AMD Radeon RX Vega 64 och RX Vega 56

Permalänk
Medlem

@Oaktree:

jo jag vill ha fram ett pris per fps asså hur många kronor behöver jag betala för fps. el per sekund är svårt att räkna ut :S blir så ofantligt liten att jag orkar inte lägga tid på den den är obefintlig men folk vill inte fatta^^

gjorde en snabb beräkning på 160w extra drar 64 mot 1070 enligt sewc sheet 160w 24/7 är ca 2000 kr/år med ett pris på 1,4kr/kwh elpriser skatter och nätavgifter etc etc

2000/365 = 5,47 säg 5,5

5,5/24 = 0,22

0,22/60 = 0,0036

0,0036/60 = 0,00006

0,00006 ska då sen räknas ut per fps nu säger vi att vi har 70 fps avg över testerna

0,00006/70 = OFFANTLIGT lite ^^

trodde folk fattade att jag var ironinsk när jag ville räkna ut elpriset

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

@Oaktree:

jo jag vill ha fram ett pris per fps asså hur många kronor behöver jag betala för fps. el per sekund är svårt att räkna ut :S blir så ofantligt liten att jag orkar inte lägga tid på den den är obefintlig men folk vill inte fatta^^

gjorde en snabb beräkning på 160w extra drar 64 mot 1070 enligt sewc sheet 160w 24/7 är ca 2000 kr/år med ett pris på 1,4kr/kwh elpriser skatter och nätavgifter etc etc

2000/365 = 5,47 säg 5,5

5,5/24 = 0,22

0,22/60 = 0,0036

0,0036/60 = 0,00006

0,00006 ska då sen räknas ut per fps nu säger vi att vi har 70 fps avg över testerna

0,00006/70 = OFFANTLIGT lite ^^

trodde folk fattade att jag var ironinsk när jag ville räkna ut elpriset

Du räknar alltså kostnad per FPS/sekund.
Då blir de ju offantliga små summor xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Du räknar alltså kostnad per FPS/sekund.
Då blir de ju offantliga små summor xD

jag har räknat kronor per fps fps mäts i sec mitt sätt att räkna har vart 1fps så då behöver jag ha kronor för 1 sec el delat på fpsen

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

@Oaktree:

jo jag vill ha fram ett pris per fps asså hur många kronor behöver jag betala för fps. el per sekund är svårt att räkna ut :S blir så ofantligt liten att jag orkar inte lägga tid på den den är obefintlig men folk vill inte fatta^^

Märkligt argument, ja, räknar man ut elpriset så är det skitpengar för dom flesta (för alla som bor i Sverige iaf) & skillnaden mellan Vega & 1070/1080 är inte mycket att bråka om, MEN: du påstod att om man räknar watt/fps så presterar dom "någorlunda samma", Vega, iaf Vega 64 drar 50% mer watt/fps i dom flesta spel & renderingar jämfört med 1080, det är inte vad jag kallar "någorlunda samma", 50% är för dig "någorlunda samma"? Visst, som sagt, elpriset för dessa 50% resulterar inte i mycket pengar men ditt påstående om watt/fps stämmer inte. Detta var ditt påstående om absolut prestanda. Räknar man sen ut vad resultatet blir krona/fps över tid så beror det ju såklart hur mycket man använder den.

Varför vill du ens räkna ut krona/fps när det gäller elförbrukning, 64 vs 1080 så drar 64 sisådär 100w mer för ett system för snarlik prestanda. Gör vilken uträkning som helst för att få det till att låta som att skillnaden mellan 64 & 1080 är minimal, räkna i nanosekunder istället då så får du ännu mindre skillnad mellan 64 & 1080.

Krona/fps är ett värdelöst mått, tex går hitta HTPC gpu:er för skitsummor som resulterar i bättre krona/fps än tex 1080 ti, men hur relevant är det när prestandan är skit? Krona/fps säger absolut ingenting om totalprestandan.

I verkligheten drar 64 upp till 50% extra watt (i vissa spel / renderingar lite mer & lite mindre) för liknande prestanda som 1080. Pris/prestanda så kan 64 vara okej, watt/prestanda är dock 64 urusel jämfört med 1080.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Märkligt argument, ja, räknar man ut elpriset så är det skitpengar för dom flesta (för alla som bor i Sverige iaf) & skillnaden mellan Vega & 1070/1080 är inte mycket att bråka om, MEN: du påstod att om man räknar watt/fps så presterar dom "någorlunda samma", Vega, iaf Vega 64 drar 50% mer watt/fps i dom flesta spel & renderingar jämfört med 1080, det är inte vad jag kallar "någorlunda samma", 50% är för dig "någorlunda samma"? Visst, som sagt, elpriset för dessa 50% resulterar inte i mycket pengar men ditt påstående om watt/fps stämmer inte. Detta var ditt påstående om absolut prestanda. Räknar man sen ut vad resultatet blir krona/fps över tid så beror det ju såklart hur mycket man använder den.

