Nybörjare på gitarr behöver en tränings förstärkare. Hjälp med val.

Permalänk
Medlem

Nybörjare på gitarr behöver en tränings förstärkare. Hjälp med val.

Hej!

Jag började lira att lira ( el ) gitarr för första gången för 6 månader sedan ca. via Rocksmith 2014. Och har gjort en hel del framsteg måste jag säga.

Men känner nu att jag behöver en liten övings förstärkare combo.

Budgeten är max 1800:-

Rummet jag övar i är litet = 10 kvm. Och jag har inga intentioner att spela ihop med andra. I alla fall inte än på några år.

De combon jag har kikat på är:

Blackstar ID core 10 eller 20 V2.

Fender Mustang II V2

Roland Cube 10 GX

Peavey Vypyr 30.

Och Vox Mini 5 Rythm.

Jag är inte inne på metal ska det tilläggas.

Blues
Indie
Pop
Rock och hård Rock typ Deep Purple, Led Zeppelin mfl. Är det jag mest kommer att lira.

Vill helst ha så bra ljud det går på de rena kanalerna och crunch. Viktigt också att kunna kombinera de inbyggda effekterna så mycket det är möjligt? Vill inte ha ett ton pedaler på golvet.

Tips?

Permalänk
Medlem

Ett ton pedaler behöver man ju oftast inte, kan ju räcka gott och väl med endast en för hemmabruk
Men annars kan du ju kika på Line-6, de har ju ofta en hel drös med inbyggda effekter i sina förstärkare, så slipper du en massa pedaler men ändå ha möjlighet att ratta in en hel del.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

En UX2 eller liknande är inte aktuellt eller? Visst, ingen förstärkare i sig men du har ju effekter så det räcker och bli över och man kan sitta hur länge som helst och bygga egna setups. Du verkar ju ändå ha en dator så kanske värt att spana in. Har du ett par högtalare till PC eller hörlurar låter ljudet väldigt bra igenom också.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Inaktiv

Det var ett par år sedan jag hade en transistorstärk men tyckte VOX Valvetronix stärkarna lät otroligt bra för sin prisklass, mycket bättre än LINE6, Peavey, Marshall etc.
De kommer dessutom med en hel del effekter som är i klass med en ok multieffektspedal.

Permalänk
Medlem

Kom just att tänka på att jag hört många snacka om Orange ganska mycket för ett par år sedan och framåt. Jag har inte provat någon själv men många tycks säga att det är mycket ljud för pengarna.

Oavsett vilket så traska/kör/åk till närmsta musikaffär, ta med din gitarr och prova lite olika förstärkare. Det brukar inte vara några större problem.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på en Fender Mustang II V2 i min lilla lägenhet. Är supernöjd med både ljudet och funktionerna, som t.ex. att styra effekter via programvaran Fender FUSE. Bra stärkare för pengarna.

Visa signatur

Intel Core i5 8600K @ 5GHz | Noctua NH-D15 | MSI Z370 SLI PLUS | MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair CX 750W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Ibanez TSA15

Om du orkar köpa något begagnat borde du kunna hitta en Ibanez TSA15 för ca 2000kr. En helrörsförstärkare med inbyggd tube screamer. Sanslöst rolig och bra stårkare som går att switcha mellan 5 och 15w. Disten i en riktig rörstärkare är av helt annan karaktär och låter mycket bra. Att den är snygg skadar inte heller.

Permalänk
Medlem

@Zicsoen:

Hej!

Tack för tipset.

Nä, "Ett ton pedaler" var ju en fet överdrift.

Hmm, Har hört en del säga att Line 6 stärkarna inte har det bästa av rent ljud. Så jag är litet tveksam till deras stärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

En UX2 eller liknande är inte aktuellt eller? Visst, ingen förstärkare i sig men du har ju effekter så det räcker och bli över och man kan sitta hur länge som helst och bygga egna setups. Du verkar ju ändå ha en dator så kanske värt att spana in. Har du ett par högtalare till PC eller hörlurar låter ljudet väldigt bra igenom också.

