AMD Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Nepp inte tillräckligt bra.

Inte ens över 144Hz
TN
Ingen free-sync 2.0
horribel Bezel

Så nej finns inget att skärpa, jag testat alla skärmar som har free-sync och g-sync som är 27"

Känns som du pratar om saker du har noll koll på.
15 inlägg reggad augusti svårt ta seriöst.

Skärmen är good enough för de flesta. Att skärmen inte lever upp till det absolut bästa och därmed också kostar 20000 är en annan femma.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man kan hylla AMD när samma prestanda har funnits i ett år redan.

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Overtampico
dB-skalan är så kallad logaritmisk och det gör att en ökning från t.ex 50 dB till 100 dB inte ökar ljudnivån med det dubbla, utan mycket, mycket mer. Man kan säga att en ökning med 10 dB dubblar ljudnivån.

Så 6dB högre är väldigt mycket.

Minns jag rätt så är 3dB en dubblering, medan 10dB är 10ggr så mycket. Inte helt hundra dock

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Overtampico:

Skärmen är good enough för de flesta. Att skärmen inte lever upp till det absolut bästa och därmed också kostar 20000 är en annan femma.

Aldrig sagt den behöver kosta 20k eller ens 10k

Men den är inte bra jämfört vad som finns på g-sync sidan.

Good enough, mm för andra kanske men för mig nej inte ens nära.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Men 1080Ti ligger på en fjärdedel av ljudtrycket då det inte alls är lika varmt. Du måste förstå att fyra gånger ljudtrycket på Vega inte riktigt gör det till samma sak.

Självklart men innebär detta att Nvidias lövblås är knäpptyst? Innebär det att lövblåsen inte är en lövblås? Innebär det att sweclockers dåliga åsikt om 1080 Ti kylaren inte är relevant?

Svaret på samtliga frågor är nej.

Hur många behåller stockkylaren kan man också undra. Själv har jag inte haft annat än vattenkylning i snart 10 år och föredrar en dålig kylare då det brukar hålla priset nere.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Aldrig sagt den behöver kosta 20k eller ens 10k

Men den är inte bra jämfört vad som finns på g-sync sidan.

Good enough, mm för andra kanske men för mig nej inte ens nära.

Antalet människor som lägger mer än 5000 på en skärm, globalt sett, är försvinnande liten.

Du måste någon gång förstå att sådana som du är en promille av alla gamers.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overtampico:

Antalet människor som lägger mer än 5000 på en skärm, globalt sett, är försvinnande liten.

Du måste någon gång förstå att sådana som du är en promille av alla gamers.

Det va nog många här inne som köpte XL2540 240Hz 25" skärmen när den kostade 3500-3700kr.

Vet inte om man uppdaterar hjärnan när man sitter med en skärm med högre Hz men nu tycker jag alla tv apparater eller skärmar med lägre frekvens flimrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Overtampico:

Själv har jag inte haft annat än vattenkylning i snart 10 år och föredrar en dålig kylare då det brukar hålla priset nere.

jag förstår inte varför gfx-tillverkarna ska lägga så mycket pengar på förpackningen, den slänger man ju ändå direkt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Det va nog många här inne som köpte XL2540 240Hz 25" skärmen när den kostade 3500-3700kr.

TN-panel = skräp

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Overtampico:

Antalet människor som lägger mer än 5000 på en skärm, globalt sett, är försvinnande liten.

Du måste någon gång förstå att sådana som du är en promille av alla gamers.

Ja och?
Du tror inte jag vet att jag är minoritet?

Jag är extremfall men det betyder ju inte att bättre saker borde inte komma....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CyberVillain:

TN-panel = skräp

Du spelar CS:GO och Dota / lol + snabba FPS spel då spelar TN ingen som helst roll.

Det känns som man måste säga detta typ 100 gånger....

Man känner sig som en en papegoja på swec...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

TN-panel = skräp

@CyberVillain
Mycket bra när man kör fps spel mm, ips mm har så hög inputlag så det knappt går att spela på.

TN och 240Hz kan du röra siktet hur fort du vill och ändå se allt klart och perfekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Du spelar CS:GO och Dota / lol + snabba FPS spel då spelar TN ingen som helst roll.

Det känns som man måste säga detta typ 100 gånger....

Man känner sig som en en papegoja på swec...

Jag håller med, bättre folk provar själva istället för att hitta på massa osanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overtampico:

Självklart men innebär detta att Nvidias lövblås är knäpptyst? Innebär det att lövblåsen inte är en lövblås? Innebär det att sweclockers dåliga åsikt om 1080 Ti kylaren inte är relevant?

Svaret på samtliga frågor är nej.

Hur många behåller stockkylaren kan man också undra. Själv har jag inte haft annat än vattenkylning i snart 10 år och föredrar en dålig kylare då det brukar hålla priset nere.

Den stora majoriteten behåller kylningen på. Med väldigt stor marginal skulle jag säga.
Och epitetet lövblås får de när de är väldigt högljudda. 1080Ti kvalificerar inte in på den beskrivningen. Den låter lite. Men inte mer än många tredjepartskylare gör på andra grafikkort.
Du kan inte säga att det är samma sak med 1080Ti då det kortet är bra tyst i förhållande till Vega.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du spelar CS:GO och Dota / lol + snabba FPS spel då spelar TN ingen som helst roll.

Det känns som man måste säga detta typ 100 gånger....

Man känner sig som en en papegoja på swec...

Jag håller med dig om skärm, men vill man ha korrekta färger osv så är IPS betydligt bättre än TN, som känns extremt kass. Sist jag jämförde IPS vs TN så vart jag lite sådär.. Betalar ens folk för TN.. Dock håller jag på med annat än spelar också, som redigering.
Men skärmar mot Freesync är som du säger, inte i närheten av klassen Gsync har.

DU som har koll på skrämar.. Har letat men IPS, 144hz (minst) och matt yta? finns det idag för rimligt pris runt 6-7k?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja och?
Du tror inte jag vet att jag är minoritet?

Jag är extremfall men det betyder ju inte att bättre saker borde inte komma....

Precis, men då är det ju lite fel att skriva att amd är en no-go zon när du själv är medveten om att sådana som du är en extrem minoritet?

Det vore ju som att skriva att det är helt oacceptabelt att flyga reguljärt vilket inte är sant så vida du inte är sultanen av Brunei.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ekorrism:

Jag håller med dig om skärm, men vill man ha korrekta färger osv så är IPS betydligt bättre än TN, som känns extremt kass. Sist jag jämförde IPS vs TN så vart jag lite sådär.. Betalar ens folk för TN.. Dock håller jag på med annat än spelar också, som redigering.
Men skärmar mot Freesync är som du säger, inte i närheten av klassen Gsync har.

DU som har koll på skrämar.. Har letat men IPS, 144hz (minst) och matt yta? finns det idag för rimligt pris runt 6-7k?

"DU som har koll på skrämar.. Har letat men IPS, 144hz (minst) och matt yta? finns det idag för rimligt pris runt 6-7k?"

Matt yta är inget jag letar efer så tyvärr inte så bra person svara.

Jag kör Eizo CG303W som IPS skärm. 30 tum 2560x1600 men jag skulle aldrig spela på den så jag håller med 100 %.

Men skulle bara spela på TN.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Passage1100:

Precis, men då är det ju lite fel att skriva att amd är en no-go zon när du själv är medveten om att sådana som du är en extrem minoritet?

Det vore ju som att skriva att det är helt oacceptabelt att flyga reguljärt vilket inte är sant så vida du inte är sultanen av Brunei.

Jag skrev att AMD är No-go FÖR mig.
När skrev jag att andra inte skulle köpa AMD???

Jag sålde percis 4x Fury X för att det aldrig kommer en bra Free-sync skärm ja vill ha.

Overtampico har du gjort ett nytt konto efter blivit avstängd?
Det får man inte btw

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jag skrev att AMD är No-go FÖR mig.
När skrev jag att andra inte skulle köpa AMD???

Jag sålde percis 4x Fury X för att det aldrig kommer en bra Free-sync skärm ja vill ha.

Overtampico har du gjort ett nytt konto efter blivit avstängd?
Det får man inte btw

Nej, du skrev "Så AMD is no-go atm.". Vilket är ett ganska generellt påstående som andra kan ta åt sig av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

@CyberVillain
Mycket bra när man kör fps spel mm, ips mm har så hög inputlag så det knappt går att spela på.

TN och 240Hz kan du röra siktet hur fort du vill och ändå se allt klart och perfekt.

Kanske om du spelar ADHD spel som Overwatch och allt det där andra kidsen spelar. Själv spelar jag mer mil.sims osv. Men inputlag på många IPS är nere välldigt lågt nu för tiden. Jag tycker inputlag är mycket viktigare än gtg.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Du spelar CS:GO och Dota / lol + snabba FPS spel då spelar TN ingen som helst roll.

Det känns som man måste säga detta typ 100 gånger....

Man känner sig som en en papegoja på swec...

Syftningsfel eller jag som är trött? Skulle säga om du spelar CS:GO overwatch och de där andra ADHD-liren så spelar TN roll. Spelar du som jag långsammare lir som mil.sims, BF osv så spelar det mindre roll. Jag är 37 år, har inte kvar reaktionstiden från ungdomen ändå

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CyberVillain:

Syftningsfel eller jag som är trött? Skulle säga om du spelar CS:GO overwatch och de där andra ADHD-liren så spelar TN roll. Spelar du som jag långsammare lir som mil.sims, BF osv så spelar det mindre roll. Jag är 37 år, har inte kvar reaktionstiden från ungdomen ändå

Vi är ett stort gäng här i sverige som kör condition zero än och hälften är runt 50 år och har sjukt bra reaktions förmåga.

http://community.gameme.com/
Jag som konfigurerat servern samt håller i stats sida mm.

Permalänk
Medlem

Buh! Jag måste ju ha ett nytt grafikkort pronto... Nu känns det som jag måste vänta till Vega 56.
Fifan va sega dom är på att släppa.

När tror ni att Vega 56 släpps?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200632:

Vi är ett stort gäng här i sverige som kör condition zero än och hälften är runt 50 år och har sjukt bra reaktions förmåga.

http://community.gameme.com/
Jag som konfigurerat servern samt håller i stats sida mm.

Har aldrig gillat CS, vann SM i Doom 2 1995, kom hyffsat i Quake 1, lämnade arena shooters bakom mig då.
Fastnade aldrig för CS, gillade inte aimen, men spelat mycket BF, rankat 9 i världen i vetnam bla. Aldrig spelat på TN, gick över från CRT runt 2006 då blev det en SPVA, som senare byttes ut till IPS. Visst, lite gts-lag lider de ju av, men för mig är det inputlag som främst styr reaktionstiden och aimen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Under "Testsystem, mjukvara och metod" har ni listat en lista med grafikkort, där varianter med eftermarknadskylare är med, dessa är där emot inte med i själva testet? Är det mot "stock" 1070/1080 ni har testat?

I så fall blir det ju lite missvisande prestandaindex, med tanke på att ingen köper stock-korten och Vega verkar ju inte gå att klocka nämnvärt (lite samma som Fury), medan nvidias kort är ganska bra klockade från tredjepartstillverkare.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Passage1100:

Nej, du skrev "Så AMD is no-go atm.". Vilket är ett ganska generellt påstående som andra kan ta åt sig av.

Jo men dom blir ju värda 0 cash + ville byta i stora datorn då det aldrig släpps någon bra free-sync skärm...

Så AMD is no-go atm.""

Du fattar inte att det handlar om vad jag har? och vad jag är ute efter god jesus... långsökt om något.

Skrivet av CyberVillain:

Kanske om du spelar ADHD spel som Overwatch och allt det där andra kidsen spelar. Själv spelar jag mer mil.sims osv. Men inputlag på många IPS är nere välldigt lågt nu för tiden. Jag tycker inputlag är mycket viktigare än gtg.

Ja asså ska du ha en bra IPS så får du lägga minst 2-3k över TN om du spelar snabba spel.

Skrivet av CyberVillain:

Syftningsfel eller jag som är trött? Skulle säga om du spelar CS:GO overwatch och de där andra ADHD-liren så spelar TN roll. Spelar du som jag långsammare lir som mil.sims, BF osv så spelar det mindre roll. Jag är 37 år, har inte kvar reaktionstiden från ungdomen ändå

Skrev lite fel skulle vara ,,,,,

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Känns totalt ointressant. Långt efter Nvidia, när kommer nvidias nästa generation? Early 2018? Är ju faktiskt inte så långt även om de kommer bli dyra initialt samt bristvara troligen.

Att gå mot mer strömkrävande produkter igen när marknaden över lag går mot lägre är helt fel imho.
Kan man knappt klocka och det drar iväg strömförbrukningen ännu mer så kommer vi inte heller se vettiga eftermarknadskort.

Total flopp i mina ögon.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Ja asså ska du ha en bra IPS så får du lägga minst 2-3k över TN om du spelar snabba spel.

Jo men vafan, lägger man 40k på burken kan jag lägga 10 till på skärmen, inga problem.

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CyberVillain:

Jo men vafan, lägger man 40k på burken kan jag lägga 10 till på skärmen, inga problem.

Jojo jag gör ju själv det, men tänkte mest på folk som bara spelar den skiten och har en PC för 6-8k.

Det va inte riktigt riktat mot oss haha.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devik:

Minns jag rätt så är 3dB en dubblering, medan 10dB är 10ggr så mycket. Inte helt hundra dock

3 dB = twice the power (Power respectively intensity - mostly calculated)
6 dB = twice the amplitude (Voltage respectively sound pressure - mostly measured)
10 dB = twice the perceived volume (Loudness nearly sensed psychoacoustics)

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME