Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ja riktigt trist, hoppas ändå att det kommer en lagändring som inte är allt för sträng. Blir förhoppningsvis att beställa en Spark när man vet mer vad som kommer gälla

Jo det hoppas jag med. Och vad jag har förstår så verkar det komma också. Men dessa insidenter gör det inte lättare att få igenom en lagändring. Har tänkt lite kring om det inte är en bra idé att ha krav på förarbevis för drönare. Men är kluven om detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem
Skrivet av gruvan88:

Jo det hoppas jag med. Och vad jag har förstår så verkar det komma också. Men dessa insidenter gör det inte lättare att få igenom en lagändring. Har tänkt lite kring om det inte är en bra idé att ha krav på förarbevis för drönare. Men är kluven om detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är ju om det skulle hjälpa, det är ju i princip förbjudet för privatpersoner nu och ändå händer sånt här. Respekterar man inte flygplatsers kontrollzoner lär man köra utan förarbevis också. Men är ju bara drygt 3 veckor kvar till omröstningen i riksdagen nu

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Spark på semestern i USA mitten av juni. Tror ni affärer där kommer ha dessa i lager när de släpps officiellt? Är det några bekymmer i övrigt att köpa en sån här i andra länder?

Permalänk
Skrivet av gruvan88:

Jo det hoppas jag med. Och vad jag har förstår så verkar det komma också. Men dessa insidenter gör det inte lättare att få igenom en lagändring. Har tänkt lite kring om det inte är en bra idé att ha krav på förarbevis för drönare. Men är kluven om detta...

Skickades från m.sweclockers.com

Är inne på samma sak, tyvärr ser jag allt för många i mitt närområde som skiter fullständigt i reger, typ flyger inom kontrollzon eller flyger över 120 meter, med mera. Jag tror någon form av förarbevis samt registrering vid inköp av drönaren vore bra. Typ som bilar måste ha trafikförsäkring. Sen måste det finnas en rimlig kostnad, typ det får inte kosta 20.000 plus bara för körkortet. Jag skulle kunna tänka mig själv att lägga ca 2-3000 på någon form av förarintyg.

Permalänk
Inaktiv

Problemet är att det inte finns resurser för polisen att rycka på en olagligt framförd drönare, så ett förarintyg blir lika verkningslöst iaf, finns ju ingen som kommer kunna kontrollera det heller.

Permalänk
Medlem

Polisen borde kanske placera ut lite automatiserade turrets med sådana här ^^
https://youtu.be/M6tT1GapCe4

Permalänk
Medlem

DJI Spark skulle verkligen passa perfekt för diverse bild/video-skapande från exempelvis fjällvandringar.
Perfekt storlek och antagligen hyffsat tyst också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nestor:

DJI Spark skulle verkligen passa perfekt för diverse bild/video-skapande från exempelvis fjällvandringar.
Perfekt storlek och antagligen hyffsat tyst också.

Beror på var du tänker flyga... Tänkte ta med mig en av mina drönare på fjällvandring för ett par år sedan, då jag gick Kungsleden från Abisko. Men hela området är ju en enda stor nationalpark, där man inte får flyga..
Så kolla först upp hur det är med naturreservat och nationalparker, innan du släpar med dig den till fjällen.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Beror på var du tänker flyga... Tänkte ta med mig en av mina drönare på fjällvandring för ett par år sedan, då jag gick Kungsleden från Abisko. Men hela området är ju en enda stor nationalpark, där man inte får flyga..
Så kolla först upp hur det är med naturreservat och nationalparker, innan du släpar med dig den till fjällen.

Visst är det så.
Dock finns det gott om andra områden som inte är reservat eller nationalparker att röra sig i, som väl är
Brukar också vara på tok för mycket folk i de områdena också ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det någon privatperson här inne som fått tillstånd ifrån Länsstyrelsen att flyga med sin drönare i enbart privat-/nöjessyfte eller är det dött lopp för detta?

Permalänk
Medlem

Hur kommer det att många klipp på nätet som man ser från DJI Mavic hackar?

Exempel 1:

Här kör hon Mavicen baklänges över en stenbro, titta noga på stenbrons övre "räcke" på vänster sida. Det är inte en jämn och följdsam rörelse det småhackar.

https://youtu.be/MWxb7Yqw_A0?t=3m

Exempel 2. Här måste ni köra helskärm
Observera den lilla båten som allra högst upp och färdas mot höger i bild ser ni hur den hackar fram

https://youtu.be/9JSncpXazf4?t=6m5s

Finns flera klipp som är mer tydliga

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ny Video!

Halloj!

Har nyss publicerat en ny video filmad med drönaren i Norrbottens skogar!
Låten släpps på Spotify, iTunes etc om en vecka

Hoppas ni gillar den!

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RoleX:

Hur kommer det att många klipp på nätet som man ser från DJI Mavic hackar?

Exempel 1:

Här kör hon Mavicen baklänges över en stenbro, titta noga på stenbrons övre "räcke" på vänster sida. Det är inte en jämn och följdsam rörelse det småhackar.

https://youtu.be/MWxb7Yqw_A0?t=3m

Exempel 2. Här måste ni köra helskärm
Observera den lilla båten som allra högst upp och färdas mot höger i bild ser ni hur den hackar fram

https://youtu.be/9JSncpXazf4?t=6m5s

Finns flera klipp som är mer tydliga

Ser det inte..

Däremot verkar den ha utvecklat lite tilt på den sista videon, horisonten blir sned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deerhall:

Halloj!

Har nyss publicerat en ny video filmad med drönaren i Norrbottens skogar!
Låten släpps på Spotify, iTunes etc om en vecka

https://www.youtube.com/watch?v=FASoHW9vDog

Hoppas ni gillar den!

Snyggt filmat men färgsättningen verkar vara lite av. För mycket saturation. Prova skruva ner den.

/A

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Hur kommer det att många klipp på nätet som man ser från DJI Mavic hackar?

Exempel 1:

Här kör hon Mavicen baklänges över en stenbro, titta noga på stenbrons övre "räcke" på vänster sida. Det är inte en jämn och följdsam rörelse det småhackar.

https://youtu.be/MWxb7Yqw_A0?t=3m

Exempel 2. Här måste ni köra helskärm
Observera den lilla båten som allra högst upp och färdas mot höger i bild ser ni hur den hackar fram

https://youtu.be/9JSncpXazf4?t=6m5s

Finns flera klipp som är mer tydliga

Troligtvis för att de filmar i 4K 30fps eller lägre. Själv filmar jag alltid med 60fps om det är snabba sekvenser eller som i filmen med bron att man flyger nära objekten.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Hur kommer det att många klipp på nätet som man ser från DJI Mavic hackar?

Exempel 1:

Här kör hon Mavicen baklänges över en stenbro, titta noga på stenbrons övre "räcke" på vänster sida. Det är inte en jämn och följdsam rörelse det småhackar.

https://youtu.be/MWxb7Yqw_A0?t=3m

Exempel 2. Här måste ni köra helskärm
Observera den lilla båten som allra högst upp och färdas mot höger i bild ser ni hur den hackar fram

https://youtu.be/9JSncpXazf4?t=6m5s

Finns flera klipp som är mer tydliga

En av anledningarna är att många tyvärr filmar i 24 fps för att de tror att det "ser ut som på film" då. Problemet är att nästan allt som det sen spelas upp på inte kan visa 24 fps korrekt.

Mobiler, surfplattor, datorskärmar, har som standard låst 60Hz refreshrate. 24fps och 60Hz refreshrate går inte jämnt upp. Resultatet blir stutter och hackande. Jag blir ständigt förvånad över hur många "kameraproffs" på nätet som inte känner till detta grundläggande samband eller nämner det i sina tutorials. Men visst, det är inte alla som ser hackandet, eller kanske snarare inte vill se det, för att de är så inställda i förväg på att hackande video=filmkänsla.

På bio visar projektorn däremot film med jämna 24 fps på riktigt, utan stutter. 24 fps flyter alltså bättre på bio än på en datorskärm. För visning i datorvärlden på Youtube och Facebook är det därför bättre att filma i 30 fps, jämn multipel som kan visas utan stutter där. Utöver detta bör/kan man sedan använda motsvarande slutartider som på film för att få samma typ av motionblur och visuell mjukhet och utseende. Det är egentligen det som skapar ett "cinematiskt" utseende, inte att uppspelningen hackar.

Som lite undantag, moderna TV är lite förenklat flexibla i sin refreshrate och kan visa 24 fps korrekt, från t.ex. Bluray-spelare som skickar oförändrade 24 fps/Hz. MEN är videosignalen in i TVn redan hackande standard 60Hz från HTPC eller Chromecast så är det upp till TVn att (kanske) rädda uppspelningen det med interna fullösningar, med varierande resultat.

Komplicerat ämne, finns många fler aspekter än detta, försökte fatta mig kort...

Tl:dr, videorna hackar därför att:
- Folk filmar i 24 fps, vilket är en föråldrat låg framerate i grunden öht, panoreringar hackar. (30 fps är egentligen också för lite)
- Detta spelas sen upp felaktigt upp med stutter på 60Hz-skärmar, mer hackande.
- Ingen motion blur pga för kort slutartid, vilket ger en stroboskopisk effekt, mer hackande.

Permalänk

@Frux:

Precis som du säger, utomhus väljer jag NTSC så jag får en högre bilduppdatering. Det fungerar även inomhus såvida man inte har lampor och dylikt tänt. I det fallet så bör man välja PAL så man får en uppdatering som matchar vårt elnät, för att inte får blinkande effekt.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem

@Deerhall: Snyggt gjort. Blir mest lite petiga invändningar känner jag. När många av texterna är så perfekt motionsynkade i miljön som om de fanns där i verkligheten, så bryter det illusionen när de inte är det. Likadana texter men plötsligt uppenbart ditlagda ovanpå. För övrigt, bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Snyggt filmat men färgsättningen verkar vara lite av. För mycket saturation. Prova skruva ner den.

/A

Jag vet att det blev lite för starkt men när jag drog ner den 5% blev resultatet så grymt mycket tråkigare när man exporterat, kan vara något fuffens med formatet jag exporterat med? Färgerna blev aldrig lika bra som när man jobbade med dem, tyvärr. Jag är ändå rätt nöjd med slutresultatet dock! Blir lite sagokänsla ^^

Visste inte heller att man borde låsa vitbalansen när man filmade så har haft lite småproblem med flicker jag försökt fixa.

Skrivet av Frux:

@Deerhall: Snyggt gjort. Blir mest lite petiga invändningar känner jag. När många av texterna är så perfekt motionsynkade i miljön som om de fanns där i verkligheten, så bryter det illusionen när de inte är det. Likadana texter men plötsligt uppenbart ditlagda ovanpå. För övrigt, bra jobbat.

Jag själv var grymt irriterad över detta men alla försök att få dem att matcha gjorde det bara värre... antingen rörde de sig helt fel eller så blev de svårlästa. Eftersom det är en låt med fokus på text lade jag dem statiskt för att hjälpa lyssnaren. Inte riktigt lätt för AE att 3D tracka en skog med så många rörliga punkter.

Tog bara sisårdär 20h att exportera, de gånger den lyckades göra det utan error -,-
Har aldrig jobbat med premiere och AE tidigare så detta var mitt sätt att lära mig verktygen

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

Vad fan är det för fel på folk.
Drönare stoppade flygtrafik till Bromma http://www.aftonbladet.se/a/AKerA
Har man ingen koll alls. Så jävla svårt kan det inte vara!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Antar det är samma nolla som stoppade trafiken för någon dag sen... Trist.

Permalänk
Medlem

I alla fall roligt att läsa att polisen tar tag i det och faktiskt försöker få tag i stollarna..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Var tydligen 2 olika incidenter till och med. En i Nacka som påverkade ett SAS plan mot Arlanda.
Tyvärr förstår jag om det röstas mot lagförslaget.
Totalt 5 allvarliga incidenter dom senaste veckorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Var tydligen 2 olika incidenter till och med. En i Nacka som påverkade ett SAS plan mot Arlanda.
Tyvärr förstår jag om det röstas mot lagförslaget.
Totalt 5 allvarliga incidenter dom senaste veckorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Lagförslaget har ju ingenting med ovanstående att göra utan gäller enbart "kameraövervakning".

Feglerna för vart du får flyga regleras ju redan utav transportstyrelsen och luftfartsverket, stollar som bryter emot detta borde få sina drönare/modellflyg beslagtagna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrBoXon:

Lagförslaget har ju ingenting med ovanstående att göra utan gäller enbart "kameraövervakning".

Feglerna för vart du får flyga regleras ju redan utav transportstyrelsen och luftfartsverket, stollar som bryter emot detta borde få sina drönare/modellflyg beslagtagna.

Så om någon kör för fort med bilen ska dom beslagtag bilen?

Tycker det är bättre med böter än att beslagtag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Så om någon kör för fort med bilen ska dom beslagtag bilen?

Tycker det är bättre med böter än att beslagtag.

Beror ju på hur allvarlig fortkörningen är.. 150km/t genom tättbebyggt område, borde generera att man blir av med bilen. Precis som när man riskerar livet på människor i flygplan, som är på väg ner för landning t.ex.. Kontrollzonerna är där för en anledning, precis som det är 30km/t utanför skolor.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Beror ju på hur allvarlig fortkörningen är.. 150km/t genom tättbebyggt område, borde generera att man blir av med bilen. Precis som när man riskerar livet på människor i flygplan, som är på väg ner för landning t.ex.. Kontrollzonerna är där för en anledning, precis som det är 30km/t utanför skolor.

Jag vet att man blir av med körkortet om man kör för fort men jag har aldrig hänt tala om att man skulle blir av med bilen men det kanske händer men inget som jag har läs om.

Om du jämför det med utanför skolor och kontrollzoner och det ger ofta böter eller blir man av med körkortet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag vet att man blir av med körkortet om man kör för fort men jag har aldrig hänt tala om att man skulle blir av med bilen men det kanske händer men inget som jag har läs om.

Om du jämför det med utanför skolor och kontrollzoner och det ger ofta böter eller blir man av med körkortet.

Tror inte heller att man blir av med bilen pga. fortkörning, men har inga problem med det om det skulle vara så.. utan tycker att det "borde" vara så om det är grovt. De jag läst om där bilen beslagtagits, har saknat körkort eller kört drogpåverkade.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Tror inte heller att man blir av med bilen pga. fortkörning, men har inga problem med det om det skulle vara så.. utan tycker att det "borde" vara så om det är grovt. De jag läst om där bilen beslagtagits, har saknat körkort eller kört drogpåverkade.

I England så beslagtag dom bilen om man inte har någon försäkring eller körkort men man kan hämta ut bilen efter 28 dagar och får betala en vinns summa pengar för att hämta ut den.

Så läge man kan hämta ut bilen/drönare efter en vinns tid och en liten summa pengar så ser jag inga problem med det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hej,
Kan ingenting om drönare, men blev sugen när min kusin köpte en DJI Mavic.
Får man inget meddelande eller nånting på displayen om man flyger på område som är förbjudet, t.ex. flygplatser ?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011