Permalänk
Medlem

32GB RAM vs 16GB RAM + 32GB Optane

Jag är i valet och kvalet och greja ny rigg men RAM minnen är fortfarande relativt dyrt mot hur vi var vana vid tidigare.

Vad jag undrar är om du får bättre prestanda av att köra 16GB RAM och en Optane drive på 32GB eller om det helt enkelt är bättre med 32GB RAM och skippa optane helt och hållet. En snabb Google Fu gav mig inte de träffar jag ville ha.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk

Om man använder optane som ram så lär ju det ge lite mer minne, optane hastigheterna är ju dock mycket långsammare än vanligt ram

fördelen med optane är ju just att den faktiskt kan spara datan som ligger på men det vet du ju kanske.

Personligen se jag hellre mer ram i datorn, känns mer användbart mot vad en optane hade givit om man kör den som swap partition eller så.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

@tvelander kanske kan svara på det

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Har du SSD så är optane inget du behöver eller vill ha...
https://www.youtube.com/watch?v=xgTYSsaNU_A

Permalänk
Medlem

Intel Optane är inte värt idag utanför nische fall. Skulle råda om att skippa denna generationen Optane och räcker inte 32GiB RAM så köper du mer RAM istället för en Optane. 3D XPoint är lovande teknik men den är inte mogen för konsument marknaden ännu. Dem behöver antingen få ner priset rejält eller använda DIMM-Slot istället.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Jag är i valet och kvalet och greja ny rigg men RAM minnen är fortfarande relativt dyrt mot hur vi var vana vid tidigare.

Vad jag undrar är om du får bättre prestanda av att köra 16GB RAM och en Optane drive på 32GB eller om det helt enkelt är bättre med 32GB RAM och skippa optane helt och hållet. En snabb Google Fu gav mig inte de träffar jag ville ha.

Beror ju lite på vad ditt mål med datorn är. Ska det va spel så behöver du inte ens bry dig om mer än 16GB (3000+MHz).
Ska du köra krävande program som använder mycket RAM så kör på 32GB RAM.
Har du en HDD som du vill boosta hastigheten på så välj Optane.
Optane kommer inte i närheten av hastigheten RAM har.

Förutom HDD boosten så finns de ingen direkt fördel med Optane idag, om du inte ska lagra data om datorn är avstäng då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Tackar för alla de svaren. Jag hade nog inte riktigt läst in mig på vad optane gjorde (lite stressad över beställning). Det är sånt här som händer när man inte längre har samma intresse som man hade förr. Sitter fortfarande på en 6 år gammal 2500K med 8GB RAM som börjar kännas trött.

Inte speciellt mycket spel som någon frågade efter, däremot en hel del tunga program (videoredigering och dylikt) och ofta många program igång samtidigt och ofta ett 30+ tal flikar i firefox och chrome samt att ublock verkar ta en hel del. Så det är RAM som gäller för min del.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Inaktiv

Som sagt Optane är skit för vanliga konsumenter idag, att bota från en hdd är så fel så det ej är klokt.
Nu är väl 32GB rätt så standard vad många applikationer idag behöver, men om man bara kör små applikationer eller funderar på att skaffa 64GB ram, så kan en snabb ssd typ 960 Evo m.2 ge bättre resultat beroende på vad man gör.

Permalänk
Medlem

@eonic

Vill du ha lite feedback på dem övriga komponenterna du funderar på?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Nu är väl 32GB rätt så standard vad många applikationer idag behöver

???

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

@eonic

Vill du ha lite feedback på dem övriga komponenterna du funderar på?

Nja det är nog inget märkvärdigt, det är bara mobo+ram+cpu som ska inköpas. Valet står bara mellan i5-7600k och i7-7700k och om jag ska ha 32GB eller 16GB RAM. Men tackar för erbjudandet.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Nja det är nog inget märkvärdigt, det är bara mobo+ram+cpu som ska inköpas. Valet står bara mellan i5-7600k och i7-7700k och om jag ska ha 32GB eller 16GB RAM. Men tackar för erbjudandet.

Borde inte Ryzen 1600(X)/1700(X) vara ett mycket bättre alternativ för dig? 6 eller 8 kärnor med SMT (det Intel kallar hyperthreading) iställer för 4 kärnor med eller utan SMT. Videoredigering äter ju så många trådar du kan kasta på det.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AkUs:

Det beror självklart på vad man gör i dem, har man öppet några webbsidor, pdfer, caddokument etc så är för många 16GB alldeles för lite på en arbetsdator och nästa steg är 32GB, om man inte väljer att köra med 3 stickor eller liknande.

Permalänk
Master of Overkill

Skit i optane

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det beror självklart på vad man gör i dem, har man öppet några webbsidor, pdfer, caddokument etc så är för många 16GB alldeles för lite på en arbetsdator och nästa steg är 32GB, om man inte väljer att köra med 3 stickor eller liknande.

Hade precis öppet word, exel, jättemycket PDF och 25 CAD ritningtare i Autocad 2016. Var inte i närheten av 16GB ram ens....
32GB... låter som något är galet på din burk.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AkUs:

Hade precis öppet word, exel, jättemycket PDF och 25 CAD ritningtare i Autocad 2016. Var inte i närheten av 16GB ram ens....
32GB... låter som något är galet på din burk.

Nu är väl Autocad inte något som man brukar ha större ritningar i, testa Autodesk Revit istället och öppna ett par ritningar... Men som sagt det beror på vad man gör med maskinen och 16GB är för många är ett problem, om det inte är det så kan man fortsätta med detta.
Det är inget fel på mina burkar då mina appar cad och annat drar långt över 64GB ram på alla maskiner. (jag löser det genom hårddisk swapning på min 960 evo)

Nå för TS så handlar valet om vad som kan förbättra dennas och där är ram eller en snabb m.2 mnve disk ett alternativ, Optane är det inte.

Permalänk
Hjälpsam

Som sagt, skit i Optane, Optane är skit.
Satsa hellre på en 7700k än 7600k.
I ditt fall bör en AMD Ryzen 1600 eller 1700, vara ett betydligt bättre val än en Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Tackar för alla de svaren. Jag hade nog inte riktigt läst in mig på vad optane gjorde (lite stressad över beställning). Det är sånt här som händer när man inte längre har samma intresse som man hade förr. Sitter fortfarande på en 6 år gammal 2500K med 8GB RAM som börjar kännas trött.

Inte speciellt mycket spel som någon frågade efter, däremot en hel del tunga program (videoredigering och dylikt) och ofta många program igång samtidigt och ofta ett 30+ tal flikar i firefox och chrome samt att ublock verkar ta en hel del. Så det är RAM som gäller för min del.

Låter helt klart som ett jobb för Ryzen 7 Ryzen Threadripper som anländer nu i sommar kan också vara ett alternativ om du vill lägga pengen. Multitasking med tunga arbeten kommer gå som en dröm.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av eonic:

Jag är i valet och kvalet och greja ny rigg men RAM minnen är fortfarande relativt dyrt mot hur vi var vana vid tidigare.

Vad jag undrar är om du får bättre prestanda av att köra 16GB RAM och en Optane drive på 32GB eller om det helt enkelt är bättre med 32GB RAM och skippa optane helt och hållet. En snabb Google Fu gav mig inte de träffar jag ville ha.

32GB ram för framtiden och sedan en vanlig SSD, du tjänar ingenting på OPTANE

Skrivet av tvelander:

Skit i optane

The king has spoken ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Åh jag som inte haft en AMD sedan AMD smiskade stjärten på Intel med sina 64-bitars CPU:er runt 2003. Är AMD alltså på uppgång igen med alla sidospår de haft för sig senaste åren?

Tittar lite på http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-A... där de jämförs. Jag tittade lite snabbt på ryzen och toms hardware tyckte att de inte riktigt var redo att tampas än men det är kanske ur ett exklusivt datorspelsperspektiv? Jag spelar ju fortfarande spel men senaste åren har det mest varit Factorio och Kerbal Space Program, lite Far Cry 3, inget som kräver jättemycket även om KSP moddning kräver en del.

En del av er föreslår att vänta till senare i sommar men jag kan verkligen inte vänta längre än till på fredag för att göra beställning och då måste alla delar finnas tillgängliga hos handlare

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Åh jag som inte haft en AMD sedan AMD smiskade stjärten på Intel med sina 64-bitars CPU:er runt 2003. Är AMD alltså på uppgång igen med alla sidospår de haft för sig senaste åren?

Tittar lite på http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-A... där de jämförs. Jag tittade lite snabbt på ryzen och toms hardware tyckte att de inte riktigt var redo att tampas än men det är kanske ur ett exklusivt datorspelsperspektiv? Jag spelar ju fortfarande spel men senaste åren har det mest varit Factorio och Kerbal Space Program, lite Far Cry 3, inget som kräver jättemycket även om KSP moddning kräver en del.

En del av er föreslår att vänta till senare i sommar men jag kan verkligen inte vänta längre än till på fredag för att göra beställning och då måste alla delar finnas tillgängliga hos handlare

Ryzen må ligga lite smått efter Intel när det gäller just spel. Men det är bara i spel det gäller.

Om du ska redigera video(och liknande) så är Ryzen ett mycket bättre val. Kolla gärna testerna på sweclockers som inte är relaterade till spel. Dvs. x264, cinebench, lightroom, blender osv.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Något så trivialt som att min H60 vattenkylare inte passar på AM4 och corsairs AM4-AMD Retention Bracket Kit for Hydro Series Coolers verkar inte gå att få tag på i sverige och jag är inte sugen på att köpa ännu en del för min redan pressade budget så Ryzen är nog tyvärr borta från loppet. :/

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Något så trivialt som att min H60 vattenkylare inte passar på AM4 och corsairs AM4-AMD Retention Bracket Kit for Hydro Series Coolers verkar inte gå att få tag på i sverige och jag är inte sugen på att köpa ännu en del för min redan pressade budget så Ryzen är nog tyvärr borta från loppet. :/

Sakta i backarna nu.

1. Beroende på vad du gör kan en Ryzen 1600 vara lika snabb som en 7700K och 1000 kr billigare. Ryzen 1700 är såklart ännu snabbare.

2. Med en del av Ryzenmodellerna (tror det är de utan X, X står för högre frekvenser för övrigt) ingår fullt adekvata kylare, så det behöver du inte tänka på. Klarar t.o.m. en del överklockning enligt en video jag såg.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Avstängd

Detta känns lite som ett phys-x kort när de kom i början fast ännu onödigare.

Behöver du 32gb köper du det annars så kör du 16gb.
Optane kan du nog skita i oavsett.

Permalänk
Medlem

För just Lightroom verkar Ryzen - tyvärr - inte vara bästa valet.
(Eller tyvärr och tyvärr... äh strunt samma.)
Jag hänvisar till
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC...

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Premiere Pro benchmarks:
Ryzen snabbast på rendering m.m, 7700K snabbare på en del effekter ser det ut som. i5:an verkar bara vara att glömma.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Något så trivialt som att min H60 vattenkylare inte passar på AM4 och corsairs AM4-AMD Retention Bracket Kit for Hydro Series Coolers verkar inte gå att få tag på i sverige och jag är inte sugen på att köpa ännu en del för min redan pressade budget så Ryzen är nog tyvärr borta från loppet. :/

Som redan nämnts ovan så behöver du inte bry dig om kylare alls när du köper Ryzen 1600 eller 1700 då det ingår och de gör ett väldigt bra jobb.

För att ge dig lite konstnadsperspektiv, cpu+kylare+ moderkort:
Ryzen 1600: 2400+0+1200 = 3600kr - 6C/12T
Ryzen 1700: 3400+0+1200 = 4600kr - 8C/12T
Intel 7700k: 3700+350+1500 = 5550kr - 4C/8T

C/T ovan är alltså hur många Cores (kärnor) och trådar (Threads) som cpuerna har.
Dvs, du kan få en 8 kärnig cpu för nästan 1000kr mindre än Intels 4 kärnor. Och vill du ha en ännu mer kompetent kylare till i7an så kan de kosta allt mellan 800-1800kr för tex NH-D15 eller vattenkylning. Detta behöver du inte bry dig om med Ryzen då den inte har värmeproblemen som 7700k har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Horvendile:

För just Lightroom verkar Ryzen - tyvärr - inte vara bästa valet.
(Eller tyvärr och tyvärr... äh strunt samma.)
Jag hänvisar till
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC...

"Written on March 3, 2017", har du något färskare test?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eonic:

Åh jag som inte haft en AMD sedan AMD smiskade stjärten på Intel med sina 64-bitars CPU:er runt 2003. Är AMD alltså på uppgång igen med alla sidospår de haft för sig senaste åren?

Tittar lite på http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-7700K-vs-A... där de jämförs. Jag tittade lite snabbt på ryzen och toms hardware tyckte att de inte riktigt var redo att tampas än men det är kanske ur ett exklusivt datorspelsperspektiv? Jag spelar ju fortfarande spel men senaste åren har det mest varit Factorio och Kerbal Space Program, lite Far Cry 3, inget som kräver jättemycket även om KSP moddning kräver en del.

En del av er föreslår att vänta till senare i sommar men jag kan verkligen inte vänta längre än till på fredag för att göra beställning och då måste alla delar finnas tillgängliga hos handlare

AMD är tillbaka på banan, såpass att Intels nuvarande och vid det här laget gamla entusiastplattform X99 är stendöd och den nya entusiastplattformen X299 nu framstår som ett skämt. Intel är däremot fortfarande kung på enkeltrådad prestanda. Ditt användande låter dock som multitasking deluxe och jag vill påstå att en Core är ett direkt felköp i det läget. Dessutom har det framkommit att i7 7700K är lite slarvigt ihopsatt med värmespridaren så att många får problem med väldigt höga temperaturer redan på tomgång och plötsliga temperaturspikar vid minsta belastning. Så ja, gamla sanningar har ställts på ända på CPU-marknaden i år.

Tom's Hardware är ägt av Purch group, ett marknadsföringsbolag som har Intel som en av sina största klienter. Deras affärsidé är s.k. integrerad reklam över hela deras koncern. Go figure.
http://www.purch.com/experiences/intel/

Skrivet av Horvendile:

För just Lightroom verkar Ryzen - tyvärr - inte vara bästa valet.
(Eller tyvärr och tyvärr... äh strunt samma.)
Jag hänvisar till
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Adobe-Lightroom-CC...

Skulle gärna vilja se nya test med Lightroom, det har ju hänt en hel del sedan Ryzen släpptes.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Som redan nämnts ovan så behöver du inte bry dig om kylare alls när du köper Ryzen 1600 eller 1700 då det ingår och de gör ett väldigt bra jobb.

För att ge dig lite konstnadsperspektiv, cpu+kylare+ moderkort:
Ryzen 1600: 2400+0+1200 = 3600kr - 6C/12T
Ryzen 1700: 3400+0+1200 = 4600kr - 8C/12T
Intel 7700k: 3700+350+1500 = 5550kr - 4C/8T

C/T ovan är alltså hur många Cores (kärnor) och trådar (Threads) som cpuerna har.
Dvs, du kan få en 8 kärnig cpu för nästan 1000kr mindre än Intels 4 kärnor. Och vill du ha en ännu mer kompetent kylare till i7an så kan de kosta allt mellan 800-1800kr för tex NH-D15 eller vattenkylning. Detta behöver du inte bry dig om med Ryzen då den inte har värmeproblemen som 7700k har.

Skickades från m.sweclockers.com

För Intel behöver jag inte bry mig om kylare, min h60 passar på 1151.

Prisförslagen kan du halvera så det reella prisskillnaden är hälften (kontakter i branschen)

Intressant hur någon nämnde att Toms hardware är delvis ägda av Intel. Det förändrar en del men jag har aldrig varit nöjdare med en cpu som min 2500k som var deras rekommendation.

Blir tyvärr bara mer undecided efter att ha skrivit den hör tråden. För många viljor. :/

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]