Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

CPU-fläkt startar inte

Hej,
har ett lite udda problem. Stängde av min "server" för att installera mer RAM. Den är igång nu och allt är tillgängligt men fläkten startar inte. Den rör på sig var 10nde sekund typ men börjar inte snurra. Inget blockerar den. Vad kan vara fel?

penitum g3258, MSI z-87 MOBO, 8 gb corsair vengeance. Kör Ubuntu server 16.04

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
har ett lite udda problem. Stängde av min "server" för att installera mer RAM. Den är igång nu och allt är tillgängligt men fläkten startar inte. Den rör på sig var 10nde sekund typ men börjar inte snurra. Inget blockerar den. Vad kan vara fel?

penitum g3258, MSI z-87 MOBO, 8 gb corsair vengeance. Kör Ubuntu server 16.04

Går CPU varm?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Går CPU varm?

tror den ligger på drygt 50 grader idle så yes Blocket till fläkten är stekhett.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Det är inte så simpelt att du har råkat dra ut sladden ?
Eller satt fläktkurvan så lågt att fläkten inte orkar driva ?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

tror den ligger på drygt 50 grader idle så yes Blocket till fläkten är stekhett.

Hm. Det är ju lite småljummet. En bra start är att ladda hem lm_sensors (kanske rentav är förinstallerat) och kolla om du kan ändra fläktkurvan.

Förresten, det är inte så enkelt att du råkade dra lite i kabeln till CPU-fläkten när du satte i RAM-stickan?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

LM_sensors är nere, så jag mäter tempen. Ska se om jag kan påverka fläktkurvan.

Tror inte det då den rör på sig lite? Men alltid värt en titt. Måste plocka ut nätagget för att kolla pga strukturen av chassit...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl