AMD Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Intressant orkade inte titta hela videon utan fastnade på vad han sa i början.
AMD hävdade att de väntade med release av sitt Vega för att de ville ha volymer vid försäljningsstart.
Ändå är det bara 27 butiker som får sälja världen över på lanseringsdagen och Komplett som är en hade inte direkt många kort.
Ganska nära en papperslansering med andra ord.
Killen i videon säger att han fick göra om testerna för att det släpptes nya drivrutiner till kortet mitt när ALLA sidorna sitter och benchar som absolut mest. Något AMD självklart är medvetna om eftersom alla recensenter är under NDA.
Nu kan det ju vara så att när fler användare med olika system fått tag i korten så kanske man hittat något fel som måste åtgärdas.
Men det faktum att enligt AMD de väntar med att släppa kortet trots att allt varit klart är ju inte direkt ett troligt scenario.
Eller det kanske har varit semester i Hos deras utvecklingenenhet precis innan lansering

Skickades från m.sweclockers.com

Komplett har 100+ kort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Medlem

Tycker det är tråkigt att läsa hur nvidia-killarna kämpar emot med näbbar och klor, samtidigt som amd-killarna vägrar se problemen med vega. Verkar som de flesta är aktieägare nu för tiden. Men är man inte det bör man sluta ragga kunder åt företagen, det får de fan sköta själva.
Själv är jag inte det minsta intresserad av vad det står på mitt kort. Nu står det 1080ti, före det stod det 1080 och före det r9 390. Precis så har jag det med spelkonsoler och all elektronik här hemma, gick från Playstation till xbox och sedan tillbaka igen.
Är för mig helt obegripligt hur man kan vara fanboy (att termen ens existerar) till ett fabrikat, den som gör bäst grejer idag handlar jag av. Oavsett om det gäller prestanda på grafikkortet eller smaken på mina frukostflingor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k (Alphacool Eisbaer 360) | Aorus Z270X Gaming K5 | Aorus GTX 1080ti (Phanteks Glacier) | Corsair Vengeance 2x8 3000mhz | 2x Corsair Force Series LE 240GB RAID 0 | Corsair RM1000 | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Dags att döpa om sweCLOCKERS till sweHIPPIES med hur mycket tjat det är om hur "bedrövligt" energiförbrukningen är.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av OnkelBob:

Tycker det är tråkigt att läsa hur nvidia-killarna kämpar emot med näbbar och klor, samtidigt som amd-killarna vägrar se problemen med vega. Verkar som de flesta är aktieägare nu för tiden. Men är man inte det bör man sluta ragga kunder åt företagen, det får de fan sköta själva.
Själv är jag inte det minsta intresserad av vad det står på mitt kort. Nu står det 1080ti, före det stod det 1080 och före det r9 390. Precis så har jag det med spelkonsoler och all elektronik här hemma, gick från Playstation till xbox och sedan tillbaka igen.
Är för mig helt obegripligt hur man kan vara fanboy (att termen ens existerar) till ett fabrikat, den som gör bäst grejer idag handlar jag av. Oavsett om det gäller prestanda på grafikkortet eller smaken på mina frukostflingor.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller helt med, Bra skrivet, vem bryr sig vilket lag det är. Har också pendlat mellan Nvidia och AMD. Nu AMD 290 men precis köpt ett 1080 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnkelBob:

Tycker det är tråkigt att läsa hur nvidia-killarna kämpar emot med näbbar och klor, samtidigt som amd-killarna vägrar se problemen med vega. Verkar som de flesta är aktieägare nu för tiden. Men är man inte det bör man sluta ragga kunder åt företagen, det får de fan sköta själva.
Själv är jag inte det minsta intresserad av vad det står på mitt kort. Nu står det 1080ti, före det stod det 1080 och före det r9 390. Precis så har jag det med spelkonsoler och all elektronik här hemma, gick från Playstation till xbox och sedan tillbaka igen.
Är för mig helt obegripligt hur man kan vara fanboy (att termen ens existerar) till ett fabrikat, den som gör bäst grejer idag handlar jag av. Oavsett om det gäller prestanda på grafikkortet eller smaken på mina frukostflingor.

Skickades från m.sweclockers.com

För vi fanbois räknar allt med prestanda, watt och ljud och värme och ja allt vet vad. Men när man är inbiten hardcore till en grupp, typ Apple vs Android så blir det precis samma fight. Röd vs Grön, svart vs vit osv. Vi kommer inte vara nöjda öht förrens topkortet kommer som 90% av folket ändå inte kommer köpa för det är för dyrt.

jag menar hur många köper 1080ti idag? Förutom folk som verkligen vill ha det bästa? Jag menar jag ser dagligen folk som hellre kör 1060 eller 580x för det är "rätt pris för prestandan" och ja, det är ju det om man inte behöver dra på alla effekter på ultra.

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat köpa prestandan, och priset som ligger rätt till tycker jag. Det är energieffektiviteten, framförallt på 64 som är oursäktlig.

Hade hoppats på större framsteg där faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

För vi fanbois räknar allt med prestanda, watt och ljud och värme och ja allt vet vad. Men när man är inbiten hardcore till en grupp, typ Apple vs Android så blir det precis samma fight. Röd vs Grön, svart vs vit osv. Vi kommer inte vara nöjda öht förrens topkortet kommer som 90% av folket ändå inte kommer köpa för det är för dyrt.

jag menar hur många köper 1080ti idag? Förutom folk som verkligen vill ha det bästa? Jag menar jag ser dagligen folk som hellre kör 1060 eller 580x för det är "rätt pris för prestandan" och ja, det är ju det om man inte behöver dra på alla effekter på ultra.

Struntprat.
Ogillar både apple & google, pest eller kolera på mobilmarknaden.
Ren och skär idioti att vara fanboy åt ett företag. Välj produkt utefter vad som för stunden passar dig bäst i stället så blir du nöjdare.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ekorrism:

För vi fanbois räknar allt med prestanda, watt och ljud och värme och ja allt vet vad. Men när man är inbiten hardcore till en grupp, typ Apple vs Android så blir det precis samma fight. Röd vs Grön, svart vs vit osv. Vi kommer inte vara nöjda öht förrens topkortet kommer som 90% av folket ändå inte kommer köpa för det är för dyrt.

jag menar hur många köper 1080ti idag? Förutom folk som verkligen vill ha det bästa? Jag menar jag ser dagligen folk som hellre kör 1060 eller 580x för det är "rätt pris för prestandan" och ja, det är ju det om man inte behöver dra på alla effekter på ultra.

Extremt många köper 1080 och 1080ti du ska bara veta.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

För vi fanbois räknar allt med prestanda, watt och ljud och värme och ja allt vet vad. Men när man är inbiten hardcore till en grupp, typ Apple vs Android så blir det precis samma fight. Röd vs Grön, svart vs vit osv. Vi kommer inte vara nöjda öht förrens topkortet kommer som 90% av folket ändå inte kommer köpa för det är för dyrt.

jag menar hur många köper 1080ti idag? Förutom folk som verkligen vill ha det bästa? Jag menar jag ser dagligen folk som hellre kör 1060 eller 580x för det är "rätt pris för prestandan" och ja, det är ju det om man inte behöver dra på alla effekter på ultra.

Du har nog missat all innebörd vad ordet " fanbois" verkligen betyder!

Jag tänker inte förklara för dig, då du verkligen behöver läsa på lite själv, så tar du det till dig kanske (?)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Extremt många köper 1080 och 1080ti du ska bara veta.

... kollar in steam-statistiken för juli:
1080 TI kommer på typ plats 50, en bit efter bland andra GeForce GT 610.
Visst många köper korten, men statistiskt sett jämfört med alla andra så är de inte direkt storsäljare.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CE71:

... kollar in steam-statistiken för juli:
1080 TI kommer på typ plats 50, en bit efter bland andra GeForce GT 610.
Visst många köper korten, men statistiskt sett jämfört med alla andra så är de inte direkt storsäljare.

Steam? ja asså sämre ställe får man leta efter.
Den tar inte med dom som skiter i den.
Och alla kör absolut inte steam.

World wide säljer dom som smör ja.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeraton:

Sant, men DX12 är ett nyare API som fler spel lär stödja i framtiden, precis som övergången från DX9 till DX11.

Finns en väldigt stod skillnad mellan DX9->DX10 och DX10->DX11 övergången och DX11->DX12. DX10 och DX11 gav båda nya funktioner som gjorde att det möjligt att rendera scener som ser mer verklighetstrogna ut.

DX11 och DX12 är ur den aspekten identiska, enda poängen med DX12 är om man kan få spelmotorn att snurra snabbare eller på något annat sätt bli mer effekt.

Råder inget tvivel om att både konsoler och mobila enheter får en märkbar vinst av APIer som DX12, Vulkan och Metal. Dock finns stora tekniska skillnad mellan dessa enheter och en typisk gaming PC

  • Konsolerna är extremt CPU-svaga, de har därför stor nytt av att kunna flytta jobb bort från CPU-delen och till den (relativt CPUn) starka GPUn. DX12/Vulkan har specifikt stöd för att göra detta. I en PC är nästan alltid GPU-delen flaskhals, inte CPUn- Så om något vill man flytta lasten i motsatt riktning!

  • Mobila enheter är mer balanserad än konsoler vad det gäller CPU kontra GPU kapacitet, dessa enheter är dock starkt begränsade av TDP (som delas mellan CPU och GPU). De nya APIer har lägre CPU-overhead, något som betyder att större del av TDP kan ätas upp av GPUn vilket ger en boost (Intel har visat att denna effekt även finns med DX12 på ULV-laptops). En typisk gaming-PC vinner överhuvudtaget inget i prestanda på att CPU delen avlastas, den var inte flaskhals till att börja med och lite lägre effekt hos CPUn har ingen praktiskt betydelse.

  • DX12/Vulkan flyttar tyvärr rätt mycket av de detaljer som DX11/OpenGL kan "gömma" i drivers, så här långt har spelutvecklarna i de flesta fall gjort ett sämre jobb med dessa optimera dessa detaljer än vad AMD/Nvidias driver-team gjort för DX11 (detta borde egentligen inte överraska någon...)

För att ta BF1 som exempel: både Nvidia och AMDs kort presterar ju sämre med DX12 jämfört med DX11 här, Nvidia tappar mer än AMD i DX12 men varför använda DX12 på något av korten?

GPU

DX11 (avg/min)

DX12 (avg/min)

Vega 64

127/111

112/99

GTX 1080 Ti

153/130

127/104

Skrivet av StegeSWE:

Verkar som HBM/HBM2 ger någon annan flaskhals än rå bandbredd för Ethereum-mining, något som även är fallet för GDDR5X. Gissningsvis blir latens eller liknande en större flaskhals än bandbredd.

Det som begränsar MH/s för korten med GDDR5 är helt och hållet bandbredd. För att beräkna ett hash-värde på det sätt Ethereum-algoritmen kräver måste man göra totalt 64 minnesaccesser á 128 bytes styck (så totalt 64 * 128 = 8192 bytes per hash).

Teoretiskt max för t.ex. RX 480 blir då 256 (GB/s bandbredd) / 8192 (bytes per hash) = 31 MH/s, det är rätt mycket exakt vad man ser i praktiken (många överklockar RAM en del).

Teoretisk max för Vega 64 är då 484 / 8192 = 59 MH/s.

Grejen med både GDDR5X och även HMB/HBM2 är att den faktiskt klockfrekvensen är typiskt lägre än GDDR5, däremot kan de förra leverera långt mer data per cykel (GDDR5X levererar dubbelt så mycket data per cykel). Lägre frekvens betyder dock att färre minnestransaktioner per tidsenhet kan påbörjas, "command rate" beror för alla gränssnitten enbart av frekvens (GDDR5X och HBM levererar mycket mer data vid varje enskild läs-/skriv-transaktion).

En sak som styrker tesen att flaskhalsen inte är vare sig beräkningskraft eller rå bandbredd är att PC Gamer såg att MH/s ökar rätt linjärt med ökad HMB-frekvens hos Vega.

"The Vega 56 manages around 31MH/s for Ethereum, and the Vega 64 does 33MH/s. Overclocking the VRAM helps boost both cards closer to 40MH/s right now. "

Nu vet jag inte exakt vad flaskhalsen är, men finns ändå en risk (eller ska man kalla de chans så gamers får köpa korten?) att det inte går att boost mining-kapacitet speciellt mycket för vare sig GDDR5X eller HBM/HBM2 korten om flaskhalsen är "command rate" (är uppenbart att det inte är rå bandbreddskapacitet i alla fall).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Extremt många köper 1080 och 1080ti du ska bara veta.

Ja både jag och 2 polare slog till på 1080. Många nördar är vuxna och jobbar och då kan man unna sig nått lite bättre än pris/prestanda. 1080 är ett väldigt populärt och svalt kort. Amd har 56 som jag tror kommer klara sig riktigt bra om priset är rätt.

Lite tråkigt att det inte var som förr när amd/intel/nvidia böt prestanda kronan för varje ny serie (nästan)nu kommer amd alltid lite efter. Inte dåligt men når inte riktigt så långt som man skulle vilja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Steam? ja asså sämre ställe får man leta efter.
Den tar inte med dom som skiter i den.
Och alla kör absolut inte steam.

World wide säljer dom som smör ja.

Gallup/Sifo är värdelöst för vissa vägrar ju att svara, ändå är de normalt sett väldigt träffsäkra...

Om det inte finns något som på ett systematiskt sätt förenar de som inte svarar på Steams fråga (är ju faktiskt bara klicka "ja vill vara med" så sköts resten automatiskt) så är Steams HW survey en väldigt bra indikation på vad PC-gamers sitter på.

Notera dock att Steam HW survey ger inte en indikation på försäljning, det ger en ögonblicksbild av "install base". Därför helt förväntat att det tar rätt lång tid innan en nylanserad produkt får någon relevant andel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Steam? ja asså sämre ställe får man leta efter.
Den tar inte med dom som skiter i den.
Och alla kör absolut inte steam.

World wide säljer dom som smör ja.

Hänvisa till statistik som stärker ditt argument.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Komplett verkar inte sålt ett enda Vega kort. Samma lagerstatus på alla kort än. Ingen har köpt de där 3st MSI med vattenkylning.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av GarfieldPower:

Hänvisa till statistik som stärker ditt argument.

Kontakter på disb hela världen över och från Nvidia via kontakter som jobbar med Nvidia.
Sen behöver du inte tro mig men dom säljs bra.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Datanisse:

Komplett verkar inte sålt ett enda Vega kort. Samma lagerstatus på alla kort än. Ingen har köpt de där 3st MSI med vattenkylning.

100+ ser du inte förens det är under 100 kort, dom kan ha 400 kort.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

... kollar in steam-statistiken för juli:
1080 TI kommer på typ plats 50, en bit efter bland andra GeForce GT 610.
Visst många köper korten, men statistiskt sett jämfört med alla andra så är de inte direkt storsäljare.

Jamen det han svara på var att folk hellre köper RX580 tex, inget kort i 500-serien är ens med, och det är bara 470 som ligger före 1080TI (lika många 460) om man tittar på nyare AMD-kort, så 1080TI verkar inte direkt sälja dåligt, sen ligger 1080 som också är lite av ett lyxkort till och med bra till sett till Nvidias egna midrange. Tror det här med att high-end kort inte säljer några större volymer inte är helt sant, om jag inte missminner mig så låg 980 Ti riktigt högt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Extremt många köper 1080 och 1080ti du ska bara veta.

självklart köper många, nvidia har ju inte kunnat möta efterfrågan hela tiden om jag förstog deras financial report.
Det jag menar är att finns betydligt fler som köper kort i 4k segmentet än 6-8k segmentet.
Eller har trenden helt släppt med midrange och folk går high/enthusiast helt plötsligt?

Permalänk
Medlem

Har nu väntat länge på detta kort innan jag bestämde mig för ett köp, visste däremot att de skulle prestera ungefär som det gjorde.

Vega 56 veckar däremot kunna ha relativt bra prestanda per krona, däremot vill man ju ha ett bättre kort.
Köpte istället ett Palit 1080 Ti för 7200kr känns helt klart mer prisvärt gentemot vega 64 och prestera mycket bättre samt dra mindre.
Det roliga är att man däremot sitter på en skärm med 1920x1200 upplösning med 60Hz, blir uppgradera till en ultra widescreen senare.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marsupilami:

Ahh, AMD gör en klassisk AMD!

  • Cirka ett år efter Nvidia i råprestanda

  • Starkare i DX12

  • Lövblås

  • Potential till stora prestandaförbättringar genom drivrutinsuppdateringar

  • Kärnkraftverk för att driva, flytande kväve för att kyla

Scumbag Sweclocker:

-"Det krävs ju ett kärnkraftverk att driva kortet"
Sitter på ett 750W nätagget för att "man vill jö ha marginal"

= Profit??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Datanisse: Tydligen har dom något problem med sitt lagersystem, då det ej uppdateras, rykte om att ordrar har annullerats.

