Permalänk
Medlem

upplösning på analog kamera?

Halloj, jag undrar om någon har vettig information om vad det är för upplösningar på vanliga analoga kameror.

Självklart beror det även här på vad det är för kamera och vilken typ av film man har, men finns det några vettiga paralleller mot digitalkamerans upplösning?

Har sökt lite här och var men hittar inget vettigt...

Permalänk
Medlem

http://clarkvision.com/imagedetail/film.vs.digital.1.html

Mmm, 960 Megapixel med Tech Pan Velvia

Visa signatur

P4 2.8GHz @ 3.5GHz C1 | 512MB Corsair XMS3500 DDR | Abit IT7 Max2 V.2 | Hightech Radeon 9700 Pro @ 415/362 | Dual 19" TFT | 0.8TB S-ATA-converted 8MB cache | Addtronics 7896A | 600W PSU [2*300W] | Eheim 1048 | Maze 3 | AC Twinplex | DD Heatercore | 3dmark 03 - ~6000p and climbing | 3dmark 2001 SE - ~20000p and climbing

Permalänk
Medlem

Hm.. riktigt svårt att jämföra.

Det spelar absolut ingen roll vad du har för kamera (däremot vad man har för typ av film i kameran)
En vanlig småbildskamera har 135 film (den vanliga). Upplösningen mäts i asa eller iso (100-400 är det vanligaste)(asa och iso är samma sak)

Lågt iso tal gör att du kan andvänad kortare slutartider men kräver mer ljus (är även finkorningare, "högre upplösing").

Höga iso tal (ex 400-800 eller tom 1600, finns nog hur högt som hellst. Finns även hur lågt som hellst) kräver mindre ljus, ger längre slutar tiden och är kännsligt för starkt ljus. Har du tex en vanlig enkel kamera så kan du inte ta bilder i solen med 800 iso. Filmen är även grovkornigare ("lägre upplösing")

Det är svårt att likna upplösning och iso efter som det är uppbyggt på ett helt annat sätt.. Du kan utan problem göra en 135mm 400 asa till A4 format utan att det ser dåligt ut. 100 iso kan du göra mkt större utan att det blir dåligt.

Anledningen till att man inte kan likna det vid varran är att det inte är uppbyggt med pixlar. Tror att bildpunkterna ligger som raster.

Svartvit film är uppbygt av en massa punkter (inte fyrkanter som en digital bild) som ligger i vaxliknande mönster. Dessa punger blir större eller mindre beroende på hur mörkt det är just där (dvs är det svart så blir de så stora att de växer ihop och är det vitt så finns de inte, 50% är de så stora att de upptar halva ytan)
Kollar du på ett negativ med mikroskåp kan du nog se detta tydligt. Antar att färgfilm är uppbyggd på nått liknande sätt.

Det finns även en massa andra format på film. Mkt större än den "vanliga". Den vanligaste störleken förutom 135 är den som hasselbladskameror andvänder (tror den kallar 4x4).

Var nog jävligt luddig i min förklaring, men det är så nära jag kan komma, hoppas nån anna har nån bättre förklaring. Skulle vara kul att se några ungefärliga jämförelser på vad olika filmer motsvarar i pixlar... Men som sagt, svårt som fan att jämföra då det är upppbyggt på ett helt annat sätt.

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocap
Hm.. riktigt svårt att jämföra.

Det spelar absolut ingen roll vad du har för kamera (däremot vad man har för typ av film i kameran)
En vanlig småbildskamera har 135 film (den vanliga). Upplösningen mäts i asa eller iso (100-400 är det vanligaste)(asa och iso är samma sak)

Lågt iso tal gör att du kan andvänad kortare slutartider men kräver mer ljus (är även finkorningare, "högre upplösing").

