Permalänk

Pixelproblem på PlasmaTV

Jag har en Plasma TV från 2005, som fungerat utmärkt. För någon dag sedan utan förvarning så blev det små röda horisontella pixel-ränder på skärmen, i längsled i höger/vänster. De "lever" och blinkar rött i långa ränder. TV:n funkar man ser bilden men de röda ränderna gör ju att bilden inte ser ut som den borde. Har testat med DVD: och då är det på samma sätt så det är inte utsändningen det är fel på. Har också testat att byta HDMI-kabel men ingen skillnad. Vad kan det beror på? Har den gjort sitt efter snart 12 år? Då var den state-of-the art men jag vet att mycket hänt sen dess...
Jag är ganska okunnig tekniskt sett så vet någon något så vore jag mycket tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

@Sanpallus: Ett möjligt fel är att någon eller några kondensatorer på kretskortet har gett upp, vilket inte känns allt för konstigt med tanke på åldern. För att kontrollera det behöver du skruva loss bakplåten så du kan se kretskorten. Plugga ur TVn och låt den stå någon timme eller två innan du gör det för att minimera risken att få stötar. Sen söker du efter kondensatorer som ser ut som de markerade i bilden, d.v.s. toppen har svällt.

http://i.imgur.com/QifEZL0.jpg

Om du hittar kondensatorer som ser ut så så måste du köpa nya av samma modell (data står på själva kondensatorn), löda loss den gamla och dit med den nya.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."