Permalänk
Medlem

Kalibrering av ny oled - Lurendrejeri?

Var på Mediamarkt härom helgen och kollade in en 55" oled LG som verkar ok. Pris runt 40K
Han frågade om jag ville ha kalibrering, isåfall var det fri hemkörning.
Jag frågade lite om kalibrering om det bara är att fippla lite med fjärren och fick en utläggning på nästintill vetenskaplig nivå.
Jag förstår inte riktigt. Jag ställer väl in bilden som jag tycker är bäst och inte enl. någon iso-standard typ?

Kalibrering kostar runt tusen!lappen, då började jag förstå.
Är kalibrering århundradets placebo? Eller månne den nya "vill du ha försäkring med på köpet"?
Varför kommer inte en tv för 40 lax inte färdig"kalibrerad" från fabrik?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Kalibreringen är ju tänkt att ge en bild som motsvarar vad filmskaparna hade tänkt sig. Något som naturligtvis inte passar alla - vissa vill maxa alla färgerna och kontrasten, andra gillar ju den såpiga smetiga effekten av motion-plus-något-extra. Men om man vill ha färger som motsvarar källan så är det inget fel med kalibrering. Sen kan du oftast hitta inställningar som ger samma effekt online, för ganska exakt 0 kr, men då måste du ställa in det hela på egen hand.

Permalänk
Medlem

Kalibrering ser till att din panel återger färger samt gamma korrekt och är absolut inte placebo. Hur viktigt det är för just ditt bruk är däremot en annan sak. För nöjes paneler räcker oftast att man ställer in till vad man tycker ser bra ut om man inte bryr sig om det ser ut som film skaparna tänkt sig, entusiaster vill oftast ha det kalibrerat. För professionellt bruk så är det däremot väldigt viktigt, man vill kunna veta att en färg på skärmen faktiskt representerar vad den ska göra.

Vill du däremot kalibrera så skulle jag råda om att fixa kalibrerings utrustning och göra det själv, utrustningen kostar troligen mindre än vad butiken vill ha betalt. Anledningen är att då kan du göra det på vilka skärmar du vill men det ännu viktigare är att du kan göra det regelbundet då. Saken är den att alla paneler förändras med åldern. Har för mig till och med att OLED förändras väldigt hårt med tiden då röda, gröna och blåa subpixlar åldras olika snabbt. Så för att behålla en kalibrerad bild behöver man kalibrera regelbundet.

Som sagt däremot, om du vill ha en kalibrerad bild är däremot helt upp till dig. Råder bara starkt om att skaffa egen utrustning isf.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Kalibrering ser till att din panel återger färger samt gamma korrekt och är absolut inte placebo. Hur viktigt det är för just ditt bruk är däremot en annan sak. För nöjes paneler räcker oftast att man ställer in till vad man tycker ser bra ut om man inte bryr sig om det ser ut som film skaparna tänkt sig, entusiaster vill oftast ha det kalibrerat. För professionellt bruk så är det däremot väldigt viktigt, man vill kunna veta att en färg på skärmen faktiskt representerar vad den ska göra.

Vill du däremot kalibrera så skulle jag råda om att fixa kalibrerings utrustning och göra det själv, utrustningen kostar troligen mindre än vad butiken vill ha betalt. Anledningen är att då kan du göra det på vilka skärmar du vill men det ännu viktigare är att du kan göra det regelbundet då. Saken är den att alla paneler förändras med åldern. Har för mig till och med att OLED förändras väldigt hårt med tiden då röda, gröna och blåa subpixlar åldras olika snabbt. Så för att behålla en kalibrerad bild behöver man kalibrera regelbundet.

Som sagt däremot, om du vill ha en kalibrerad bild är däremot helt upp till dig. Råder bara starkt om att skaffa egen utrustning isf.

Utrustning kostar inte mindre.
X-rite i1 som räknas som bland det bästa du kan köpa för sin prisklass kostar 2500kr och vill du inte använda gratis programvara oftast krånglig så räkna med 1000kr till plus tiden för att lära sig allt.

Föredrar själv att kalibrera själv, har projektor och den måste det ju kalibreras i hemmamiljön kan ju även skilja på hemmamiljön när det gäller tv apparater..

Permalänk
Medlem

Så länge de kalibrerar hemma hos dig så tycker jag inte det låter som något skitsnack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Utrustning kostar inte mindre.
X-rite i1 som räknas som bland det bästa du kan köpa för sin prisklass kostar 2500kr och vill du inte använda gratis programvara oftast krånglig så räkna med 1000kr till plus tiden för att lära sig allt.

Föredrar själv att kalibrera själv, har projektor och den måste det ju kalibreras i hemmamiljön kan ju även skilja på hemmamiljön när det gäller tv apparater..

Har för mig att @laxpudding rekommenderade en för runt 1000kr för enklare bruk. (Spyder 5 Express? Minns ej.) Givetvis finns det bättre som hamnar på 2-5kkr men för icke professionellt bruk räcker väl 1000kr klassen?

Jag vet inte vad butiken ville tag men jag gissade runt 1000kr också, butiken kanske är billigare än vad jag trodde.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Man kalibrerar efter en ISF-standard som används av alla filmskapare - Dvs. Du får den bild som det är tänkt. Anledningen till att det inte kan göras från fabrik, är ju av den enkla anledningen att det sitter komponenter inuti en TV som alltid har en felmarginal - Du kan inte få varje TV att se likadan ut.

Ta t.ex. en processor - Köper du två stycken processorer från Intel/Amd så kommer du kunna klocka någon högre med mindre volt om du ens kommer kunna klocka den utan blåskärm. Exakt samma princip.

Det man gör är att man mäter av TV:n inviduellt och ställer in exakta värden för just DEN TV:n - Det går inte att ställa in samma modell efter samma värden som man kan hitta på internet. Ta t.ex. deras konkurrent, Elgiganten - De ställer in samma värden på modellerna och tar lika mycket betalat för det.

Skillnad på Bildoptimering och Bildkalibrering.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Kalibrering funkar inte. Har jämnfört många skärmar på Mediamark där dom står bredvid varandra, den kalibrerade återger verkligen inte bilden som verkligheten är. Bilden är väldigt trist och gråaktig. Färgerna är helt och hållet nerdragna till botten och kommer inte fram så som ögat ser det. Den okalibrerade skärmen är mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Var på Mediamarkt härom helgen och kollade in en 55" oled LG som verkar ok. Pris runt 40K
Han frågade om jag ville ha kalibrering, isåfall var det fri hemkörning.
Jag frågade lite om kalibrering om det bara är att fippla lite med fjärren och fick en utläggning på nästintill vetenskaplig nivå.
Jag förstår inte riktigt. Jag ställer väl in bilden som jag tycker är bäst och inte enl. någon iso-standard typ?

Kalibrering kostar runt tusen!lappen, då började jag förstå.
Är kalibrering århundradets placebo? Eller månne den nya "vill du ha försäkring med på köpet"?
Varför kommer inte en tv för 40 lax inte färdig"kalibrerad" från fabrik?

Gör dom det rätt är det ingen bluff. Blev förvånad att denna tjänst erbjöds på Elgiganten för par år sen (trodde inte kunder brydde sig om korrekta färger bland vanliga Svenssons eller är det vi "entusiaster" som påverkat).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag håller med @nicoX här. Jag kör alltid på diverse olika inställningar jag hittar på nätet, allt från forum till reviews.

Tycker dock alltid att jag upplever bilden för grådassig och trist vilket gör att jag ofta krämar på lite mer med färgerna, och om det gör mig nöjd, varför inte?

Nått som däremot vore intressant om någon påläst kan svara på är hur stor felmarginal tillverkningen per unikt exemplar ger?
Dvs, hur "fel" hamnar jag som använder värden från internet från kalibreringar gjorda på samma modell?

Själv är jag mest frustrerad över alla inställningar, känns aldrig som man kan bli nöjd. Vore ju därför förvisso en kul grej att nån gång dra en riktig kalibrering så man iaf kan få uppleva vad som "anses" korrekt och se hur det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Gör dom det rätt är det ingen bluff. Blev förvånad att denna tjänst erbjöds på Elgiganten för par år sen (trodde inte kunder brydde sig om korrekta färger bland vanliga Svenssons eller är det vi "entusiaster" som påverkat).

Handlar inte om efterfrågan utan att man kan lura på kunden något så de tjänar lite mer.
Mina föräldrar köpte TV för något år sen och kom glatt hem med TV'n jag tittat ut åt dem.
"De ville kalibrera den med så det blir bättre bild, kostade ju bara 800 extra så vi tog det."

Visst är det ingen bluff, men de hade inte märkt någon skillnad utan kalibrering.

I det här fallet, beroende på vad det kostar, låter det ju ganska värt när de ger med hemkörning.
Åtminstone om TS inte har stor bil/släpkärra lättillgängligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kalibrering i sig är definitivt ingen bluff men frågan om hur bra Elgigantens folk är, därom tvista de lärde.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Kalibreringen är ju tänkt att ge en bild som motsvarar vad filmskaparna hade tänkt sig. Något som naturligtvis inte passar alla - vissa vill maxa alla färgerna och kontrasten, andra gillar ju den såpiga smetiga effekten av motion-plus-något-extra. Men om man vill ha färger som motsvarar källan så är det inget fel med kalibrering. Sen kan du oftast hitta inställningar som ger samma effekt online, för ganska exakt 0 kr, men då måste du ställa in det hela på egen hand.

Då borde en tv för 40-papp vara tip top-kalibrerad från fabrik, var lite det jag åsyftade. Vill jag sedan fippla och ändra och trasslar bort mig bland inställningarna så kan jag väl köpa en kalibrering månne, men njäe. Tror det är lurendrejeri. Jag kan åka runt till folk och fippla med deras fjärr för bara 800:-

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Utrustning kostar inte mindre.
X-rite i1 som räknas som bland det bästa du kan köpa för sin prisklass kostar 2500kr och vill du inte använda gratis programvara oftast krånglig så räkna med 1000kr till plus tiden för att lära sig allt.

Föredrar själv att kalibrera själv, har projektor och den måste det ju kalibreras i hemmamiljön kan ju även skilja på hemmamiljön när det gäller tv apparater..

Ingen skulle se skillnad om jag kalibrerar eller ställer in egen bra bild, utan mätutrustning.
Varför kostar det pengar om Mediamarkt skall fippla med fjärren?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Då borde en tv för 40-papp vara tip top-kalibrerad från fabrik, var lite det jag åsyftade. Vill jag sedan fippla och ändra och trasslar bort mig bland inställningarna så kan jag väl köpa en kalibrering månne, men njäe. Tror det är lurendrejeri. Jag kan åka runt till folk och fippla med deras fjärr för bara 800:-

Bra sales pitch, men jag hade inte anlitat dig...

Permalänk
Medlem

@Dockland:

Läste man inlägget från HIFI-klubben så stod det där varför det inte gick att kalibrera från fabrik.

Jag tyckte det var bra sammanfattat. På Media Markt och liknande företag antar jag att man blir lurad.

Hade jag själv köpt en TV för 40k hade jag nog fått någon att kalibrera den med riktig utrustning

Permalänk
Medlem

Plus undersökte detta tidigare och det var inget bra resultat: https://www.svt.se/plus/elgigantens-bildoptimering-gav-felakt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dockland: Om det vore så att dem bara fifflade runt med fjärren så förstår jag om du skulle tycka att det var lurendrejeri, men så är det inte. En bildsignal skickas ofta via en bildgenerator in i tvn med olika färgvärden / ljusstyrkor osv och så använder man en "kamera" för att läsa av, sedan justeras inställningarna så man kommer så nära det korrekta som det går. Ändringarna görs via tvns vanliga inställningar, men även gömda menyer som man behöver veta koder för att aktivera för att få fram allt som den individuella tvn kan klara av. Det kan som någon tidigare sa variera starkt mellan olika paneler så att använda sig av inställningar som är gratis och ska fungera för alla apparater av samma modell är inte optimalt.

Jag tror att många inte väljer att köpa kalibreringen pga av butikerna/tillverkarna ställer upp ljus/färger/kontrast för att folk ska lockas, med följden att många tyvärr vant sig vid denna bild som är långt från naturlig eller det som filmskaparna hade tänkt sig. I slutändan så är det också så att våra ögon är väldigt bra att anpassa sig så det bästa hade varit att man jämför i sitt eget hem i belysning som man annars använder. Eller att man får se en kalibrerad tv ensam utan något störande i närheten och att man inte avfärdar den direkt eftersom det tar ett tag att vänja sig.

Sen om det går att lita på elgiganten och andra butiker om dem gör kalibreringen korrekt (antar att det anlitas folk externt som gör kalibreringen) törs jag inte säga något om.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt gör faktiskt en duglig kalibrering av utbildad personal. Elgiganten kopierar inställningar mellan TV-apparater som ofta förstör bilden istället för hjälper. Finns mer att läsa om det här på minhembio.com.

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Då borde en tv för 40-papp vara tip top-kalibrerad från fabrik, var lite det jag åsyftade. Vill jag sedan fippla och ändra och trasslar bort mig bland inställningarna så kan jag väl köpa en kalibrering månne, men njäe. Tror det är lurendrejeri. Jag kan åka runt till folk och fippla med deras fjärr för bara 800:-

Tyvärr inte saningen, alla konsumentriktade produkter kollas sällan induvellt. Är i många fall löpande bnandet och då kollas bara enstaka panel är okej, resten av felsökningen sköts av maskiner och även du som kund kan bli drabbad i sista ledet (bara för att hålla kostnaden nere).

Köper du riktig industripanel är annan sak, men då pratar vi helt annan prisklass då med. Sen får du skilja på kalibrering och kalibrering, riktigt kalibrering så handlar det om rätt ljus (så du inte blir trött i ögonen), så röd är röd och även gama är rätt (så du får samma bild som filmen bör ha, men sen är det lite tycke och smak).

Enligt HI-fi klubben så är oftast "filmläget" tillräkligt bra, men upp till dig.

Men i alla fall ovsett vilken TV du köper, stäng av alla "förbättrings" inställnigar (då får du rappare TV och inte utsmetad röra överdrivet sagt). Sen Hz som tillverkare och försäljare luras med (du kan inte få tag i äkta TV som klarar 600Hz, max är tyvärr 60).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺

Oj, så många frågor om kalibrering. Omöjligt att svara på alla, så en liten miniartikel i väntan på att jag gör guider som förklarar detta.

(1.) Vad är kalibrering?

Kalibrering är att ställa in TV:n så att den följer den internationella standarden för färgåtergivning som i grunden bygger på hur vi använt färg sedan 60-talet. Standarden kallas ITU Rec.709 (Från FN-organet ITU) för HDTV och det är definition och grunden för allt vi ser på idag för TV, Blu-ray, Youtube, webben och det är också grunden för sRGB. I praktiken gäller Rec.709 även för SD som Digital-TV och DVD. Det finns nu fler och nyare standarder som är på väg eftersom det hänt rätt mycket med tekniken sedan 90-talet när Rec.709 spikades.

Dessa färgstandarder är exakt samma standarder som används för produktion i TV-bolag, studios, filmskapande, Youtube och så vidare. Man kan i princip säga att alla som skapar innehåll som ska konsumeras på skärm arbetar mot Rec.709 vare sig de är medvetna om detta eller inte. Och är man medveten om att man arbetar mot någon annan färgstandard än Rec.709 så är man troligtvis redan med på vad jag skriver om här.

Syftet med en kalibrering är därför att det material du tittar på ska reproduceras på samma sätt som det en gång producerades. Bild och färg följer en standard. Följer man inte den standarden blir det fel. Detta är inte konstigare än andra standarder. Likt den västerländska tonskalan för att spela upp musik från notblad, hur M-gängor på skruvar ska se ut eller hur man skriver standardiserad svenska.

Följer man inte dessa standarder kommer musiken på ett ostämt instrument att låta märkligt, skruvarna inte passa i gängan och S4T4N5 5VÅRT ATT M3JKA 5ENS3 WH3N Y0U N0T F0:LJ3R Svensk språkstandard. Färg och bild är inte annorlunda på något sätt, även om många på fullt allvar inbillar sig att "...bild är en smaksak". – Nej det är inte en smaksak. Bild ska faktiskt se ut på ett visst sätt.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en ny LG Tv, kom hem och tyckte att bilden inte var så himla skarp. Sen åkte jag till Giganten på kalibrering. När jag kom hem så var bilden faktiskt sämre. Så ja. Det är bara en massa bullshit av dem och -1k på kontot för dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oj, så många frågor om kalibrering. Omöjligt att svara på alla, så en liten miniartikel i väntan på att jag gör guider som förklarar detta.

(1.) Vad är kalibrering?

Kalibrering är att ställa in TV:n så att den följer den internationella standarden för färgåtergivning som i grunden bygger på hur vi använt färg sedan 60-talet. Standarden kallas ITU Rec.709 (Från FN-organet ITU) för HDTV och det är definition och grunden för allt vi ser på idag för TV, Blu-ray, Youtube, webben och det är också grunden för sRGB. I praktiken gäller Rec.709 även för SD som Digital-TV och DVD. Det finns nu fler och nyare standarder som är på väg eftersom det hänt rätt mycket med tekniken sedan 90-talet när Rec.709 spikades.

Dessa färgstandarder är exakt samma standarder som används för produktion i TV-bolag, studios, filmskapande, Youtube och så vidare. Man kan i princip säga att alla som skapar innehåll som ska konsumeras på skärm arbetar mot Rec.709 vare sig de är medvetna om detta eller inte. Och är man medveten om att man arbetar mot någon annan färgstandard än Rec.709 så är man troligtvis redan med på vad jag skriver om här.

Syftet med en kalibrering är därför att det material du tittar på ska reproduceras på samma sätt som det en gång producerades. Bild och färg följer en standard. Följer man inte den standarden blir det fel. Detta är inte konstigare än andra standarder. Likt den västerländska tonskalan för att spela upp musik från notblad, hur M-gängor på skruvar ska se ut eller hur man skriver standardiserad svenska.

Följer man inte dessa standarder kommer musiken på ett ostämt instrument att låta märkligt, skruvarna inte passa i gängan och S4T4N5 5VÅRT ATT M3JKA 5ENS3 WH3N Y0U N0T F0:LJ3R Svensk språkstandard. Färg och bild är inte annorlunda på något sätt, även om många på fullt allvar inbillar sig att "...bild är en smaksak". – Nej det är inte en smaksak. Bild ska faktiskt se ut på ett visst sätt.

Tack för info. Det var en liknande info jag fick i butik. Kikade på denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4095126 (LG OLED55E7N)
Fast den verkar ganska skruttig om nu färgerna är dåliga out of the box. den var lite billigare på Prisjakt. Men jag tyckte den hade hyfsad bild i DEMO-läget i butiken åtminstone. Men saknas Display Port Det har till och med min 10000:- monitor till datorn.
Men HDMI 2b verkar den ha, det är kanske ok. Men till det priset, helst 4 st DP och 4 HDMI känner jag väl spontant.
Så hade jag önskat en TV helt utan högtalare, med bara optisk audio ut och Bluetooth.

Minns inte att TV-apparater kalibrerades på 80- och 90-talet, jag köpte bara och hem och ställde in som jag ville ha.

Finns det någon bra OLED för runt det priset? (ca 40.000:-) som är klar att köra igång utan joxande?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Bildexpert 📺

(2.) Hur kalibrerar man?

Med hjälp av verktyg som mäter ljuset från skärmen/TV/projektorn. Man måste i hög grad använda mätutrustning eftersom vårt färgseende är så relativt och situationsberoende. Många är inte medvetna hur fundamentalt olika energifördelning det är i ljuset från varm inomhusbelysning jämfört med dagsljus vid mulet väder. Väggen är "vit" i båda fallen för att det är så den otränade hjärnan fungerar när den registerar färg. Fysikens lagar säger dock något annat om ljuset på den "vita väggen".

För Rec.709 och alla andra konsumentstandarder finns det en definition på vad som är vitt. Det är D65, en vitpunkt som motsvarar en färgtemperatur om 6504 Kelvin. Mulet väder i norra Europa. Frankrike år 1931 för att vara exakt.

Den otränade hjärnan prioriterar alltid starkt ljus, precis som vi lättare hör den som skriker högst. Näst efter det prioriterar vi starka färger. Har man ingen koll på situationen och vet hur en bild ska se ut kommer den TV som har starkast ljus och starkast färg vinna dragkampen. Det är biologiskt hårdkodat. Vi kommer också att prioritera en vitbalans som är blå. Ju blåare, desto "klarare".

Därför har alla TV-apparater i butik helt galna färger och ljusstark bild som skulle bränna bort ögonbrynen hemma i vardagsrummet. Det är därför vitbalansen bokstavligen är Blå i fysikalisk mening. Helt enkelt för att våra biologiska förutsättningar ger oss den prioriteringen. Det är också därför en kalibrerad TV på Media Markts golv ser "tråkig ut". Den slåss mot dina biologiska förutsättningar. Skulle man sätta dit en spegel och en kamera och köra bilden på den kalibrerade och den okalibrerade TV skulle kanske förnuftet kicka in. Du är antagligen inte morotsorange eller röd som en rödbeta i ansiktet.

Fast jag är helt inte övertygad att förnuftet trumfar instinkten.

För att kunna ställa in Färg och bild efter standard krävs alltså pålitlig mätutrustning, tillgång till pålitliga signalkällor och en ganska god portion utbildning. Att själv vara medveten om färg och bild, till exempel för att man själv är fotograf är något som underlättar. Du kan inte ratta in en bild på frihand så att den blir helt korrekt. Ett tränat öga/hjärna kan minska felen men sällan mer.

Permalänk
Medlem

Inget fel med att kalibrera TV:n, men det ska göras på plats i hemmet tillsammans med förvalda video-källor (Blu-ray, HTPC etc.). Det är stor skillnad mellan olika uppspelare.

Tidigare gjorde jag alltid en enkel kalibrering mha THX Calibrator som finns på DVD/Blu-ray. Servicemenyerna ger ofta mer kontroll, så själv har jag gått steget längre än bara "flippa med fjärrkontrollen".

Hade aldrig betalat för kalibrering om det inte sker hemma hos mig.

Såg att Hi-Fi Klubben har bra grundvärden för min kommande OLED. Blir att köra med de värdena tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Inget fel med att kalibrera TV:n, men det ska göras på plats i hemmet tillsammans med förvalda video-källor (Blu-ray, HTPC etc.). Det är stor skillnad mellan olika uppspelare.

Tidigare gjorde jag alltid en enkel kalibrering mha THX Calibrator som finns på DVD/Blu-ray. Servicemenyerna ger ofta mer kontroll, så själv har jag gått steget längre än bara "flippa med fjärrkontrollen".

Hade aldrig betalat för kalibrering om det inte sker hemma hos mig.

Såg att Hi-Fi Klubben har bra grundvärden för min kommande OLED. Blir att köra med de värdena tills vidare.

Inget fel att kalibrera någonting, men det är lurendrejeri att ta betalt för det när det ändå inte går att se skillnad i blindtest.
Så fippla på alla

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Inget fel att kalibrera någonting, men det är lurendrejeri att ta betalt för det när det ändå inte går att se skillnad i blindtest.

Vad baserar du det på?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Finns det någon bra OLED för runt det priset? (ca 40.000:-) som är klar att köra igång utan joxande?

Det här är TV-apparater och inte bildskärmar, så därför finns inte displayport, och därför är inställningarna generellt fabriksinställda för en lite lagom överdriven bild för att passa till TV-material...
Därför blir det i princip alltid lite grundfipplande med inställningar för att få den någorlunda vettig om du ska ha den som bildskärm. (mest stänga av massa jox)

Är du sen väldigt kinkig på att få färger osv korrekta också, så kan man ju kosta på en kalibrering också. Jag säger inte att det nödvändigtvis är värt det för gemene man, men är det gjort av någon som vet vad han håller på med så får man ju en "neutral" bild, så som det är tänkt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

(3) Vad är "kalibrering" egentligen?

Att man säkerställer, med mätutrustning, att TV:n följer internationell färgstandard samt också redogöra hur väl den följer eller inte följer standard. TV:n kanske är undermålig eller på gränsen. Många TV kan inte kalibreras till en korrekt nivå. Men den som kan sin sak sak med kalibrering ska kunna redogöra och rapportera sådana avvikelser.

Och en rapport ser ut ungefär som mina grafer för färg som jag visar i testerna av skärmar. Kan ingen sådan detaljerad analys lämnas är det inte en kalibrering utan någon som lattjar runt.

Vad som är viktigt är att varje exemplar skiljer sig åt. TV-apparater från samma pall är masstillverkade maskiner med ganska stora toleranser. De ser inte likadana ut och beter sig inte exakt likadant. Dina bildkällor skiljer sig åt. Ditt rum skiljer sig från andra rum. Din användning och slitage på apparaten skiljer sig åt från andra apparater.

Att en inställning från en TV skulle fungera lika bra är som att spela på någons annans Lottonummer och hoppas på vinst nästa helg. Det är som att ta någon annans medicin, "...jag har lite ont i bröstet, kan jag få smaka på din hjärtmedicin?". Det är som att köpa en skräddarsydd kostym på någon annans människas kroppsmått. Har du ofantligt tur stämmer det.

Här är det kanske lättare att berätta vad kalibrering inte är.

Kalibrering är INTE:

  • Att du tar någon annans inställningar. Någon annan kan vara en glad forumanvändare, ett test du läser på nätet, ett bättre test du läser på nätet (typ Rtings, hdtvtest, flatpanels etc.)

  • Att du tar fram fjärrkontrollen och drar lite grann i reglagen tills det ser bra ut

  • De förslag som Hifi-klubben ger

  • Eller det papper du får av El-Giganten som de ofta kallar "optimering". Betalar du El-giganten har du blivit blåst!

  • En "schysst" inställning på reglagen som någon annan tycker "ser bra ut." Det är snarare ett inställningsförslag, ofta gripet ur luften.

  • De inställningsförslag som jag lämnar ut vid tester och på forum. Min målsättning är "minsta felaktiga fabriksinställning". Tyvärr har jag inte utvecklat förmågan att kalibrera på distans och kan därför inte berätta exakt hur ditt exemplar skiljer sig från testexemplaret.

Framför allt är avancerade inställning på reglage för RGB och RGBCMY med Gain/bias/offset och ton/mättnad/luminans sådant som är individuellt för såväl varje exemplar som den metodik en kalibrerare arbetar utifrån. Dessa har godtycklig effekt på din TV.

El-Giganten kallar ofta sin tjänst för "kalibrering" till kunder i butik. Men vad de gör är att de kör ett enda exemplar ihop med en simpel Spyder-mätare och en Wizard-programvara som ofta ger fel resultat. Det vill säga gör bilden sämre. Ofta mycket sämre och helt fel i förhållande till rådande standard. El-giganten tar alltså betalt för ett stencilerat papper med felaktiga inställningar från ett helt annat exemplar. Det är som att du skulle betala 1000 kronor extra för att få en kostym sydd efter en gorilla.

Riktigt oskönt lurendrejeri som försiggår där...