Höga iso tal (ex 400-800 eller tom 1600, finns nog hur högt som hellst. Finns även hur lågt som hellst) kräver mindre ljus, ger längre slutar tiden och är kännsligt för starkt ljus. Har du tex en vanlig enkel kamera så kan du inte ta bilder i solen med 800 iso. Filmen är även grovkornigare ("lägre upplösing")

Det är svårt att likna upplösning och iso efter som det är uppbyggt på ett helt annat sätt.. Du kan utan problem göra en 135mm 400 asa till A4 format utan att det ser dåligt ut. 100 iso kan du göra mkt större utan att det blir dåligt.

Anledningen till att man inte kan likna det vid varran är att det inte är uppbyggt med pixlar. Tror att bildpunkterna ligger som raster.

Svartvit film är uppbygt av en massa punkter (inte fyrkanter som en digital bild) som ligger i vaxliknande mönster. Dessa punger blir större eller mindre beroende på hur mörkt det är just där (dvs är det svart så blir de så stora att de växer ihop och är det vitt så finns de inte, 50% är de så stora att de upptar halva ytan)
Kollar du på ett negativ med mikroskåp kan du nog se detta tydligt. Antar att färgfilm är uppbyggd på nått liknande sätt.

Det finns även en massa andra format på film. Mkt större än den "vanliga". Den vanligaste störleken förutom 135 är den som hasselbladskameror andvänder (tror den kallar 4x4).

Var nog jävligt luddig i min förklaring, men det är så nära jag kan komma, hoppas nån anna har nån bättre förklaring. Skulle vara kul att se några ungefärliga jämförelser på vad olika filmer motsvarar i pixlar... Men som sagt, svårt som fan att jämföra då det är upppbyggt på ett helt annat sätt.

Nu kan ju jag _NADA_ om kameror - menär det inte så att ISO-talet berättar kort och gott hur ljuskänslig filmen är - det vill säga hur lång slutartid man kan/bör använda. Mindre ljuskänslig film öppnar möjligheten till lång slutartid och då blir bilden kanske sämre eftersom kamerans stillhet blir än mer viktig?

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocap
Hm.. riktigt svårt att jämföra.

Det spelar absolut ingen roll vad du har för kamera (däremot vad man har för typ av film i kameran)
En vanlig småbildskamera har 135 film (den vanliga). Upplösningen mäts i asa eller iso (100-400 är det vanligaste)(asa och iso är samma sak)

Lågt iso tal gör att du kan andvänad kortare slutartider men kräver mer ljus (är även finkorningare, "högre upplösing").

Höga iso tal (ex 400-800 eller tom 1600, finns nog hur högt som hellst. Finns även hur lågt som hellst) kräver mindre ljus, ger längre slutar tiden och är kännsligt för starkt ljus. Har du tex en vanlig enkel kamera så kan du inte ta bilder i solen med 800 iso. Filmen är även grovkornigare ("lägre upplösing")

Det är svårt att likna upplösning och iso efter som det är uppbyggt på ett helt annat sätt.. Du kan utan problem göra en 135mm 400 asa till A4 format utan att det ser dåligt ut. 100 iso kan du göra mkt större utan att det blir dåligt.

Anledningen till att man inte kan likna det vid varran är att det inte är uppbyggt med pixlar. Tror att bildpunkterna ligger som raster.

Svartvit film är uppbygt av en massa punkter (inte fyrkanter som en digital bild) som ligger i vaxliknande mönster. Dessa punger blir större eller mindre beroende på hur mörkt det är just där (dvs är det svart så blir de så stora att de växer ihop och är det vitt så finns de inte, 50% är de så stora att de upptar halva ytan)
Kollar du på ett negativ med mikroskåp kan du nog se detta tydligt. Antar att färgfilm är uppbyggd på nått liknande sätt.

Det finns även en massa andra format på film. Mkt större än den "vanliga". Den vanligaste störleken förutom 135 är den som hasselbladskameror andvänder (tror den kallar 4x4).

Var nog jävligt luddig i min förklaring, men det är så nära jag kan komma, hoppas nån anna har nån bättre förklaring. Skulle vara kul att se några ungefärliga jämförelser på vad olika filmer motsvarar i pixlar... Men som sagt, svårt som fan att jämföra då det är upppbyggt på ett helt annat sätt.

Inte helt rätt vissa saker.
Bla så spelar faktiskt övriga kameran roll för upplösningen, själva optiken är väldigt avgörande för att kunna få bra upplösning. Har du kass optik spelar det ingen roll om du har superbra film. Resultatet blir aldrig bättre än svagaste länken.

Sen angående slutartiderna så är det tvärtom. När du använder högt iso är ju som sagt filmen ljuskänslig vilket gör att slutartiderna blir kortare då man inte behöver samma ljusmängd som vid lågt iso.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Inte helt rätt vissa saker.
Bla så spelar faktiskt övriga kameran roll för upplösningen, själva optiken är väldigt avgörande för att kunna få bra upplösning. Har du kass optik spelar det ingen roll om du har superbra film. Resultatet blir aldrig bättre än svagaste länken.

Sen angående slutartiderna så är det tvärtom. När du använder högt iso är ju som sagt filmen ljuskänslig vilket gör att slutartiderna blir kortare då man inte behöver samma ljusmängd som vid lågt iso.

Mjo, men rätta mig om jag har fel, visst spelar optiken en viktig roll, men inte på upplösningen?
Ta en digitalkamera tex, även om optiken är riktigt värdelös på en 1Mpixel kamera, kommer den fortfarande vara en 1Mpixel kamera.
När man snackar om upplösning handlar det ju om hur många bildpunkter bilden består av, och det är ett konstant värde, trots att alla punkter kan tex vara svarta då du glömt linsskyddet på...

(Nu bygger jag allt på att det går att jämföra digitalkameror och vanliga, kan tänka mig att det blir annat på vanligakameror.)

Permalänk

Har för mig att en vanlig 135film ska motsvara ungefär 15-16mp.

Inte helt säker, men tycker mig känna igen att någon sa det till mig när jag studerade foto för ett par år sedan...

Permalänk
Medlem

Man kan inte jämföra analoga och digitala kameror på det sättet. Får du en dålig bild på en digital, så blir den kornig. Får du en dålig bild på en digital så blir den brusig.

Storleken på bilden räknas i mp på en digital bild. Storleken på en analog bild beror på filmen, hur fina kornen är och så.

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

självklart kan man jämföra analog och digital "upplösning". Det kanske är svårt, men det går att hitta vissa siffror som man iaf kan gå lite efter.
Visst beror det på filmtyper, men om man kan säga "ungefär såhär många mp har en analog standardanvändarkamera". Jag antar att upplösningen helt enkelt kan mätas i detaljnivån på punkterna på filmen.

Jag hade spontant gissat på att en standard analog kamera ligger på typ 7 mp kanske, för a4-förstoringar tycker jag blir typ lika, man ser (om man tittar noga) både på digital och analog att det finns "punkter" av något slag.

Men, på med mer info!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Jag hade spontant gissat på att en standard analog kamera ligger på typ 7 mp kanske, för a4-förstoringar tycker jag blir typ lika, man ser (om man tittar noga) både på digital och analog att det finns "punkter" av något slag.

Några 7mp är det inte frågan om iaf och om du ser punkter i bilder på A4-förstoringar från 35mm film så är det brus eller dålig framkallning för du får fram 100x70cm förstoringar från 35mm film utan några "pixlar". Kika på denna jämförelse där de jämför vanlig film mot digitalt och kolla på bildjämförelsen:
http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

Det påstås iaf att man måste upp i runt 25mp för att motsvara vanlig 35mm film vilket låter rimligt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Inte helt rätt vissa saker.
Bla så spelar faktiskt övriga kameran roll för upplösningen, själva optiken är väldigt avgörande för att kunna få bra upplösning. Har du kass optik spelar det ingen roll om du har superbra film. Resultatet blir aldrig bättre än svagaste länken.

