8Bitdo - SNES30 vs SFC30

Permalänk

8Bitdo - SNES30 vs SFC30

Hej!

Jag har svårt att välja mellan dessa två modeller av 8Bitdo. Det är i princip den amerikanska och europeiska versionen av SNES kontrollerna. Vilken föredrar ni? Den amerikanska eller europeiska?

Permalänk

Jag tycker den europeiska ser bäst ut, det är vad jag hade valt iaf.

Permalänk
Medlem

De bilderna du visar känns något förvirrade. Den "färgglada" var den variant som såldes i Europa men är märkt med det Amerikanska namnet och tvärtom. Jag hade kört på den med röd, grön, blå och gul knapp.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

De bilderna du visar känns något förvirrade. Den "färgglada" var den variant som såldes i Europa men är märkt med det Amerikanska namnet och tvärtom. Jag hade kört på den med röd, grön, blå och gul knapp.

Nej då, den "färgglada" är märkt med "Super Famicom" vilket är det Japanska namnet på Super Nintendo. Alltså bilden på den du påpekade, är den Japanska versionen av kontrollen.

Den Japanska är identisk med den Europeiska som vi har, det enda som skiljer sig är namnet mitt på kontrollen.

Europeisk:

Japansk:

Amerikansk:

Jag tyckte namnet på kontrollerna var irrelevanta så länge utseendet på kontrollerna förklarade min poäng med hela skapandet av den här tråden.

Permalänk
Inaktiv

Helt klart den med de glada färgerna!
Har en NES30 och tycker den är nog en av de snyggare de gjort. Konstigt nog väldigt bekväm

Permalänk
Medlem

Jag föredrar faktiskt amerikanska (lila/blå) knapparna.
Även värt att nämna att knapparna är formade olika. Amerikanska har konkava knappar (inbuktade), och europeiska/japanska har konvexa knappar (utbuktade).

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har båda.

Och kan säga att jag föredrar den amerikanska (även originalen). Mest för att X- och Y-knapparna är konkav.

Synd bara att alla knapparna inte är klassiskt färgglada utan lila.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Helt klart den med de glada färgerna!
Har en NES30 och tycker den är nog en av de snyggare de gjort. Konstigt nog väldigt bekväm

https://aaltomies.files.wordpress.com/2014/10/img_1908.jpg

Jag håller med dig fullkomligt, det enda problemet är nog när man kopplar ihop den med NES Classic Mini och måste vänja sig vid den konstiga placeringen av knapparna då du inte kan ändra knapparna i inställningarna.

Nu vet jag inte om du äger en 8Bitdo retro receiver anpassad för NES Classic Mini då (som man kan antingen köpa separat eller med en särskild utgåva där den medföljer NES30 kontrollen), den fungerar även som bluetooth mottagare som du kopplar ihop med datorn och spelar trådlöst.

Hur som helst, en bra och bekväm kontroll

Skrivet av lambdan:

Jag föredrar faktiskt amerikanska (lila/blå) knapparna.
Även värt att nämna att knapparna är formade olika. Amerikanska har konkava knappar (inbuktade), och europeiska/japanska har konvexa knappar (utbuktade).

Vad bra, eftersom jag var osäker på om det skulle vara någon stor skillnad mellan de två kontrollerna i hur det känns. Jag tycker den europeiska versionen ser bäst ut, fast eftersom jag redan äger den med en kompis kändes det som att den amerikanska var ett bättre val för variationens skull.

Skrivet av iller:

Jag har båda.

Och kan säga att jag föredrar den amerikanska (även originalen). Mest för att X- och Y-knapparna är konkav.

Synd bara att alla knapparna inte är klassiskt färgglada utan lila.

Tack så mycket för inlägget! Det fick mig må bättre då jag slutligen beställde nyss den med lila knappar. Det kändes som sagt onödigt att ha två europeiska, men eftersom man fick ett sjukt bra pris på kontrollen var jag tvungen köpa en till och det blev SNES30.

Jag tyckte även styrkorset såg ut att vara i annat material på den amerikanska, mer grepp eller något liknande. Men det kanske bara är färgen som skiljer sig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CrazyBlueberry:

Jag håller med dig fullkomligt, det enda problemet är nog när man kopplar ihop den med NES Classic Mini och måste vänja sig vid den konstiga placeringen av knapparna då du inte kan ändra knapparna i inställningarna.

Nu vet jag inte om du äger en 8Bitdo retro receiver anpassad för NES Classic Mini då (som man kan antingen köpa separat eller med en särskild utgåva där den medföljer NES30 kontrollen), den fungerar även som bluetooth mottagare som du kopplar ihop med datorn och spelar trådlöst.

Hur som helst, en bra och bekväm kontroll

Du kan ändra knapparna hur du vill med 8bitdo mjukvaran.
Nästan. Jag kör med en RPi och Lakka då jag inte fick en NES mini

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Du kan ändra knapparna hur du vill med 8bitdo mjukvaran.
Nästan. Jag kör med en RPi och Lakka då jag inte fick en NES mini

Skickades från m.sweclockers.com

Det förstår jag, men just på konsolen NES Classic Mini går det inte. Om man inte väljer att hacka konsolen och införa den funktionen.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar den med lila knapparna
Sen kanske jag missuppfattade trådens mening, är du på jakt efter den nästa snes controllern till PC? Kolla i så fall in iBuffalos som verkar vara den folk är mest nöjda med. Går att få tag på för runt 160:- och uppåt på eBay och dryga 250:- via typ Amazon eller liknande varuhus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Sötast

Har av någon anledning alltid avskytt namnet "Famicon" så den går bort direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har av någon anledning alltid avskytt namnet "Famicon" så den går bort direkt

På 8bitdo-kontrollerna står det inte Super Famicom eller Super Nintendo på någon av dem så det är lugnt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Helt klart den med de glada färgerna!
Har en NES30 och tycker den är nog en av de snyggare de gjort. Konstigt nog väldigt bekväm

https://aaltomies.files.wordpress.com/2014/10/img_1908.jpg

Dock har d-paden varit usel på de nes30 jag testat trycker du hårt upp så indikerare den diagonalt samma om du trycker ner också.
Detta problem har inte min sfc30 inte orginal nes kontrollers heller.

Testat ett tiotal nes30 alla har problem med d-paden, rekommenderar verkligen inte den kontrollen innan de fixat problemen med den.

8bitdo kundservice är ett skämt när man kontaktat dem om dessa problem de tar ju till och med bort inlägg på deras forum de hade tidigare som berörde detta problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimjans:

Dock har d-paden varit usel på de nes30 jag testat trycker du hårt upp så indikerare den diagonalt samma om du trycker ner också.
Detta problem har inte min sfc30 inte orginal nes kontrollers heller.

Testat ett tiotal nes30 alla har problem med d-paden, rekommenderar verkligen inte den kontrollen innan de fixat problemen med den.

8bitdo kundservice är ett skämt när man kontaktat dem om dessa problem de tar ju till och med bort inlägg på deras forum de hade tidigare som berörde detta problem.

Jag har iaf inte det problemet. Min var en tidig modell så de den första batchen kanske hade högre kvalitet?
Om du har en NES30 kvar så kan du ju testa att tejpa dit en distans på nån mm under d-pad kulan. Kan vara att den går för grunt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Jag har iaf inte det problemet. Min var en tidig modell så de den första batchen kanske hade högre kvalitet?
Om du har en NES30 kvar så kan du ju testa att tejpa dit en distans på nån mm under d-pad kulan. Kan vara att den går för grunt

Nej det är kretskortets kontakter som är felaktigt konstruerade de är inte konstruerade som originalet, trycker jag hårt upp tex i mario så går han framåt trycker man löst så fungerar det.
Påminner om problemen som fanns med d-paden på xbox360 kontrollerna.

Testat flera i omgångar så tror tyvärr det är en designmiss alla kanske inte märker det, men vissa spel tycker jag blir ospelbara contra , mega man med flera.

Segas nintendos ser ut såhär

Nes30 såhär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jimjans:

Nej det är kretskortets kontakter som är felaktigt konstruerade de är inte konstruerade som originalet, trycker jag hårt upp tex i mario så går han framåt trycker man löst så fungerar det.
Påminner om problemen som fanns med d-paden på xbox360 kontrollerna.

Testat flera i omgångar så tror tyvärr det är en designmiss alla kanske inte märker det, men vissa spel tycker jag blir ospelbara contra , mega man med flera.

Segas nintendos ser ut såhär
http://i.imgur.com/jg1et1W.png

Nes30 såhär
http://i.imgur.com/H1aegz6.png

Ja men då är det kulan under d-pad som inte har kontakt med PCB. Kolla på Nintendo PCB så ser du hur utslitet det är. Har inte kulan kontakt så tycker man in fler än två kontaktorer när man trycker för hårt.
Jag lyckades återskapa problemet. Jag måste verkligen ge komplimang för dina starka nypor

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Nej det är kretskortets kontakter som är felaktigt konstruerade de är inte konstruerade som originalet, trycker jag hårt upp tex i mario så går han framåt trycker man löst så fungerar det.
Påminner om problemen som fanns med d-paden på xbox360 kontrollerna.

Testat flera i omgångar så tror tyvärr det är en designmiss alla kanske inte märker det, men vissa spel tycker jag blir ospelbara contra , mega man med flera.

Segas nintendos ser ut såhär
http://i.imgur.com/jg1et1W.png

Nes30 såhär
http://i.imgur.com/H1aegz6.png

Jag hade samma problem med min nes 30 pro, de är alla konstruerade mer eller mindre identiskt. Man kan enkelt lösa problemet själv genom att skruva isär kontrollen och fästa lite eltejp/passande tejp på följande sätt: https://i.warosu.org/data/vr/img/0039/17/1492062876895.jpg

Det löste mina problem, och dpaden fungerar precis som den bör fungera.

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ismannen:

Jag hade samma problem med min nes 30 pro, de är alla konstruerade mer eller mindre identiskt. Man kan enkelt lösa problemet själv genom att skruva isär kontrollen och fästa lite eltejp/passande tejp på följande sätt: https://i.warosu.org/data/vr/img/0039/17/1492062876895.jpg

Det löste mina problem, och dpaden fungerar precis som den bör fungera.

Jo jag har sett den lösningen tidigare får väl prova har dock två sfc30 som fungerar som de skall ..

Fick 1 nes30 med min analogue nt mini och det var då jag märkte problemen med dessa, fick tre till från analogue men med samma problem .

Testade sen ett gäng med samma problem från webhallen sitter nu med 4 nes30 kontrollers från analogue så det hade ju varit kanon om den lösningen fungerar.

Konstigt bara att alla dessa så kallade retro experter på youtube inte verkar märka dessa problem i sina reviews sen är ju 8bitdo service ett skämt när man kontaktar dem om problemet.

Permalänk
Medlem

@jimjans: Jo, att det inte är fler som upptäcker problemet tycker jag är lite konstigt. De kanske får review-ex som har kontrollerats i förväg, vem vet.

Just nu lirar jag mest am2r på pc, och innan jag fixade kontrollen så var dpaden väldigt knepig att spela med, men efter tejpning så har den fungerat helt klanderfritt. Det enda som är värt att tänka på är väl eventuellt att man bryter garantin genom att skruva upp dem, men om du ändå sitter på ett par stycken så skadar det ju inte att testa.

Visa signatur

I am a shaman, magician
The sun is purple, 3D dimensions
I am for mental extensions.

Permalänk
Medlem

Den europeiska alla dagar i veckan, även om jag själv växt upp med den amerikanska varianten.

Permalänk
Medlem

@jimjans: Jag har en NES30 Pro, och även jag har märkt av detta med D-paden. Trycker jag tex hårt åt vänster kan gubben få för sig att gå uppåt också.