Förhör på polisen imorgon (Tv-licens) Edit: Även dragen till tingsrätten i November. Edit: I won!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

OS har inte SVT några rättigheter till länge. Har väl inte haft det sen 2012(?). Discovery Communications har rättigheterna fram till 2024 (Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport).
Vill man se på Champions Leauge eller någon av de nationella fotbollsligorna (Allsvenskan, Premier Leauge, Serie A, La Liga etc) är det betal- eller i vissa fall reklamfinansierade kanaler som gäller. VM och EM-kval i fotboll har SVT heller inte rättigheter till. Fotbolls VM 2018/2022 och EM 2020 skall så vitt jag vet samsändas av TV4 och SVT.
Ishockey VM är det väl MTG som har rättigherna till (Viasat/TV3/TV6 etc). Vissa matcher i Elitserien går på TV4, annars betalkanaler som gäller. Boxning eller annan kampsport har man inte kunna se på SVT så länge som jag kan minnas. Är väl främst bandy, skidåkning, konståkning och andra vintersporter SVT har exklusiva rättigheter till, simning har jag också för mig att man kan se.

Är man sportintresserad, eller har en familj som är sportintresserad är SVT i allmänt inte det man skall titta på då de saknar sändningsrättigheter.

Barnprogrammen har jag noll koll på, men gissar att de streamas på SVT play? Med youtube och andra liknade videostreamingsajter undrar jag om barnen verkligen lider men av att missa SVT:s program.

Du har nog rätt angående OS, har missat det. Men jag hoppas du förstod min poäng ändå. Var t ex Fifa Confederations cup bara för några dagar sedan även E-sport sänds ibland. Det sänds mycket sport på SVT.

Det är väldigt enkelt att titta på tv. Det är inte lika enkelt att streama eller använda t ex Netflix. Nu talar jag inte om dig och mig utan de som inte är lika datorvana.

Jag kan förstå att man inte vill ha en tv. Men det blir helt klart mer avancerat när fler personer bakas in i bilden.

Min åsikt är att om man nu nyttjar SVT på något sätt så bör man betala avgiften för det. Men jag förstår att du inte tänker likadant i och med ditt inlägg.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Matherat:

Jag är nog en av få i denna tråd som tycker det är trevligt med tv. Tycker det är skönt att kunna zappa runt och bara kolla med ena ögat medans jag pysslar med datorn. Jag tycker tv-avgiften är förlegad men väljer ändå att betala den då jag nyttjar SVT med jämna mellanrum.
Antar att din familj inte är det minsta sportintresserade då OS och liknande tillställningar brukar sändas på just SVT.

Ni har alltså fler skärmar kopplade till ditt mediecenter. Förstår jag dig rätt nu?
Tycker dina barn att tv är överflödigt? Måste vara svårt att neka dom sommarlovsprogrammen eller jullovsprogrammen. Vad jag vill minnas så tyckte jag det var väldigt roligt som barn.

Precis, totalt ointresserad av alla former av sport. Barnprogram kan ses streamat, exempelvis via SVT- eller TV4-Play om de nu vill se på svensk barn-TV som julkalendern eller så.

Samtidigt har du absolut en poäng, det är inte samma sak att slötitta på exempelvis Netflix när man aktivt måste välja vad man vill se på. Å andra sidan så tror jag de flesta kanaler också "sänds" direkt via liveströmmar, i alla fall gör SVT och TV4 det med alla sina kanaler. Jag kan också se de stora amerikanska kanalerna direkt men tidsskillnaden gör det mindre intressant förstås. Inte helt säker på att det är negativt att minska det passiva slötittandet heller, det finns bättre saker att spendera sin tid på liksom. Och vill jag ha något igång som jag mestadels kan ignorera så funkar Youtube utmärkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Psst! Shh, säg inget, jag lyckades smuggla in en mobil med 3g i byxlinningen.

Jag blev hämtad av piketbil en halvtimme efter senaste uppdatering och sitter nu efter direktflyg längst ner i
Petrosavodsk Prison i Karelska republiken, Ryssland.
Endast 40% batteri kvar, snälla skicka en surfplatta med netflix snarast, ps kolanappar någon?
Shit, det är någon vid dörren!

