Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Är det någon som vet vad det är som krävs, för att få fram kontrollzonerna på Luftfartsverkets "drönarkarta"?

Får inte fram några zoner på varken min iMac eller Macbook PRO, däremot på iPhone/iPad:en och kompisars Windowsdatorer..
Tänker att det är någon insticksfil/plugin som saknas.. för det har fungerat tidigare.

Jag fick rensa hela cachen på Safari, då funkade det.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem
Skrivet av GauntMan:

Jag fick rensa hela cachen på Safari, då funkade det.

Hjälpte inte..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hej,
Ny med drönare och det är verkligen riktigt roligt. Har införskaffat en Mavic pro som jag flugit en del med. Tyvärr resulterade en flygning i ett besök i en vägg och därefter ner i backen med lite skador som följd... Har skruvat isär drönaren (vill inte skicka in den till DJI med deras priser och tider) och det är rätt roligt att meka lite själv men det är inte helt lätt att hitta delar!
Har fått tag på vibration board och den platta kabeln som styr gimbal motorerna men kabeln som överför bilder från kameran har jag inte lyckats hitta ännu. Det är den som består av en massa små trådar varav 3 st gick av på min.
Någon här som har tips på vart jag kan leta? Finns någon som säljer i sverige eller dess närhet? Har hittat kablar på aliexpress osv men då skickas dom från Kina med horribla leveranstider..
//David

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilldavid:

Hej,
Ny med drönare och det är verkligen riktigt roligt. Har införskaffat en Mavic pro som jag flugit en del med. Tyvärr resulterade en flygning i ett besök i en vägg och därefter ner i backen med lite skador som följd... Har skruvat isär drönaren (vill inte skicka in den till DJI med deras priser och tider) och det är rätt roligt att meka lite själv men det är inte helt lätt att hitta delar!
Har fått tag på vibration board och den platta kabeln som styr gimbal motorerna men kabeln som överför bilder från kameran har jag inte lyckats hitta ännu. Det är den som består av en massa små trådar varav 3 st gick av på min.
Någon här som har tips på vart jag kan leta? Finns någon som säljer i sverige eller dess närhet? Har hittat kablar på aliexpress osv men då skickas dom från Kina med horribla leveranstider..
//David

Du har inte möjlighet till att ta en bild på kabeln och framför allt ändkontakterna? Det blir lite lättare då och man kanske kan få fram det tekniskt korrekta namnet på kabeltypen.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Tyskarna verkar oftast ha lite mer på reservdelsfronten..

https://droneparts.de/en/spare-parts/dji-mavic-spares/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Hejsan,

Har nyligen skaffat en Phantom 3 Standard, första flygningen idag.

Några frågor har jag.

1. Fick med ett 8gb sd kort, duger det eller borde jag byta?
2.Jag har flyttat video från drönaren till datorn, men när jag spelar upp videos så får jag inte samma bild som när jag kör. Då menar jag hur högt/långt jag kör osv(app bilden).
3. Testade "return to home" fungerade en gång, resterande gånger så flög den endast neråt även om jag var en bit bort.
4. Kan jag sänka hastigheten? jämfört med Syma x8 drar den iväg rätt snabbt.
5. Kan jag ställa in drönaren så att bakåt alltid är mot mig, framåt är bort osv oavsett hur mycket jag roterar drönaren?

Mvh
Bjebbosten

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

@bjebbosten

1. Ett på 32GB kostar ju knappt nånting så.
2. Det är precis samma video, kollade du på rätt klipp/ställe?
3. RTH funkar bara när man flyger bortom 20m.
4. https://youtu.be/uLNkiNWU790 går igenom en smart finess med EXP settings, små rörelser med spaken kan röra drönaren väldigt långsamt men man kan fortfarande flyga snabbt också.
5. Funktionen kallas Course Lock (tror det finns på P3). Meckigare än på Syma, men man lär sig känna av var deönaren är och flyga "på riktigt" efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Nu låter jag lite som om jag är med i Vi i femman men jag tror han på fråga 2 menar att han i filmen som ligger på minneskortet inte ser HUD inställningarna som man ser när man flyger i Appen och det är korrekt. Det som spelas in är det som kameran ser. Vill du spela in det som din App ser så behöver du ett program som kan "filma" din skärm. Tror nästa version av iOS kommer med sådant inbyggt.

Permalänk

Tack för svar. Har hittat reservdel som är på väg, de olika kablarna har jag kolla på.
Någon i denna tråden som är tekniskt kunnig på framförallt gimbal? Monterade igår in en ny flex kabel. (Har fortfarande inte fått kamera överföringskabeln) men satte ihop för att se om gimbalen fungerar. Den startar upp men rör sig bara upp och ner, inget i sidled. Misstänker att jag kanske var lite vårdslös med nya kabeln, har veckat den på ett ställe. Hur känslig är den? Och i och med att jag har en trasig kamera kabel påverkar det något mer än att jag inte får någon bild?
//David

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lind78:

Nu låter jag lite som om jag är med i Vi i femman men jag tror han på fråga 2 menar att han i filmen som ligger på minneskortet inte ser HUD inställningarna som man ser när man flyger i Appen och det är korrekt. Det som spelas in är det som kameran ser. Vill du spela in det som din App ser så behöver du ett program som kan "filma" din skärm. Tror nästa version av iOS kommer med sådant inbyggt.

Aha, ja det är nog det han menar.

Vill man ha med siffror för höjd m.m så är ett alternativ att slå på captions. Då sparas vissa data som subtitles, i form av en .srt-fil med samma namn som videoklippet. Man behöver en videospelare som kan ladda subtitles. Men det står egentligen inte så mycket och är inte flashigt precis.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Aha, ja det är nog det han menar.

Vill man ha med siffror för höjd m.m så är ett alternativ att slå på captions. Då sparas vissa data som subtitles, i form av en .srt-fil med samma namn som videoklippet. Man behöver en videospelare som kan ladda subtitles. Men det står egentligen inte så mycket och är inte flashigt precis.

jag plockade ut flygloggarna sen konverterade jag dom och la in dom i programmet "Dashware". Där finns alla möjliga hastighetsmätare vindriktning, höjd, hastighet med mera. Blir grymt bra. Dashware är gratis.

http://www.dashware.net/dashware-download/

Här laddar man upp loggarna så man får dom i läsbar fil till Dashware.
https://app.airdata.com/main?a=upload

I Litchi kan du ladda upp loggarna direkt till airdata för snabbare konvertering annars får man ladda ur dom ur IOS eller Android.
Jag har själv bara provat IOS.

Permalänk

Super tack för alla svar!

Var nyss på min andra flygning, tror det är betydligt bättre med padda. Rätt svårt att se med en telefon. Har en gammal ipad 2a som jag ska testa. Betydligt bekvämare var jag att flyga idag, såg mycket mera på kamerabilden på telefonen än drönaren.

Blåste lite grann och kände inte av det alls. Häftig grunka detta! måste hitta lite nya ställen att filma på däremot.

Jag har några ytterligare frågor.

1. Brukar ni ta stillbilder eller tar ni stillbilder från klipp ni spelat in?
2. Fick signal lost på runt 110m höjd, försökte rikta antennen mot drönaren utan resultat. Nu kom jag visserligen ner ändå men borde den inte klara betydligt högre höjd? Då var det fri sikt och rätt så långt ifrån hus osv.
3. Vet någon när standard "low battery" varningen börjar, hur mycket tid har man på sig?

Lind78 det var exakt det jag menade, tack.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av Bjebbosten:

Super tack för alla svar!

Var nyss på min andra flygning, tror det är betydligt bättre med padda. Rätt svårt att se med en telefon. Har en gammal ipad 2a som jag ska testa. Betydligt bekvämare var jag att flyga idag, såg mycket mera på kamerabilden på telefonen än drönaren.

Blåste lite grann och kände inte av det alls. Häftig grunka detta! måste hitta lite nya ställen att filma på däremot.

Jag har några ytterligare frågor.

