Permalänk
Medlem

DHCP verkar ha tagit semester..

Vi bor på landet, och där går strömmen lite då och då. Häromveckan var det blåsigt, en gren blåste ner på en av de luftburna ledningarna och strömmen gick. I sedvanlig ordning gick elverket igång efter 10 sekunder, och allt verkade frid och fröjd. Skillnaden denna gången, var att ingen av de datorer med nätverkskabel fick internet. Wi-Fi funkade fint, men kabel strulade. Jag felsökte lite, men klockan drog mot läggdags och när jag vaknade fungerade allt igen.

När jag nu kopplar in en NY dator, aldrig tidigare ansluten, så kan det ta 1-3 dagar innan den får IP av routern. I felsökning står det att det är ett "Unidentified network" och att den får ett IP som krockar med ett annat. Låter jag sedan datorn stå igång, så efter 1-3 dagar så får den tydligen IP, och allt funkar igen. Jag har testat på laptops, desktop och en HP ProLiant server, samma fel..

Detta är ganska frustrerande, då jag ibland jobbar hemifrån med hårdvara och behöver ibland koppla upp en dator eller server mot internet. Vad tycker ni jag ska göra? Fabriksåterställa routern, en Ping Communications, eller starta om DHCP'n på den..och hur gör jag detta?

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem

Det är inte fel att börja med att fabriksåterställa routern. Det löser alla ev problem som kan ha med routern att göra. Ta ett gem och böj till det. Kolla runt routern så ska du hitta ett litet hål, står väl i regel "reset". Håll inne i 10s och släpp. Vänta par minuter så ska du kunna logga in och göra dina inställningar igen. Står ev i manualen om det är något speciellt man ska göra för en reset men ovanstående gäller väl i 9/10. Om det inte löser problemet så lite mer info om vad du har för router samt inställningarna i den. Även en: ipconfig /all från en dator som fungerar och en som inte fungerar. Du kan också prova byta nätverksport på routern om du kan, ifall det blivit något hårdvarufel.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Efter att ha återställt både fiberdosan och routern efter den (som delar ut Wi-Fi) så började jag backtrace då det inte hjälpte. Jag har 2 olika switchar, en i hobbyrummet till speldator och frugans dator, och en mindre 4-portars i ett annat rum där jag labbar. När jag kopplade ur 4-portarn så fungerade det klockrent. Verkar som att den switchen strulade till det..

Visa signatur

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Efter att ha återställt både fiberdosan och routern efter den (som delar ut Wi-Fi) så började jag backtrace då det inte hjälpte. Jag har 2 olika switchar, en i hobbyrummet till speldator och frugans dator, och en mindre 4-portars i ett annat rum där jag labbar. När jag kopplade ur 4-portarn så fungerade det klockrent. Verkar som att den switchen strulade till det..

Vad är det för switchar?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJonaz:

Efter att ha återställt både fiberdosan och routern efter den (som delar ut Wi-Fi) så började jag backtrace då det inte hjälpte. Jag har 2 olika switchar, en i hobbyrummet till speldator och frugans dator, och en mindre 4-portars i ett annat rum där jag labbar. När jag kopplade ur 4-portarn så fungerade det klockrent. Verkar som att den switchen strulade till det..

Eftersom den "switchen" stör ut resterande nätverket så låter det nästan som att det snarare är en router? Eller har du installerat en DHCP-server på det stjärnnät där den switchen agerar nav?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ser att du har en generator, med autostart?
Ett tips är att du skaffar en eller flera UPSer som du kopplar in alla dina nätverksgrejer på.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Hade jätteproblem med DHCP på en firma.

Visade sig att dom hade en managed switch som hade DHCP relay pekat på fel ip-adress. Mao, alla enheter på switchen letade efter en DHCP som ej fans - funktionen är mest använd om man har flera olika VLAN, vilket dom inte hade.

Switchar kan strula, fastän dom är "idioter". Dom innehåller en ARP tabell som håller reda på alla enheter i nätverket. Om denna tabell blir fel, dvs den pekar på macadresser som inte finns, så kommer enheter som ansluts till den inte hitta dhcp servern.

Startar man om en switch så ska tabellen rensas och skapa nya entries mha ARP requests från alla enheter, och på så vis bygga upp nätverket igen.

För att felsöka sånna här problem ska man börja från 0, så nära man kan komma routern. Annars kan enheter alltid störa.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju varit så att du fick överspänning/spikar i elnätet just när trädet ramlade på ledningen för det kan uppstå sånt vid den typen av händelser, hursomhelst så kan det ha skadat dina apparater i hemmet så du bör felsöka den strulande switchen ordentligt, koppla ur den helt en längre tid typ ett dygn och mät helst om nätdelen är ok, koppla sedan in den och experimentera för att se hur den funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.