Nej, förlåt, skämt å sido Skall inte förlöjliga situationen

Jag förväntar mig ingen uppdatering på en längre tid, har egentligen ingen aning vad som händer framöver och ironiskt nog så tänkte jag inte ens på att ställa frågan. Min sida av storyn åker iallafall iväg till åklagare som får ta ett beslut varpå man antingen lägger ner ärendet eller så får jag väl information angående tingsrätt via post.

Lovar att uppdatera er vid minsta lilla relevant händelse samt en kopia på protokoll då den inte längre är sekretessbelagd ^^

Ofta bruka staten vinna, ser fram emot uppdatera.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

OS har inte SVT några rättigheter till länge. Har väl inte haft det sen 2012(?). Discovery Communications har rättigheterna fram till 2024 (Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport).
Vill man se på Champions Leauge eller någon av de nationella fotbollsligorna (Allsvenskan, Premier Leauge, Serie A, La Liga etc) är det betal- eller i vissa fall reklamfinansierade kanaler som gäller. VM och EM-kval i fotboll har SVT heller inte rättigheter till. Fotbolls VM 2018/2022 och EM 2020 skall så vitt jag vet samsändas av TV4 och SVT.
Ishockey VM är det väl MTG som har rättigherna till (Viasat/TV3/TV6 etc). Vissa matcher i Elitserien går på TV4, annars betalkanaler som gäller. Boxning eller annan kampsport har man inte kunna se på SVT så länge som jag kan minnas. Är väl främst bandy, skidåkning, konståkning och andra vintersporter SVT har exklusiva rättigheter till, simning har jag också för mig att man kan se.

Är man sportintresserad, eller har en familj som är sportintresserad är SVT i allmänt inte det man skall titta på då de saknar sändningsrättigheter.

Barnprogrammen har jag noll koll på, men gissar att de streamas på SVT play? Med youtube och andra liknade videostreamingsajter undrar jag om barnen verkligen lider men av att missa SVT:s program.

För din info, så med Ishockey-VM så är det vartannat år TV3 och vartannat år SVT de närmsta 6 år, TV3 2018, och SVT 2019

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Sötast
Skrivet av Matherat:

Jag är nog en av få i denna tråd som tycker det är trevligt med tv. Tycker det är skönt att kunna zappa runt och bara kolla med ena ögat medans jag pysslar med datorn. Jag tycker tv-avgiften är förlegad men väljer ändå att betala den då jag nyttjar SVT med jämna mellanrum.
Antar att din familj inte är det minsta sportintresserade då OS och liknande tillställningar brukar sändas på just SVT.

Ni har alltså fler skärmar kopplade till ditt mediecenter. Förstår jag dig rätt nu?
Tycker dina barn att tv är överflödigt? Måste vara svårt att neka dom sommarlovsprogrammen eller jullovsprogrammen. Vad jag vill minnas så tyckte jag det var väldigt roligt som barn.

Hej!

Bra frågor!

Mediacentret och bildskärmarna användes separat, men min stationära dator har möjlighet att använda båda skärmar.

Jag tycker att det är fullständigt uselt med TV, jag gillar inte att man ser 15 min program 7 min reklam, 15 min program 7 min reklam osv, tror det ligger på 25 minuter / 7 minuter när det är långfilm? *Ryser i hela kroppen av bara tanken!*
Men ännu värre måste vara faktumet att inte jag kan bestämma vad jag vill se, när jag vill se det. Utan jag skall bindas till något liknande en busstabell, för ett nöje man förväntas betala för. Nejtack.

Förr-förra gången (många år sedan) jag tittade på tv så var det då jag var kattsittare under semester, jag blev helt galen. Tur att man har laptop.

Förra gången jag såg på tv hos en vän så blev jag helt överraskad och sa högt "Ja juste! Folk sitter fan och tittar på reklam hela tiden, hur hänger ni med i en film egentligen?"

Helt rätt angående sporten, det visas ungefär 15minuter sport i månaden här och det är isåfall sport fails på youtube när folk springer in i nät, trillar på bollar eller liknande xD alltid lika roligt. Men nej, i övrigt så gillar jag/vi inte att titta på en boll som flyger fram och tillbaka ^^

Vi har 1 laptop, 1 stationär, 1 surfplatta, 1 raspberry pi som kör emulator (nintendo spel) samt dualbootar xbmc (ja, klart ungarna dualbootar! Vi är på sweclockers och inte slår vi på ringar med käppar här) Sad story, de gillar inte mina kära nintendospel särskilt mycket

Stationära är min privata dator och väldigt sällan att barnen får använda den, men det händer.
Surfplattan och laptopen används av barnen, likaså mediacentret kopplat till bildskärmen.
Barnen är 5 och 9 och de har lärt sig (busenkelt) att både spela upp filmer direkt ur biblioteket, välja att streama material ifrån tjänster liknande netflix eller barnprogram på SVT / Youtube / Whatever.

Kan tillägga att vår mediakonsumtion faktiskt är ganska liten, men den tiden vi konsumerar media så gör vi banne mig inte det med konstant reklam - välkommen till 2000-talet sverige (PS, jag betalar även i snabbkassan, men alltid roligt att se 40+ i kö vid bandet när ett fåtal blippar förbi på 30 sekunder) den minsta älskar att blippa allt möjligt barnen får i snitt 7 timmar per vecka max framför bildskärm, övrig tid spenderar vi som en familj utomhus som inomhus.

Tack för frågan, och ärligt ber jag om ursäkt om jag uppfattades som salty, gör mitt bästa för att sluta röka ^^ och ta allt med en klackspark, det är menat som humor

Skrivet av superegg:

Ofta bruka staten vinna, ser fram emot uppdatera.

Vinna vad?
Mitt lagliga ägande av en bildskärm?
Jag förväntar mig lika mycket att en tornado pratar med en häst än att det sker.
Då kan de likabra passa på att vräka mig och ta min bil på samma gång.
Polisen, Radiotjänst, Media och deras närmsta vänner och släktingar är välkomna till mig på besök, då husrannsakan är giltligförklarad och inte ens sekund före. Men jag bjuder på streamat media om det händer.

Korrigerat språk, utökat text och förtydligat innehåll.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Matherat:

Du har nog rätt angående OS, har missat det. Men jag hoppas du förstod min poäng ändå. Var t ex Fifa Confederations cup bara för några dagar sedan även E-sport sänds ibland. Det sänds mycket sport på SVT.

Det är väldigt enkelt att titta på tv. Det är inte lika enkelt att streama eller använda t ex Netflix. Nu talar jag inte om dig och mig utan de som inte är lika datorvana.

Jag kan förstå att man inte vill ha en tv. Men det blir helt klart mer avancerat när fler personer bakas in i bilden.

Min åsikt är att om man nu nyttjar SVT på något sätt så bör man betala avgiften för det. Men jag förstår att du inte tänker likadant i och med ditt inlägg.

Sport? Det är ju intressant om man ser på sån skit.

Har inte haft TV sedan jag flyttade hemifrån för 14 år sedan. När jag varit på besök hos mor eller far så blir jag återigen påmind om varför jag inte är intresserad - lyssna på folk som sitter och gaggar om allt och ingenting? Reklam (om man inte ser SVT)? Inte kunna välja vad jag vill se och när? Nej tack.

Men det finns ju folk som är intresserade, så jag har inget emot TV.. bara jag slipper!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Jag kan förstå att man inte vill ha en tv. Men det blir helt klart mer avancerat när fler personer bakas in i bilden.

Varför då? Min dotter har sett sina barnprogram streamat via netflix och annat sen hon kunde hålla i en surfplatta.

Snarare mer avancerat att se tv-program där man ska passa en tid och krockar två program så måste man ha två tv'ar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

vinna vad?
Mitt lagliga ägande av en bildskärm?
Jag förväntar mig lika mycket att en tornado pratar med en häst än att det sker.
Då kan de likabra passa på att vräka mig och ta min bil på samma gång.
Polisen, Radiotjänst, Media och deras närmsta vänner och släktingar är välkomna till mig på besök, då husrannsakan är giltligförklarad och inte ens sekund före. Men jag bjuder på streamat media om det händer.

Jag har läst om att man förlora när det gäller staten.

Då jag tänkte på att dom kanske hitta något som dom skulle kunna använda sig av tex en gammal tv antenn.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Du har nog rätt angående OS, har missat det. Men jag hoppas du förstod min poäng ändå. Var t ex Fifa Confederations cup bara för några dagar sedan även E-sport sänds ibland. Det sänds mycket sport på SVT.

Det är väldigt enkelt att titta på tv. Det är inte lika enkelt att streama eller använda t ex Netflix. Nu talar jag inte om dig och mig utan de som inte är lika datorvana.

Jag kan förstå att man inte vill ha en tv. Men det blir helt klart mer avancerat när fler personer bakas in i bilden.

Min åsikt är att om man nu nyttjar SVT på något sätt så bör man betala avgiften för det. Men jag förstår att du inte tänker likadant i och med ditt inlägg.

Netflix är inte svårare än att du starta appen och väljer det du vill se från en lista. Det som möjligen är svårare att du måste göra ett aktivt val vad du vill se du får inte vilken smörja som helst rakt ut.

Vad är det som blir mer avancerat, du plockar bort en av de svåraste parametrarna tiden, du behöver inte sätta dig framför TV:n 20:00, du kan gör klart det du håller på med och start programmet när du vill.

Permalänk
Medlem

En inte helt vild gissning att du kommer få ett brev med "Nedlagt i brist på bevis" ?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Håller med i kören om att det inte kommer hända så mycket mer med det här
Men bra att du tar "striden" och kanske stoppar dom från att göra liknande saker i framtiden!

En kanske smått offtopic fråga.

Nu när det blir vanligare och vanligare med TV via bredbandsoperatörerna (typ Sappa, BBB osv), är även dessa belagda med avgift?
Självklart kopplar man den till en bildskärm.
Så vitt jag vet så finns det inga antennutgångar på boxarna som följer med.

Bör inte vara någon avgift men känns som att det är lite utav en gråzon då SVT ändå visas som "linjär TV".

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Sötast
Skrivet av Json_81:

Varför då? Min dotter har sett sina barnprogram streamat via netflix och annat sen hon kunde hålla i en surfplatta.

Snarare mer avancerat att se tv-program där man ska passa en tid och krockar två program så måste man ha två tv'ar.

Håller med fullständigt.
Skall vi gå ut i parken nu? Sol ute? Oj juste, programmet är igång just nu och eftersänds om 6 månader....

Skrivet av SunQ:

Intressant tråd! Håller med i kören om att det inte kommer hända så mycket mer med det här
Men bra att du tar "striden" och kanske stoppar dom från att göra liknande saker i framtiden!

En kanske smått offtopic fråga.

Nu när det blir vanligare och vanligare med TV via bredbandsoperatörerna (typ Sappa, BBB osv), är även dessa belagda med avgift?
Självklart kopplar man den till en bildskärm.
Så vitt jag vet så finns det inga antennutgångar på boxarna som följer med.

Bör inte vara någon avgift men känns som att det är lite utav en gråzon då SVT ändå visas som "linjär TV".

Jag har faktiskt börjat fundera på att göra en polisanmälan mot kontrollanten, jag vill/kan inte ge specifikt skäl till varför tills sekretessen är lyft, men om jag inte minns fel så finns det information där som ger mig kraft att driva.

Mycket bra fråga egentligen, menar, datorn/bredbandsanslutning är ju långt ifrån och kommer aldrig aldrig ha syftet att ta emot tv-signal. Menar, dator är för _mycket_ och bredband är... ja, jag tänker inte ens ge mig in på frågan men det var absolut _inte_ avsett för SVT iaf.

Men ja, lagen är lagen och de kan säkert vrida det till största ekonomiska vinning för staten om så är viljan, och om det blir på så vis så... Tjah... GL HF, de får njuta av mina pengar och så får jag känna mig vål**a***.

Permalänk
Lego Master

I feel for you.
Sitter själv i sitsen som du med strömmad media, Plex och så vidare, men ingen tablå-TV. Har inte ens antenn på huset. Men tyvärr köpte jag vår 46" för längesen när jag fortfarande hade (gratis) TV i lägenheten jag bodde i då, och har inte kommit mig för att byta den mot en motsvarande bildskärm utan TV-mottagare i. Det finns roligare saker att lägga pengarna på när den gamla fortfarande fungerar.

Dessutom är det väl snack om att det ska tillsättas en ny utredning nu efter sommaren, som ska kolla om TV-licensen ska fungera på annat sätt (läs: dra in mer pengar på fler enheter).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Hej!

Jag tycker att det är fullständigt uselt med TV, jag gillar inte att man ser 15 min program 7 min reklam, 15 min program 7 min reklam osv, tror det ligger på 25 minuter / 7 minuter när det är långfilm? *Ryser i hela kroppen av bara tanken!*
Men ännu värre måste vara faktumet att inte jag kan bestämma vad jag vill se, när jag vill se det. Utan jag skall bindas till något liknande en busstabell, för ett nöje man förväntas betala för. Nejtack.

