Världens lättaste cykel?!?

Permalänk
Medlem

Världens lättaste cykel?!?

Alla som intresserat sig för cykling, på väg eller i skogen, har antagligen fascinerats inför viktfetischismen.

Hittade en landsvägshoj som väger under 4.2 kg!

http://weightweenies.starbike.com/articles.php?ID=21

Köp köp.....

Permalänk
Avstängd

hur mycket väger en "vanlig" cykel?

Permalänk
Medlem

Beror på vad man menar med vanlig cykel... en treväxlad Monark/Crescent kanske väger in på 15 kg eller nåt. <4.2 kg är obscent lätt för en cykel... det måste vara en märklig känsla av att trampa ett fordon som väger ungefär som två st. tvåliters Cola-petflaskor. Det kan inte ha varit billigt att bygga den... skulle tippa på runt 80-90 000 kr eller nåt.

Den lättaste cykel jag haft (och har kvar fortfarande) är en Crescent Gram som vägde in på 10.7 kg, full XTR och Mavic Cross Max-hjulset - dock med en i sammanhanget extremt tung gaffel (Marzocchi Z-2 Atom Bomb). Hade jag haft en Rock Shox SID skulle hojen väga runt 10.3 kg. Hela härligheten gick på runt 42000 kr nytt med Cross Max-hjulen och resten av uppgraderingarna.

Bild på cykeln:

http://pixas.mine.nu/~www/uplfolders/upload3/7.jpg

OBS! Ej Cross Max på den bilden utan vanliga XTR + Mavic 217 fälgar.

Permalänk
Medlem

Yikes, det var inte många kilon det... Och jag som tyckte att min på 10 kilo var lätt...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Som lite onödigt vetande kan jag tillägga att minimivikten för en landsvägscykel i Sverige är vid nationella tävlingar 6.8 kg

6.8 kg är nog tillräckligt lätt för de flesta. Väldigt, väldigt få cyklar når ens den vikten när man köper den direkt från affären - kanske en Klein Quantum, Seven Alta eller dylikt i absolut minsta ramstorleken... det finns dock en hel del "begränsningar" som gör att man inte kan tävla med vilken cykel som helst förutom vikten. Spinergy, som gör cykelhjul främst i kolfiber, fick ta och ändra sina hjul eftersom de var "för aerodynamiska".

Permalänk
Medlem

tror att viktgränsen, för hur lätt en cykel får vara i Tour de France är 6,8 elelr 7 kg! anledningen till att man inte tillåter lättare är för att lägre än dessa kilon, o man börjar tumma på säkerheten. lättare än dessa 6,8-7 och grejejrna börjar konstrueras så lätta som möjligt och ligger på gränsen till att brista!

skulle vara livsfarligt att släppa ut nån i Tour de France med en sån där lätt hojj, uppför, ja där går det bra efterosm hastigheten är liten och därmed skaderisken vid t.ex. rambrott är liten, men på flacken och utför där det går RUSKIGT snabbt kan en sån olycka leda till döden!

det är ju därför man förbjudit fåekrade hjul (t.ex. hjul med 3 st feta kolfiberekrar) på all cykling förutom tempolopp där man kör själv! för blir det vurpa i klungan är det lätt att nån får in nån kroppsdel i ett sånt hjul, o då kan jag lova, det är inte bara hjulet som går sönder, utan det kapar även den kropsdel som kommer in!

Har för övrigt en Mountainbike med marzocchi, skivbromsar och UST (slanglösa däck, bra men tunga) som väger in på 10,7! :D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

haha, tänk om det kommer en vind, man lär ju flyga iväg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

idioter som lägger 2,5g på dekaler
sen verkar sadeln något obekväm...

Permalänk
Medlem

För vanligt folk lär nog prylarna hålla, men killarna som är proffs har ju en del benstyrka och vill det illa så trampar de sönder vevarmar, vevlagerhylsa eller något annat.

Just den där 4.2 kg cykeln kan jämföras med en extremt överklockad Intel eller AMD-processor... inget man använder för dagligt bruk utan något som är fräckt att ha för tillfället, rulla runt på stan eller posta lite bilder på systemet.

Sadeln ser rätt OK ut. Sadlar som tävlingscyklister använder är smala just eftersom vanliga breda antagligen skulle skava på deras "feta" lår.

Permalänk
Medlem

Nästan så lätt att jag skulle orka cykla.

Permalänk
Medlem

budget "lätt" cyckel från biltema för under 2500,-
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=758&iItemId...

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem

Mountain Bikes är så obekväma, det ska vara mormors gamla cyckel, inget tar en 60 år gammal jääshoj! ^^

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Avstängd

förrut tillverkades det plastcyklar så dem var nog lättare, ingen direkt hit men

Edit: http://www.lu.se/info/lum/LUM_06_95/LUM6_18_cykel.html
Edit2: http://www.dtek.chalmers.se/~kw/ce/klassresa_90/jpgs/plastcyk...

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

här är en fräck cyckel, till för falskärmssoldater:
kommer från Hummer

Kunde dock inte hitta vad den vägde mer än att den väger "mindre än en full vattenflaska" mer än liknande cyklar som inte går att fälla ihop.

Visa signatur

[size="1"]trodde att jag hade koll på läget... men när jag öppnade dörren o kom ut
i den stora världen så fattade jag att jag inte fattade...[/size]