köper man moderkort och CPU i de här prisklasserna är det ytterst troligt att man kör en sådan konfiguration, om inte annat bara för att man "har råd"...

Man slipper också att typ hälften av PCI-E platserna inte fungerar med vissa CPU.er o.s.v., vilket framförallt är skönt för moderkortstillverkarna och deras tekniska support.

Sedan finns det annat man kan haka på PCI-E bussen, både som inbyggda finesser i moderkortet (dessa moderkort har en hel drös med funktioner typ 10Gb Ethernet, 802.11ad Wi-Fi, fett ljud o.s.v. som måste kunna kommunicera med processorn) och instickskort.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Gissar på att vi inte får några mini-ITX brädor till denna Sockeln är ju som ett halvt ITX kort...

Tror ändå att dom massiva Cpu kylarna för denna propp ej är anpassade för Itx.

Men lär väll märkas med tiden

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

@Zensig:

TR4 är tänkt till workstations främst.

Den "optimala" kunden för TR är de som jobbar typ med Blender så som AMD demade. Där de körde en TR med 16c och 4st Vega RX Pro kort. Då är det bra att ha många Pcie banor. Sen vill man ju ha snabb lagring med.

Om man man har hög timlön eller har tajta deadlines, så är nog ens arbetsgivare mer än beredd att lägga 100K+ på ens arbetsstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nyss rekommenderade alla i5 för man inte behövde en i7 för det var overkill nu måste man ha 8+ cores helt plötsligt.. spännande

Nyss och nyss.

För en 15 månader sen så var detta sant, sen har saker hänt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Så om man har ett mbo med 20 PCI-E kanaler och stoppar in ett 1080Ti (använder 16x kanaler max) samt en 960 EVO (4x). Om mbo använder PCI-E kanaler för inbyggt ljud/NIC/Wifi kommer då tex 1080Ti endast få 8x kanaler (antalet kanaler går i 2 potenser?)? Blir det timeshare på kanalerna? Jag försöker förstå hur många kanaler jag behöver utan att begränsa GPU/SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zensig:

Jag har aldrig själv haft SLI/Crossfire men vad jag förstått är det mest mög. Spelen måste stödja det för att det skall fungera alls. Du har inte dubbla minnesmängden (2x8GB med 2 grafikort) utan båda grafikkorten måste ha samma videominnesinnehåll dvs du har bara 8GB utnyttjat videominne. Massa strul med crascher, ljud, värme etc.

Så om som jag tänker mig en ny dator med endast ett grafikkort (det använder som mest 16 kanaler?) samt en M2/U2 NVME SSD (4 kanaler som mest? 2x4 kanaler om man har 2?) dvs totalt 20/24 kanaler. Finns det någon mening alls med fler PCI-E kanaler än 20/24 (1x16, 1/2x4) då?

Köra BF1 på Ultra är inte enda syftet med en dator...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Nyss rekommenderade alla i5 för man inte behövde en i7 för det var overkill nu måste man ha 8+ cores helt plötsligt.. spännande

Eller hur
Det vrålades och skreks att nä minsann mer än 4 cores i dagsläget inte var något att ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Jag har personligen alltid kört i7 sen Core 2 Quad och kommer gå över till i9 alt bästa i7an nu när den kommer. Jag syftade mer på att majoriteten verkade rekommendera i5 innan Ryzen kom för man minsann inte behöver så mycket kärnor och nu när Ryzen är här så behöver man tydligen max kärnor, komiskt imo.

Nu har jag alltid sagt i7 om du har råd, i5 om du inte har sedan rätt många år tillbaka, då jag ser hur långt bara en 2600k räcker än idag vs en 2500k.

Men hela poängen är ju att innan Ryzen så var hela marknaden focuserad på just 4-8 trådar. Men nu verkar företag och marknaden ha fått billiga 8+ trådiga alternativ som faktiskt är vettiga, vilket gör att skifte kommer i spelen (självklart inte till 16+, men 6/12 är nog den nya sweetspot nivån).

Ska du spela idag så är i5 helt okej, men inget jag hade satsat 2500kr på att köpa ny, när du i så fall kan handla R5 1600 eller en beg Haswell 4790k för samma eller lägre pris. Lite där man vill komma.

Så jag tror att skillnaden är mer... prisvärdhet. Man rekommenderade i5or för de var "prisvärt alternativ som räckte"... men nu finns det betydligt bättre vägar att gå så ditt system inte riskerar bli föråldrat så fort.

Skrivet av Garderoben:

Sen har ju Intel med X299 (i7-i5)
Kärnor/trådar
8/16
6/12
4/8
4/4

och inte bara 4/8 som du skriver. Färre banor menar du PCI Express-kanaler? I så fall har ju x299 allt från 16 kanaler upp till 44 på billigaste i9an dom tuffare modellerna finns det ingen info på ännu.