Ja, varför inte? Kan vara väl värd att kika på. Jag har ju en juste spel PC och ett bra 5.1 högtalare system så.....

Tack för det tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Det var ett par år sedan jag hade en transistorstärk men tyckte VOX Valvetronix stärkarna lät otroligt bra för sin prisklass, mycket bättre än LINE6, Peavey, Marshall etc.
De kommer dessutom med en hel del effekter som är i klass med en ok multieffektspedal.

Tack så mycket för ditt svar!

Jo, Jag är litet sugen på Mustang 2:an. Men ska titta på Valvetronix burkarna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Kom just att tänka på att jag hört många snacka om Orange ganska mycket för ett par år sedan och framåt. Jag har inte provat någon själv men många tycks säga att det är mycket ljud för pengarna.

Oavsett vilket så traska/kör/åk till närmsta musikaffär, ta med din gitarr och prova lite olika förstärkare. Det brukar inte vara några större problem.

Hej!

Tackar for info!

Jo, Orange, är ju inte dumma alls. Men problemet för mig är att Cruch combona knappt har några effekter alls. Och låter inte så värst bra. De större grejorna de har är däremot justa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexfish:

Jag sitter själv på en Fender Mustang II V2 i min lilla lägenhet. Är supernöjd med både ljudet och funktionerna, som t.ex. att styra effekter via programvaran Fender FUSE. Bra stärkare för pengarna.

Tack för ditt svar.

Hmm, ska kanske kika extra noga på Mustang II då?

Den har ju fått bra kritik så vitt jag har kunnat läsa mig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Om du orkar köpa något begagnat borde du kunna hitta en Ibanez TSA15 för ca 2000kr. En helrörsförstärkare med inbyggd tube screamer. Sanslöst rolig och bra stårkare som går att switcha mellan 5 och 15w. Disten i en riktig rörstärkare är av helt annan karaktär och låter mycket bra. Att den är snygg skadar inte heller.

Tackar för ditt svar!

Intressant, ska se om jag kan hitta en sådan begagnad att kika på då?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för all er hjälpsamhet killar! Uppskattas verkligen.

Permalänk
Föredetting

Någon variant av Yamaha THR10 borde ju funka om du inte behöver spela jättehögt. Kör själv en THR10X, utmärkt för metal, men dubbla tretummare kanske är "lite" i tunnaste laget för en åttasträngad gitarr.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goranpaa:

Ja, varför inte? Kan vara väl värd att kika på. Jag har ju en juste spel PC och ett bra 5.1 högtalare system så.....

Tack för det tipset!

Bästa tipset skulle jag säga. Enkel att komma igång med, finns mycket kombinationer andra gjort som man kan ladda ner. Många som försöker efterlikna ljud hos deras favoritartiser eller vissa låtar bara. Har haft en UX1 i typ 10år. Bästa inköpet till gitarren hands down.

Har haft lite billigare försärkare också men man får inte ut ens 5% ur en sådan om man jämför enligt mig.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Någon variant av Yamaha THR10 borde ju funka om du inte behöver spela jättehögt. Kör själv en THR10X, utmärkt för metal, men dubbla tretummare kanske är "lite" i tunnaste laget för en åttasträngad gitarr.

Hej!

Jo, Yamahan är ju fin som snus verkar det. Hade glömt bort den i sammanhanget.

Kan mycket väl vara en stark kandidat!

Jag kör på en Squire, Standard Strata och en dito Telecaster. Så det lär inte vara några problem.

Och Yamahan, grejar säkert mitt vardagsrum. Blir ju också en hel del hörlurs lirande kvällstid med omtanke för grannarna.
Ska åka till någon butik och lyssna på Yamaha combot.

Tackar så mycket för ditt tips!

Permalänk
Medlem

Ska du enbart sitta hemma och spela skulle jag personligen satsa på en digital lösning. Smidigare enklare samt att om du vill spela in i något inspelningsprogram så är det bara att köra.

Denna har allt du behöver och låter bra: https://www.4sound.se/gitarr/effekter/pedal-boards-and-multi-...

Har spelat gitarr själv i 30 års tid och sitter med ett gäng rörstärkare m.m. Testa den får du se.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ska du enbart sitta hemma och spela skulle jag personligen satsa på en digital lösning. Smidigare enklare samt att om du vill spela in i något inspelningsprogram så är det bara att köra.

Denna har allt du behöver och låter bra: https://www.4sound.se/gitarr/effekter/pedal-boards-and-multi-...

Har spelat gitarr själv i 30 års tid och sitter med ett gäng rörstärkare m.m. Testa den får du se.

Uj! Nu har jag ännu fler val än i början.

Men denna kan ju också vara en tänkbar lösning.

Så man kan använda den som en hörlurs stärkare med andra ord? Eller måste man koppla upp den mot PC'n?

Tack för tipset och hjälpen!

Permalänk
Medlem

@goranpaa:

I med hörlurar bara sen kan du givetvis få in den i PCn också.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

Är (enligt mig) ett lätt val! Orange Micro Terror Stack. Köper du från england (gear4music) kostar den 1800, plus en 75-lapp i frakt. Bra ljud, högt om man vill, och fördelen av att vara en rör-stärkare.

Inte ens en funderare enligt mig.

Och på köpet får man ju även en av dom coolaste förstärkarna i ett mini-format. Lätt att passa in, bara ösa på! Vill man kan man köra Orange Micro Dark Terror, men det är mer för metal som jag läste att du inte var så intresserad av, då blir lådan svart istället för den klassiska orangea.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av goranpaa:

Tack så mycket för ditt svar!

Jo, Jag är litet sugen på Mustang 2:an. Men ska titta på Valvetronix burkarna också.

Här har du modellen jag hade som övningsstärk, billigt men han verkar inte vilja skicka den. Men om du råkar vara i Stockholmstrakten så: http://www.tradera.com/item/301964/287351334/gitarrkombo-forstarkare-vox-valvetronix-vt15-15w-
Väldigt bra "bang for the buck".

Detta är vad jag kör med idag. En 5W rörtopp (Bugera G5) tillsammans med en 12" låda. Ser ut som vilket noname märke som helst men det sitter ett äkta Celestion Vintage 30 i lådan. Hur de kan sälja den för mindre än vad elementet kostar löst vet jag inte.
En bra bit över din budget men faktiskt mycket billigare än man kan tro, ca 3200kr gav jag för båda nya.

Permalänk
Medlem

@goranpaa: Tror amplifi serien fyller dina behov http://line6.com/amplifi/

Jag vet inte om 30W räcker för dig, men båda ligger strax över din budget om du redan har någonstans att trycka ut ljudet så fungerar TT.
TT https://www.emusic.se/product/34728/Line-6-AMPLIFi-TT -
30 https://www.bax-shop.se/gitarrforstarkare-combo/line-6-amplif... utm_source=prisjakt&utm_medium=price_comparison&utm_campaign=prisjakt

Oavsett så har båda 200 inbyggda effekter som styrs via appen, men för TT'n då så behöver du något att koppla den till (behöver inte vara gitarrspecifikt) funkar även för hemmabion eller andra högtalare, samt att den även går att koppla till datorn då agerar den som externt ljudkort.

Jag har en TT själv som jag inte använder tror inte jag ska sälja den men är du sugen så kanske gillar inte elgitarr kör mest på den akustiska så samlar damm. Provade den även till Rocksmith vilket funkade mycket bättre än att rocksmith skötte det (ställde in vilket gitarreffekt som jag ville ha via appen, sen körs ljudet ut direkt, det är alltså inte spelet som låter då utan gitarren upplevde mindre lagg)

Permalänk
Medlem

Ny verkar tidigare nämnda Ibanez kosta ca 3300 här https://www.bax-shop.se/gitarrforstarkare-combo/ibanez-tsa15-...

Anledningen att jag rekommenderar den är just att till klassisk rock/blues får du ett otroligt ljud från början.

Kolla lite YouTube videos på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

@goranpaa:

I med hörlurar bara sen kan du givetvis få in den i PCn också.

