Att skifta bransch mot utvecklare/programmerare

Permalänk
Medlem

Att skifta bransch mot utvecklare/programmerare

Jag har en examen som civilingenjör i teknisk design, men har insett att oavsett vilket kontor jag befunnit mig i så har jag suttit och programmerat diverse script, excel-VBA och annat. Så då tänkte jag att det skulle vara kul att byta bransch från mekanikingenjör till IT och jobba som t.ex. utvecklare någonstans istället.

Eftersom detta är väldigt sent påkommet av mig såhär inför starten av höstterminen har jag ytterst begränsade möjligheter att komma in på kurser eftersom anmälan till de flesta redan är stängd. Det jag har fått rekommenderat är att läsa Java och databaser (MySQL), då det finns stort behov av kompetenser inom dessa områden i trakten.

Så min fråga, och anledningen till att jag startar den här tråden är vad ni som jobbar som utvecklare eller motsvarande skulle föreslå för vägar för mig i den lite knepiga situationen att jag inte får delta i universitetskurser den här terminen.

Jag har kläckt några idéer om alternativa vägar att gå;

  • Be om att få ut utbildningsmaterialet för kurserna i Java och databaser och läsa dom helt på egen hand och lösa uppgifter mm, men inte tenta av dom i höst eftersom jag inte kan bli kursregistrerad.

  • Läsa kurser på t.ex. coursera.org eller udacity.com och få ut deras utbildningscertifikat som dock inte motsvarar högskolepoäng.

  • Skaffa några böcker som handlar om Java och databaser, och lära sig genom dessa tillsammans med tutorials mm. på nätet.

Vad säger ni om dessa alternativ; är det t.ex. ett måste att kunna uppvisa betyg inom dessa ämnen? Jag har själv aldrig stött på en arbetsgivare som frågat efter betyg. Finns det något utöver Java och databaser som rekommenderas starkt för att ta sig in som utvecklare (inser att det finns många språk att lära sig, men Java verkar vara i ropet i omnejden)?

Permalänk
Inaktiv

Hur gammal är du påverkar? Snart 30,40 eller 50? CSN tillåter bara 240hp, det ät något att tänka på om man tänker byta inriktning, så de flesta har möjligheten att att enbart läsa lite.
Du skrev att du på de flesta jobb kodar, hur vore det att utvecklas inom denna kodning och bli riktigt grym på det och få göra allt mer programmering den vägen?

Att söka helt nya jobb som webbutvecklare, visst går det byta jobb så. Men det kräver sin person, alla skulle ej klara det. Är du inte ens 30 idag så är det betydligt enklare än om du är över 40år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

CSN tillåter bara 240hp

240 "gamla" högskolepoäng (pre-2007), dvs 240 veckor med heltidsstudier, vilket enligt "nya" kalkylen (se Bologna-processen och ECTS-poäng) motsvarar 240 ⋅ 1,5 = 360 hp (och tur är väl det när civilingenjörsprogrammen numera ligger på 300 hp ).

Har man läst "gamla poäng" så multiplicerar man dessa med 1,5.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Eftersom detta är väldigt sent påkommet av mig såhär inför starten av höstterminen har jag ytterst begränsade möjligheter att komma in på kurser eftersom anmälan till de flesta redan är stängd.

Enligt min erfarenhet så går det bra att komma in på kurserna ändå, gå bara dit första dagen. Jag gjorde en något oplanerad studie av detta under mina år i Uppsala och kom in på 20 av 20 kurser som jag inte hade anmält mig till.

Skrivet av Tommy:
  • Be om att få ut utbildningsmaterialet för kurserna i Java och databaser och läsa dom helt på egen hand och lösa uppgifter mm, men inte tenta av dom i höst eftersom jag inte kan bli kursregistrerad.

  • Läsa kurser på t.ex. coursera.org eller udacity.com och få ut deras utbildningscertifikat som dock inte motsvarar högskolepoäng.

  • Skaffa några böcker som handlar om Java och databaser, och lära sig genom dessa tillsammans med tutorials mm. på nätet.

1) Se svaret ovan
2) Det finns undersökningar som visar på att certifikat och utbildningar från coursera och udacity kan vara mer värda än högskoleutbildningar.
3) Som komplement till 2), visst. Men å andra sidan så har du väl vid det här laget redan löst dina problem genom att lyssna på mig på 1).