Min poäng är priset...

Ska du ha 40+ PCI-Lanes, som är hela poängen med 299X nivån egentligen (då vi som sagt ovan ser att i7 4/8 räcker bra i spel än), så måste du upp i 10000kr... 10papp, för 44 Lanes... inte för CPU, utan för att få 16 st PCI-E lanes till. Annars är du på Ryzen konsument version av 24 vs 28 i Entusiast.

Du kanske bara behöver 6/12 CPU, men 40 PCI-E, och tvingas då punga ut 10kkr. Här är var AMD visar framfötterna... där du får mer än en 10000krs CPU, även om du inte vill ha värsting CPUn för överpriset. Du får mao en entusiast plattform, med fritt CPU val och dessutom 64st, dvs även om Intel så släpper 64+ på X299 med 7920X och över, så måste du punga ut minst 12000kr+ för att få det...

Och Intel 4/8 och 4/4 alternativ på 299x är en skamfläck... 16 PCI-Lanes, tom färre än Ryzen konsument version på 24, samma som 7700k, 8 eller 6MB Cache, vs 8+8, 112W vs 95W/91W, och typ samma frekvens som en 7700k ändå (en CPU som inte ska överklockas enligt Intel). Och du ska pröjsa mer för dessa än konsumentversionerna både på CPU och moderkort, och få.. inget mer!??!

Ärligt.
Det enda som finns på "Entusiast" x299 plattformen är 18/36 - 16/32 - 14/28 - 12/24 och kanske 10/20... alla andra är på många sätt för nedskalade för att vara så vettiga "Entusiast versioner". Vill du ha trådar kan du få det billigare, och en uppgift som skalar bra på 12+ trådar, lär oftast skala bra på fler, då uppgifterna är rätt parallelliserade redan i så fall.

8/16 (7820X) med 11MB cache och 3.6Ghz-Bas/4,5-Turbo är dock helt klart en okej 1800X konkurrent här. Men skillnaden är att Ryzen moderkorten inte kostar en mindre förmögenhet... men du får 4 fler lanes och mer frekvens så visst, det kan vara värt det. Men vettig OCning kan du ju drömma utan löddad IHS, så att ens få 4.x över alla kärnor kan du troligen glömma :=/

Faktum är att tom 6xxx seriens Intel-X är helt klart bättre alternativ här, men du tappar då moderna X299 fördelarna, och hamnar på en gammal plattform. Du kan iaf få mer prisvärd 8/16 lösning med 40 PCI-E, vilket om du behöver CPU-PCI-E lanes är satans mycket mer vettigt.

För om du inte behöver mer än 24 PCI-Lanes... så har du ju konsumentversioner att gå på. Varför då pröjsa detta dyra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zensig:

Jag har aldrig själv haft SLI/Crossfire men vad jag förstått är det mest mög. Spelen måste stödja det för att det skall fungera alls. Du har inte dubbla minnesmängden (2x8GB med 2 grafikort) utan båda grafikkorten måste ha samma videominnesinnehåll dvs du har bara 8GB utnyttjat videominne. Massa strul med crascher, ljud, värme etc.

Så om som jag tänker mig en ny dator med endast ett grafikkort (det använder som mest 16 kanaler?) samt en M2/U2 NVME SSD (4 kanaler som mest? 2x4 kanaler om man har 2?) dvs totalt 20/24 kanaler. Finns det någon mening alls med fler PCI-E kanaler än 20/24 (1x16, 1/2x4) då?

Beroende på om du tänker Intel eller AMD, samt modeller och chipset så skiljer det sig hur man räknar antalet lanes.
I ditt fall så går 16 kanaler av dessa 20/24 till PCIe slottar i form av 1st x16, 2st x8 etc&liknande som är kopplat direkt till CPU:n
Eventuellt (beroende på vilken cpu) så går 4 kanaler till NVME/sata/USB 3.0 som kopplat direkt till CPU:n
Därefter går 4 kanaler till sydbryggan/chipset som i sin tur har egna PCIe kanaler, där antalet PCIe kanaler från CPU:n inte har med det att göra.