Jag har lagt en order, det står att den behandlas men det har ej skickats, hoppas den går igenom : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Steam? ja asså sämre ställe får man leta efter.
Den tar inte med dom som skiter i den.
Och alla kör absolut inte steam.

World wide säljer dom som smör ja.

Tvekar inte en sekund på att korten säljer, det jag invänder mot mest var att din kommentar kunde tolkas som att merparten av alla kort sålda var just 1080/1080ti.

Och håller med, steam-statistiken säger inte allt, men jag litar lite mer på den än "nvidia-kontakter".
Det är lite som att fråga Volvo vilken bil som är bäst...

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CE71:

Tvekar inte en sekund på att korten säljer, det jag invänder mot mest var att din kommentar kunde tolkas som att merparten av alla kort sålda var just 1080/1080ti.

Och håller med, steam-statistiken säger inte allt, men jag litar lite mer på den än "nvidia-kontakter".
Det är lite som att fråga Volvo vilken bil som är bäst...

Ja när man inte får prata är det svårt att säga "så är det"

Så ja..
Skulle kunna ge dig papper på det men får inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Köper vega enbart för bf, hör löven blåsa i verkliga livet utanför fönstret då vega 64 kyler full kraft och får löven att röra sig på gräset. Dör 30% mnst i alla andra titlar! Men man får äkta lövblåsljud! Fungerar till gta...

Skickades från m.sweclockers.com

tssss du använder dig av 11år gammal retorik!

Edit: Iofs. blir det inget Vega såhär inledningsvis får se hur tredjepartskylningen blir samt prisbilden, mitt R9 390 kort duger till det jag lirar!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker amd gjort ett bra jobb, tror även att det blir bara bättre med bättre drivare, det kan vi se även bakåt, kolla bara ryzen hur den mognat, 7950 samma där även r9 390 som jag har idag är bra idag me, jag kommer helt klart köpa ett Vega osäker på om jag tar 56 eller 64 versionen, vad den drar i ström skiter jag helt i, är alltid ett jäkla liv när amd dra ström oavsett gpu/cpu , drar intel massor är det ingen som säger mycket men när amd då är vi alla miljöaktivister, den lilla tid jag spelar totalt under året och den tiden datorn är på så lä dä ta några år innan det kostar mer än det smakar.
Vem vet nästa version kanske är bättre på energi vilket alltid är välkommet.

Way to go AMD äntligen tillbaka

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D4NN3N:

Har nu väntat länge på detta kort innan jag bestämde mig för ett köp, visste däremot att de skulle prestera ungefär som det gjorde.

Vega 56 veckar däremot kunna ha relativt bra prestanda per krona, däremot vill man ju ha ett bättre kort.
Köpte istället ett Palit 1080 Ti för 7200kr känns helt klart mer prisvärt gentemot vega 64 och prestera mycket bättre samt dra mindre.
Det roliga är att man däremot sitter på en skärm med 1920x1200 upplösning med 60Hz, blir uppgradera till en ultra widescreen senare.

Jag sneglade på samma kort men tänker vänta och se om något bättre dyker upp, gärna för lägre pris.

Kan personligen rekommendera Acers Predator-skärm XB271HU annars, 2560x1440@144Hz (165Hz överklockad), IPS och G-Sync. Kör en sån i dagsläget men vill ha något snabbare än ett GTX 1070 att driva skärmen med. Då den senaste veckan mest spenderats med PUBG med låga inställningar så har det inte varit något större problem förstås.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/bildskarm... alternativt https://www.komplett.se/product/859681/gaming/skarmar-tillbeh...
6290kr är ett riktigt bra pris faktiskt, köpte min i våras med ett något nedsatt pris (6999kr) och den brukar ligga runt 7500kr normalt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3410310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ahh, AMD gör en klassisk AMD!

  • Cirka ett år efter Nvidia i råprestanda

  • Starkare i DX12

  • Lövblås

  • Potential till stora prestandaförbättringar genom drivrutinsuppdateringar

  • Kärnkraftverk för att driva, flytande kväve för att kyla

Här har vi en med koll märker jag
Radeon 5870 var verkligen ett år efter nVidia.
GTX480 var strömsnålt och svalt.

Obs! Ironi

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies