Plex server me plexdrive samt rclone hjälp

Permalänk
Medlem

Plex server me plexdrive samt rclone hjälp

Hallå, jag köpte en NUC för att ha som plexserver av en trevlig kille här på forumet.
Efter att jag fått NUC:en och gjort lite modifieringar på kylningen och åter kopplat så berättade han att det går att köra plex mot google drive med plexdrive och rclone.
Det lät ju fantastiskt då jag skulle slippa inhandla 2st 2.5"hhd och köra allt mot molnet istället, men haken är att jag måste köra linux. Eftersom jag bara gjort ett mindre än halvseriöst försök för kanske 10 år sedan att köra linux så är jag totalt borta och trampar i en stor uppförsbacke just nu.

Kan passa på att nämna att allt mitt material är privatkopierat inte pirat, alla mina filmer äger jag själv på dvd eller blueray.

Någon här på forumet har säkert satt upp just en plexserver mot gdrive med hjälp av plexdrive och rclone och kanske kan hjälpa en total nolla i ämnet. Får jag det att fungera skriver jag en guide i efterhand som kanske kan hjälpa någon annan.

Vi tar det hela från början så kanske någon vet hur jag ska fortsätta och om jag gjort något fel.
Jag har installerat Ubuntu 16.04.2 LTS
Jag har installerat fuse och mongodb
Jag har fixat en egen api nyckel på google

Jag har laddat ner rclone och satt upp följande:

Name Type
==== ====
Barnfilmer------------crypt
Barnserier------------crypt
Filmer------------------crypt
Serier------------------crypt
decrypt---------------crypt
gdrive-----------------drive

Här tror jag att allt är klart, decrypt pekar på mappen /plexdrive/encrypted
Stämmer detta eller saknas en mapp att kryptera/dekryptera? allt ska vara krypterat

Steget efter det så ska man fixa ett script som startar vid boot:
Jag skapade en plex.conf i etc/init/ med föjande :

# /etc/systemd/system/rclone.service

[Unit]
Description=Google Drive (rclone)
AssertPathIsDirectory=/mnt/media
After=plexdrive.service

[Service]
Type=simple
ExecStart=/usr/bin/rclone mount --allow-other local-crypt: /mnt/media
ExecStop=/bin/fusermount -u /mnt/media
Restart=on-abort

[Install]
WantedBy=default.target

Ser det ok ut?

I mappen home/plexdrive har jag skapat en config.json med googles api nyckel i.

Jag har laddat ner plexdrive och kört följande kommandon:

sudo mv plexdrive /usr/local/bin/
cd /usr/local/bin/
sudo chown root:root /usr/local/bin/plexdrive
sudo chmod 755 /usr/local/bin/plexdrive

Sedan ska jag mounta plexdrive och jag antar att det blir till mappen home/plexdrive som jag skapade tidigare och hur montar jag mappen?

Sedan ska jag köra:

screen -S plexdrive
sudo plexdrive --uid=1002 --gid=1002 -o allow_other -v 2 --refresh-interval=1m /path/to/mount (This is the mount directory you created above)
To detach from the screen press CTRL+A Then the D key.
screen -r plexdrive to go back onto the screen.

Är allt klart sedan?

Hur gör jag sedan med plex server ska jag bara peka plex server på home/plexdrive?

Jag hoppas att någon orkar hjälpa mig, och säkert många andra som inte heller är så duktiga än. Funkar detta bra så överväger jag helt klart att lämna windows träsket då jag ändå inte spelar några häftiga spel längre.

//Lasse

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Jag har inte gjort detta ännu (kör inte Plex) men har i planen att labba lite med rclone och plexdrive för att montera min google drive för andra ändamål.

Jag har läst att folk också kombinerar detta med unionfs eftersom plexdrive endast är read only. Med unionfs kan man ställa in så att man kan montera ett filsystem som enbart är läsbart ovanpå ett annat filsystem med skrivmöjlighet. Då kommer de filer man ändrat i hamna på den skrivbara disken och de läggs liksom över de ursprungliga filerna så man alltid har ett aktuellt filsystem man jobbar mot. Från början använde man detta för liveCD Linux eftersom en CD-skiva enbart är läsbar. Då lät man skrivningarna gå till en RAM-disk.

Men med google drive monterat som enbart läsbart så kan man låta skrivningarna gå till hårddisken och sedan synkar man tillbaka de ändrade filerna till google med hjälp av rclone och tömmer den skrivbara disken med jämna mellanrum då man uppdaterat google drive med de ändrade filerna.

En annan grej jag ser är att du startar en screen där du startar din plexdrive. Jag skulle föreslå att man skapar en systemd unit även för detta så slipper du manuellt starta plexdrive när datorn startar upp.

Rclone sköter om kryptering och dekryptering. Så först monterar du din google drive krypterad i en mapp i din dator. Sedan gör du en annan montering med rclone som hämtar sina data från den krypterade mappen och lägger upp den dekrypterad i den mappen som är rclone monteras till. Så det är denna mappen du jobbar mot. Och som sagt jag har för mig plexdrive är read only så nu tillkommer det ytterligare en montering av diskutrymme att skriva på.

Så det är en ganska komplicerad setup i flera lager och ganska avancerat att göra som ny på Linux. Men det finns ju guider så det borde gå bra. Målet är alltså att man har filerna krypterade i molnet men jobbar med dem lokalt i klartext så som de vore på egna hårddisken.

Edt: Så här blir det då.
1. Plexdrive monterar google drive som en lokalt krypterad mapp som readonly.
2. Rclone avkrypterar den lokalt krypterade mappen och monterar den i klartext i en annan lokal mapp, fortfarande som readonly.
3. UnionFS kombinerar den enbart läsbara mappen i klartext med en (från början) tom skrivbar mapp så att alla skrivningar hamnar där.
4. Men schemalägger flyttning av filer som skrivits från den skrivbara mappen (som endast innehåller nya/ändrade filer) till krypterad mapp på google drive med hjälp av rclone. Efter flyttning/synkning sö kan man alltså tömma den skrivbara mappen.

5. Profit! Använd mappen i klartext för läsning och skrivning av filer så sköts allt det andra i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Det är precis detta jag vill göra men behöver hjälp på traven.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@ronnylov: Det är precis detta jag vill göra men behöver hjälp på traven.

Screen borde inte behövas om du har en plexdrive.service aktiverad med systemd (som ju rclone.service inväntar innan den startar).
Sedan tillkommer ju steget med unionfs som du inte kommit till ännu.

Jag har som sagt inte gjort detta ännu men då är vi överens om principen i alla fall.
Kommer att följa tråden så får jag också lite tips på hur man kan göra.
Blir också intressant att höra hur bra det fungerar i praktiken sedan.

Permalänk

Hastig och slaffsig guide

Förutsättningar i detta inlägg: Användaren använder ubuntu/lubuntu/etc. Rclone är installerat efter instruktionerna på rclone.org. Plexdrive är nedladdat, installerat efter instruktioner och omdöpt till "plexdrive", samt ligger på någon behändig plats. Jag har exempelvis lagt "plexdrive" i /home/*användare/.plexdrive.

Därefter tycker jag att det bästa man kan börja med att göra är att skapa ett gäng mappar som kommer att uppfylla lite olika funktioner för oss. Personligen tycker jag att det enklaste är att ha dessa strukturerade som undermappar i en och samma mapp, typ som följande:
Mappstruktur: home/*användare*/cloud, där följande senare ligger som undermappar:
/plexcrypt /plexdecrypt /gdrive /upload /plex /notplex

Mappen /cloud blir här modermappen för de andra undermapparna, och existerar endast för strukturen och lättillgänglighetens skull. /plexcrypt blir den mapp som vi mountar själva plexdrive till där det krypterade innehållet visas och plexdecrypt blir den mapp som visar det okrypterade innehållet senare. /gdrive kommer att fungera som en monteringsplats åt rclone, och /upload kommer att bli den mapp som vi laddar upp ifrån för att få en mapp som vi kan skriva till eller ta bort filer ifrån plexdrive. Men allt detta kommer vi in på senare.

Rclone.
Först och främst kan det vara en god idé att ordna en ny remote till Google Drive med hjälp utav Rclone så att vi kan börja skriva rykande färska och krypterade filer till Google Drive. Skapa därför en ny remote genom kommandot $ rclone config, och rikta denna mot Google Drive. Kalla den vad du vill, men vi kan använda "gdrive" som exempel. Därefter skapar du YTTERLIGARE en remote, men istället för att skapa en ny Google Drive remote så skapar du en Crypt remote, som vi här kan kalla för "gcrypt". Här kommer den tidigare remoten in i leken, eftersom att du här riktar den till gdrive:crypt, så att Rclone vet vart den krypterade informationen skall skickas. Då kommer det att skapas en ny mapp på din Google Drive som heter crypt och som innehåller all den krypterade information som laddas upp till Google Drive. Det går bra att skriva gdrive:, istället för gdrive:crypt, men det är något som inte rekommenderas av Rclones skapare. På så sätt har du nu skapat en remote som du kan skicka dina filer till och som krypteras per automatik! Toppen!

Problemet är bara att få upp filerna till Google Drive. Det enklaste sättet är att använda sig utav en cocktail av scripts, crontab och rclone för detta. Hur du väljer att göra detta är upp till dig, men jag använder Rclones "move" kommando i en script och sedan gör jag en ny crontab för att verkställa detta kommando var 15:e minut. På så sätt flyttas filerna från min fysiska hårddisk och upp i molnet utan att lämna något använt utrymme efter sig. Det går enklast att göra detta genom att skriva $ crontab -e i terminalen, varpå man möts av lite hjälp och tips. Skriv längst ned hur ofta du vill utföra kommandot och vart sökvägen till scriptet finns. Jag har skrivit: 15 * * * * /home/*användare*/scripts/rclone-upload, som är sökvägen till scriptet "rclone-upload"

Sedan kan det vara en god idé att mounta "gcrypt" till en mapp med kommandot $ rclone mount gcrypt: /home/*användare*/cloud/gdrive. Så nu syns alla filer du har lagt upp till Google Drive i ditt filsystem!

Här skulle guiden kunna sluta, men det finns en ganska stor nackdel. Problemet är ju bara att rclone inte är den bästa lösningen för Plex, även om det är ett snabbt program. Plex kan orsaka att man får temporära 24-timmars banningar från Google Drive med rclone.

Plexdrive.
Då finns istället Plexdrive som har utvecklats uteslutande för att ge oss den bästa möjliga streamingupplevelsen tillsammans med Google Drive. Följ därför Plexdrives instruktioner för installation, och mounta sedan plexdrive. Jag gör det med kommandot: $ plexdrive mount /home/*användare*/cloud/plexcrypt --allow-other.

Nu borde alla filer dyka upp i mappen /plexcrypt, men problemet är att de kommer att vara oläsbara eftersom att de är krypterade. Så därför måste de avkrypteras, och detta gör vi återigen i Rclone. Skapa därför ytterligare en ny crypt remote i rclone som vi kan kalla för plexdrive, men istället för att den här gången rikta den mot gdrive:crypt så riktar du den mot en lokal mapp. Nämligen den som du monterat plexdrive i /home/*användare*/cloud/plexcrypt. När detta är gjort mountar du denna remote som på vanligt vis, fast den mountas till /home/*användare*/cloud/plexdecrypt. Gör inte misstaget att mounta till /plexcrypt, utan håll dem isär. Nu kommer plötsligt innehållet i /plexdecrypt att speglas från /plexcrypt, bara att det i den här mappen dyker upp snyggt och prydligt som läsbara filer.

Allt som allt borde du därför ha 3 remotes i rclone vid det här laget: gdrive, gcrypt och plexdrive.

Unionfs-fuse
Allt som allt har du nu 3 olika mappar som fyller en central funktion: /gdrive som mountar avkrypterad information från google drive och /plexdecrypt som gör samma sak. Problemet är bara att vi har /upload där filer ligger och väntar på att laddas upp, sådana filer som man kanske vill använda på en gång. Målet är här att skapa en /notplex mapp som ger oss möjligheten att ta bort filer från google drive och upload hur vi vill, och samtidigt en /plex mapp som vi kan peka plex mot för att strömma filer från molnet. Detta gör vi i två steg, men först måste vi installera unionfs-fuse som kan slå samman mappar så att de framstår som en.

Skriv därför in i terminalen: $ sudo apt install unionfs-fuse och installera programmet.

Sedan är det fritt fram att börja slå samman mappar! Jag nyttjar följande kommando:

$ unionfs-fuse -o cow /home/*användare*/cloud/upload=RW:/home/*användare*/cloud/gdrive=RW /home/*användare/cloud/notplex

Därefter så har jag skapat ett script som verkställs genom crontab på samma sätt som med rclone-upload, fast istället för att skriva 15 * * * * så skriver jag: @reboot /home/*användare*/scripts/unionfs1. På så sätt slås mapparna ihop redan vid start.

För att förstå vad detta kommando gör är att det först säger till unionfs att det finns två lagar: upload som är RW (alltså read write) och gdrive som är RW. Det går att justera så att gdrive är RO (read only) men då försvinner möjligheten att ta bort filer från Google drive, vilket är anledningen till att vi skapat /plex och /notplex. Tillslut slås dessa två mappar samman till /notplex där filer från gdrive och upload dyker upp på samma plats.

Efter att vi gjort detta så kan vi återigen skapa ett script som verkställs med crontab för att även slå samman /plexdecrypt med /upload så att plex kan läsa filerna från båda mapparna på samma gång. Det skull exempelvis kunna stå i crontab: @reboot /home/*användare*/scripts/unionfs2. Jag nyttjar följande kommando:

$ unionfs-fuse -o cow /home/*användare*/cloud/upload=RW:/home/*användare*/cloud/plexdecrypt=RO /home/*användare/cloud/notplex

Sedan kan man göra scripts på samma sätt för att mounta /gdrive, /plexdecrypt och /plexcrypt och peka crontab mot att köra dessa vid @reboot.

Hoppas att detta var till någon hjälp för er! Om ni har några fler frågor så är det bara att skriva på. Kanske att det måste ske några förtydliganden av denna hastigt skrivna guide, men förhoppningsvis är den tillräcklig för er.

Permalänk

Var guiden till någon hjälp för er? Om ni behöver att jag tar det mer konkret så går det utan bekymmer! Kan förövrigt tillägg att plexdrive fungerar helt ypperligt bra, och att jag personligen har svårt att märka skillnad på om det spelar upp därifrån eller från den lokala hårddisken.

Permalänk
Medlem

Jag ska prova ikväll om jag får det att funka, midsommar kom i vägen.
En kort fråga bara, om jag tittar på en film som är säg 10gb stor, kommer jag då skriva 10gb till min SSD?
Bör man inte köra en ramdisk som mellanlagring då?