Där har vi i detta exempel förbrukat 16+4+4 = 24 kanaler

Nackdelen med begränsad (läs 24) antalet PCIe kanaler är att kommunikationen mellan moderkortchipset (X370 som ex. i bilden nedan) och CPU:n blir enbart PCIe3.0 x4 d.v.s. runt 4GB/s.
Så om du kopierar från en USB 3.1 enhet från Chipset och det ska läsas av CPU:n så bör den vara begränsad

"Bör" vara begränsad då min teori är att du får ut, t.ex med USB 3.1 Gen 2, dess fulla hastighet på 10GB/s när du kopierar direkt mellan USB diskar som är direkt kopplade till chipset; men när du kopierar till en annan disk när vars data behöver gå via CPU:n över denna PCIe x4 koppling t.ex. vid realtidskanning med antivirusprogram så begränsas det till PCIe x4 bandbredden på 4GB/s mellan chipset (där USB enheten ligger) och CPU:n.
Fortfarande fundersam på detta dock.

Med 64 kanaler så slipper du ha en sydbrygga helt alternativt ha en rejäl koppling mellan sydbrygga och CPU

Se bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Låter maffigt. Men som så många gånger förr så är budgeten begränsad för mysig hårdvara. Satans villa, hund, två bilar, två ungar och fru som samtliga är dyra i drift

Sälj eller hyr ut några av dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag är inte så insatt och för lat för att Googla eller läsa på, kan någon snabbt säga skillnaden mellan Epyc och Threadripper?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror väl helt på vad du har för budget och vad du förväntar dig för prestanda. En i5 kan idag inte leverera ens 100FPS i en hel del spel... den orkar helt enkelt inte. Det är tom så att en i7 knappt kan leverera mycket mer än det heller, om det blir mycket saker online eller liknande + om du ska göra mer än "bara" spela...

Idag är i5 döende... och jag står vi de orden. Den kommer räcka 10+ år för surf, kontor och enklare saker, ja... men inte spel eller rendering, eller tyngre jobb som kan använda fler trådar om du inte anser att du vill skruva ner FPS, effekter och multiplayer miljön.

Mao... den fungerar, men rådet om att man inte behöver mer än i5, är helt grundat på gammal info, eller en budget som begränsar. Och ärligt... OCad R5 1600 är bättre än alla i5or på det mesta här, till samma pris eller lägre.

i7an med 8 trådar räcker ett tag till, men även den slås i taket på både BF1 och GTAV. Så utvecklarna tvingas ta bort effekter... djur, och andra detaljer för att CPUn ska "orka"... tänk om du istället hade 8 kärnor och 16 trådar?! Kanske du då kunde ha allt detta på istället?

Entusiaster har länge sedan tittat bak till Ivy-X/Haswell-X serier valt dessa pga de ville ha PCI-E banor för 3x SLI/CF eller andra saker, samt de ville ha de extra trådarna i CPUn eller minnesbandbredden.

Och vad gör Intel? Jo de kapar mer eller mindre hela sabla anledningen till att ens köpa X299 sockeln med färre banor, inget nytt på minnesbandbredd och 4-8 trådiga "alternativ" för dig... (samt att de plötsligt glömt lödda deras -X CPUer nu också... 140W på kylpasta... eew.)

AMD säger istället: Här är en bra plattform. Du kommer få nog med bandbredd för allt, och tom RAID M.2/U.2, 10Gbit NIC och SLI/CF... no problem. Du kan sen välja om du vill ha fler eller färre CPU trådar, utan att det påverkar resten. Exakt som det borde vara... CPUn bestämmer CPUn... inte fan allt annat som plattformen ska göra.

Folk som handlar dessa har dessutom råd med bra saker, och då ska man inte snåla med att ge dessa entusiaster vad de är villiga att betala för... nämligen plattformen.

Att hela sabla anledningen till att köpa X299 är otroliga mängder PCIe banor stämmer inte riktigt med min verklighet.

Skaffade för två år sedan ett X99-system och en 5820K med 28 banor vilket enligt dig uppenbarligen är helt undermåligt. Vad körde jag på den burken då? 3st GTX 980 i 3-Way SLI och en Intel 750 NVMe SSD vilket blir 8x3+4=28 banor. 5930K hade 40 banor vilket många tyckte vad nödvändigt och betalde gladligen en massa extra för detta, skulle alla köra 4-Way SLI?

Viktigt att tänka på är att om grafikkorten kör 8x eller 16x spelar i princip ingen roll.

Nu har ju allt över SLI/Crossfire med två kort dött och nästan så att även två kort känns på randen av graven. Vad ska man använda alla PCIe banor till?

Med 28 banor kan man ju köra ett grafikkort i 16x och 3st PCIe NVMe SSD:er. Eller två grafikkort i 8x och lika många SSD:er.

Ni som tycker att man behöver alla dessa PCIe banor får gärna förklara för mig vad ni ska använda dem till.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Det borde kanske nämnas att AMD använder 20st Pci-e till bussarna på moderkortet så 44pci-e linor till pci-e & övriga komponeneter så mao samma antal pci-e som går att använda för slutbrukaren som på x299 från Intel.

Visa signatur

Arne Berg