Problem med Excel 2016

Permalänk
Medlem

Problem med Excel 2016

Hej,

Har googlat runt men inte lyckas hitta någon som har samma problem. En bekant har på något sätt gjort något med sitt Excel som gör att han inte får upp rutan till höger där han kan ändra värden, i det här fallet för sitt diagram. Han vill editera värdena för en axeln men det händer absolut ingenting när han väljer fromat axis efter att ha högerklickat.

Tänkte det kunde ha varit dokumentet kanske, men hos mig fungerar det utan problem så det känns som någon inställning som han kommit åt, men hittar absolut noll på nätet om detta. Någon klok person som har någon idé? Alltså rutan här till höger som inte dyker upp för honom.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Detta var klurigt. Efter lite googlande så gissar jag på att felet ligger i hans Excel. Hittade detta:
https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_excel-mso_winother/chart-formatting-pane-missing/dc1b5c26-9cf4-48a5-adff-71f32175ccee

Ingen aning om det funkar eftersom jag inte har felet själv. Funkar det inte så kanske det är värt att installera om Excel?

Det som inte kommer upp heter "formatting pane" om det hjälper dig någonting.

Permalänk
Medlem

För att sortera bort enkla fel: Har du testat att editera i hans Excel-dokument på din dator och det fungerar där eller har du bara testat att editera ett diagram i ett eget Excel-dokument?
Om olika saker går att markera i diagrammet så skall det räcka med att dubbelklicka på ett objekt för att kunna editera det. Om inte olika saker går att markera så kanske det ligger som en infogad bild och är inte ett diagram i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallman:

Detta var klurigt. Efter lite googlande så gissar jag på att felet ligger i hans Excel. Hittade detta:
https://answers.microsoft.com/en-us/msoffice/forum/msoffice_excel-mso_winother/chart-formatting-pane-missing/dc1b5c26-9cf4-48a5-adff-71f32175ccee

Ingen aning om det funkar eftersom jag inte har felet själv. Funkar det inte så kanske det är värt att installera om Excel?

Det som inte kommer upp heter "formatting pane" om det hjälper dig någonting.

Jag får be honom testa detta, tack!

Skrivet av Celebmir:

För att sortera bort enkla fel: Har du testat att editera i hans Excel-dokument på din dator och det fungerar där eller har du bara testat att editera ett diagram i ett eget Excel-dokument?
Om olika saker går att markera i diagrammet så skall det räcka med att dubbelklicka på ett objekt för att kunna editera det. Om inte olika saker går att markera så kanske det ligger som en infogad bild och är inte ett diagram i sig.

Nej, jag bad honom skicka över sitt diagram så det ser likadant ut hos mig som hos honom och för mig fungerar det som det ska.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, i felsäkert läge så fungerade det. Nu testar han en online reparation så får vi se om det löser sig.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ok, nu har vi till och med avinstallerat hela office-paketet och installerat på nytt och samma problem kvarstår... fungerar i safe mode men inte vanliga, blir galen...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Avinstallera och kör Ccleaner och/eller kör "sfc /scannow" i administratörläge (koll av systemfiler).