Minecraft bygge på snålbudget- begagnat - vad är bra val?

Permalänk
Medlem

Minecraft bygge på snålbudget- begagnat - vad är bra val?

Hej!
Grabben (6,5år) har fastnat för Minecraft men laptopen som han har fått att använda uppskattar inte den moddade versionen (FTB Infinity Evolved Lite) typ 122 mods. Den går stekta-ägg varm med följande lagg. :/ Han vill ju promt spela med "allt" så som mamma

Har ett chassi och en PSU på 430W, billigt corsair har jag för mig, men knappt använt sedan inköp. En 19" 1280x1024 skärm finns också att tillgå för tillfället. (kommer att bytas ut senare)

Jag behöver hjälp med bättre begagnat som kan ge en behaglig spelupplevelse. Nytt är väl inga problem att plocka ihop men då hamnar jag runt 4k och just nu känns det lite mycket. Hade 2500k, 16gb ddr3 och GTX 560Ti innan bytet för 1,5 år sedan..är det nivån eller finns det bättre/billigare alternativ?

Edit: Har mus/tgb, Win10 och hårddisk också.

Tack för att DU tog dig tid att läsa!

Tillägg
Permalänk
Skrivet av Ladytech:

Hej!
Grabben (6,5år) har fastnat för Minecraft men laptopen som han har fått att använda uppskattar inte den moddade versionen (FTB Infinity Evolved Lite) typ 122 mods. Den går stekta-ägg varm med följande lagg. :/ Han vill ju promt spela med "allt" så som mamma

Har ett chassi och en PSU på 430W, billigt corsair har jag för mig, men knappt använt sedan inköp. En 19" 1280x1024 skärm finns också att tillgå för tillfället. (kommer att bytas ut senare)

Jag behöver hjälp med bättre begagnat som kan ge en behaglig spelupplevelse. Nytt är väl inga problem att plocka ihop men då hamnar jag runt 4k och just nu känns det lite mycket. Hade 2500k, 16gb ddr3 och GTX 560Ti innan bytet för 1,5 år sedan..är det nivån eller finns det bättre/billigare alternativ?

Tack för att DU tog dig tid att läsa!

den datorn med intel 2500k & GTX 560ti funkade väl bra för minecraft ? förklara vad du menar med "innan bytet"
jag har svårt se dig hitta nån som är bättre för mindre än 2000-3000kr

ska du köpa en begagnad dator så bör den testas innan köp av dig eller nån du känner,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

den datorn med intel 2500k & GTX 560ti funkade väl bra för minecraft ? förklara vad du menar med "innan bytet"
jag har svårt se dig hitta nån som är bättre för mindre än 2000-3000kr

ska du köpa en begagnad dator så bör den testas innan köp av dig eller nån du känner,

Innan jag uppgraderade min dator och sålde delarna menade jag. Ber om ursäkt för otydligheten
Då för 1,5 år sen började sonen precis att spela på Xbox360 och Minecraft var inget han gillade. Det var Lego serien för hela slanten.
Jag spelade inte Minecraft heller då.
Nu är det en hel annan femma.

Tack för din input! Uppskattas enormt!

Permalänk
Medlem

du kunde titta på att köpa tillbaka en 2500k uppsättning (exlusive nätagg och gpu), och titta om du kan hitta ett billigt 1050ti, det borde klara minecraft och då skulle 430W räcka till systemet.

Annars var fösiktig med begagnade grejer bara

kanske något sådant här och kör några extra stickor RAM?
https://www.blocket.se/ystad/Gaming_dator_73261164.htm?ca=23&...

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Min dotter kör på en 2500k och ett radeon 6970 och det funkar fint.
Hon har bara haft nån enstaka mod dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Uppdatering
Det blev faktiskt exakt samma saker som jag hade innan
Moderkort: P67A-C45 (B3) 1155
CPU: Intel i5 2500k
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 560Ti
Minne: 4+ 4GB DDR3

PSU: Corsair 430W
Skärm: 19" 1280x1024 VGA köpt på lokala loppisen för 95kr (adapter DVI-VGA rotade jag fram här hemma)

Extra inköp: SATA till PCI-E strömkontakt då PSUn bara har en PCI-E kontakt och grafikkortet ska ha 2st. Och en WiFi adapter.

Moderkort + CPU o fläkt: 900kr
GFX: 150kr
Kingston HyperX Fury Red, DDR3, 4GB, 1866MHz 289kr
Kingston Valueram 4GB 1333MHz DDR3 279kr
Startech SATA Power To 6 Pin PCI Express 55kr
Wifi adapter: Netgear USB A6100 258kr
Skärm Samtron 19" 95kr

Total summa 2026kr exl frakter

Chassi / PSU / HDD (WD black 7200rpm 2.5") / Win 10 licens fanns sedan tidigare.
Extra strömkontakt och WiFi adapter tänkte jag inte på från början.

Minecraft med mod FTB Infinity Evolved rullar bra.

(hatar skärmen/upplösningen så där kommer det nog att bytas, fast grabben är nöjd - lyckligt ovetande eller något! haha)

Tack för hjälpen ! Hoppas jag hjälper någon annan med sina funderingar !