1. Brukar ni ta stillbilder eller tar ni stillbilder från klipp ni spelat in?
2. Fick signal lost på runt 110m höjd, försökte rikta antennen mot drönaren utan resultat. Nu kom jag visserligen ner ändå men borde den inte klara betydligt högre höjd? Då var det fri sikt och rätt så långt ifrån hus osv.
3. Vet någon när standard "low battery" varningen börjar, hur mycket tid har man på sig?

Lind78 det var exakt det jag menade, tack.

1. jag tar stillbilder med kameran, aldrig plockat ut ur en film faktist.
2. Det är inte optimalt att flyga rakt ovanför dig. Skall du flyga högt så kör en bit ut.
3. Kommer inte ihåg procentsatsen men den ändrar sig även beroende på hur långt du är ifrån din "homepoint", kolla nästa gång du flyger så ser du att det gula området utökar ju längre bort du flyger.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul med lite filmer/bilder också som ni tagit med drönarna

Lägg gärna upp lite.

Permalänk
Skrivet av larsaunitz:

1. jag tar stillbilder med kameran, aldrig plockat ut ur en film faktist.
2. Det är inte optimalt att flyga rakt ovanför dig. Skall du flyga högt så kör en bit ut.
3. Kommer inte ihåg procentsatsen men den ändrar sig även beroende på hur långt du är ifrån din "homepoint", kolla nästa gång du flyger så ser du att det gula området utökar ju längre bort du flyger.

2. Okej, var nog rätt nära när den tappade kontakten.
3. Tack, ska kolla detta!

Skrivet av Multithread:

Lägg gärna upp lite.

Skulle vara roligt, vart är det bäst att ladda upp bilder? imgur?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Lägg gärna upp lite.

Skrivet av Bjebbosten:

2. Okej, var nog rätt nära när den tappade kontakten.
3. Tack, ska kolla detta!

Skulle vara roligt, vart är det bäst att ladda upp bilder? imgur?

Se bara till att när ni publicerar bilder att ni fått det godkänt av Lantmäteriet.
Finns några undantag. Läs reglerna och skicka in om spridnings ansökan.

Ansökan hittar ni här.
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformati...

Permalänk
Medlem
Skrivet av larsaunitz:

Se bara till att när ni publicerar bilder att ni fått det godkänt av Lantmäteriet.
Finns några undantag. Läs reglerna och skicka in om spridnings ansökan.

Ansökan hittar ni här.
https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformati...

Jag sammanfattar det till att all dokumentering är förbjuden att sprida så länge det inte är över sjöar eller vattendrag.

Frågan är dock hur allvarligt regeringen tar på sådan som är förbjudet, materialet de spred nyligen är "något" värre och de sitter fortfarande kvar och tycker de gör ett bra jobb.

Permalänk
Skrivet av Multithread:

Jag sammanfattar det till att all dokumentering är förbjuden att sprida så länge det inte är över sjöar eller vattendrag.

Så enkelt är det kanske inte riktigt. Sjöar och vattendrag har i alla fall jag fått godkänt av Lantmäteriet. Dom verkar göra skillnad på något dom kallade spegelyta. Sen finns en del som man kan publicera utan tillstånd så som torg och hamnar, så länge inte något annat finns med på bilden vilket det nästan alltid gör.

https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/ratt...

Att skicka in till Lantmäteriet och få ett godkännande är inte jobbigt eller speciellt krångligt. De gånger jag gjort det har hela förloppet tagit ca 2 dagar.

Smart är att följa regler som finns så vi alla kan fortsätta ha denna hobby.

Permalänk

Har en DJI Phantom 2 Vision+ där jag fått problem med att den inte längre skickar någon video till mobilen/plattan. I övrigt funkar den klockrent och ser även GPS-signal osv via mobilen...är bara det att jag inte får någon "feed" från kameran längre. Kameran i sig funkar dock bra och går att tilta upp och ner via appen...allt som vanligt som sagt bortsett från avsaknaden av bild skickad till mobilen.

Efter att ha läst runt på nätet är det tydligen ett väldigt vanligt problem och verkar i många (de flesta) fall vara orsakat av att DJI själva skickar ut någon uppgradering av firmware för WiFi-extendern som får den att må dåligt. Måste varit grejen i mitt fall eftersom den funkade alldeles utmärkt när jag använde den i höstas 2016 och nu i år när jag plockar fram den efter att bara legat i sin väska har jag plötsligt det här problemet.

Varit i kontakt med DJI men eftersom jag passerat garanti-tiden på 2 år (köpt på Webhallen) får jag stå för både frakt- och reparationskostnader vilket jag inte är speciellt sugen på när jag känner att det inte är jag som orsakat problemet utan de själva. Känns ganska osmakligt tycker jag hur ett företag kan komma undan med en sån här grej där de ju faktiskt "haft sönder" en grej för mig och många andra som vi redan betalat en hel del pengar för och sen inte tar på sig skulden trots alla diskussioner runt om på nätet i olika forum inkl deras eget support-forum.

Finns tydligen ett sätt att lösa det på för den händige beskrivet här men känner inte att jag varken har tiden, lusten, kunskapen eller prylarna man behöver för att ge mig på ett sånt projekt.

Tänkte bara kolla om det finns någon här inne som haft samma problem och kanske hittat någon bra lösning?

Om inte funderar jag på att sälja hela min utrustning till en bra peng till någon som är intresserad och har vad som krävs för att fixa problemet och på så vis få en grym utrustning till ett bra pris.

Utöver drönaren som är i fint skick och aldrig kraschad eller liknande har jag även köpt till prop guards med "quick-release", ett par Zeiss Cinemizer OLED-brillor inkl en Apple Lightning->HDMI-adapter, 2 extra batterier inkl 2 extra laddare vilket gör att samtliga 3 batterier kan laddas samtidigt för att minimera laddtiden och avslutningsvis en väska/ryggsäck att ha och transportera alla prylar i.

Vill inte tänka på vad jag själv betalat för allting men är garanterat över 20 loppor och nog närmare 25... Vore dock ändå bättre att få tillbaka några av dem och att någon annan kan få glädje av utrustningen istället för att den bara står här och samlar damm så som sagt - är du intresserad är det bara dra ett PM!

Kommer även lägga in en riktig annons här i annons-forumet men tänkte jag skulle kolla läget i den här tråden först både gällande ev andra lösningar eller annars köpintresse.

Permalänk
Avstängd

@WebMaximus:

Jag tar 700 kronor exklusive returfrakt för att flasha om den(har alla hårdvaru och mjukvaruverktyg redan). Om NAND:arna är trasiga så får Du skaffa en ny modul.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

@WebMaximus:

Jag tar 700 kronor exklusive returfrakt för att flasha om den(har alla hårdvaru och mjukvaruverktyg redan). Om NAND:arna är trasiga så får Du skaffa en ny modul.

Efter vad jag läst finns ingen garanti för hur länge den funkar innan man behöver göra om proceduren. För vissa verkar fixen hålla permanent medan andra sagt att det bara höll en vecka eller två.

Hur vet jag om NAND:arna är trasiga och med ny modul antar jag du menar WiFi-modulen?

Var inne på DJI's sida för att kolla pris på en ny men verkade inte som den gick att beställa längre. Kvarstår då att få tag i en begagnad antar jag och hoppas den är schysst.

Permalänk
Medlem

Behöver råd för eventuellt köp av drönare inför utlandssemester samt lite skoj hemma.

Har varit inne på Spark alternativt Phantom 3 standard då de ligger i ungefär samma pris. Skillnaden är ju storleken och bildkvalité. Samt även flygtid/batteritid.

Kommer inte vara något direkt professionellt men vill kunna använda den utomlands för lite mer annorlunda bilder/videos än de man tar på marken med vanlig kamera. Samt även ha lite skoj här hemma då man har mycket skog och mark att använda sig utav. Föredrar smidigheten hos spark och mavic.

I och med detta har jag kikat lite på Mavic, dock begagnat. Det osäkra där är skicket på drönaren då man inte helt 100 vet vad säljaren gjort med den eller ej.

