Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Skulle verkligen behöva gå ner i vikt. Är knappt 1,80 och vikten pendlar 94-96kg.

Problemet är den där förbenade motivationen och hitta något som är kul. Och att ta sig tidzzz

Det jag tycker är kul är badminton, men det tycker inte mina bekanta. Och klubbarna har inga motions-medlemskap och när det ställs krav på att tävla så blir det inte intressant.

På den tiden jag tränade TKD och karate hade jag en matchvikt på 80kg, då mådde jag bra. Men tyvärr kan jag inte längre träna det pga skada

Jag rör mig väldigt mycket på jobbet, snittet ca 14.000/dag. Är ganska säker att det är detta som gör att jag inte kliver över 96kg.

Frugan och jag pratar ofta om att börja promenera. Det har vi iofs gjort senaste sju åren... Att vi har två barn gör det inte heller enklare att ta till handling.

Jag har sagt många gånger att kag ska sluta med läsk och godis, men min fru är arbetslös sedan 3,5 år och hon tröstar sig väldigt ofta med godis/läsk och en annan har sjuuukt dålig karaktär.

Fuck vad svårt det är, men kändes skönt att skriva lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa spela pokemon kanske? så kan ni göra nåt tillsammas och få motion? väldigt många par spelar det och så har man kul samtidigt, skippa också skräpmat osv och ät mer färdiglagat, eftersom du redan rör på dig mycket borde du med tiden gå ner ytterligare tycker jag.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att bara vara "aktiv" inte räcker alls särskilt långt för att väga upp ett socker och snacks-missbruk.

Det svåra för oss som varit överviktiga hela livet är att det är svårt att hitta lagom. För man kan mula i sig fika, chips och kebab och ändå ligga stilla på normalvikt, det går! Saken är den att det inte får hända 2, 3, 4, 5 gånger i veckan.

Därför är bantningsfasen lite märkligt nog den enkla delen, bara man lyckats koppla på "inget" istället för "allt". Det hela påminner fan om alkoholism, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Skulle verkligen behöva gå ner i vikt. Är knappt 1,80 och vikten pendlar 94-96kg.

Problemet är den där förbenade motivationen och hitta något som är kul. Och att ta sig tidzzz

Det jag tycker är kul är badminton, men det tycker inte mina bekanta. Och klubbarna har inga motions-medlemskap och när det ställs krav på att tävla så blir det inte intressant.

På den tiden jag tränade TKD och karate hade jag en matchvikt på 80kg, då mådde jag bra. Men tyvärr kan jag inte längre träna det pga skada

Jag rör mig väldigt mycket på jobbet, snittet ca 14.000/dag. Är ganska säker att det är detta som gör att jag inte kliver över 96kg.

Frugan och jag pratar ofta om att börja promenera. Det har vi iofs gjort senaste sju åren... Att vi har två barn gör det inte heller enklare att ta till handling.

Jag har sagt många gånger att kag ska sluta med läsk och godis, men min fru är arbetslös sedan 3,5 år och hon tröstar sig väldigt ofta med godis/läsk och en annan har sjuuukt dålig karaktär.

Fuck vad svårt det är, men kändes skönt att skriva lite.

Jag är för visso mycket yngre och så men jag känner igen mig lite i dig...

Jag vägde 100kg i november och bestämde mig då på min födelsedag (som man inte längre orkar fira) att jag ville gå ner i vikt.

Fick telefon-kontakt med en dietist efter några veckors väntande som jag fick tala med. Hon sa att jag borde sätta mitt mål att gå ner till 85kg på 12-16 månader. Jag tackade för samtalet men tackade nej till fortsatt kontakt. 15kg över ett år?

Jag började med att käka lite mera grönsaker till lunch och middag. Drog ner på läsk o började ta med frukt till arbetspauserna istället för gofika. Skaffade netflix och hittade några bra serier (breaking bad, house of cards, dexter, lie to me, sherlock etc). Köpte halvårskort på gymmet och ett par fina löparskor (finaste jag någonsin ägt). Istället för att ligga hemma och titta på surfplattan tog jag ett principbeslut att 'om jag ville se ett avsnitt skulle det vara på löpbandet'. Nu har jag sett mycket serier och samtidigt promenerat/joggat 6-12km varje dag.
Efter 3 månader var jag nere på 82kg. Sedan dess har jag varit sjuk etc. gått till 86kg men liger idag på 83kg med mål på 75kg under sommaren.

Jag tror mitt största tips kan vara att hitta något sätt att lura sig själv att träna. När man sedan följt samma mönster i 1-2 veckor börjar det kännas allt mer naturligare. Tyvärr har jag svårt att dra ner på mat-intaget så jag äter nog mer än andra (äter som förr) och tar mig lite chips/godis då o då, men nedåt går det. Hoppas du finner något som funkar för dig och din fru!

Visa signatur

Ge mig en kaka till kaffet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Det finns bara ett sätt att gå ner i vikt. Få i dig färre kalorier än vad du gör av med. Du kan gå ner i vikt utan att börja springa och så vidare. Det går fortare att gå ner då du gör av med mer energi om du springer eller rör på dig mer samt att du kommer i en bättre fysisk form. Det är dock inte ett krav för att gå ner i vikt.

Ett tips för dem som i det närmaste svälter ner vikten är att få i sig de vitaminer och så som kroppen behöver. Äter man lite mat så kan det bli så att man får brist på vissa saker så ett multivitamin är inte så dumt för er som bantar.

Det är vad man stoppar i sig och inte kalorierna. Om man bara drar ner på kalorier ändras bara ämnesomsättningen.

http://bengmark.com
Riktigt påläst äldre herre, kul att följa honom på Facebook. Forskat om tarmfloran i många år, väldigt intressant!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Min erfarenhet är att bara vara "aktiv" inte räcker alls särskilt långt för att väga upp ett socker och snacks-missbruk.

Jag tror även att många överskattar effekten av träning och tror att det räcker med lite promenader då och då. Naturligtvis är all träning bättre än ingen träning alls men ska det ha någon helst verkan så måste man svettas lite och effekten av den där timslånga promenaden försvinner redan efter ett par Bragokex...

Precis som du skriver så handlar viktnedgång till största del om att utesluta onyttigheter som snacks, läsk och skräpmat och bara genom att göra det kan man ofta gå ner i vikt utan att behöva lyfta ett finger. Nu när sommaren är här kan jag även rekommendera en skön cykeltur, det är både nyttigt för hälsan och en skön start på dagen att trampa sig till jobbet.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

I Februari 2016 bestämde sig föräldrarna för att ändra sin livsstil. De började med att ändra maten genom att dra ner på sockret, skippa "feta" produkter (aldrig grädde m.m.) och lagade enbart väldigt mager mat, t.ex. kyckling.
De började även träna genom att cykla, springa m.m. medan jag enbart slutade sockerintaget helt och hållet - drack enbart light-produkter till en början, men nu har jag även slutat med läsk ö.h.t (ett glas ibland kanske). Jag följde liksom bara med den mat som lagades i huset, utan att göra något annat.

Började med en vikt på 96KG.
Mars 2016 låg jag på 88-90KG, d.v.s 6-8KG på bara 1 månad.
April 2016, 80KG. Denna vikt höll jag sedan till Hösten 2016, där jag sedan gick ner till 75KG - som är en vikt jag höll tills Februari 2017 då jag började med träning. Blandar mellan gymmet och löpning (både på ett löpband hemma och ute i naturen), nu är vikten på 70-73KG och jag mår så mycket bättre än förr.

Det jag ville försöka säga med mitt inlägg är att det handlar inte om att träna för att gå ner i vikt - så länge du äter FEL.
Ja, man kan äta något gott lite då och då, men varför? Varför slänga bort det du kämpat med? Det går att äta GOD mat som inte innehåller dessa feta produkter. Ja, det är gott att ha grädde i maten, men går även att göra väldigt god mat utan detta.
Jag gick ner från 96KG till 75KG utan någon som helst motion/träning, på runt 6 månader.
Träning kan säkert påskynda viktnedgången, men slarva inte med maten. Det är det absolut viktigaste när det kommer till viktnedgång.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Det är vad man stoppar i sig och inte kalorierna. Om man bara drar ner på kalorier ändras bara ämnesomsättningen.

http://bengmark.com
Riktigt påläst äldre herre, kul att följa honom på Facebook. Forskat om tarmfloran i många år, väldigt intressant!

Jo, kalorierna är det viktiga, sprid inte dumheter. Ja, beroende på vad som utgör dessa kalorier kan ens BMR/ämnesomsättning påverkas en smula, men det är marginaleffekter i sammanhanget.

Detta är vedertagen fakta. Det krävs mer än en forskares blogg för att folk ens borde överväga att omvärdera detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag tror även att många överskattar effekten av träning och tror att det räcker med lite promenader då och då. Naturligtvis är all träning bättre än ingen träning alls men ska det ha någon helst verkan så måste man svettas lite och effekten av den där timslånga promenaden försvinner redan efter ett par Bragokex...

Precis som du skriver så handlar viktnedgång till största del om att utesluta onyttigheter som snacks, läsk och skräpmat och bara genom att göra det kan man ofta gå ner i vikt utan att behöva lyfta ett finger. Nu när sommaren är här kan jag även rekommendera en skön cykeltur, det är både nyttigt för hälsan och en skön start på dagen att trampa sig till jobbet.

Stämmer bra, iaf när det gäller just viktnedgång. Jag började gymma för drygt 2.5 år sedan och körde rätt seriöst redan från början med syftet att banta (120kg @190cm).

Ett halvår senare efter mycket slit på gymmet och svältdiet vägde jag 92kg. Trots att jag fortsatt träna lika seriöst (5-6ggr/vecka) kom jag inte under 90 förrän nu i våras då jag skulle deffa efter julens bulk. Som du säger har träningen ingen större effekt på min viktnedgång utan det är maten som gör det.

Skall dock tilläggas att man inte kan stirra sig blind på vågen om man tränar, även om vikten är samma som för 2 år sedan är formen som dag o natt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att träning är A och O när det gäller viktnedgång och att hålla vikten, allt handlar om hur mycket man gör det och vid vilken intensitet. Tränar man duktigt kan man äta vad som, jag själv åt chips och kakor i massor varje dag samtidigt som matintaget var högt.

Testa att springa 10-12+ km 4-5 gånger i veckan i minst 5 min/km tempo så kan jag lova att energin bränns i massor. Tar några månader att arbeta sig fram till den nivån men inget kommer av sig själv.

Det sagt kan man ju alltid undvika saker för att få snabbare resultat eller se till att kroppen får i sig mer nyttigheter men om man skall hitta något man kan leva med över tid (så man inte ökar i vikt igen) så tycker jag träningen är det viktiga. Den gör ju även så kroppen i allmänhet fungerar mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Testa spela pokemon kanske? så kan ni göra nåt tillsammas och få motion? väldigt många par spelar det och så har man kul samtidigt, skippa också skräpmat osv och ät mer färdiglagat, eftersom du redan rör på dig mycket borde du med tiden gå ner ytterligare tycker jag.

Tack för tipset, men Pokemon var inget för oss. Skräpmat äter vi dock extremt sällan då jag inte är speciellt förtjust i vare sig pizza, kebab eller hamburgare.

Men ex. choklad och Coca-Cola är något min fru ständigt köper hem och som jag skrev har jag riktigt dålig karaktär

Bad min fru gömma godiset, men så får man den där extrema sötsugen och blir då nästan arg för att jag bett henne gömma. Pinsamt.

Hon väger inte mer än 65kg, så det märks knappt på henne iom hon är 1,75 lång. Fusk!

Permalänk
Medlem

Hur är det med simning som träning? Jag är ingen fantast på att crawla utan hankar mig fram i vanligt bröstsim om kag är i vattnet.

Skulke det fungera som motion? Hur långt/länge och ofta skulle det behövas isf för att eventuellt ge något resultat?

Permalänk
Entusiast

Tänkte också dra lite predikan om hur pass irrelevant träning är för just viktnedgång.
Det råder inga tvivel om att träning är bra för människans välbefinnande och hälsa, men när det kommer till att bara använda träning som verktyg för att gå ner i vikt så är det väldigt ineffektivt.

Om vi tar ett löppass som exempel så tar det cirka 20 minuter att förbruka 200 kcal, d.v.s lika mycket kalorier som det är i 3 ballerina-kakor. Den här videon är ganska bra på att förklara det hela: https://www.youtube.com/watch?v=ztiHRiFXtoc
Det absolut viktigaste för viktnedgång är att helt och hållet utesluta all form av godis/läsk.
Det är sant att kalorier är det som i grund och botten räknas, men trots att man kan äta godis/läsk och gå ner i vikt så blir det mycket svårare psykiskt för en själv då godis/läsk inte ger någon mättnad och totalt ruinerar sina blodsockernivåer.

Träna och rör på kroppen för all del, men gör inte bara det om du endast vill gå ner i vikt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur är det med simning som träning? Jag är ingen fantast på att crawla utan hankar mig fram i vanligt bröstsim om kag är i vattnet.

Skulke det fungera som motion? Hur långt/länge och ofta skulle det behövas isf för att eventuellt ge något resultat?

Simning är en väldigt bra och allsidig träningsform men så länge du fortsätter att småäta choklad och dricka läsk till vardags lär du simma bra många mil för att vågen ska visa ett negativt resultat. Det största problemet i ditt fall är förmodligen inte att du rör dig för lite utan att du äter för mycket och dessutom av fel saker.

2L Coca-Cola, vilket många drar i sig varje dag, innehåller över 200g socker och 800kcal. Fråga dig själv om du skulle kunna tänka dig att sleva i dig två hekto rent strösocker och svaret är troligtvis nej. Lägg till lite choklad och chips på det så förstår du nog ganska snabbt att det nästan är lönlöst att försöka träna sig i form så länge man fortsätter i samma kostvanor. Det här är inget jag säger för att klanka ner på dig eller vara elak, jag tror bara att många som sagt överskattar effekten av träning och tror sig kunna motionera bort kilona utan att göra några uppoffringar.

Min pappa var tidigare ganska överviktig och i hans fall var det mycket chips och snacks som låg bakom. Han bestämde sig för att gå ner i vikt och den enda träningen han utförde var att cykla till jobbet under sommarmånaderna men det som verkligen fick honom att rasa i vikt var att välja bort onyttiga snacks och skära ner på onödiga, tomma kolhydrater som vitt bröd, pasta, potatis etc.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Men ex. choklad och Coca-Cola är något min fru ständigt köper hem och som jag skrev har jag riktigt dålig karaktär
Bad min fru gömma godiset, men så får man den där extrema sötsugen och blir då nästan arg för att jag bett henne gömma. Pinsamt.

Har ni haft en seriös diskussion om saken där du har förklarat hur svårt du har att hålla dig ifrån onyttigheter och att det bara stjälper dina framsteg när hon köper hem sötsaker? Jag känner varken dig eller din fru så jag kan inte uttala mig om hur ni är som personer men om ni har haft den typen av diskussioner och hon trots det fortsätter att köpa hem en massa skit är det snarare hon som är pinsam som inte kan stötta dig i en så pass (bokstavligt talat) livsviktig utmaning.

Ett hett tips för att sluta köpa en massa skräp är att beställa färdiga matkassar. Många har fördomar om matkassarna, om att det bara skulle vara konstig och svårtillagad mat, men idag går de att skräddarsy helt efter egna preferenser och det finns t.ex. barnvänliga kassar, vegetariska kassar, laktosfria kassar etc. etc.

Många verkar dessutom tycka att det är dyrt men tar man hänsyn till alla pengar man sparar genom att inte köpa hem onödigt skräp så är det snarare löjligt billigt och det är som sagt ett väldigt effektivt sätt att sluta köpa onyttigheter. Det är ju trots allt svårt att plocka ner en chipspåse eller en flaska läsk när man aldrig sätter sin fot i affären.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för att du/ni tar er tid, ärliga raka svar uppskattas.

Vi har pratat i omgångar, bekymret är att hon mår dåligt för att inte komma tillbaka på arbetsmarknaden. Jag har fått henne från att köpa en platta cola till att bara köpa 6-pack, ibland blir det dock ett fridgepack. Det är fortfarande inte bra, men ett steg i rätt riktning.

När det finns läsk hemma är det så sjukt enkelt att slänga ner en burk till matlådan... Men i morse lyckades jag iaf lägga band på mig och tog en flaska vatten istället.

Kände mig duktig, men var riktigt tråkigt att äta lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Tack för att du/ni tar er tid, ärliga raka svar uppskattas.

Vi har pratat i omgångar, bekymret är att hon mår dåligt för att inte komma tillbaka på arbetsmarknaden. Jag har fått henne från att köpa en platta cola till att bara köpa 6-pack, ibland blir det dock ett fridgepack. Det är fortfarande inte bra, men ett steg i rätt riktning.

När det finns läsk hemma är det så sjukt enkelt att slänga ner en burk till matlådan... Men i morse lyckades jag iaf lägga band på mig och tog en flaska vatten istället.

Kände mig duktig, men var riktigt tråkigt att äta lådan.

Ifall det är någon tröst så är i stort sett vad som helst bättre än Coca-Cola och andra supersockrade läsksorter. Det finns flera juicesorter att välja på om du vill ha något annat än vatten och bl.a. Coops egna är helt fri från tillsatt socker. Även om du väljer en sockrad juice så är det enormt mycket bättre än läsk och denna sort innehåller t.ex. hälften så mycket socker som Coca-Cola. Mjölk är annars ett nyttigt alternativ som passar de flesta rätter.

Försök att ha en positiv inställning till saker och ting och se det som att varje bortvald burk är en seger i sig.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sisyfos:

Om vi tar ett löppass som exempel så tar det cirka en timme att förbruka 200 kcal

Att bränna 200 kalorier på ett löpband eller crosstrainer tar runt 15 minuter, eller ännu fortare. I alla fall om man ska tro räknaren på själva maskinen.

Permalänk

När jag gymmar/styrketränar ligger jag på ca 500 kcal/h
Vid konditionsträning som löpning/crosstrainer med ett behagligt tempo för att orka 60 min så ligger jag på ca 1000 kcal/h
Enligt pulsband och app på mobilen.
193 lång och 117kg tränad kropp

Men vid viktnedgång så är väl typ 30% träning och resten kosten, börja med små grejer. Stryp inte allt på en gång för då pallar du typ en vecka sedan ramlar man tillbaka.

Man måste få det till en livsstil som man klarar av att leva med, och det viktigaste av allt var inte rädd att unna dig ibland, själen behöver det

BALANS!

Och är det svårt att veta vad man ska äta så var inte rädd att ta hjälp, kanske kostar en slant men det är ju en investering i dig själv och ens välmående och kanske livet i slutänden så troligen värt varenda krona

Jag tog hjälp av en kost/träningsrådgivare under tre månader och det hjälpte mig mycket, speciellt med kosten.
Det är en hel djungel med vad man ska äta och mängder och sedan att hitta ett sätt som passar en själv är också svårt.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | DDR4 64Gb | i9 - 10850K | Noctua NH-D15 Black | RTX 3070 | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
UnRAID - 2*1Tb SSD Cache 4*8Tb Storage - Xeon E5-2697 - 64Gb DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Att bränna 200 kalorier på ett löpband eller crosstrainer tar runt 15 minuter, eller ännu fortare. I alla fall om man ska tro räknaren på själva maskinen.

Beror på din vikt också.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreaz1:

Som någon annan sa så har det ju först och främst att göra med sin kroppsvikt, kön och såklart sin löptakt.
Springer man riktigt snabbt i 15 minuter så förbrukar det ju visserligen mer kalorier än en timmas jogging som jag kanske egentligen syftade på.

Men grejen med löpbandens kalori-räknare är också att de brukar inkludera människans BMR (Basic Metabolic Rate).
Detta innebär att kalorierna man skulle ha förbränt av att bara ligga och sova räknas med på löpbandet, vilket ju inte är särskilt intressant om du frågar mig. Man vill ju se vad just träningen förbränner utöver de kalorierna man förbrukar ändå.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Huh, jag tänkte hålla med @Andreaz1 och gav mig på att räkna lite mha siffror från the interwebs. Ser nu att dessa är lägre än vad jag först trodde... Det är nog högst vanskligt att lita på siffror från diverse träningsutrustning och gadgets, för låga siffror där är ju ett problem eftersom det inte är särskilt sporrande. Det skulle inte förvåna mig om man medvetet "kalibrerar" så uppskattningarna som görs är påfallande optimistiska.

...vikt, löpsteg och hastighet spelar ju in, men om vi gör vissa antaganden och använder lite siffror från den här länken så kan man göra ungefärliga beräkningar. (Faktorerna omräknade till kg och km: 1,03 0,86 0,73 0,41

80 kg, 1 timmes promenad, 5,5 km/h (måttligt tempo):
Netto: 180 kcal
Brutto: 321 kcal (dvs. utan att BMR är avräknad)

80 kg, 1 timmes löpning i 6:30 tempo (~9,2 km)
Netto: 633 kcal
Brutto: 758 kcal

En mer rutinerad löpare kanske bättre passar in på:
70 kg, 1 timmes löpning i 4:45 tempo (12.6 km)
Netto: 758 kcal
Brutto: 908 kcal
Det här är klarar dock verkligen inte en otränad tjockis.