Varför vill du ens räkna ut krona/fps när det gäller elförbrukning, 64 vs 1080 så drar 64 sisådär 100w mer för ett system för snarlik prestanda. Gör vilken uträkning som helst för att få det till att låta som att skillnaden mellan 64 & 1080 är minimal, räkna i nanosekunder istället då så får du ännu mindre skillnad mellan 64 & 1080.

Krona/fps är ett värdelöst mått, tex går hitta HTPC gpu:er för skitsummor som resulterar i bättre krona/fps än tex 1080 ti, men hur relevant är det när prestandan är skit? Krona/fps säger absolut ingenting om totalprestandan.

I verkligheten drar 64 upp till 50% extra watt (i vissa spel / renderingar lite mer & lite mindre) för liknande prestanda som 1080. Pris/prestanda så kan 64 vara okej, watt/prestanda är dock 64 urusel jämfört med 1080.

jo fast nu jämnför jag juh just 1070/1080 och 64 vilket bättre sett än krona per fps u tell me? och jag vill inte räkna ut elpriset för kortet hinner förmultna innan dom kommer ikapp varandra med våra elpriser. så jo dom pressterar exakt samma om man fortfarande räknar ut pris / prestanda även om man tar in elen som en faktor så mitt påstående är helt korrekt. räkna på det får du se. läs inlägget en gång till och kolla vad vi pratar om.

Visa signatur

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Permalänk
Medlem

Resultaten var ungefär som väntat (eller enligt spåkulan ).

Trodde VEGA 64 skulle vara starkare mot GTX 1080 men annars stämmer priser och prestanda mot vad vi redan kunde misstänka. Om priserna pressas lite kanske VEGA RX 64 kan bli intressant men just nu får man ett billigt 1080 för 200kr mer och då har man ett svalare kort med mer överklockningspotential. Visst, ska man ha en skärm med Gsync/Freesync ändrar detta lite på kalkylen då Freesync är billigare (något som AMD också påpekat i marknadsföringen), eller om man vill ha ett kort för både spel och beräkningar.

Dock har jag noterat att det verkar vara ett fåtal titlar som håller VEGA tillbaka? T.ex. GTA V presterar väldigt dåligt med VEGA av någon anledning. VEGA presterar ju konsekvent bättre än 1080 i de flesta titlar för att sedan underprestera i ett fåtal, ibland under 1070. Det känns som om att dessa spel antingen inte är optimerade eller att de använder någon teknik som VEGA inte klarar av väl.

Jag misstänkte att pris/prestanda vinnaren skulle vara VEGA RX 56 och här är jag positivt överraskad. VEGA RX 56 presterarklart bättre och kommer sannolikt att även vara billigare (499 USD har gett priser på 5090kr så 399USD borde betyda priser under de billigaste GTX 1070). Dessutom ligger värme och ström på en bättre nivå. Skulle vi sedan se lite förbättringar och optimeringar i de spel som VEGA presterar sämst i så blir RX 56 väldigt intressant. I de spel som vi vet är väloptimerade för AMD presterar VEGA RX 56 till och med som GTX 1080 (så som BF1 och DOOM).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Att Vega 56 inte fick Utmärkt som betyg kan jag inte förstå.
Ljudet och kylningen på denna referensprodukt kommer ju att förbättras avsevärt med tredjepartskort.
Fatta en fet kylare på detta kort med sedan fin överklockning så kommer den vara helt utmärkt.
Hoppas ni ändrar betyget när de kortet kommer ut.

När det tredjepartskortet släpps får det kortet säkert "Utmärkt". Däremot så har ju detta instegskort grava ljudproblem och är således inte utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QnoX:

jag har räknat kronor per fps fps mäts i sec mitt sätt att räkna har vart 1fps så då behöver jag ha kronor för 1 sec el delat på fpsen

För att förenkla kan du ju förutsätta att FPSen är stadig över året för varje kort kan du ju istället köra per fpsår (ny enhet, copyright etc.), blir en hel del mindre matematik men ger ändå en rättvis bild av förhållandet pris/fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det kunde man inte alls räkna ut med tårna

Sa jag från början...

Samma här, men genast kom en massa AMD-fan boys till undsättning, för att säga hur fel ute man var, eller att vi inte kan veta :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Synd då vi behöver bägge för priserna . Vega 56 är ett riktigt bra kort nackdelen är dock att det kom så sent . tråkigt är det Hade 64 legat lika mycket högre 1080 som 56 ligger över ett 1070 hade det varit bra kort det med .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Suttit och hoppats på lite bra konkurens ifrån AMD nu, har lite freesyncskärmar som hade trivts bra med ett VEGA i en av datorerna. Men men.

Ni som vet, och/eller har bra minne Har det hänt att 3:e partstillverkare någon gång förbättrat ett kort så pass mycket mot referens att de kan bli effektivare? Det jag är ute efter, är det möjligt att tex. Asus sätter sig och hittar en lösning som får ned elförbrukningen men kan bibehålla prestandan? (tex. bättre komponenter, eller effektivare lösning av något annat)

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnisch:

Suttit och hoppats på lite bra konkurens ifrån AMD nu, har lite freesyncskärmar som hade trivts bra med ett VEGA i en av datorerna. Men men.

Ni som vet, och/eller har bra minne Har det hänt att 3:e partstillverkare någon gång förbättrat ett kort så pass mycket mot referens att de kan bli effektivare? Det jag är ute efter, är det möjligt att tex. Asus sätter sig och hittar en lösning som får ned elförbrukningen men kan bibehålla prestandan? (tex. bättre komponenter, eller effektivare lösning av något annat)

Det som du får med 3e part lösning och bättre kylare lär nog vara marginellt bättre klockning av kortets GPU. Minnet händer det nog inget alls med.
Dock kommer nog ljudnivåerna sjunka men med en prislapp runt 1080.
Dock kommer mer värme dumpas i chassit men så länge du inte har en mindre låda så blir det nog inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skäggig legend

Då var korten slut. 100+ av dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vega 64 matchar GTX 1080 i DX11, t.o.m. lite snabbare i vissa DX12 spel och kostar lika mycket eller mindre. Vega 56 klart snabbare än 1070 och kostar lika eller mindre (om de kan hålla MSRP). Som sagt, det slår inte 1080 Ti, men 1080 Ti kostar inte $399 / $499.

Så AMD behövde inte Ryzen då. De kunde ju bara producera en dualcore Athlon X2 överklockad till att dra 150W så är de ifatt så länge de matchar någon billig intel-CPU i prestanda per krona?

När AMD tillverkar ett kort som är i samma klass som ett kraftigt överklockat 1080Ti men som endast presterar som ett mycket mindre och snålare 1080 så är de ibte ifatt någonstans. Att de får rea ut kortet för att det ska sälja alls är inte att vara ikapp. De är mer efter än någonsin, då det bästa de har pressas så hårt för att tävla så dåligt med ett så gammalt kort i 300mm-klassen. Prissättningen är enbart en konsekvens av detta, de är inte ifatt. Vega är antagligen markant dyrare att tillverka än 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Då var korten slut. 100+ av dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag upptäckte det jag med, det hade jag inte trott. Förmodligen miners som huggit dem.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Bernd_P1:

Dags att döpa om sweCLOCKERS till sweHIPPIES med hur mycket tjat det är om hur "bedrövligt" energiförbrukningen är.

De klagar på energieffektiviteten och inte förbrukningen i sig. Och den är bedrövlig.

Seså, schas tillbaka till grottan.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Hemskt vad det gnälls här. RX Vega 64 har 5090kr som inledande pris här i Sverige. Vilket betyder att det snart är nere i 4500-ish. Riktigt bra prestanda för de pengarna, även gällande det inledande priset.

Strömförbrukning bör rimligen vara ett icke-problem för de flesta med någorlunda normalt case, nätaggregat och kylning förutom möjligtvis @Tvelander som inte kan nöja sig med ett kort.

Prestanda för priset är det som sagt inget fel på och det är det viktigaste för de flesta.

Personligen hade jag dock valt att vänta på tredjepartstillverkarnas kylarlösningar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

LOOOOOOOL.
En bland de bästa cerrypick ja sätt genom mina tider på Sweclockers. Då är ändå detta kontot registrerat 2001.
Magiskt!

Du glömde att du också för lövbåsteknik lånat från så långt tillbaka i tiden när Nvidias kort hette 480 och tidigare!
Snacka om retro.

Skickades från m.sweclockers.com

Sist jag kollade så levererades även 1080 Ti och 1080 med en klassisk lövblås, knappast någon knäpptyst eftermarknadskylare där inte?

I övrigt så vittnar ju prestandan i BF1 om att det finns kräm att hämta ur kortet som övriga spel inte riktigt lyckats med, eller är BF1 ett magiskt spel som aktivt försämrar prestandan med Nvidiakort?

Återigen, drivrutinerna lär optimeras, spelen lär optimeras. Om du tror att sista ordet är sagt om Vegas prestanda så får du nog skärpa dig och agera efter din ålder.

Ett annat exempel som är intressant är att när Fury X släpptes så låg spelet cirka 23% efter 980 Ti i just BF4.