Vad säger ni? För en nybörjare inom både drönare och redigering, ska man köra på den enkla och smidiga Spark eller bör man gå på Phantom för bättre bild? Eller ska man till och med satsa på en beggad Mavic?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk

Personligen skulle jag satsa på i princip vilken modell som helst så länge det inte står DJI på den och är en åsikt jag delar med tusentals andra av skäl angivna några poster upp i den här tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Personligen skulle jag satsa på i princip vilken modell som helst så länge det inte står DJI på den och är en åsikt jag delar med tusentals andra av skäl angivna några poster upp i den här tråden.

Du syftar på ditt problem med Phantom 2? Vad skulle du säga är en bra drönare med inbyggd kamera likt Dji?

De mesta jag läst om DJI är positivt. Såklart kan olyckor osv hända oavsett modell.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Behöver råd för eventuellt köp av drönare inför utlandssemester samt lite skoj hemma.

Har varit inne på Spark alternativt Phantom 3 standard då de ligger i ungefär samma pris. Skillnaden är ju storleken och bildkvalité. Samt även flygtid/batteritid.

Kommer inte vara något direkt professionellt men vill kunna använda den utomlands för lite mer annorlunda bilder/videos än de man tar på marken med vanlig kamera. Samt även ha lite skoj här hemma då man har mycket skog och mark att använda sig utav. Föredrar smidigheten hos spark och mavic.

I och med detta har jag kikat lite på Mavic, dock begagnat. Det osäkra där är skicket på drönaren då man inte helt 100 vet vad säljaren gjort med den eller ej.

Vad säger ni? För en nybörjare inom både drönare och redigering, ska man köra på den enkla och smidiga Spark eller bör man gå på Phantom för bättre bild? Eller ska man till och med satsa på en beggad Mavic?

En av mina kompisar köpte en spark med fjärrkontrollen som vi hade med oss på vår resa. Jag tycker att du ska satsa på en mavic om du vill ha en portabel drönare med bra kvalitet. Det är inget fel på kvaliteten på filmen från sparken även fast det bara är 1080.
Däremot är räckvidden på den katastrofalt dålig, när man flyger så tappar den signalen efter ca 100-150 meter oavsett om det är fritt fält eller inte. Kanske kan vara fel på just hans exemplar men såg på Dji forumet att det inte är den enda med det felet.

Nu har jag aldrig flugit med en mavic, bara inspire, phantom 4/4 PRO och spark, men aldrig upplevt såna problem som med sparken på några andra drönare från Dji.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av virre567:

En av mina kompisar köpte en spark med fjärrkontrollen som vi hade med oss på vår resa. Jag tycker att du ska satsa på en mavic om du vill ha en portabel drönare med bra kvalitet. Det är inget fel på kvaliteten på filmen från sparken även fast det bara är 1080.
Däremot är räckvidden på den katastrofalt dålig, när man flyger så tappar den signalen efter ca 100-150 meter oavsett om det är fritt fält eller inte. Kanske kan vara fel på just hans exemplar men såg på Dji forumet att det inte är den enda med det felet.

Nu har jag aldrig flugit med en mavic, bara inspire, phantom 4/4 PRO och spark, men aldrig upplevt såna problem som med sparken på några andra drönare från Dji.

Skickades från m.sweclockers.com

Låter inge vidare gällande spark. Får rikta in mig mot mavic just för att behålla smidigheten. Lite tråkigt dock att de roliga kostar så mycket!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av wzaa:

Du syftar på ditt problem med Phantom 2? Vad skulle du säga är en bra drönare med inbyggd kamera likt Dji?

De mesta jag läst om DJI är positivt. Såklart kan olyckor osv hända oavsett modell.

Att ett företag skjuter ut en uppdatering som gör att du helt plötsligt inte längre har bild från kameran efter att du själv inte gjort något med drönaren mer än att ha haft den nerpackad i en väska över vintern och som drabbar en väldigt stor mängd användare ungefär samtidigt är väl kanske inte något jag själv skulle beskriva som en olycka om än olyckligt för alla stackare som drabbats...

Jämför med att du tar in din bil på service efter garantitiden gått ut och när du får tillbaka den upptäcker du att din backamera inte längre fungerar trots att den fungerade perfekt innan servicen där tydligen även "mjukvaran" uppgraderades i bilen får du reda på i efterhand. Du läser dig även till att du är långt ifrån ensam om att ha råkat ut för exakt samma problem med det här specifika bilmärket och när du påtalar vad som hänt för tillverkaren låtsas de som ingenting trots att du pekar ut en mängd inlägg och trådar som tydligt påvisar både problemet och vad som orsakat det och mängden drabbade kunder där vissa av dessa inlägg och trådar hittas i tillverkarens eget supportforum och trots det fortsätter tillverkaren förneka och förklarar att du själv får stå för alla kostnader för att få problemet åtgärdat.

Är det här ett bilmärke du skulle rekommendera andra...?

Vad det idag i mitten av 2017 finns för bra alternativ vet jag inte eftersom jag inte är på jakt efter en ny drönare i nuläget men vad jag vet är att den dag jag är det kommer jag köpa den från ett företag som inte bara spottar ur sig nya produkter i en ibland halvgalen takt för att tjäna så mycket pengar som möjligt så snabbt som möjligt på bekostnad av redan befintliga kunder.

Finns gott om exempel på den typen av företag även inom andra branscher och är inte riktigt den typ av företag jag helst gör affärer med.

Vad du än väljer hoppas jag du blir nöjd med din drönare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wzaa:

Yuneec 500 4K har en riktigt bra kamera, 20-25 minuters flygtid med Gifi 7500mah batterier. GPS/Glonass/RTH, ingen objekt sensor dock som P4/Mavic etc, men, det ska inte behövas om man vet vad man sysslar med. Kan inte flyga mycket längre än inom synhåll, men det är ju bara bra eftersom man inte får flyga utom synhåll i Sverige utan licens/tillstånd. Går att modda upp dock.

Den är även ganska stor så lätt att se, bra pos ljus med.

Är så pass nöjd att det fortfarande inte rycker i köp fingret.. :\ Steget över vore väl något som Yuneec H, eller Inspire, som inte jag behöver iaf.

Men, man har ju vart sugen på lilla mavicen, tyvärr håller jag med om DJI's datatracking osv, det är för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebMaximus:

Att ett företag skjuter ut en uppdatering som gör att du helt plötsligt inte längre har bild från kameran efter att du själv inte gjort något med drönaren mer än att ha haft den nerpackad i en väska över vintern och som drabbar en väldigt stor mängd användare ungefär samtidigt är väl kanske inte något jag själv skulle beskriva som en olycka om än olyckligt för alla stackare som drabbats...

Vad du än väljer hoppas jag du blir nöjd med din drönare

Det är såklart inte roligt att en uppdatering ska ställa till med ett sådant problem. Heller inte roligt att DJI i sig backar från detta som i ditt exempel.

Är ändå fortfarande inne på DJI men får se hur det blir!

Skrivet av anon173292:

Yuneec 500 4K har en riktigt bra kamera, 20-25 minuters flygtid med Gifi 7500mah batterier. GPS/Glonass/RTH, ingen objekt sensor dock som P4/Mavic etc, men, det ska inte behövas om man vet vad man sysslar med. Kan inte flyga mycket längre än inom synhåll, men det är ju bara bra eftersom man inte får flyga utom synhåll i Sverige utan licens/tillstånd. Går att modda upp dock.

Den är även ganska stor så lätt att se, bra pos ljus med.

Är så pass nöjd att det fortfarande inte rycker i köp fingret.. :\ Steget över vore väl något som Yuneec H, eller Inspire, som inte jag behöver iaf.

Men, man har ju vart sugen på lilla mavicen, tyvärr håller jag med om DJI's datatracking osv, det är för mycket.

Den går direkt bort då den är för stor tyvärr Gillar smidigheten hos Mavic och Spark. Därför Phantom nästan går bort den också.

Får se om det dyker upp någon fin beggad mavic!

Tack för din input!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har varit med om "Gimbal Disconnected" med sin Mavic Pro?

Det går att flyga som vanligt men det är bara svart på mobilen och längst upp till vänster står det "Disconnected". Det går även att ta kort/filma men gimbal:en går inte att röra upp/ner