De kanaler som ingår i TV-licensen är endast de reklamfria SVT kanalerna.

så alla med reklam är antingen reklamfinansierade, abbonnemangsfinansierade, eller bägge delarna (de flesta övriga TV kanalerna)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Sötast
Skrivet av Rouge of Darkness:

De kanaler som ingår i TV-licensen är endast de reklamfria SVT kanalerna.

så alla med reklam är antingen reklamfinansierade, abbonnemangsfinansierade, eller bägge delarna (de flesta TV kanaler)

Ja, jo, det vet jag ^^
Men SVT sänder heller ingenting som intresserar mig så jag räknade nog bort dem av ren automatik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är det någon annan som hört att man kan bli polisanmäld för att inte betala tv-licens?

Cecilia Stegö Chilò blev just det, polisanmäld av Radiotjänst? Snyggt jobbat av en kulturminister

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Sport? Det är ju intressant om man ser på sån skit.

Har inte haft TV sedan jag flyttade hemifrån för 14 år sedan. När jag varit på besök hos mor eller far så blir jag återigen påmind om varför jag inte är intresserad - lyssna på folk som sitter och gaggar om allt och ingenting? Reklam (om man inte ser SVT)? Inte kunna välja vad jag vill se och när? Nej tack.

Men det finns ju folk som är intresserade, så jag har inget emot TV.. bara jag slipper!

Håller till viss del med dig. Fast jag gillar sport!

Skrivet av Json_81:

Varför då? Min dotter har sett sina barnprogram streamat via netflix och annat sen hon kunde hålla i en surfplatta.

Snarare mer avancerat att se tv-program där man ska passa en tid och krockar två program så måste man ha två tv'ar.

Skrivet av mattoys:

Netflix är inte svårare än att du starta appen och väljer det du vill se från en lista. Det som möjligen är svårare att du måste göra ett aktivt val vad du vill se du får inte vilken smörja som helst rakt ut.

Vad är det som blir mer avancerat, du plockar bort en av de svåraste parametrarna tiden, du behöver inte sätta dig framför TV:n 20:00, du kan gör klart det du håller på med och start programmet när du vill.

Med mer avancerat menar jag att om ni har barn så har ni antagligen en partner, även hen måste vara en sådan som väljer att inte ha en tv hemma. Det blir även svårare att välja vad familjen ska se på om utbudet ökar. Min åsikt är att det blir svårare att komma överens när fler personer ska vara med och bestämma.

Kom på nu att jag kanske är omodern, era familjer kanske inte tittar tillsammans utan alla sitter med varsin skärm?

Jag hoppas att alla är med på att utan tv-avgift så kommer inte SVT finnas via vanlig tv-sändning eller via nätet. Det verkar som att en del inte betalar avgiften men ändå väljer att nyttja SVT via nätet. Detta beteende tycker jag är minst sagt märkligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Sötast
Skrivet av Matherat:

Håller till viss del med dig. Fast jag gillar sport!

Med med avancerat menar jag att om ni har barn så har ni antagligen en partner, även hen måste vara en sådan som väljer att inte ha en tv hemma. Det blir även svårare att välja vad familjen ska se på om utbudet ökar. Min åsikt är att det blir svårare att komma överens när fler personer ska vara med och bestämma.

Kom på nu att jag kanske är omodern, era familjer kanske inte tittar tillsammans utan alla sitter med varsin skärm?

Jag hoppas att alla är med på att utan tv-avgift så kommer inte SVT finnas via vanlig tv-sändning eller via nätet. Det verkar som att en del inte betalar avgiften men ändå väljer att nyttja SVT via nätet. Detta beteende tycker jag är minst sagt märkligt.

Äh, du får väl välja kvinna efter gemensamma intresse Haha nej, skämt å sido.

Det är möjligt att det du säger stämmer helt eller delvis för vissa familjer. Här har det aldrig varit något problem.
Finns inga tider eller tabeller att passa, vill man se något tillsammans _nu_ så gör man det, vill vi se det inatt, då gör vi det.
Har man olika Serier så ser man väl dessa på olika skärmar eller vid olika tider? Jag hade knappast tittat på rent skräp oavsett om streaming/all annan form förutom tv inte existerade. Finns mycket bättre grejer att göra än att lida igen något man ej är intresserad av.