200 kcal som @Sisyfos skriver är lite i lägsta laget, men ändå inte sååå off. Jag förväntade mig att komma fram 5-600 kcal som en rimlig siffra innan jag började räkna.

Edit: Nu omräknat med kg och km, inte bara km...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Tänkte också dra lite predikan om hur pass irrelevant träning är för just viktnedgång.
Det råder inga tvivel om att träning är bra för människans välbefinnande och hälsa, men när det kommer till att bara använda träning som verktyg för att gå ner i vikt så är det väldigt ineffektivt.

Om vi tar ett löppass som exempel så tar det cirka en timme att förbruka 200 kcal, d.v.s lika mycket kalorier som det är i 3 ballerina-kakor. Den här videon är ganska bra på att förklara det hela: https://www.youtube.com/watch?v=ztiHRiFXtoc
Det absolut viktigaste för viktnedgång är att helt och hållet utesluta all form av godis/läsk.
Det är sant att kalorier är det som i grund och botten räknas, men trots att man kan äta godis/läsk och gå ner i vikt så blir det mycket svårare psykiskt för en själv då godis/läsk inte ger någon mättnad och totalt ruinerar sina blodsockernivåer.

Träna och rör på kroppen för all del, men gör inte bara det om du endast vill gå ner i vikt.

Nej, ett löppass på en timme förbrukar inte endast 200 kcal. Ett löppass i vettigt tempo på en timme förbrukar 900+ kcal, lite beroende på vikt såklart (vid 80 kg är det snarare 1000+ kcal). Till och med att gå långsamt i en timme kommer förbrukar mer än 300 kcal så du är i princip så off man kan vara. Detta är ju dessutom siffror endast säger vad du förbrukar under det faktiska passet, sedan tillkommer ju efterförbränningen också men den effekten är ju relativt liten (5-10% verkar rätt vedertaget).

Det roliga är ju att din egen video som du länkade som källa säger att det krävs 20 minuters löpning för att förbränna 200 kcal så du verkar vara ute och cykla på mer än ett sätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Olegh:

Huh, jag tänkte hålla med @Andreaz1 och gav mig på att räkna lite mha siffror från the interwebs. Ser nu att dessa är lägre än vad jag först trodde... Det är nog högst vanskligt att lita på siffror från diverse träningsutrustning och gadgets, för låga siffror där är ju ett problem eftersom det inte är särskilt sporrande. Det skulle inte förvåna mig om man medvetet "kalibrerar" så uppskattningarna som görs är påfallande optimistiska.

...vikt, löpsteg och hastighet spelar ju in, men om vi gör vissa antaganden och använder lite siffror från den här länken så kan man göra ungefärliga beräkningar.

Netto: 82 kcal
Brutto: 144,9 kcal (dvs. utan att BMR är avräknad)

Netto: 288 kcal
Brutto: 343 kcal

Netto: 345 kcal
Brutto: 411 kcal

200 kcal som @Uzanar skriver är lite i lägsta laget, men ändå inte sååå off. Jag förväntade mig att komma fram 5-600 kcal som en rimlig siffra innan jag började räkna.

Skrivet av Aktsu:

Det roliga är ju att din egen video som du länkade som källa säger att det krävs 20 minuters löpning för att förbränna 200 kcal så du verkar vara ute och cykla på mer än ett sätt.

Whoops, vet inte vart jag fick det där med en timme och 200 kcal ifrån nu när jag kikar runt lite.
Var ju snarare runt 20 minuter som förbränner det, måste varit någon riktigt långsam jogging jag hittade när jag läste det

Men ja man bränner ju som @Olegh illustrerar mindre än man kan tro, särskilt efter att BMR har inräknats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

...vikt, löpsteg och hastighet spelar ju in, men om vi gör vissa antaganden och använder lite siffror från den här länken så kan man göra ungefärliga beräkningar.

Netto: 82 kcal
Brutto: 144,9 kcal (dvs. utan att BMR är avräknad)

Netto: 288 kcal
Brutto: 343 kcal

Netto: 345 kcal
Brutto: 411 kcal

200 kcal som @Sisyfos skriver är lite i lägsta laget, men ändå inte sååå off. Jag förväntade mig att komma fram 5-600 kcal som en rimlig siffra innan jag började räkna.

Vet inte du hur räknar men din länk säger runt 700 kcal netto för ett 10 km pass, i var fall om man använder deras schablon längst ned. Resten av artikeln hamnar runt samma siffror vid rätt låga hastigheter så hur räknar du?

EDIT: De länkar ju även till en kalkylator de tycker stämmer bra vilket visar helt andra resultat än din beräkning, ganska mycket i linje med mina siffror jag skrev högre upp dock.

Skrivet av Sisyfos:

Whoops, vet inte vart jag fick det där med en timme och 200 kcal ifrån nu när jag kikar runt lite.
Var ju snarare runt 20 minuter som förbränner det, måste varit någon riktigt långsam jogging jag hittade när jag läste det

Men ja man bränner ju som @Olegh illustrerar mindre än man kan tro, särskilt efter att BMR har inräknats.

Tycker man bränner exakt så som jag tror, om man räknar rätt...

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur pass korrekta maskinerna, dvs crosstrainer osv är när det kommer till att mäta kalorier? På mitt gym kör dom med Imprecor tror jag märket heter, ställer in min vikt och ålder. Brukar komma upp i 7-800 på 45-50min pass.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vet inte du hur räknar men din länk säger runt 700 kcal netto för ett 10 km pass, i var fall om man använder deras schablon längst ned. Resten av artikeln hamnar runt samma siffror vid rätt låga hastigheter så hur räknar du?

EDIT: De länkar ju även till en kalkylator de tycker stämmer bra vilket visar helt andra resultat än din beräkning, ganska mycket i linje med mina siffror jag skrev högre upp dock.

Fel. Korrigerat nu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RVX:

Nån som vet hur pass korrekta maskinerna, dvs crosstrainer osv är när det kommer till att mäta kalorier? På mitt gym kör dom med Imprecor tror jag märket heter, ställer in min vikt och ålder. Brukar komma upp i 7-800 på 45-50min pass.

Låter väl helt rimligt nu efter lite korrekt matematik

Men det som jag och många andra egentligen ville lyfta fram angående träning och viktnedgång är att det trots allt är en så liten del kalorier av sin totala förbrukning under ett dygn. Speciellt om man är i ordentligt dålig form och har snubblat in på den här tråden, då finns nog inte en timmas löppass på världskartan att genomföra. Möjligtvis 15-20 minuter.
Men visst borde alla träna, dock inte bara göra det 2-3 gånger i veckan utan att ändra på kosten också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Fel. Korrigerat nu.

Ser bättre ut, det jag undrar över är vad för antaganden du gjort då jag inte ser någon förbränning kontra hastighet i artikeln (jag kan ha missat) och den kalkylatorn de själva länkar visar andra siffror (http://www.runnersworld.com/tools/calories-burned-calculator). I artikeln ser jag bara lite schabloner på lite lägre hastigheter.

Matar vi där in 70 kg som springer 12,6 km på en timme får vi fram 914 kcal, denna kalkylatorn säger de även räknar ut nettoförbränningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Låter väl helt rimligt nu efter lite korrekt matematik

Men det som jag och många andra egentligen ville lyfta fram angående träning och viktnedgång är att det trots allt är en så liten del kalorier av sin totala förbrukning under ett dygn. Speciellt om man är i ordentligt dålig form och har snubblat in på den här tråden, då finns nog inte en timmas löppass på världskartan att genomföra. Möjligtvis 15-20 minuter.
Men visst borde alla träna, dock inte bara göra det 2-3 gånger i veckan utan att ändra på kosten också.

Visst är det så, innan jag tog upp träningen igen så hade jag ett uppehåll på flera år. Och trots att man varit aktiv på gym förut och idrottat på heltid så var det som att börja om på nytt igen.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ser bättre ut, det jag undrar över är vad för antaganden du gjort då jag inte ser någon förbränning kontra hastighet i artikeln (jag kan ha missat) och den kalkylatorn de själva länkar visar andra siffror (http://www.runnersworld.com/tools/calories-burned-calculator). I artikeln ser jag bara lite schabloner på lite lägre hastigheter.

Matar vi där in 70 kg som springer 12,6 km på en timme får vi fram 914 kcal, denna kalkylatorn säger de även räknar ut nettoförbränningen.

Antaganden från min sida är bara vikt och tempo. Hastigheten kommer ju in på så sätt att man "helt enkelt" kommer längre på samma tid om man springer snabbare. Den där kalkylatorn stämmer ju bra överens med mina nettovärden, är rätt säker på att det inte är mer än lite smärre avrundningsfel i mina siffror nu.