PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av tuz01:

Parsun, har haft en. Vill inte ha fler. min Ă„sikt.....

Skrivet av DaBone:

Har inte haft nÄgon Parsun sjÀlv, men lÀst tester dÀr de sÀger att de Àr ok.

Men en test ser ju inte hur de fungerar i lÀngden.. Om man kollar upp vad det Àr för motorer, sÄ Àr det egentligen kopior pÄ Àldre Yamaha-motorer, men med andra typer av materialval. Plast, gummi etc. som troligtvis torkar snabbare och inte hÄller lika lÀnge. Metall som spricker lÀttare osv.. i ren Kina-anda.

Det lÄter inte allt för positivt!

Visa signatur

BĂ€rbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

PermalÀnk
Medlem ★
●

Skulle inviga mina nya westin kickteez idag för abborre

Blev en bÀttre bifÄngst som högg pÄ jiggen ist

Visa signatur

Aka Specialized pÄ irc

PermalÀnk
Medlem ★
●

NÄgon som tÀnker dyka upp pÄ 08ABBORREN i Stockholm den 13:e Juni?

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag funderar pÄ det. Men Àr inte helt 100 Àn.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●

Hej, jag undrar nÀr det stÄr pÄ fiskekortet att man bara fÄr ha ett spö.
Om jag har med mig tvÄ spön men fiskar bara med ett rÀknas det som ett spö dÄ?

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | HÄrddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | BildskÀrm MSI Optix MAG274QRF-QD|

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av lemon3:

Hej, jag undrar nÀr det stÄr pÄ fiskekortet att man bara fÄr ha ett spö.
Om jag har med mig tvÄ spön men fiskar bara med ett rÀknas det som ett spö dÄ?

TÀnk att du bara fÄr ha ett spö i vattnet Ät gÄngen.
Vore konstigt om man inte skulle fÄ ha med flera spön.

MVh

Edit: Fast jag menar inte att spöet ska vara "i" vattnet

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

PermalÀnk
AvstÀngd
●

SjÀlv sÄ Àr min fiskeliv helt slut nu iallafall.
Har rensat bort en massa skrÀp idag och dÄ min gamla fiskelÄda stÄtt i drygt 20 Är sÄ var den pÄ vÀg att kastas ocksÄ. PÄ vÀgen till Ätervinningen sÄg jag en kille med hund och ryggsÀck med fiskespön. Stannade och frÄgade om han ville ha min lÄda och han blev nog mest förvÄnad men tackade iallafall ja.
En enkel lÄda med lite tafsar, drag i ok skick och lite annat smÄtt och gott som jag hoppas ska komma till nytta.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Stefflo:

SjÀlv sÄ Àr min fiskeliv helt slut nu iallafall.
Har rensat bort en massa skrÀp idag och dÄ min gamla fiskelÄda stÄtt i drygt 20 Är sÄ var den pÄ vÀg att kastas ocksÄ. PÄ vÀgen till Ätervinningen sÄg jag en kille med hund och ryggsÀck med fiskespön. Stannade och frÄgade om han ville ha min lÄda och han blev nog mest förvÄnad men tackade iallafall ja.
En enkel lÄda med lite tafsar, drag i ok skick och lite annat smÄtt och gott som jag hoppas ska komma till nytta.

TrÄkigt att höra, hoppas du har nÄgot annat roligt att göra.
Fiske Àr mitt bÀsta sÀtt för avkoppling, förutom att fjÀllvandra..

Nu nÀr jag börjat fÄ lite mer tid över, dÄ jag börjat deligera ut jobb pÄ andra.. SÄ finns det faktiskt tid över till fiske.
SÄ det blev ett nytt spö och jag mÄste sÀga att det Àr skillnad pÄ spö och spö.. Vilken kÀnsla det var i detta och billigt lite varstans nu ocksÄ.

http://www.willyssportfiske.se/p/spinn/haspelspon/savagegear/...

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●

SjÀlv letar man efter ett billigt abborre spö med hyffsad kvalitet.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Tizzue:

SjÀlv letar man efter ett billigt abborre spö med hyffsad kvalitet.

Ska gÄ att hitta ett billigt komplett UL spö för 500-600kr

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

SjÀlv letar man efter ett billigt abborre spö med hyffsad kvalitet.

SvÄrt att rekommendera nÄgot utan att veta vad du gillar för typ utav spö, men jag Àr riktigt nöjd med mitt Draugen D4 (7 fot Àr bra allround-lÀngd). Kostar cirka 700-800 kr.

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har i flera Är anvÀnt ett "Shakespeare Ugly Stik 7" UL" till abborrefiske och varit helnöjd, men tror inte de sÀljs lÀngre..
SÄg att de fanns pÄ Ebay och andra sajter.

T.ex. denna..
http://www.ebay.com/itm/Shakespeare-Genuine-Ugly-Stik-Lite-Gr...

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●

Var och fiskade inatt och fick nytt personbÀsta pÄ Ruda - 1400 gram exakt.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drwlz:

SvÄrt att rekommendera nÄgot utan att veta vad du gillar för typ utav spö, men jag Àr riktigt nöjd med mitt Draugen D4 (7 fot Àr bra allround-lÀngd). Kostar cirka 700-800 kr.

Ska titta pÄ den nÀr jag kommer hem.
Nu mÄste jag bara hitta lite nya stÀllen att fiska pÄ runt jönköping varit dött de senaste gÄngerna...

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

Ska titta pÄ den nÀr jag kommer hem.
Nu mÄste jag bara hitta lite nya stÀllen att fiska pÄ runt jönköping varit dött de senaste gÄngerna...

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Har du provat VÀstersjön? Om du tar höger nÀr du kommer fram till badplatsen sÄ kan du svÀnga ner i den andra fickan till vÀnster, och parkera bilen. DÄ har du som en udde som sticker ut lite.

Vi metar ju till 99% i vĂ„rt fiske och dĂ„ kommer man ju lite lĂ€ngre ut men du borde kunna kasta ut dĂ€r och det gĂ„r mycket abborre dĂ€r pĂ„ sommaren. Det svĂ„ra Ă€r att fĂ„ tillgĂ„ng till just den fickan dĂ„ badgĂ€ster som inte vill trĂ€ngas pĂ„ stranden har en tendens att parkera och ligga dĂ€r och sola och bada. Även idioter med hundar som inte "orkar" Ă„ka bort till hundbadet som Ă€r nĂ„gra hundra meter lĂ€ngre bort pĂ„ vĂ€gen brukar vara dĂ€r och rasta sina hundar. Se till att inte lĂ€mna kvar vassa föremĂ„l som drag och krokar, speciellt inte i vattnet. Och ta med eventuellt skrĂ€p hem.

Skitfiske!

PermalÀnk
Medlem
●

Jag fiskar kring Lidköping, mestadels i Lidan. Men ibland Àven i VÀnern nÀr det inte Àr sÄ mycket vÄgor och för blÄsigt.

Om det Àr nÄgon som vill hÀnga med ut i sommar sÄ har jag en liten Linder 410. Verkar finnas en del fisk hÀr detta Är :).

Jag Ă€r nybörjare pĂ„ fiske och tar dagen som den kommer. Är du proffs kanske det inte Ă€r sĂ„ roligt att fiska med mig.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av T_Sand:

Jag fiskar kring Lidköping, mestadels i Lidan. Men ibland Àven i VÀnern nÀr det inte Àr sÄ mycket vÄgor och för blÄsigt.

Om det Àr nÄgon som vill hÀnga med ut i sommar sÄ har jag en liten Linder 410. Verkar finnas en del fisk hÀr detta Är :).

Jag Ă€r nybörjare pĂ„ fiske och tar dagen som den kommer. Är du proffs kanske det inte Ă€r sĂ„ roligt att fiska med mig.

Jag har flytt(at) norrut, bodde i Skara tidigare. Hade gÀrna hakat pÄ ifall jag var kvar.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av T_Sand:

Jag fiskar kring Lidköping, mestadels i Lidan. Men ibland Àven i VÀnern nÀr det inte Àr sÄ mycket vÄgor och för blÄsigt.

Om det Àr nÄgon som vill hÀnga med ut i sommar sÄ har jag en liten Linder 410. Verkar finnas en del fisk hÀr detta Är :).

Jag Ă€r nybörjare pĂ„ fiske och tar dagen som den kommer. Är du proffs kanske det inte Ă€r sĂ„ roligt att fiska med mig.

VÀrnern Àr enligt mÄnga sportfiskare sveriges bÀsta vatten pÄ grund av hur olik sjön Àr pÄ sina olika delar.

@Tintinj Ska kolla pÄ det men lÄter som det Àr lite mer framÄt sommarn nÀr det Àr varmt i vattnet som gÀller.

Glömde nÄgot
PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

@Tintinj Ska kolla pÄ det men lÄter som det Àr lite mer framÄt sommarn nÀr det Àr varmt i vattnet som gÀller.

Det Àr absolut bÀst pÄ sommaren, men vi var dÀr för nÄgon mÄnad sen och fick nÄgra abborrar pÄ strax över halvkilot med topp pÄ 750 g.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av tintinj:

Det Àr absolut bÀst pÄ sommaren, men vi var dÀr för nÄgon mÄnad sen och fick nÄgra abborrar pÄ strax över halvkilot med topp pÄ 750 g.

FÄr vÀl Äka upp pÄ onsdag och testa dÄ lÄter det som, Vad körde ni med för nÄgot mete?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Tizzue:

FÄr vÀl Äka upp pÄ onsdag och testa dÄ lÄter det som, Vad körde ni med för nÄgot mete?

Bottenmete med liten mört bara, inget komplicerat. Glidande pÀronsÀnke runt 40-50 gram och en tafs i fluorocarbon med stl 2-4 enkelkrok.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vi har fiskat en hel del abborre den senaste veckan och största lÄg pÄ ett kilo.
Alla Ă€r tagna med svarta Vibrax i storlekarna 3 och 4. Även fĂ„tt lite gĂ€dda pĂ„ dem..

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●

@DaBone: Grymt! Jagar fortfarande min första kilo-borre

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av drwlz:

@DaBone: Grymt! Jagar fortfarande min första kilo-borre

Ska ner till djupa skogarna i smÄland lÀngre fram och har en sjö dÀr vi fiskat i förut.
Hade en pÄ dÀr som slÀppte och den mÄste vÀgt runt 3-4kg...

Visa signatur

Hemma hos mig Àr det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
BĂ€rbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kommer att gÄ ett varv runt Skeppsholmen och Kastellholmen i kvÀllens streetfiske-tÀvling om det Àr nÄgon som vill hÀnga pÄ.

18.00-21.00

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kan man sÀga att fiskar var dom som började med vattenkylning?

PermalÀnk
Medlem
●

Är relativt ny pĂ„ det hĂ€r med fiske, sĂ„ tĂ€nkte frĂ„ga efter lite tips

Fiskar mest abborre (lite gÀdda nu som dÄ) sÄ tÀnkte kolla vad för drag som lönar sig (fÀrg, modell, storlek etc.)

Kan ni tipsa om nÄgot annat? Typ tid pÄ dygnet, vÀder, djupt eller grunt vatten etc..

Tacksam för alla tips ni kan ge Ät en nybörjare

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Antte:

Är relativt ny pĂ„ det hĂ€r med fiske, sĂ„ tĂ€nkte frĂ„ga efter lite tips

Fiskar mest abborre (lite gÀdda nu som dÄ) sÄ tÀnkte kolla vad för drag som lönar sig (fÀrg, modell, storlek etc.)

Kan ni tipsa om nÄgot annat? Typ tid pÄ dygnet, vÀder, djupt eller grunt vatten etc..

Tacksam för alla tips ni kan ge Ät en nybörjare

Skulle rekomendera att titta pÄ https://youtu.be/jFc_MugZ2uI gÄr vÀldigt bra in pÄ just abborre

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Antte:

Är relativt ny pĂ„ det hĂ€r med fiske, sĂ„ tĂ€nkte frĂ„ga efter lite tips

Fiskar mest abborre (lite gÀdda nu som dÄ) sÄ tÀnkte kolla vad för drag som lönar sig (fÀrg, modell, storlek etc.)

Kan ni tipsa om nÄgot annat? Typ tid pÄ dygnet, vÀder, djupt eller grunt vatten etc..

Tacksam för alla tips ni kan ge Ät en nybörjare

VÀldigt svÄrt att sÀga dÄ alla vatten Àr olika. PÄ landet kan jag i princip fiska med vad som helst, nÀr som helst och fÄ napp, medan det hÀr nere i MÀlaren har varit helt bedrövligt (för min del).

Generellt sett sÄ brukar vÀl tidig morgon och sen kvÀll vara bra huggtider. Vad gÀller vÀder sÄ tycker jag att jag har fÄtt bra med hugg nÀr det Àr mulet och lite blÄst / regn, eller strÄlande sol och spegelblankt vatten.

Sök vid pelare, brofundament, grynnor och andra gömstÀllen dÀr dom kan stÄ och trycka. Tycker att mÄnga plockar fina abborrar runt 8-12 meter, men finns sÀkert pÄ grundare vatten ocksÄ.

NÄgra jiggar som jag gillar Àr:
Westin ShadTeez
Westin HypoTeez
Westin RingTeez
Svartzonker McRubber Bass Jr
Berkley Pulse Shad
Gunki Grubby Shad
Wingman Perch
Lunker City Grubster / Ribster

Sen finns det mycket mer men för traditionellt jiggfiske sĂ„ har dom funkat fint för mig. Även "crankbaits" som t.ex VibLure frĂ„n FKP-Gear. Storlekar brukar vara mellan 7 och 10 cm för min del.

FÀrger som jag gillar Àr orange/svart, limetreuse, motoroil, nors-imitation, roach (Westin) och andra "realistiska" fÀrger.

Visa signatur

Grubblare

PermalÀnk
Medlem ★
●

Lite frÄn veckans fisketur Alla tagna pÄ Baitboxbomben

Visa signatur

Aka Specialized pÄ irc