Visa signatur

Blank

Permalänk

Nej, det är inte så det fungerar. Så kan man välja att göra genom rclone, att man cachear typ 1 GB av filer, som sedan uppdateras efter att man requestar mer av filen, men hur det exakt fungerar med Plexdrive vet jag inte. Du klarar dig utan att göra några större ingrepp alls! Lagringen sker redan i ramet

Permalänk
Medlem

plexdrive mount /home/lasse/cloud/plexcrypt --allow-other
Fukade inte, "unknown flag: --allow-other"

När jag körde utan raden fick jag fel på mitt google API av någon anledning och nu står det:

lasse@NUC:~$ plexdrive mount /home/lasse/cloud/plexcrypt
2017/06/24 19:00:41 mount helper error: fusermount: failed to chdir to mountpoint: Permission denied
Någon ide?

Verkar som att man ska köra plexdrive mount /home/lasse/cloud/plexcrypt -o allow_other
men jag får fortfarande:
2017/06/24 19:58:51 mount helper error: fusermount: failed to chdir to mountpoint: Permission denied

Jag kollade att lasse finns med i gruppen fuse och det gör jag.

EDIT:
sudo plexdrive -o allow_other /home/lasse/cloud/plexcrypt
verkar vara rätt men då måste man även ändra i fuse.conf så att allow_other funkar.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Nytt problem, när jag kör rclone mount gcrypt: /home/lasse/cloud/gdrive i terminalen funkar allt som det ska. Men jag får aldrig fram lasse@NUC~$ igen utan terminalen verkar jobba i bakgrunden. Det gör att jag inte kan köra sudo plexdrive -o allow_other /home/lasse/cloud/plexcrypt utan att starta om terminalen men då crashar min gdrive.

Kan jag dessutom starta gdrive automatiskt när ubuntu startar eller måste jag in i terminalen vid varje boot?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Skrivet av lasseTM:

plexdrive mount /home/lasse/cloud/plexcrypt --allow-other
Fukade inte, "unknown flag: --allow-other"

När jag körde utan raden fick jag fel på mitt google API av någon anledning och nu står det:

lasse@NUC:~$ plexdrive mount /home/lasse/cloud/plexcrypt
2017/06/24 19:00:41 mount helper error: fusermount: failed to chdir to mountpoint: Permission denied
Någon ide?

Verkar som att man ska köra plexdrive mount /home/lasse/cloud/plexcrypt -o allow_other
men jag får fortfarande:
2017/06/24 19:58:51 mount helper error: fusermount: failed to chdir to mountpoint: Permission denied

Jag kollade att lasse finns med i gruppen fuse och det gör jag.

EDIT:
sudo plexdrive -o allow_other /home/lasse/cloud/plexcrypt
verkar vara rätt men då måste man även ändra i fuse.conf så att allow_other funkar.

Det stämmer bra att man måste ta bort # innan #allow_other i fuse.conf! Som sagt, hastigt skriven guide. Jag hade också problemet med att den sade åt mig att den inte kunde "chdir" (vadfan det nu än är), men det var något som försvann tillslut. Kanske hade något att göra med att jag körde om setupen av plexdrive, men det är svårt att avgöra. Huruvida det spelar någon roll om man mountar plexdrive som sudo eller inte vet jag inte, men troligen inte. För att kunna köra sudo-kommandon i ett script så kan jag passa på att tipsa om att man skriver: $ echo [lösenord] | sudo [kommandot du vill köra]

Skrivet av lasseTM:

Nytt problem, när jag kör rclone mount gcrypt: /home/lasse/cloud/gdrive i terminalen funkar allt som det ska. Men jag får aldrig fram lasse@NUC~$ igen utan terminalen verkar jobba i bakgrunden. Det gör att jag inte kan köra sudo plexdrive -o allow_other /home/lasse/cloud/plexcrypt utan att starta om terminalen men då crashar min gdrive.

Kan jag dessutom starta gdrive automatiskt när ubuntu startar eller måste jag in i terminalen vid varje boot?

Där är problemet med att köra mountkommandon direkt i terminalen. Antingen får du göra fler fönster med nya terminaler (om du inte vill köra kommandon som script vid start), annars kommer de att ockupera det terminalfönstret tills du stänger det. Enklast tycker jag är att göra det genom att gå in på crontab (genom $ crontab -e) och sedan skriva @reboot /vägen/till/skriptet, så kommer scriptet att köras varje gång du startar datorn. Det kan vara en god idé att inleda scripten med "sleep 5" så att nätverket hinner kopplas igång innan plexdrive eller rclone försöker koppla upp sig.

Permalänk

Kanske att det har att göra med huruvida du körde setupen från början som sudo eller inte?

Permalänk
Medlem

Jag har fått plexdrive att funka nu, får titta mer på hur jag fixar med auto start senare men det viktiga är att det funkar. Tack för hjälpen det är nästan så jag vill skicka tillbaka NUC:en så kanske jag återkommer med lite frågor senare.