Sen angående slutartiderna så är det tvärtom. När du använder högt iso är ju som sagt filmen ljuskänslig vilket gör att slutartiderna blir kortare då man inte behöver samma ljusmängd som vid lågt iso.

Mmmm, ser att jag skrev fel där (vilket man kan lista ut om man läser mellan raderna) Men du har såklart helt rätt om att jag skrev fel om slutartiden. (se nedan)

Kameran spelar ingen roll för upplösningen, men det gör filmen (vilket format du har på filmen), och du kan ju inte klämman in vilken film som hellst i vilken kamera som hellst...

Opitiken har lika mkt att göra med upplösningen som på en digitalkamera. Om man har kass optik så blir det kass skärpa, upplösningen på filmen ändras således inte.

Tydlig gjorde kanske inte det, men jag skillde på kamera och optik (hus och objektiv)

Optiken påverkar skärpan, inte upplösningen.

På en digital kamera påverkar ccdn (eller vad det heter) upplösingen
På en analog påverkar Iso och storleken på filmen (film format).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ocap
Det spelar absolut ingen roll vad du har för kamera (däremot vad man har för typ av film i kameran)
En vanlig småbildskamera har 135 film (den vanliga). Upplösningen mäts i asa eller iso (100-400 är det vanligaste)(asa och iso är samma sak)

Lågt iso tal gör att du kan andvänad kortare slutartider men kräver mer ljus (är även finkorningare, "högre upplösing").

Höga iso tal (ex 400-800 eller tom 1600, finns nog hur högt som hellst. Finns även hur lågt som hellst) kräver mindre ljus, ger längre slutar tiden och är kännsligt för starkt ljus. Har du tex en vanlig enkel kamera så kan du inte ta bilder i solen med 800 iso. Filmen är även grovkornigare ("lägre upplösing")

(...)

Anledningen till att man inte kan likna det vid varran är att det inte är uppbyggt med pixlar.
(...)

Det finns även en massa andra format på film. Mkt större än den "vanliga". Den vanligaste störleken förutom 135 är den som hasselbladskameror andvänder (tror den kallar 4x4).

Visa signatur

Min signatur hade fallit bort: Typiskt.
Min dator är en snart två år gammal iBook: Stackars gamla Ibook.
Min serie/reseprogram/sitcom/realityshow finns det i dagsläget: Tre delar av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wizard
Några 7mp är det inte frågan om iaf och om du ser punkter i bilder på A4-förstoringar från 35mm film så är det brus eller dålig framkallning för du får fram 100x70cm förstoringar från 35mm film utan några "pixlar". Kika på denna jämförelse där de jämför vanlig film mot digitalt och kolla på bildjämförelsen:
http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

Det påstås iaf att man måste upp i runt 25mp för att motsvara vanlig 35mm film vilket låter rimligt.

Bildexemplet är ju med 5x4. Det är väl knappast "vanlig film" heller.

Det finns massor av exempel på nätet där en 16MPix digital klår 645 film..

http://photo.nemergut.com/equipment/canon1ds/markii.html

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Visst påverkar optiken upplösningen. Den påverkar inte upplösningen på mediat i sig, men den påverkar detaljupplösningen i den färdiga bilden. Ska man jämföra rättvist bör man alltså ha samma, eller likvärdig optik.