Ok. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olovskiij:

Är (enligt mig) ett lätt val! Orange Micro Terror Stack. Köper du från england (gear4music) kostar den 1800, plus en 75-lapp i frakt. Bra ljud, högt om man vill, och fördelen av att vara en rör-stärkare.

Inte ens en funderare enligt mig.

Och på köpet får man ju även en av dom coolaste förstärkarna i ett mini-format. Lätt att passa in, bara ösa på! Vill man kan man köra Orange Micro Dark Terror, men det är mer för metal som jag läste att du inte var så intresserad av, då blir lådan svart istället för den klassiska orangea.

Tack för tipset! Ska kolla in den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Här har du modellen jag hade som övningsstärk, billigt men han verkar inte vilja skicka den. Men om du råkar vara i Stockholmstrakten så: http://www.tradera.com/item/301964/287351334/gitarrkombo-forstarkare-vox-valvetronix-vt15-15w-
Väldigt bra "bang for the buck".

Detta är vad jag kör med idag. En 5W rörtopp (Bugera G5) tillsammans med en 12" låda. Ser ut som vilket noname märke som helst men det sitter ett äkta Celestion Vintage 30 i lådan. Hur de kan sälja den för mindre än vad elementet kostar löst vet jag inte.
En bra bit över din budget men faktiskt mycket billigare än man kan tro, ca 3200kr gav jag för båda nya.

http://i.imgur.com/kPxEZD2.jpg
http://i.imgur.com/fdbbk9r.jpg

Tack för hjälpen! hade jag bott kvar i Stockholm? Så hade den varit klart intressant. Men jag flyttade till östra Skåne för 23 år sedan.

Håller med om att det är märkligt att Harley Benton kan kasta in en sådan dyr högtalare i lådan. De måste ju nästan gå med förlust? Men du gjorde ett klipp måste jag säga.

Permalänk
Medlem

Hmm, med alla dessa förslag, så får jag väl ta mig till den närmsta musik shoppen i morgon och ägna ett par timmar till att lyssna på det ni har föreslagit. Just nu har jag besluts ångest.

Tack igen allihop! Jag återkommer med vilken burk jag valde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@goranpaa: Tror amplifi serien fyller dina behov http://line6.com/amplifi/

Jag vet inte om 30W räcker för dig, men båda ligger strax över din budget om du redan har någonstans att trycka ut ljudet så fungerar TT.
TT https://www.emusic.se/product/34728/Line-6-AMPLIFi-TT -
30 https://www.bax-shop.se/gitarrforstarkare-combo/line-6-amplif... utm_source=prisjakt&utm_medium=price_comparison&utm_campaign=prisjakt

Oavsett så har båda 200 inbyggda effekter som styrs via appen, men för TT'n då så behöver du något att koppla den till (behöver inte vara gitarrspecifikt) funkar även för hemmabion eller andra högtalare, samt att den även går att koppla till datorn då agerar den som externt ljudkort.

Jag har en TT själv som jag inte använder tror inte jag ska sälja den men är du sugen så kanske gillar inte elgitarr kör mest på den akustiska så samlar damm. Provade den även till Rocksmith vilket funkade mycket bättre än att rocksmith skötte det (ställde in vilket gitarreffekt som jag ville ha via appen, sen körs ljudet ut direkt, det är alltså inte spelet som låter då utan gitarren upplevde mindre lagg)

Hej! Såg ditt inlägg litet för sent.

Jo, 30W räcker mer än väl.

Finns tydligen en hel del bra mini combos och hörlurs förstärkare också.

Tar med ditt förslag på listan.

Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

@goranpaa: Titta på https://youtu.be/1tO3S0ZOLeI?t=8m5s om TT'n verkar intressant (butiken du går till lär inte ha den i lager, däremot kanske dom har 30, 75 eller 110 i lager så det kanske går att provspela och testa effekterna), dom spelar med flera olika effekter inkopplad till en hemmabio, finns även hörlursuttag på den. Man kan säkert få bättre för pengarna men det är en rolig lite grej som tar lite plats och går att använda till mycket och som trots allt är rätt billig.