Jag fixar en kort guide med alla kommandon och klistrar in här så att om någon är sugen bör det bara vara att klistra och klippa för att få igång det.

Visa signatur

Blank

Permalänk

Ingen fara! Som sagt rekommenderar jag att du kikare närmare på crontabs och scripts så att det bara är att luta sig tillbaka medan allt spinner på! Finns säkert elegantare lösningar, men för mig fungerar det bra nog!

Permalänk
Medlem

Nytt problem, det har funkat riktigt bra fram tills nu.
Jag kan inte välja plexdecrypt längre i plex server och när jag klickar på en film så hittar inte plex mappen plexdecrypt även om jag ser den som mountad med innehåll i ubuntu.

Säkert något med rättigheter att göra men någon som har en ide?

EDIT: Kör jag följande så ser plex allt men jag ser det inte själv i utforskaren. Kör jag utan sudo så ser jag allt men inte plex.
Hur ändrar jag så vi båda ser allt utan sudo?

sudo rclone mount gcrypt: /home/lasse/cloud/gdrive
sudo plexdrive -o allow_other /home/lasse/cloud/plexcrypt
sudo rclone mount gcrypt: /home/lasse/cloud/plexdecrypt
sudo start_pms

EDIT:Jag kan inte starta filmerna när jag kör med sudo men plex kan bara hitta dem och indexera dem.

Visa signatur

Blank

Permalänk

Det kanske har något att göra med att Plex inte har rättigheterna till filerna? Vet att Plex på Ubuntu skapas som en egen separat användare, så prova att lägga till användaren "Plex" till din användares grupp! Tror att kommandot är $ usermod -a -G [grupp] [användare]. Så som exempel: usermod -a -G lassetm plex

Det borde nog fixa det! Sen kan du ju alltid prova att sätta -o allow_other på alla mountkommandon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Nytt problem, det har funkat riktigt bra fram tills nu.
Jag kan inte välja plexdecrypt längre i plex server och när jag klickar på en film så hittar inte plex mappen plexdecrypt även om jag ser den som mountad med innehåll i ubuntu.

Säkert något med rättigheter att göra men någon som har en ide?

EDIT: Kör jag följande så ser plex allt men jag ser det inte själv i utforskaren. Kör jag utan sudo så ser jag allt men inte plex.
Hur ändrar jag så vi båda ser allt utan sudo?

sudo rclone mount gcrypt: /home/lasse/cloud/gdrive
sudo plexdrive -o allow_other /home/lasse/cloud/plexcrypt
sudo rclone mount gcrypt: /home/lasse/cloud/plexdecrypt
sudo start_pms

EDIT:Jag kan inte starta filmerna när jag kör med sudo men plex kan bara hitta dem och indexera dem.

Fick du det att funka? Tänkte dra igång ett liknande projekt hemma men är lite nervös för allt bråk som verkar uppstå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: idag funkar det klockrent, det jag inte gjort är att få allt att starta automatiskt med datorn men hittills är allt så stabilt att inga omstarter har krävts.
Ska skriva en kortare guide någon dag men jag håller på att flytta till en annan kåk och med 2 småbarn är ju tiden knapp.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@bubbelbabbel: idag funkar det klockrent, det jag inte gjort är att få allt att starta automatiskt med datorn men hittills är allt så stabilt att inga omstarter har krävts.
Ska skriva en kortare guide någon dag men jag håller på att flytta till en annan kåk och med 2 småbarn är ju tiden knapp.

Hehe. Jag har en liten själv så jag har full förståelse

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@bubbelbabbel: idag funkar det klockrent, det jag inte gjort är att få allt att starta automatiskt med datorn men hittills är allt så stabilt att inga omstarter har krävts.
Ska skriva en kortare guide någon dag men jag håller på att flytta till en annan kåk och med 2 småbarn är ju tiden knapp.

Med det ovan sagda - jag väntar med spänning på guiden. Hoppas att du kan skriva den så att vi som inte har någon erfarenhet alls av Linux klarar av att använda den.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk

Jag sticker in huvudet här igen. Hur långt har du kommit i att fixa rclone och plexdrive? Skulle du kunna ge en beskrivning av vad du fått fungera än så länge?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@bubbelbabbel: idag funkar det klockrent, det jag inte gjort är att få allt att starta automatiskt med datorn men hittills är allt så stabilt att inga omstarter har krävts.
Ska skriva en kortare guide någon dag men jag håller på att flytta till en annan kåk och med 2 småbarn är ju tiden knapp.

Har du någon framgång? Jag har försökt följa lite olika guider, men har i princip noll koll på Linux. Så fort det strular så sitter jag tokfast. Förstår hur min svärmor känner sig när jag på distans försöker hjälpa henne genom datorstrul

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag skapade en mapp i /media som heter google. Alltså /media/google
Gjorde detta scriptet som jag kallar mount.sh och ligger i root.

