13" eller 15, US eller SV layout till studerande (Enda dator)?

Permalänk
Medlem

13" eller 15, US eller SV layout till studerande (Enda dator)?

Jo det är så att jag påbörjar civilingenjörsstudier i höst och behöver lite råd angående dator då det börjar närma sig skolstart. Jag har bestämt mig för att köpa en Macbook Pro. Valet står mellan en 2017 13" nTB Macbook Pro 256gb eller en mid 2015 15" Macbook Pro i baskonfiguration. Det jag funderar över nu är om jag bör köpa en 15" eller en 13" med US eller SV layout på tangentbordet. Datorn kommer att vara min enda dator och jag kommer ej ha tillgång till en extern skärm så en 15" känns ju som det rätta valet även fast den väger en hel del mer? 15" väger 2.04kg jämfört med 13" som väger 1.37kg. Jag kommer inte spela eller använda den till någonting som är grafiskt intensivt. Eftersom Datateknik innehåller en hel del programmeringskurser är det framförallt detta som datorn ska användas till så jag undrar om jag bör beställa en dator med amerikanskt tangentbord layout då det lämpar sig bättre för programmering?

Permalänk

Det finns mig veterligen ingen fördel med US Keyboard vid programmering. 2,04 kg är rätt tungt, om du ska släpa på något mer än datorn (kurslitteratur)

Permalänk
Medlem

Vissa tecken kanske sitter bättre till med US layout, men

Programming is thinking, not typing.