Intel hotar Qualcomm och Microsoft med rättsliga åtgärder gällande x86-emulering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Hur väl det fungerar nuförtiden kan ju diskuteras. Inom datorindustrin hämmar patent nog snarare utvecklingen än hjälper nuförtiden, men inom andra brancher så kan det skilja sig åt.

Precis. Vi övervägde först att använda teknik från OpenCV men var oroliga för att hamna i tvist då de t.ex. SURF-algoritmen är patenterad och valde istället en tredjepartslösning för att vara på säkra sidan. Tror det faktiskt är nästan omöjligt att komma på en smart algoritm inom detta område, som inte är patenterad. Många stora amerikanska bolag lever ju i princip på patent och behöver inte tillverka eller använda dem till något. Det viktiga är att bevaka dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fascinerande hur svårt de flesta har att förstå intellektuellt arbete. Om Karl-Oskar odlar potatis och grannen tar den från honom skulle de flesta anse att det är fel. Råkar Karl-Oskar däremot vara smart och bygger en automatiserad potatisodlarmaskin, istället för att själv slita ut ryggen i förtid, då har plötsligt hela världen rätt till ritningarna. Karl-Oskar blir plötsligt en girig kapitalistgris som skor sig på andras bekostnad - han utför ju inget riktigt arbete - helt oaktat hur mycket potatis han producerar.

Med det sagt återstår att se om Intel faktiskt får rätt i frågan. Det är sånt vi har domstolar till. Vore förstås tråkigt om det satte käppar i hjulen för en mycket lovande utveckling från Microsofts sida, men det är sånt som händer ibland.
Microsoft måste rimligen konsulterat sina egna jurister innan de bestämde sig för att gå vidare och bygga den här emuleringen. Jag kan inte tänka mig att deras ledning är så klåpig att de blivit fångade med skägget i brevlådan. Frågan är hur de planerat att bemöta det.

Fast nu är inte patent ritningarna till något. Själva halvledarkretsarna skyddas av lagen om skydd för kretsmönster och motsvarande lagar i andra länder. Skyddet för kretsmönster alltså halvledarkretsen gäller bara 10 år, och patent i 20 år. Det är alltså lagligt att göra en 100 % klon av Pentium 2 vid det här laget. Att bygga en potatissättare och potatisupptagare som använder en annan teknisk lösning hade dessutom inte inkräktat på Karl-Oskars patent. Karl-Oskar hade säkerligen inkräktat på andras patent däremot, för det är så systemet fungerar när man bygger vidare på saker som redan finns. Den första som patenterar något är sällan den första med idén för den delen.

Sen kan inte ISA patenteras, det är ingen uppfinning och programvara för binäröversättning behöver inte inkräkta på några patent. Patenten Intel har täcker givetvis tekniska lösningar i halvledarkretsarna. Intel har för den delen inte startat några rättsprocesser och varken Qualcomm eller Microsoft har avskräckts.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Petterk:

Fast det stämmer ju inte, Transmeta stämde Intel 2006, då hade de redan förlorat på marknaden. Transmeta gick ifrån striden med pengar ett år senare. Att de gav upp har inget med Intel att göra, Intel kom inte med några krav fören Transmeta stämde dem. Intels konkurrens i de formfaktorer Transmeta siktade mot kom främst efter Transmeta hade lämnat marknaden. T.ex. Core 2 CULV-processorerna 2008+.

Creative däremot bedrev rättsprocesser som gjorde att deras konkurrenter blödde pengar. De var bara ute efter att döda konkurrensen, men dödade i slutändan bara sig själva och utvecklade ju inga kretsar för att byggas in i datorer.

Du har rätt, det är en klar skillnad mellan fallen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast nu är inte patent ritningarna till något. Själva halvledarkretsarna skyddas av lagen om skydd för kretsmönster och motsvarande lagar i andra länder. Skyddet för kretsmönster alltså halvledarkretsen gäller bara 10 år, och patent i 20 år. Det är alltså lagligt att göra en 100 % klon av Pentium 2 vid det här laget. Att bygga en potatissättare och potatisupptagare som använder en annan teknisk lösning hade dessutom inte inkräktat på Karl-Oskars patent. Karl-Oskar hade säkerligen inkräktat på andras patent däremot, för det är så systemet fungerar när man bygger vidare på saker som redan finns. Den första som patenterar något är sällan den första med idén för den delen.

Sen kan inte ISA patenteras, det är ingen uppfinning och programvara för binäröversättning behöver inte inkräkta på några patent. Patenten Intel har täcker givetvis tekniska lösningar i halvledarkretsarna. Intel har för den delen inte startat några rättsprocesser och varken Qualcomm eller Microsoft har avskräckts.

Du missar helt och hållet poängen med analogin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du missar nog poängen med verkligheten. En jordbruksmaskin kan du knappast bygga utan att använda patenterade konstruktioner för all mekanik, elektronik och en sådan maskin vore i princip omöjlig att få ut på marknaden om inte patent upphörde efter ett tag eller inte gick att licensiera, samma sak gäller allt annat alltså att Intel inkräktar på mycket som Qualcomm uppfunnit. Det är ingen strid som går att vinna om man ska se alla som tjuvar och vägrar se sig själv som tjuv. Företag inkräktar på patent de omöjligen vet om när de utvecklar något, ibland patent som inte publicerats eller godkänts vid tidpunkten. Företag patenterar också saker bara för att bråka. Ibland så skiter företag givetvis i att saker skyddas av patent, även om de kan licensiera, men hela grejen är godtycke vilken väg du än går. Samtidigt är det inte idéer som skyddas av patent det är en uppfinning för en specifik tillämpning. Kan du lösa något på ett annat sätt så kan du gå runt patent och de som gör det kan ha mycket mer originella idéer. I verkligheten handlar det inte alltid vem som är först eller bäst när det kommer till en uppfinning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tack och lov har MS mer än nog med ekonomiska muskler att ta striden denna gång.

Lite off topic, men har för mig att Microsoft har aldrig tagit ett lån. Det är mycket anmärkningsvärt inom företagsvärlden.
Det är delvis därför bolag som Microsoft och andra delvis Intel kan göra konstiga investeringar t.ex. Nokia, Mojang m.fl. i Microsofts fall, kommer inte på något specifikt i Intels fall.

Det är inte skatteplanering fastän de sänker kvartalsvinsten med dessa investeringen.. tanken är alltid att de ska ge utdelning i efterhand. Men att ha pengar på kontot är världens sämsta investering.. ett annat ex. Såg t.ex. Att Microsoft investerade i Etherium coin för länge sen. för att de trodde på den.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Ett annat sätt att se det, med potatistemat, är följande:

Potatisodlaren Intel är en av de odlare som klurar ut en lösning för att odla potatis med maskin. Med tiden så stärks deras samarbete med den växande marknaden Microsoft. Med tiden blir Microsoft-Intel den dominerande marknaden för potatisodling och potatisodlaren Intel gör allt de kan, legalt som illegalt, för att endast deras potatismaskin finns på den största marknaden. De accepterar inte konkurrenter och vägrar licensiera ut deras lösning så att andra aktörer får finnas.

Ett flertal år senare har marknaden stagnerat och fjolårets potatis märks om som årets potatis och priserna bara ökar och ökar.

En annan potatisodlare, Qualcomm, har under flera år arbetat med en potatismaskin som inte är speciellt kraftfull men betydligt mer portabel. Sakta men säkert har deras lösning tagit över. Den stora gamla marknaden Microsoft har av någon anledning tröttnat på Intel och vill få in en till aktör på sin marknad, vilket potatisodlaren Intel, som vi redan vet har svårt att acceptera konkurrenter, inte gillar och hotar om rättsliga åtgärder för att försvara sitt monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Lite off topic, men har för mig att Microsoft har aldrig tagit ett lån. Det är mycket anmärkningsvärt inom företagsvärlden.
Det är delvis därför bolag som Microsoft och andra delvis InteSjälvkalrt l kan göra konstiga investeringar t.ex. Nokia, Mojang m.fl. i Microsofts fall, kommer inte på något specifikt i Intels fall.

Det är inte skatteplanering fastän de sänker kvartalsvinsten med dessa investeringen.. tanken är alltid att de ska ge utdelning i efterhand. Men att ha pengar på kontot är världens sämsta investering.. ett annat ex. Såg t.ex. Att Microsoft investerade i Etherium coin för länge sen. för att de trodde på den.

Självklart lånar de pengar, titta på deras årsrapport. De har mycket mer skulder i dag än för 15 år sedan. Det är av skatteskäl ofta mycket billigare att låna pengar än att spendera de man har, särskilt om pengarna ligger i andra länder för att ta hem pengar till USA betyder att skatta dem.

Permalänk
Medlem

Har själv 4st maskiner med Transmeta crusoe processorer som binäröversätter x86 instruktioner, vansinnigt roliga processorer som går göra lita roliga anrop på, dock är dem lite väl slöa på vissa fronter

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

@som99:
Jag gillar mina Transmeta laptops. Långt snabbare i korta "bursts" än motsvarande tidsenlig Intel eller AMD. Problemet var att ALL kod var tvungen att köras på VLIW simulatorn och man inte fick tillgång till dess sanna prestanda med "native" kod.
Linus Torvalds sa att om de släppt "native" tillgänglighet och fortsatt ha VLIW för sin transmogrifikation av x86 kod så skulle de kunna vara marknadsledare idag i flera aspekter.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

ISA är inte patenterbart och Transmeta var de som slutligen fick pengar från Intel lagom till det att Transmetas egendom förvärvades av patenttroll.

Visst kan man patentera emulering också, men hårvarupatenten är inte applicerbara här. Qualcomm har gott om patent också. Binäröversättning gick för övrigt fint för Microsoft på Alpha på 90-talet utan strul med lagen.

Har själv en Alpha maskin med EV56 processor och som du säger Windwos NT och senare 2000 beta 2 hade stöd för binär översättning.
Digital implementerade ju mer hårdvarustöd (BWX) i senare Alpha processorer (EV56) för att göra det enklare och snabbare att emulera x86
https://en.wikipedia.org/wiki/DEC_Alpha#Byte-Word_Extensions_...
Har inte hört något om att intel gav sig på Digital över det men vem vet.
Digitals mål med Alpha var ju delvis en PC konkurrent men i slutändan så misskötte företaget sig så priser och tillgänglighet för vanliga dödliga var inte nåt vidare och Alpha gick i graven tillslut vilket var synd för Alpha matchade eller utpresterade intel i allt ofta med en faktor om 2-3x.
Högst IPC, Frekvens, flyttalsprestanda etc gämfört med det bästa intel kunde erbjuda.

Vill också minnas att windows NT släppts för MIPS, om dom hade emulering för x86 mins jag inte.

Oavset emulering har tidigare aldrig varit ett problem och hårdvara är det som patent berör inte ISA.

Skrivet av warh0g:

Transmeta Crusoe var väldigt spännande när den annonserades. Vill minnas att jag läste om den i analoga datortidningar

https://en.wikipedia.org/wiki/Transmeta_Crusoe

Skickades från m.sweclockers.com

Jo gick på gymnasiet då. Har för mig att den skulle emulera PPC också så folk drömde då om en dator som kunde köra både Windows och Mac OS.

Och jag mins väl att just implementera binär översättning i mjukvara istället för hårdvara tillät en att komma runt intels x86 patent.

Jag ser inte varför intel skulle vinna detta om det hanteras rättvist i domstol.
Men den som slänger mest pengar på advokater kan säkert vinna, domstolar är inte kända för sitt logiska resonemang.

Mjukvara för att emulera andra arkitekturer eller hela maskiner finns ju redan.

Qemu är ju rätt populärt på den fronten. Kör det själv men emulerar inte dock tillåter det mig direkt tillgång till hårdvara i gästsystemet för native prestanda.

Det finns Inget positivt om intel vinner detta för konsumenter. Däremot förlorar intel så är det ju mer eller mindre fritt fram att emulera x86_64 kommersiellt på allt och det vore ju något.

Permalänk

hur länge kan ett patent gälla igentligen ? om nu x86 har funnits så länge ? borde det inte vara dax för andra aktörer förutom amd att använda det ? tänk om tex nvidia osv skulle få vara med i leken... utvecklingen skulle gå jävligt mkt snabbare. Se vad som händer med intel nu när dom har amd i baken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Har själv ett patent och även om det inte är inom elektronik(är en industriell lösning) så antar jag att det fungerar på liknande sätt.
"Mitt" patent är giltigt I 20 år och när tiden är ute så är det fritt fram att kopiera, vidareutveckla etc för konkurrenter.
Däremot så kan jag under patenttiden vidareutveckla och lägga till någon finess I min nuvarande lösning som är tillräckligt innovative för ett nytt patent och vips så får jag 20 år till(om ansökan godkänns givetvis).

Så om det nu fungerar likadant för elektronik så har säkerligen Intel förnyat patentet med hjälp av utveckling var 20:e år

Inte på Amerikanska marknaden. Förenkla: Om man inte strider för sitt patent blir man av med det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Det är förvånansvärt många som tror att Intel använder dålig kylpasta, Du skulle kunna använda tandkräm som TIM utan att få dom temperaturerna som rapporteras.

Inte om du läser hela tankkräms recentionen. Då den torkar snabbt, så förlorar den prestandan. Kul att någon minns konstiga tester då de är så gamla.

Edit:
Om de är sanna vet jag inte. Men har för övrigt dykt upp fler och fler som rent allmänt får höga temp's på intel core CPUer efter sandybridge. då de nu rullat några år. Hur oc eller bara chip desegregation är svårt att säja då vi har för lite info.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Petterk:
Nog hade jag något som jag baserade de på.
Microsoft lånar för köp av Yahoo (2008)

Men det var mycket längre sen än had jag trodde. Men du har helt rätt i sak varför det är vettigare för iaf. Amerikanska företag att låna pengar än att flytta pengar från konton "over seas"

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Petterk:
Nog hade jag något som jag baserade de på.
Microsoft lånar för köp av Yahoo (2008)

Men det var mycket längre sen än had jag trodde. Men du har helt rätt i sak varför det är vettigare för iaf. Amerikanska företag att låna pengar än att flytta pengar från konton "over seas"

Ja visst stämmer det om vi begränsar det till krediter och lån som gäller mer än ett år, men det gäller bara fram till 2008/2009. Hur som helst de säljer papper osv för att få in pengar och fungerar därför mer eller mindre som vilken firma som helst idag. Sista rapporten hade de drygt 40 miljarder USD i skulder på en post de mycket riktigt inte redovisade fören 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

@som99:
Jag gillar mina Transmeta laptops. Långt snabbare i korta "bursts" än motsvarande tidsenlig Intel eller AMD. Problemet var att ALL kod var tvungen att köras på VLIW simulatorn och man inte fick tillgång till dess sanna prestanda med "native" kod.
Linus Torvalds sa att om de släppt "native" tillgänglighet och fortsatt ha VLIW för sin transmogrifikation av x86 kod så skulle de kunna vara marknadsledare idag i flera aspekter.

Ja precis, det fanns potential och var en fruktansvärt spännande processor, skulle VLIW fungera som tänkt i praktiken native så är det extremt effektivt och vem vet vad det hade lett till idag!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av philipborg:

Fast dem kan väl endast patentera implementationen utav instruktionerna och inte instruktionerna i sig? Deras implementation utav instruktionerna är väl hårdvarupatent så hur kan det stoppa mjukvaruimplementationer? Får mig att tänka på Oracle/Google tvisten om Dalvik där @Yoshman var snäll och förklarade.

Nu har jag ingen aning vilka patent det gäller i detta fall, men ganska troligt att det handlar om patent kring SSE/AVX då det är teknik där det finns en rad patent och tekniken är tillräckligt ny för att patenten fortfarande ska vara giltiga.

Kan absolut finnas likheter med Oracle/Google fallet här. De flesta patent kring x86 borde rimligen handla om hur saker effektivt kan implementeras i kisel. Qualcomm/Microsoft borde i så fall borde klara sig på är att ett patent endast täcker en realisering av en idé, inte idén i sig. Att realisera exekvering av x86-kod i programvara känns i min värld ha rätt många möjligheter att gå runt eventuella patent för hur motsvarande exekvering effektivt implementeras i kisel.

Nu är det stora företag involverat, så just detta fall kommer nog lösa sig på ett rimligt sätt, tror absolut Qualcomm/Microsoft kan vinna detta om vapenskramlet går till regelrätt strid med överlyckliga advokater (lär bli segdraget == många debiterbara timmar).

Rent generellt fungerar hela patentsystemet uruselt då en stor och penningstark spelare rätt enkelt kan pressa en mindre spelare då den senare kanske inte alls har råd att driva processen. Den mindre spelare får då ge sig även om denne rent tekniskt kan ha det juridiska på sin sida. Grundtanken med patent är vettig, dagens implementation är lika havererat som en riktigt hårdpatchat skattesystem

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@Ozzed: Nu är det ju som så att kylpastan Intel använder är väldigt stabil, dvs kräver i princip inget underhåll.

Visst det kanske inte är den mest väl presterande likt liquid metal eller indium lödning. Men TIM likt Liquidmetal kräver mycket mer jobb och skall helst bytas en gång om året.

Det blir helt enkelt billigare och du vet hur pass mycket kylning som krävs för att kyla processorn dom närmsta åren.

Det är förutsägbart för 90%*1 av konsumenter och billigare vilket Intel tjänar på då alla inte överklockar, långt ifrån.

Trist för oss entusiaster dock...

*1: jag hittade på 90% men ni fattar poängen

Det är bara AMD som verkligen bryr sig om entusiaster. Sorligt men sant. Hur man som entusiast kan köpa Nvidia (någonsin) och Intel (idag) när AMD har produkter som kan konkurrera igen är inget annat än skamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Till dem som pratar om att bara köra x64 så ska man tillägga att det inte existerar på de sätt många verkar tro. Visst finns det rena 64bits processorer (ex intels ithanium) men det vi i folkmun kallar x64 idag är egentligen x86-64. Det är altså en vidareutvexkling av x86 skulle man kunna säga.

Sen finns det ju ett/flera "avtal" mellan Intel och AMD som låter dem använda varandras instruktioner.

Att intel inte vill vaska bort x86 makten är ju inte svårt att förstå. Finns ju anledningar till att VIA (3e parten som har x86 licens) varit hett för ex nvidia. Att x86 licensen blir ogilltig om företaget köps upp är det som hindrar detta.

Nu finns patent och dem skall respekteras! MS låtet inte andra nyttja deras patent så carför skall de få utnyttja andras?
De är ju knappast så att de inte har råd.

Det borde nog främst vara Qualcomm, och inte Microsoft, som får de största problemen, eller hur tänker du nu?

Qualcomm är ju de som bygger hårdvara, och som jag (som högst lekman och amatör i sammanhanget) bedömer det som kommer få de största problemen.

Mjukvara som både virtualiserar och emulerar saker har funnit länge, och används av många både företag och OSS. Har svårt att se hur framgångsrika Intel kommer att vara på just den punkten.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Klart Karl-Oskar ska ha credit men 40 år senare så kanske världen borde ha möjlighet att dra nytta av det? Kanske borde finnas rimligare gränser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det borde nog främst vara Qualcomm, och inte Microsoft, som får de största problemen, eller hur tänker du nu?

Qualcomm är ju de som bygger hårdvara, och som jag (som högst lekman och amatör i sammanhanget) bedömer det som kommer få de största problemen.

Mjukvara som både virtualiserar och emulerar saker har funnit länge, och används av många både företag och OSS. Har svårt att se hur framgångsrika Intel kommer att vara på just den punkten.

Det är Microsoft som bygger in binäröversättningen i Windows. Hårdvaran är inte utvecklad alls för syftet, Qualcomms 835 använder ju vanliga ARM-kärnor licensierade från ARM, även om de döper om dem eftersom det rör sig om semicustom. Tveksamt att de skulle använda t.ex. Qualcomms DSPer för detta. Qualcomm jobbar nog mest med att stödja de nativa ARM-delarna av Windows på ARM. Alltså främst drivrutiner och liknande. Hur involverade de är i "emuleringen" har jag inte sett något om men av allt att döma är det teknik som byggs ihop med Windows och lär därför inte vara lika flexibelt som Intels x86-"emulering" på Itanium som kom till flera operativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är Microsoft som bygger in binäröversättningen i Windows. Hårdvaran är inte utvecklad alls för syftet, Qualcomms 835 använder ju vanliga ARM-kärnor licensierade från ARM, även om de döper om dem eftersom det rör sig om semicustom. Tveksamt att de skulle använda t.ex. Qualcomms DSPer för detta. Qualcomm jobbar nog mest med att stödja de nativa ARM-delarna av Windows på ARM. Alltså främst drivrutiner och liknande. Hur involverade de är i "emuleringen" har jag inte sett något om men av allt att döma är det teknik som byggs ihop med Windows och lär därför inte vara lika flexibelt som Intels x86-"emulering" på Itanium som kom till flera operativ.

Japp. Jo visst.

Har dock svårt att se (som amatör och lekman som inte är insatt i detaljerna) hur Intel generellt skulle vara framgångsrika i en stämning mot Microsoft gällande detta?

Har ju funnits liknande tidigare i en massa produkter, och finns liknande än i dag (både i en massa komersiella, men även OSS-baserade sådana).

Nu tror jag inte att Intel kommer vara framgångsrika mot Qualcomm heller (om de inte använt någon patenderad teknik i sina kretsar som inkärktar på Intels IP), men ser som sagt risken än mindre för Microsoft i detta fallet (med reservation att jag inte kan detaljerna).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rent generellt fungerar hela patentsystemet uruselt då en stor och penningstark spelare rätt enkelt kan pressa en mindre spelare då den senare kanske inte alls har råd att driva processen. Den mindre spelare får då ge sig även om denne rent tekniskt kan ha det juridiska på sin sida. Grundtanken med patent är vettig, dagens implementation är lika havererat som en riktigt hårdpatchat skattesystem

Håller med 100%.

Tycker grundidén med patentsystemet faktiskt är bra, men på många områden rent praktiskt uselt implementerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Japp. Jo visst.

Har dock svårt att se (som amatör och lekman som inte är insatt i detaljerna) hur Intel generellt skulle vara framgångsrika i en stämning mot Microsoft gällande detta?

Har ju funnits liknande tidigare i en massa produkter, och finns liknande än i dag (både i en massa komersiella, men även OSS-baserade sådana).

Nu tror jag inte att Intel kommer vara framgångsrika mot Qualcomm heller (om de inte använt någon patenderad teknik i sina kretsar som inkärktar på Intels IP), men ser som sagt risken än mindre för Microsoft i detta fallet (med reservation att jag inte kan detaljerna).

Det finns patent som täcker programvara också, men Intels patent rör såklart främst hårdvara, halvledardesign, särskilt när vi pratar x86.

Dessutom har vi tidigare x86-binäröversättning från Sun, IBM, och Digital utan strul. IBM körde upp till SSE2 när det gäller SIMD/FPU och är det närmsta i modern tid förutom typ QEMU och andra simulatorlösningar.

Eftersom Qualcomm har patent som rör processorer, dsper, grafikprocessorer, nätverk och mobila nätverk så inkräktar säkert Intel på fler av deras patent än vise versa. Mycket av det finns det redan licensavtal för dock.

Permalänk
Medlem

@backfeed: Emulering är lagligt så det har inget att göra med att ingen bryr sig om att skydda sina patent och tekniker osv. Har ju varit jätte mycket stämmningar och rättsliga spel angående emulering. Nintendo har varit på och försökt stoppa emulering sedan de första NES emulatorerna kom till.

Så länge MS och Qualcomm inte använder Intels egna microkod så lär de vara väldigt säkra.

Permalänk
Medlem

Jag är för patent så jag kritiserar inte Intel med att de vill försvara det som är sitt. Däremot kan man tycka att det borde finnas möjligheter att licensera emuleringen då det hade gynnat alla parter förutom kanske oss konsumenter som måste betala lite mer för det. Men då får man inte glömma att utan patent hade inte världen drivits framåt som den gjort. Alla är inte lika villiga att kämpa för IT-evolutionen gratis

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gandir:

@backfeed: Emulering är lagligt så det har inget att göra med att ingen bryr sig om att skydda sina patent och tekniker osv. Har ju varit jätte mycket stämmningar och rättsliga spel angående emulering. Nintendo har varit på och försökt stoppa emulering sedan de första NES emulatorerna kom till.

Så länge MS och Qualcomm inte använder Intels egna microkod så lär de vara väldigt säkra.

Undrar vad MS hade gjort om någon emulerat deras produkter utan deras tillåtelse.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Undrar vad MS hade gjort om någon emulerat deras produkter utan deras tillåtelse.

Ingenting troligen, emulation är inte illegalt men möjligen en legal gråzon. Emulationsfrågor har dykt upp i rätten ett flertal gånger, finns prejudikat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Ingenting troligen, emulation är inte illegalt men möjligen en legal gråzon. Emulationsfrågor har dykt upp i rätten ett flertal gånger, finns prejudikat.

Trevligt.
Då är det inga problem att bygga en Xbox One klon som kör Xbox One spel och lite till.
Tänkte ta en PC och skriva om ett befintligt operativsystem som använder BSD licensen och få den att köra Xbox One spel och allt vad som krävs som t.ex. kanske DirectX. Utan att sitta och kopiera deras patent, men genom att se vad deras programkod vill och därefter översätta det direkt till maskininstruktioner för CPU, GPU och ljud.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.