Sen är frågan om Java verkligen är den vettigaste investeringen av din tid. Sätter man upp fingret i vädret nu så kommer det en hård vind av JavaScript från väst, och giganten Microsoft med ett open source tänk dundrande från norr.

Men visst, vill du verkligen programmera kaffekokare och teddybjörnar i åtminstone 5 år till så kan du ju lära dig Java.

Lycka till oavsett.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

240 "gamla" högskolepoäng (pre-2007), dvs 240 veckor med heltidsstudier, vilket enligt "nya" kalkylen (se Bologna-processen och ECTS-poäng) motsvarar 240 ⋅ 1,5 = 360 hp (och tur är väl det när civilingenjörsprogrammen numera ligger på 300 hp ).

Har man läst "gamla poäng" så multiplicerar man dessa med 1,5.

Korrekt, glömde bort att ta med inflationen. CSN borde uppdatera deras artiklar.
http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiemedel/langsta-tid...

Annars poängen kvarstår, har man läst till Civilingenjör så har man problem med att få studiestöd för andra program. Vore det inte för detta så skulle betydligt fler läsa flera.

Angående java så har jag svårt att se var det programmeras i större skara utanför Android, men det finns många såna jobb. Enterpise pratar folk om: http://www.theserverside.com/feature/Why-Java-is-the-most-pop...

Webutveckling är annars det som jag skulle tro är enklast att börja med, detta eftersom det behövs så extremt många av blandade kunskaper.

Permalänk
Medlem

När jag lessnade på golvarbete på verkstad så tog jag bara bilen upp till universitetet och pratade med en SYO(tror jag). Jag frågade om det fanns platser kvar på maskiningenjör och om jag kunde hoppa på. Tur för mig så fanns det typ 5 platser kvar så blev inskriven dagen efter(var tvungen att visa behörighet först). Detta gjorde jag 1 vecka efter att skolan hade startat.
Kanske hade jag rent flyt men det går iaf att komma in utan att ansöka.

Sen lär väl data vara betydligt populärare än maskin så det är säkert tuffare konkurrens om platserna där.

Vet inte vad du jobbar som idag och vart men t.ex på "mitt" företag så har vi lite olika grupper såsom mekanik, plant design, elektronik, automation etc..
Vet en kille på automation iaf som är mekanik I grunden men fick gå en kurs hos siemens för deras PLC så nu sitter han som programmerare på diverse styrsystem istället.

Jobbar du på ett sådant företag så kanske det kan vara något. Är väl kanske inte riktigt kanske sådan programmering du är ute efter men du har ju lite ålder och CSN emot dig

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

När jag lessnade på golvarbete på verkstad så tog jag bara bilen upp till universitetet och pratade med en SYO(tror jag). Jag frågade om det fanns platser kvar på maskiningenjör och om jag kunde hoppa på. Tur för mig så fanns det typ 5 platser kvar så blev inskriven dagen efter(var tvungen att visa behörighet först). Detta gjorde jag 1 vecka efter att skolan hade startat.
Kanske hade jag rent flyt men det går iaf att komma in utan att ansöka.

Detta funkar nog garanterat på de flesta universitet och högskolor i Sverige så länge det inte är ett program med höga krav typ medicin och jurist.
När jag pluggade var det så många som tackade nej eller hoppade av efter första veckan att de frågade oss om vi kände några som ville studera. Men detta var i och för sig på en ganska litet universitet och inte så supersvårt program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

Enligt min erfarenhet så går det bra att komma in på kurserna ändå, gå bara dit första dagen. Jag gjorde en något oplanerad studie av detta under mina år i Uppsala och kom in på 20 av 20 kurser som jag inte hade anmält mig till.

Jag tror man ska akta sig för detta. Nu säger TS inget om var han eller hon har (geografisk) möjlighet att studera, och du nämner inte heller vilket uni. du gjorde detta på, men jag har svårt att se ett scenario där det fungerar att bara knalla in på CTH/GU eller KTH/SU och be om en plats.

DÄREMOT skall det sägas att det kanske går att nästla sig in i en klass och sedan göra allt det som klassen gör (förutom att examineras). Det stora problemet jag ser är om skolan i fråga använder någon form av intranät för att distribuera uppgifter; då kan det bli svårt att komma åt dem.

Eftersom TS redan har en högskoleutbildning hade jag rekommenderat honom/henne att antingen försöka få vidareutbilda sig genom det nuvarande jobbet eller genom att läsa på på egen hand. Utbildningen har man främst för att sätta på CVt (allt vettigt lär man sig på jobbet) och den biten har TS klarat av. Nu handlar det bara om att tillskansa sig information.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Mellanalternativet att du lär dig via Coursera tror jag kan vara väldigt bra.
Du kan studera i din takt, det kräver dock bättre självdisciplin men med tanke på att du tidigare pluggat så fixar du nog det

Kurser på universitetet är för det mesta bortkastad tid eftersom man inte får kunskap man faktiskt kan använda när man ska arbeta med utveckling (har läst systemvetenskap och jobbat med utveckling i fem år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Hur gammal är du påverkar? Snart 30,40 eller 50? CSN tillåter bara 240hp, det ät något att tänka på om man tänker byta inriktning, så de flesta har möjligheten att att enbart läsa lite.
Du skrev att du på de flesta jobb kodar, hur vore det att utvecklas inom denna kodning och bli riktigt grym på det och få göra allt mer programmering den vägen?

Att söka helt nya jobb som webbutvecklare, visst går det byta jobb så. Men det kräver sin person, alla skulle ej klara det. Är du inte ens 30 idag så är det betydligt enklare än om du är över 40år.

Jag tänkte inte på att åldern såklart spelar en viss roll i svaren till mina frågor. Råkar faktiskt fylla år just idag, så nu är jag officiellt 29.

Skrivet av Sheep:

Enligt min erfarenhet så går det bra att komma in på kurserna ändå, gå bara dit första dagen. Jag gjorde en något oplanerad studie av detta under mina år i Uppsala och kom in på 20 av 20 kurser som jag inte hade anmält mig till.

1) Se svaret ovan
2) Det finns undersökningar som visar på att certifikat och utbildningar från coursera och udacity kan vara mer värda än högskoleutbildningar.
3) Som komplement till 2), visst. Men å andra sidan så har du väl vid det här laget redan löst dina problem genom att lyssna på mig på 1).

Sen är frågan om Java verkligen är den vettigaste investeringen av din tid. Sätter man upp fingret i vädret nu så kommer det en hård vind av JavaScript från väst, och giganten Microsoft med ett open source tänk dundrande från norr.

Men visst, vill du verkligen programmera kaffekokare och teddybjörnar i åtminstone 5 år till så kan du ju lära dig Java.

Lycka till oavsett.

Jag känner folk som jobbar på universitetet i stan och det är mycket enhetligt svar från alla att det numera är väldigt svårt (läs: omöjligt) att komma in i kurser i efterhand om man inte är anmäld. Förr om åren gick det bra, men man har stramat upp antagningsprocesserna till kurser.

Det är inte så att jag är gift till att endast läsa Java, dock dyker det upp jobb inom det titt som tätt, senast en annons igår.
Skulle definitivt kunna tänka mig att läsa även Javascript och typ Python bara för att det är kul.

Skrivet av bardbard:

När jag lessnade på golvarbete på verkstad så tog jag bara bilen upp till universitetet och pratade med en SYO(tror jag). Jag frågade om det fanns platser kvar på maskiningenjör och om jag kunde hoppa på. Tur för mig så fanns det typ 5 platser kvar så blev inskriven dagen efter(var tvungen att visa behörighet först). Detta gjorde jag 1 vecka efter att skolan hade startat.
Kanske hade jag rent flyt men det går iaf att komma in utan att ansöka.

Sen lär väl data vara betydligt populärare än maskin så det är säkert tuffare konkurrens om platserna där.

Vet inte vad du jobbar som idag och vart men t.ex på "mitt" företag så har vi lite olika grupper såsom mekanik, plant design, elektronik, automation etc..
Vet en kille på automation iaf som är mekanik I grunden men fick gå en kurs hos siemens för deras PLC så nu sitter han som programmerare på diverse styrsystem istället.

Jobbar du på ett sådant företag så kanske det kan vara något. Är väl kanske inte riktigt kanske sådan programmering du är ute efter men du har ju lite ålder och CSN emot dig

Du har en del bra poänger, men samtidigt är viljan att byta företag en del av varför jag vill skifta över mer till IT-branschen.

Skrivet av GLaDER:

Jag tror man ska akta sig för detta. Nu säger TS inget om var han eller hon har (geografisk) möjlighet att studera, och du nämner inte heller vilket uni. du gjorde detta på, men jag har svårt att se ett scenario där det fungerar att bara knalla in på CTH/GU eller KTH/SU och be om en plats.

DÄREMOT skall det sägas att det kanske går att nästla sig in i en klass och sedan göra allt det som klassen gör (förutom att examineras). Det stora problemet jag ser är om skolan i fråga använder någon form av intranät för att distribuera uppgifter; då kan det bli svårt att komma åt dem.

Eftersom TS redan har en högskoleutbildning hade jag rekommenderat honom/henne att antingen försöka få vidareutbilda sig genom det nuvarande jobbet eller genom att läsa på på egen hand. Utbildningen har man främst för att sätta på CVt (allt vettigt lär man sig på jobbet) och den biten har TS klarat av. Nu handlar det bara om att tillskansa sig information.

Jag har inte tid att fysiskt mygla mig in i klasser eller kurser, utan tänkte försöka jobba någonstans samtidigt som jag läser kurser som då förhoppningsvis skulle finnas på distans. Annars är det nätbaserade kurser som gäller, t.ex. coursera antar jag.

Skrivet av plattangen:

Mellanalternativet att du lär dig via Coursera tror jag kan vara väldigt bra.
Du kan studera i din takt, det kräver dock bättre självdisciplin men med tanke på att du tidigare pluggat så fixar du nog det

Kurser på universitetet är för det mesta bortkastad tid eftersom man inte får kunskap man faktiskt kan använda när man ska arbeta med utveckling (har läst systemvetenskap och jobbat med utveckling i fem år).

Det är nog inga problem att läsa själv via nätkurser, särskilt när det är något som intresserar. Har ni någon input på vilka av kursgivarna som är bättre eller sämre, har sett coursera, udacity och udemy t.ex? Finns det någon annan som är bättre, eller är det bland dessa man hittar de bästa?

Tack för alla intressanta svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

När jag lessnade på golvarbete på verkstad så tog jag bara bilen upp till universitetet och pratade med en SYO(tror jag). Jag frågade om det fanns platser kvar på maskiningenjör och om jag kunde hoppa på. Tur för mig så fanns det typ 5 platser kvar så blev inskriven dagen efter(var tvungen att visa behörighet först). Detta gjorde jag 1 vecka efter att skolan hade startat.
Kanske hade jag rent flyt men det går iaf att komma in utan att ansöka.

Sen lär väl data vara betydligt populärare än maskin så det är säkert tuffare konkurrens om platserna där.

Vet inte vad du jobbar som idag och vart men t.ex på "mitt" företag så har vi lite olika grupper såsom mekanik, plant design, elektronik, automation etc..
Vet en kille på automation iaf som är mekanik I grunden men fick gå en kurs hos siemens för deras PLC så nu sitter han som programmerare på diverse styrsystem istället.

Jobbar du på ett sådant företag så kanske det kan vara något. Är väl kanske inte riktigt kanske sådan programmering du är ute efter men du har ju lite ålder och CSN emot dig

Det är nog fler som söker något inom utveckling, men hälften hoppar av efter 14 dagar så det finns nog goda chanser för TS.

Annars finns det, som redan nämnts, mycket online kurser idag vad gäller utveckling. Det kräver dock mycket självdisiplin och man får inte samma kontaktnät som skolan ger. Det man missar är ju alla projektarbeten som är ganska viktiga för att kunna jobba sen. Mina erfarenheter av online kurser är att de satsar mycket på ett visst språk men går inte igenom grundläggande datavetenskap som t ex Big O, datastrukturer & algoritmer, agil utveckling med mera. Går givetvis att läsa sig till dock!

Permalänk

@Baxtex: Kul att du nämner det här med att man inte går igenom grundläggande datavetenskap. Den risken finns även om man läser något program som till exempel systemvetenskap. Har faktiskt inte lärt mig något sådant och inte heller agil utveckling, jag lutar åt att det kanske är en KY-utbildning som är det bästa för att plocka upp sådant man verkligen måste kunna. Angående det här med projektarbeten så tror jag de är viktiga och kan lära en om man är en sådan som vill leda andra; helt enkelt hitta vilken roll i ett utvecklingsteam man vill ha. Sen finns det ju ställen där förmågan att samarbeta med andra utvecklare är klart lägre prioriterat än tekniska eller domänkunskaper medan det på andra ställen är precis tvärtom att samarbetet är i princip allt.

@Tommy: Någon av dem eller KhanAcademy(https://www.khanacademy.org/) som också är bra. Har personligen erfarenhet av KhanAcademy och Coursera men dock inte inom programmering - har upplevt båda plattformarna som enkla och seriösa. Har du funderat på en KY-utbildning som ett alternativ till online eller traditionell utbildning? Det finns faktiskt på ganska många ställen i landet: http://www.kyutbildningar.se/utbildning/programmering___62__.... tror till och med det finns en del sådana distansutbildningar om du vill det. Ett annat alternativ är också att du kikar på kortare kurser om du verkligen vill gå all-in på det, då finns det väldigt kompakta kurser på 12 veckor(t.ex https://craftacademy.se/). Om du vill höra hur det är att läsa en sådan 12veckorskurs så finns det ett bra podcast-avsnitt: http://kodsnack.se/211/

Finns ett annat avsnitt när de pratar med tre som precis gått ut en traditionell utbildning: http://kodsnack.se/194/

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att ta en titt på https://deals.slashdot.org där kan man hitta ruskigt bra priser på kursbundles, jag har köpt endel där men inte hunnit gå igenom alla jag köpt.

Man får oftast kursen hos typ skillwise eller udemy eller liknande.

Eller ännu hellre använd https://deals.slashdot.org/?rid=2419677 den länken så får både jag och du credits efter ditt köp.

Permalänk
Medlem

Det här verkar rätt schysst, om det är webb du vill jobba med: https://www.freecodecamp.org/

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

@Baxtex: Kul att du nämner det här med att man inte går igenom grundläggande datavetenskap. Den risken finns även om man läser något program som till exempel systemvetenskap. Har faktiskt inte lärt mig något sådant och inte heller agil utveckling, jag lutar åt att det kanske är en KY-utbildning som är det bästa för att plocka upp sådant man verkligen måste kunna. Angående det här med projektarbeten så tror jag de är viktiga och kan lära en om man är en sådan som vill leda andra; helt enkelt hitta vilken roll i ett utvecklingsteam man vill ha. Sen finns det ju ställen där förmågan att samarbeta med andra utvecklare är klart lägre prioriterat än tekniska eller domänkunskaper medan det på andra ställen är precis tvärtom att samarbetet är i princip allt.

Oj det var illa. Jag pluggar systemutveckling på en ganska dålig högskola men allt det där har vi gjort iaf.

Ska man jobba med utveckling så kommer man i 8/10 fall arbeta tillsammans med andra så det är inte helt fel. Även om man nu skulle jobba själv behöver man ändå kunna prata med kund om kravframställning t ex. Bra att kunna samarbeta med andra, lära sig saker av varandra och hjälpas åt att finna lösningar. Innan jag började plugga gillade jag inte projekt för de slutade oftast i att jag gjorde allt själv men har börjat gilla projektarbeten allt mer. Man kan omöjligt veta allt och det gäller att komplettera varandras styrkor och svagheter. En sak till som jag glömde var, och det varierar säkert, men på min skola har vi även haft projekt med kunder vilket var mycket lärorikt och gav jobb till vissa personer.

Permalänk

@Baxtex: Härligt att höra, jag läste på Uppsala Universitetet men då med miljötillämpningar som bi-ämne så det kan ha varit det som gjorde att jag inte fick med mig så mycket av det fundamentala.

Du har helt rätt i att nästan alla kommer jobba tillsammans med andra. Att prata med kund tror jag är en väldigt bra sak att ha gjort (jag gjorde det genom eget företag under studietiden), har man chansen att göra det genom utbildningen eller på annat sätt så är det verkligen att rekommendera. I TS fall så misstänker jag att han har en del vana av att jobba mot beställning och således har snappat upp mycket av det som är bra att kunna.

Intressant nog så gjorde jag tvärtemot vad du gjorde i projektarbetena och lät alla andra jobba - ironiskt nog leder jag nu ett utvecklingsteam men arbetar dagligen med utvecklare för att skriva kod.

En mycket bra insikt du har kommit till att man omöjligen kan veta allt. Jag vill nog lägga till att man inte alltid kan sitta på den bästa lösningen även för sådant man kan mycket bra.