Angående SVT via nätet så har alla i Sverige lagstöd att se deras media utan att betala licens via nätet.
Om det är något jag finner konstigt däremot så är det att de har det öppet för allmänheten isåfall, fixa ett konto med samma kostnad per månad som tv-licensen annars kostar så är biffen klar.
Men att göra det enkelt, logiskt eller smart finns inte i landet Sverige.

Usch vad jag är salty :/ behöver snart en timeout.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Köp nytt, och sluta betala licensen snarast. 2340:- om året. Det finansierar en vettig skärm på 3-5 år, beroende på vad man väljer att kalla "vettig". Och innan dess lär de inte ha ändrat något. Plus att du alltid kan få något för den gamla TV'n.

En av mina motivationer!
Ny bildskärm var tredje år helt "gratis", det eller något annat roligt för pengarna!

Uppdatering av relevans:
Har fått höra att en i min yttre "kännedomskrets" om det är ett ord Även har blivit polisanmäld!
Han var på förhör dagen innan mig, undrar om Radiotjänst har gjort en "raid" i staden? ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Då jag tänkte på att dom kanske hitta något som dom skulle kunna använda sig av tex en gammal tv antenn.

Antenn, är inte licenspliktig.

Skrivet av SunQ:

Nu när det blir vanligare och vanligare med TV via bredbandsoperatörerna (typ Sappa, BBB osv), är även dessa belagda med avgift?

Boxarna för IP-TV är licenspliktiga, medan boxar för strömmat innehåll, typ popcorn, inte är det. (Online abonnemangstjänster, som exempel Via-Play, gör inte surfplattan, telefonen, eller datorn licenspliktig i heller)

Skrivet av Shudnawz:

Det finns roligare saker att lägga pengarna på när den gamla fortfarande fungerar.

Köp nytt, och sluta betala licensen snarast. 2340:- om året. Det finansierar en vettig skärm på 3-5 år, beroende på vad man väljer att kalla "vettig". Och innan dess lär de inte ha ändrat något. Plus att du alltid kan få något för den gamla TV'n.

Skrivet av Matherat:

Jag hoppas att alla är med på att utan tv-avgift så kommer inte SVT finnas via vanlig tv-sändning eller via nätet. Det verkar som att en del inte betalar avgiften men ändå väljer att nyttja SVT via nätet. Detta beteende tycker jag är minst sagt märkligt.

Prsonligen hoppas jag man lägger ner både Radiotjänst, SVT, SR, och UR, men ska man vara lite realistisk kommer man snart inse att det inte kommer hända. Näst bästa alternativet är att man börjar lägga till licensavgiften på programkort som inkluderar kanalerna, och med dem får man även tillgång till webbplatserna via inloggningsportaler.

Det sämsta, och mest troliga är att man gör som i Finland, och lägger det som kyrkoskatten, i en egen post på skattsedeln, och det är skit eftersom det är en massiv höjning av avgiften för genomsnittshushållen, och slår hårdast mot de med lägst inkomst, som vanligt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Äh, du får väl välja kvinna efter gemensamma intresse Haha nej, skämt å sido.

Det är möjligt att det du säger stämmer helt eller delvis för vissa familjer. Här har det aldrig varit något problem.
Finns inga tider eller tabeller att passa, vill man se något tillsammans _nu_ så gör man det, vill vi se det inatt, då gör vi det.
Har man olika Serier så ser man väl dessa på olika skärmar eller vid olika tider? Jag hade knappast tittat på rent skräp oavsett om streaming/all annan form förutom tv inte existerade. Finns mycket bättre grejer att göra än att lida igen något man ej är intresserad av.

Angående SVT via nätet så har alla i Sverige lagstöd att se deras media utan att betala licens via nätet.
Om det är något jag finner konstigt däremot så är det att de har det öppet för allmänheten isåfall, fixa ett konto med samma kostnad per månad som tv-licensen annars kostar så är biffen klar.
Men att göra det enkelt, logiskt eller smart finns inte i landet Sverige.

Usch vad jag är salty :/ behöver snart en timeout.

Jag vet att alla i Sverige kan surfa in på SVT. Men om alla skulle tänka som du så hade inte den möjligheten funnits. Du och jag är oense här. Det jag ifrågasätter är moralen i detta. För mig är det som att åka snålskjuts på andras bekostnad.
Hade fler som äger tv betalat så hade nog avgiften gått ner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Sötast
Skrivet av Matherat:

Jag vet att alla i Sverige kan surfa in på SVT. Men om alla skulle tänka som du så hade inte den möjligheten funnits. Du och jag är oense här. Det jag ifrågasätter är moralen i detta. För mig är det som att åka snålskjuts på andras bekostnad.
Hade fler som äger tv betalat så hade nog avgiften gått ner.

Det är i min logik inte tal på moral överhuvudtaget.

Bussar kan du inte gå på gratis då de kräver en biljett.
SVT kan välja att göra exakt samma sak, men de gör det inte.

DVS att om bussarna imorgon blir helt och hållet gratis om du så begär så finns det en större chans att jag kommer utnyttja dem helt utan moralpanik. (Föredrar bil och hoppas hellre på gratis soppa )

---

Hur som haver så inser jag först nu att även jag helt spårat och ur lämnat ämnet.
Skall försöka hålla min egen tråd på topic så att den inte stänges i onödan

Permalänk

Säg inget alls neka bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Prsonligen hoppas jag man lägger ner både Radiotjänst, SVT, SR, och UR, men ska man vara lite realistisk kommer man snart inse att det inte kommer hända. Näst bästa alternativet är att man börjar lägga till licensavgiften på programkort som inkluderar kanalerna, och med dem får man även tillgång till webbplatserna via inloggningsportaler.

Det sämsta, och mest troliga är att man gör som i Finland, och lägger det som kyrkoskatten, i en egen post på skattsedeln, och det är skit eftersom det är en massiv höjning av avgiften för genomsnittshushållen, och slår hårdast mot de med lägst inkomst, som vanligt.

Jag tycker SVT ska få vara kvar. Men jag håller med dig i mycket annat. Avgiften är förlegad och bör göras om.

Att betala några tusen per år för att alla i Sverige ska kunna få se SVT är för mig ett överkomligt pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Antenn, är inte licenspliktig.

Boxarna för IP-TV är licenspliktiga, medan boxar för strömmat innehåll, typ popcorn, inte är det. (Online abonnemangstjänster, som exempel Via-Play, gör inte surfplattan, telefonen, eller datorn licenspliktig i heller)

Köp nytt, och sluta betala licensen snarast. 2340:- om året. Det finansierar en vettig skärm på 3-5 år, beroende på vad man väljer att kalla "vettig". Och innan dess lär de inte ha ändrat något. Plus att du alltid kan få något för den gamla TV'n.

Prsonligen hoppas jag man lägger ner både Radiotjänst, SVT, SR, och UR, men ska man vara lite realistisk kommer man snart inse att det inte kommer hända. Näst bästa alternativet är att man börjar lägga till licensavgiften på programkort som inkluderar kanalerna, och med dem får man även tillgång till webbplatserna via inloggningsportaler.

Det sämsta, och mest troliga är att man gör som i Finland, och lägger det som kyrkoskatten, i en egen post på skattsedeln, och det är skit eftersom det är en massiv höjning av avgiften för genomsnittshushållen, och slår hårdast mot de med lägst inkomst, som vanligt.

Men hur kan en IP-TV box vara licenspliktig? Den saknar ju antenningång och kan därmed inte klassas som TV-mottagare? Är bara ethernet-ingång på de som jag sett.
Jaja, slut på offtopic, var bara något jag funderade på. Ska sätta mig och läsa lite på Radiotjänst hemsida

Edit: Hittade följande text som hjälpte mig förstå lite bättre:
"Definition
2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det är i min logik inte tal på moral överhuvudtaget.

Bussar kan du inte gå på gratis då de kräver en biljett.
SVT kan välja att göra exakt samma sak, men de gör det inte.

DVS att om bussarna imorgon blir helt och hållet gratis om du så begär så finns det en större chans att jag kommer utnyttja dem helt utan moralpanik. (Föredrar bil och hoppas hellre på gratis soppa )

---

Hur som haver så inser jag först nu att även jag helt spårat och ur lämnat ämnet.
Skall försöka hålla min egen tråd på topic så att den inte stänges i onödan

Klart man kan åka buss utan att betala. Men bara för att man kan göra det betyder det inte per automatik att det är rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem

Mycket Intressant läsning.