I övrigt är det väldigt svårt att jämföra. När man ser jämförelser på nätet så är det nästan alltid på det digitalas villkor. Man jämför en bild tagen med digitalkamera och en bild tagen med film, inscannad till datorn. Denna scanning försämrar givetvis kvaliteten. Ska man jämföra rättvist bör man egentligen göra det på papper och förstoringen från den analoga filmen ska vara gjord med vanlig förstoringsapparat.
Nu saknar detta iofs relevans om man ser till arbetsflödet som "de flesta" har. De allra flesta bilder tar en tur via en dator. Men då jämför man inte bara mediet utan även kvaliteten på scanningen.
Det finns ett otal jämförelser mellan tex Canon 1Ds (mkII) och mellanformat och 1Ds fullständigt utklassar mellanformat om man jämför med en inscannad bild.
Vad gäller småbild så är dagens 6-8Mpix-systemkameror inte långt efter 35mm film. Vissa diafilmer med väldigt lågt ISO-tal är väldigt finkorniga och kan säkert återge något mer detaljer, men jämför man med negativ film så...
Man behöver inte heller lika många pixlar i en digital bild för att nå samma slutresultat som man behöver med en scannad bild. Detta för att den digitala bilden är mycket renare och tål mer interpolering. Kopior på 75x50cm är inga problem med en 6Mpix DLSR.
På höga ISO-tal så utklassar de digitala systemkamerorna filmen totalt tack vare ett mycket lägre brus/korn.

Negativ och svartvit film har dock en stor fördel över det digitala och det är det dynamiska omfånget.

De digitala kompaktkamerorna med sina små sensorer är inte riktigt med och spelar här dock. Många pixlar har många av dem, men kvaliteten på pixlarna är inte så bra. På många av dem har man åxå nått gränsen för vad optiken klarar.

Permalänk
Avstängd

Då det analoga regerade, hur kommer det sig att foton på stora affischer längst gatorna var så oskarpa, om negativet har så högre upplösning så borde rastret kunnat prestera den skärpan Idag används också gles raster, varför är de foton mycket skarpare?

Stora analoga foton som tavlor är oskarpa och då är det inget raster, vem kan förklara det?
Fotopapper är ju inte så himla dåligt på detaljer.

Permalänk

Väldigt gammal tråd som vaknade men den kanske behöver väckas.

Tryckta affischer och framkallade kopior är två skillda saker.

En fotokopia på papper innebär en överföring och oftast en uppskalning av motivet från tex negativets ljusbärande korn. Att de sedan kanske inte var perfekt skarpa kan bero på fotografens förmåga att sätta skärpan, optikens kvalité, filmen, framkallningen, kopieringen, pappret etc. Det är många steg i processen och många faktorer som påverkar.

En affisch trycks med ett raster baserat på det avstånd den ska beskådas. Ett tätt/fint raster ger bra "upplösning" men ställer krav på passningen vid flerfärgstryck och det ger ofantligt tunga bilder som i runda slängar behöver ha upptill dubbla pixeltätheten mot det raster den tryckas i. Inte heller kommer någon att uppskatta den bättre upplösning när de ser affischen på tio meters avstånd.

Med ett linjeraster på 175 linjer per tum skulle en heltäckande bild till en affisch i A0 behöva vara 200 MB stor. Få kameror har den upplösningen. Ett kollage av bilder kan nå den kvalitén.

Egentligen kan man säga att om bilden du har, räcker till för att trycka i A4 så räcker den till att trycka på en hel fasadvägg också. Man skalar ner rastrets täthet i samma grad som man går upp i storleken på tryck alstret.

Lite förenklat.

Skrivet av Gzerd:

Då det analoga regerade, hur kommer det sig att fotona på stora affischer längst gatorna var så oskarpa, om negativet har så högre upplösning så borde rastret kunnat prestera den skärpan Idag används också gles raster, varför är de foton mycket skarpare?

Stora analoga foton som tavlor är oskarpa och då är det inget raster, vem kan förklara det?
Fotopapper är ju inte så himla dåligt på detaljer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad -> Foto och video (bättre sent än aldrig )*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Yup, jag fick nyligen ett par gubbar i skala 1:1 från tryckeriet. Då räcker 70dpi fullgott.
För tex en liten A4 eller A2 så hade jag velat ha mycket högre.

För feta billboard längs motorvägen räcker ju typ 20dpi.

Som tidigare sagt, beror på hur nära du ska/kommer att stå bilden.