#!/bin/bash /usr/local/bin/rclone mount --allow-other --tpslimit 5 google_encrypt: /media/google/ &

i cron (crontab -e) har jag följande kod

@reboot sh /root/mount.sh

Efter mycket googla och besök på rclones hemsida har detta fungerat bäst för mig.
Går snabbt att komma åt filmerna och mounten går inte ner heller.

Allt detta har jag gjort med kontot "root".

Permalänk
Medlem

@bubbelbabbel: Jag kan göra ett försök ikväll om barnen somnar i tid.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

@bubbelbabbel: Jag kan göra ett försök ikväll om barnen somnar i tid.

Hurra! Verkligen uppskattat. Säg till om du behöver nattningshjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu 16.04.2 LTS
Döp dina nvändare till htpc för att klippa och klistra enligt denna guide och välj ett lätt lösen som är lätt att skriva för du kommer att få göra det endel.
Skapa följande mappar
Mappstruktur: home/htpc/cloud, där du även skapar dessa undermappar:
plexcrypt, plexdecrypt, gdrive, upload, plex, notplex

Nu installerar vi fuse:
sudo apt-get update
sudo apt-get install fuse
Sedan installerar vi mongodb med:
sudo apt-get install -y mongodb-org

Skaffa ett google client_id, följ denna guide jag orkar inte göra en egen då den funkade för mig:
Here is how to create your own Google Drive client ID for rclone:
Log into the Google API Console with your Google account. It doesn’t matter what Google account you use. (It need not be the same account as the Google Drive you want to access)Select a project or create a new project.
Under Overview, Google APIs, Google Apps APIs, click “Drive API”, then “Enable”.
Click “Credentials” in the left-side panel (not “Go to credentials”, which opens the wizard), then “Create credentials”, then “OAuth client ID”. It will prompt you to set the OAuth consent screen product name, if you haven’t set one already.
Choose an application type of “other”, and click “Create”. (the default name is fine)
It will show you a client ID and client secret.
Spara nyckeln i ett texdokument så du kan klippa och klistra senare.
Ladda ner rclone AMD64 - 64 Bit och installera den. https://rclone.org/downloads/
För att konfigurera rclone gör vi följande:
rclone config
n
gdrive
8
lämna Google Application Client Id blank
lämna Google Application Client Secret blank
tryck y på remote config
Nu bör din webbläsare öppna och jag har för mig att man ska klistra in sitt client_id här och acceptera rclone.
Frågar den om teamdrive svara n.
Nu sätter vi upp en ny krypterad remote
rclone config
n
5
gdrive:crypt
2
y
skriv lösenord
n

Jag orkar inte mer ikväll utan återkommer förhoppningsvis under söndagen men du kan passa på att ladda ner rclone browser under tiden.

För att anvdvända rclone så använder jag rclone browser, det går att ladda ner från Launchpad kolla hemsidan. https://mmozeiko.github.io/RcloneBrowser/
När jag ska föra över filer så använder jag detta verktyg istället för att göra script eftersom jag är så kass på linux så är detta en simpel lösning.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Reserverad

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Installera Ubuntu 16.04.2 LTS
Döp dina nvändare till htpc för att klippa och klistra enligt denna guide och välj ett lätt lösen som är lätt att skriva för du kommer att få göra det endel.
Skapa följande mappar
Mappstruktur: home/htpc/cloud, där du även skapar dessa undermappar:
plexcrypt, plexdecrypt, gdrive, upload, plex, notplex

Nu installerar vi fuse:
sudo apt-get update
sudo apt-get install fuse
Sedan installerar vi mongodb med:
sudo apt-get install -y mongodb-org

Skaffa ett google client_id, följ denna guide jag orkar inte göra en egen då den funkade för mig:
Here is how to create your own Google Drive client ID for rclone:
Log into the Google API Console with your Google account. It doesn’t matter what Google account you use. (It need not be the same account as the Google Drive you want to access)Select a project or create a new project.
Under Overview, Google APIs, Google Apps APIs, click “Drive API”, then “Enable”.
Click “Credentials” in the left-side panel (not “Go to credentials”, which opens the wizard), then “Create credentials”, then “OAuth client ID”. It will prompt you to set the OAuth consent screen product name, if you haven’t set one already.
Choose an application type of “other”, and click “Create”. (the default name is fine)
It will show you a client ID and client secret.
Spara nyckeln i ett texdokument så du kan klippa och klistra senare.
Ladda ner rclone AMD64 - 64 Bit och installera den. https://rclone.org/downloads/
För att konfigurera rclone gör vi följande:
rclone config
n
gdrive
8
lämna Google Application Client Id blank
lämna Google Application Client Secret blank
tryck y på remote config
Nu bör din webbläsare öppna och jag har för mig att man ska klistra in sitt client_id här och acceptera rclone.
Frågar den om teamdrive svara n.
Nu sätter vi upp en ny krypterad remote
rclone config
n
5
gdrive:crypt
2
y
skriv lösenord
n

Det ska vara en annan ordning på det sista:
rclone config
n
gdrive:crypt
5
gdrive:crypt
2
y
Skriv in lösenord två gånger
Fråga om "password or pass phrase for salt. Optional but recommended."
Välj om du vill ha det, följ instruktionerna.
y

Citat:

Jag orkar inte mer ikväll utan återkommer förhoppningsvis under söndagen men du kan passa på att ladda ner rclone browser under tiden.

För att anvdvända rclone så använder jag rclone browser, det går att ladda ner från Launchpad kolla hemsidan. https://mmozeiko.github.io/RcloneBrowser/
När jag ska föra över filer så använder jag detta verktyg istället för att göra script eftersom jag är så kass på linux så är detta en simpel lösning.

Utmärkt nivå på guiden! Ser verkligen fram emot fortsättningen. Jag har i alla fall fått igång gdrive och kan bläddra i den via Rclone Browser. Trodde dock att det skulle finnas en mapp som hette "crypt" i Gdrive. Har jag missat något?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Förutsättningar i detta inlägg: Användaren använder ubuntu/lubuntu/etc. Rclone är installerat efter instruktionerna på rclone.org. Plexdrive är nedladdat, installerat efter instruktioner och omdöpt till "plexdrive", samt ligger på någon behändig plats. Jag har exempelvis lagt "plexdrive" i /home/*användare/.plexdrive.

Därefter tycker jag att det bästa man kan börja med att göra är att skapa ett gäng mappar som kommer att uppfylla lite olika funktioner för oss. Personligen tycker jag att det enklaste är att ha dessa strukturerade som undermappar i en och samma mapp, typ som följande:
Mappstruktur: home/*användare*/cloud, där följande senare ligger som undermappar:
/plexcrypt /plexdecrypt /gdrive /upload /plex /notplex

Mappen /cloud blir här modermappen för de andra undermapparna, och existerar endast för strukturen och lättillgänglighetens skull. /plexcrypt blir den mapp som vi mountar själva plexdrive till där det krypterade innehållet visas och plexdecrypt blir den mapp som visar det okrypterade innehållet senare. /gdrive kommer att fungera som en monteringsplats åt rclone, och /upload kommer att bli den mapp som vi laddar upp ifrån för att få en mapp som vi kan skriva till eller ta bort filer ifrån plexdrive. Men allt detta kommer vi in på senare.

Rclone.
Först och främst kan det vara en god idé att ordna en ny remote till Google Drive med hjälp utav Rclone så att vi kan börja skriva rykande färska och krypterade filer till Google Drive. Skapa därför en ny remote genom kommandot $ rclone config, och rikta denna mot Google Drive. Kalla den vad du vill, men vi kan använda "gdrive" som exempel. Därefter skapar du YTTERLIGARE en remote, men istället för att skapa en ny Google Drive remote så skapar du en Crypt remote, som vi här kan kalla för "gcrypt". Här kommer den tidigare remoten in i leken, eftersom att du här riktar den till gdrive:crypt, så att Rclone vet vart den krypterade informationen skall skickas. Då kommer det att skapas en ny mapp på din Google Drive som heter crypt och som innehåller all den krypterade information som laddas upp till Google Drive. Det går bra att skriva gdrive:, istället för gdrive:crypt, men det är något som inte rekommenderas av Rclones skapare. På så sätt har du nu skapat en remote som du kan skicka dina filer till och som krypteras per automatik! Toppen!

Problemet är bara att få upp filerna till Google Drive. Det enklaste sättet är att använda sig utav en cocktail av scripts, crontab och rclone för detta. Hur du väljer att göra detta är upp till dig, men jag använder Rclones "move" kommando i en script och sedan gör jag en ny crontab för att verkställa detta kommando var 15:e minut. På så sätt flyttas filerna från min fysiska hårddisk och upp i molnet utan att lämna något använt utrymme efter sig. Det går enklast att göra detta genom att skriva $ crontab -e i terminalen, varpå man möts av lite hjälp och tips. Skriv längst ned hur ofta du vill utföra kommandot och vart sökvägen till scriptet finns. Jag har skrivit: 15 * * * * /home/*användare*/scripts/rclone-upload, som är sökvägen till scriptet "rclone-upload"

Sedan kan det vara en god idé att mounta "gcrypt" till en mapp med kommandot $ rclone mount gcrypt: /home/*användare*/cloud/gdrive. Så nu syns alla filer du har lagt upp till Google Drive i ditt filsystem!

Här skulle guiden kunna sluta, men det finns en ganska stor nackdel. Problemet är ju bara att rclone inte är den bästa lösningen för Plex, även om det är ett snabbt program. Plex kan orsaka att man får temporära 24-timmars banningar från Google Drive med rclone.

Plexdrive.
Då finns istället Plexdrive som har utvecklats uteslutande för att ge oss den bästa möjliga streamingupplevelsen tillsammans med Google Drive. Följ därför Plexdrives instruktioner för installation, och mounta sedan plexdrive. Jag gör det med kommandot: $ plexdrive mount /home/*användare*/cloud/plexcrypt --allow-other.

Nu borde alla filer dyka upp i mappen /plexcrypt, men problemet är att de kommer att vara oläsbara eftersom att de är krypterade. Så därför måste de avkrypteras, och detta gör vi återigen i Rclone. Skapa därför ytterligare en ny crypt remote i rclone som vi kan kalla för plexdrive, men istället för att den här gången rikta den mot gdrive:crypt så riktar du den mot en lokal mapp. Nämligen den som du monterat plexdrive i /home/*användare*/cloud/plexcrypt. När detta är gjort mountar du denna remote som på vanligt vis, fast den mountas till /home/*användare*/cloud/plexdecrypt. Gör inte misstaget att mounta till /plexcrypt, utan håll dem isär. Nu kommer plötsligt innehållet i /plexdecrypt att speglas från /plexcrypt, bara att det i den här mappen dyker upp snyggt och prydligt som läsbara filer.

Allt som allt borde du därför ha 3 remotes i rclone vid det här laget: gdrive, gcrypt och plexdrive.

Unionfs-fuse
Allt som allt har du nu 3 olika mappar som fyller en central funktion: /gdrive som mountar avkrypterad information från google drive och /plexdecrypt som gör samma sak. Problemet är bara att vi har /upload där filer ligger och väntar på att laddas upp, sådana filer som man kanske vill använda på en gång. Målet är här att skapa en /notplex mapp som ger oss möjligheten att ta bort filer från google drive och upload hur vi vill, och samtidigt en /plex mapp som vi kan peka plex mot för att strömma filer från molnet. Detta gör vi i två steg, men först måste vi installera unionfs-fuse som kan slå samman mappar så att de framstår som en.

Skriv därför in i terminalen: $ sudo apt install unionfs-fuse och installera programmet.

Sedan är det fritt fram att börja slå samman mappar! Jag nyttjar följande kommando:

$ unionfs-fuse -o cow /home/*användare*/cloud/upload=RW:/home/*användare*/cloud/gdrive=RW /home/*användare/cloud/notplex

Därefter så har jag skapat ett script som verkställs genom crontab på samma sätt som med rclone-upload, fast istället för att skriva 15 * * * * så skriver jag: @reboot /home/*användare*/scripts/unionfs1. På så sätt slås mapparna ihop redan vid start.

För att förstå vad detta kommando gör är att det först säger till unionfs att det finns två lagar: upload som är RW (alltså read write) och gdrive som är RW. Det går att justera så att gdrive är RO (read only) men då försvinner möjligheten att ta bort filer från Google drive, vilket är anledningen till att vi skapat /plex och /notplex. Tillslut slås dessa två mappar samman till /notplex där filer från gdrive och upload dyker upp på samma plats.

Efter att vi gjort detta så kan vi återigen skapa ett script som verkställs med crontab för att även slå samman /plexdecrypt med /upload så att plex kan läsa filerna från båda mapparna på samma gång. Det skull exempelvis kunna stå i crontab: @reboot /home/*användare*/scripts/unionfs2. Jag nyttjar följande kommando:

$ unionfs-fuse -o cow /home/*användare*/cloud/upload=RW:/home/*användare*/cloud/plexdecrypt=RO /home/*användare/cloud/notplex

Sedan kan man göra scripts på samma sätt för att mounta /gdrive, /plexdecrypt och /plexcrypt och peka crontab mot att köra dessa vid @reboot.

Hoppas att detta var till någon hjälp för er! Om ni har några fler frågor så är det bara att skriva på. Kanske att det måste ske några förtydliganden av denna hastigt skrivna guide, men förhoppningsvis är den tillräcklig för er.

Hej!

Försöker följa guiden, men utan att egentligen förstå hur ubuntu funkar är den lite skräckinjagande. Exempelvis fick jag lägga mig i fosterställning ett tag efter att ha läst "Det enklaste sättet är att använda sig utav en cocktail av scripts, crontab och rclone för detta".
Har du möjlighet att göra en guide i samma stil som den nedan där du i princip anger vilka tangenter jag behöver trycka på?

Jag är sjukt sugen på att få igång det här, speciellt efter att Amazon har stängt ner sin Amazon Drive.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Skrivet av bubbelbabbel:

Hej!

Försöker följa guiden, men utan att egentligen förstå hur ubuntu funkar är den lite skräckinjagande. Exempelvis fick jag lägga mig i fosterställning ett tag efter att ha läst "Det enklaste sättet är att använda sig utav en cocktail av scripts, crontab och rclone för detta".
Har du möjlighet att göra en guide i samma stil som den nedan där du i princip anger vilka tangenter jag behöver trycka på?

Jag är sjukt sugen på att få igång det här, speciellt efter att Amazon har stängt ner sin Amazon Drive.

Wow, det är minst sagt ett projekt att göra det! Bara den svindlande tanken på att skriva något sådant får det att klia i fingrarna! Kanske att det enklaste vore att skapa någon form utav drive-dokument för att skriva en gemensam guide, istället för att ha många olika versioner i tråden?