Vad gäller egentligen när någon beter sig hotfullt och sätter foten i dörren så där och försöker tränga sig på ? starkt jobbat att du klarade att hålla dig lugn även fast du behövde be han 3 gånger.

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, förstår helt och hållet att du inte orkar med att göra en polisanmälan själv. Bra i varje fall att du ringde till Radiotjänst och gav din syn på saken även där, det kommer troligtvis att ge någon form av effekt, även om du inte lär får någon återkoppling.

Permalänk
Medlem

Det kan hända att anmälaren tar tillbaka sin anmälan och ev. att fallet då läggs ner, tänk efter nu i förväg ifall du vill göra en anmälan mot dem eller vill släppa de hela.

Du verkar vara en nyfiken person, kanske se var detta leder till?

Du kan få en timmes gratis rådgivning av någon advokatbyrå säkert, kan vara bra att nyttja innan du tar ett större beslut.

Lycka till!

Edit:
Finns en möjlighet att du hamnar i misstankeregistret, blev nyfiken själv och läste lite om det på denna sida
http://lawline.se/answers/belastningsregister-och-misstankere...
Nu vet jag inte om du jobbar mot myndigheter med det verkar som att myndigheter kan kolla upp i misstankeregistret och det kan då bli ev. till din nackdel? Jag är mycket osäker på detta men hade jag varit i din sits så hade jag sett till att bli oskyldigförklarad för att bli avskriven från detta register istället för att låta det skvalpa på allt för länge.
Detta är säkert inget större sak att bekymra sig över but better safe then sorry

som sagt, gratistimmen kan vara bra

Permalänk
Sötast
Skrivet av SolidReactor:

Det kan hända att anmälaren tar tillbaka sin anmälan och ev. att fallet då läggs ner, tänk efter nu i förväg ifall du vill göra en anmälan mot dem eller vill släppa de hela.

Du verkar vara en nyfiken person, kanske se var detta leder till?

Du kan få en timmes gratis rådgivning av någon advokatbyrå säkert, kan vara bra att nyttja innan du tar ett större beslut.

Lycka till!

Edit:
Finns en möjlighet att du hamnar i misstankeregistret, blev nyfiken själv och läste lite om det på denna sida
http://lawline.se/answers/belastningsregister-och-misstankere...
Nu vet jag inte om du jobbar mot myndigheter med det verkar som att myndigheter kan kolla upp i misstankeregistret och det kan då bli ev. till din nackdel? Jag är mycket osäker på detta men hade jag varit i din sits så hade jag sett till att bli oskyldigförklarad för att bli avskriven från detta register istället för att låta det skvalpa på allt för länge.
Detta är säkert inget större sak att bekymra sig över but better safe then sorry

som sagt, gratistimmen kan vara bra

Galet bra info, det tackar jag för ^^

Kan säga att tanken redan har slagit mig, och också något jag känner en viss oro över då man snackar framtida jobb.
Har en person i min krets som har blivit godkänd av säpo för att jobba med säkerhetsklassad information trots vissa fläckar i sin bakgrund. Men ja, man ska absolut aldrig säga aldrig.

Men sålänge man har en kopia på protokollet och bifogar denna så tror jag knappast att det är av någon betydelse sålänge man lägger korten på bordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matherat:

Jag tycker SVT ska få vara kvar.

I den form SVT finns i dag, anser jag att det har spelat ut sin roll. Reality TV och "underhållning" bör inte vara deras primära syssla. Det strider lite mot motiveringen till varför alla med en mottagare ska betala, att det handlar om samhällsnytta, och är en viktig informationskanal. Lyft ut underhållningen och gör det till en tillvalstjänst man får betala separat för...

Skrivet av SunQ:

Men hur kan en IP-TV box vara licenspliktig?

Som du såg av lagtexten, så är det "avsedd för" som gör det lite luddigt. I grund och botten, så om funktionen "kanalväljare" är inkluderad, är det licenspliktigt.

Skrivet av Spatten:

Vad gäller egentligen när någon beter sig hotfullt och sätter foten i dörren så där och försöker tränga sig på ?

Hemfridsbrott, tror jag. Men det fastnar aldrig. "Ord mot ord" och kontrollanten anses mer trovärdig än den boende.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.