Fury X BF4 2015: http://www.sweclockers.com/test/20730-amd-radeon-r9-fury-x/6#...

Tittar man hur Fury X presterar i BF1 jämfört med 980 Ti så har skillnaden krympt till noll.

Fury X BF1: http://www.sweclockers.com/test/24240-amd-radeon-rx-vega-64-o...

Är det inte kul hur AMD's produkter tenderar att mogna bättre samtidigt som folk alltid väljer att glömma bort gårdagen?

Historia är viktigt då det förhindrar oss från att begå samma misstag två gånger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

Dags att döpa om sweCLOCKERS till sweHIPPIES med hur mycket tjat det är om hur "bedrövligt" energiförbrukningen är.

Jag skiter fullständigt i hur mycket ett kort drar, hushållselen ingår i hyran
Så det är inte själva energiförbrukningen i sig som är ett problem, spelar du 4 timmar per dag så blir det inte mer än 200kr dyrare per år jämfört med ett 1080.
Problemet är att kylaren måste flytta på så mycket mer värme så det är ljudnivån som är det största problemet för förmodligen dom flesta. Varför köpa ett kort som låter som en dammsugare när du kan få likvärdig prestanda för nån hundring till och det kortet är nästan helt tyst?

Även om Vega korten skulle kosta bara hälften än sina konkurrenter 1070 och 1080 så skulle jag aldrig rekommendera dom till en vän just pga ljudnivån.
Och jag är ändå en AMD fanboy.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dblade:

Tänkte på en liten sak. De skulle verkligen tjäna på att ha en mjukvara som gör det enkelt att pendla mellan lågeffekt och högeffektslägen. Personligen kör jag mitt 1080Ti på 75% Power limit i 99% av tiden. När jag behöver spela något krävande så pumpar jag upp det till 110-120% med ett musklick.

Vega 56 är ju tydligen relativt tyst och energieffektivt. Vega 64 i samma frekvenser borde ligga i samma nivå. När eller om man behöver lite extra kräm, så skruvas effekten upp med 100W.

Det har dom, en enkel inställning i Wattman.
http://www.sweclockers.com/test/24240-amd-radeon-rx-vega-64-o...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Många som klagar på vad vega drar i ström. Klart det drar iväg om man kör turbo-mode. Helt onödigt, imo. För vi snackar trots allt om några få ynka procent för ett stort påslag i watt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mirialia:

Klarar dom inte av att driva spel längre?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men dom blir ju värda 0 cash + ville byta i stora datorn då det aldrig släpps någon bra free-sync skärm...

Så AMD is no-go atm.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oaktree:

Ok några 0.xx skillnad kanske inte stämmer, vet inte hur han har räknat, något med watt/fps, skulle va intressant ifall han visade sina beräkningar.

Gjorde några egna beräkningar.
1kWh hitta pris på ca 80 öre, detta diffar såklart.
Om man räknar på 80 öre.
Så 1kWh=1000w på en timme
1000/50=20
alltså 20 timmar spelande kostar 80 öre extra

Tar vi detta delat på 2 timmar spelande per dag 20/2= 10 dagar kostar då 80 öre extra
365/10= 36,5
36,5*80=2920 öre
2920/100= 29,2 kr

Då kostar alltså elen ca 29kr extra per år utöver ett 1070, om man spelar 2 timmar varje dag i ett helt år.
Ifall mina beräkningar stämmer?

Fast är det verkligen någon som bryr sig om elräkningen i dessa sammanhang, de flesta som klagar på när elektronik drar mycket så är det väl snarare för att det är negativt när det kommer till värme, ljudnivå och formfaktor. Sen har vi väl ändå nått fram till en form av konsensus att det inte är rimligt att släppa kort över 300W vilket gör att arkitekturen med bäst prestanda/w även kommer vara den som kan få det snabbaste kortet.

Skrivet av QnoX:

min dom baserat på min kalkyl vad gällande prestanda/pris. Tycker jag att amd tar hem tronen med ett väldigt prisvärt kort speciellt i DX12 där den läxar upp nvidia. (väntar på siffror på vad 56 kommer gå på har stora förväntningar på denna:D). Kommer väldigt troligt bli en amd build nästa gång med 1600 + 2x 64/56 då 1600 drar ganska jämt skägg med i5 när man räknar in moderkorts priser, föredrar då de 2 extra kärnorna och 12 trådarna

DX11
1070: 76,11 kr/fps
1080: 76,28 kr/fps
64: 70,68 kr/fps

DX12
1070: 71,23 kr/fps
1080: 72,15 kr/fps
64: 60,04 kr/fps

DX11/12
1070: 74,16 kr/fps
1080: 74,63 kr/fps
64: 66,42 kr/fps

baserat på tester på swec och prissättning
1070: 4700kr
1080: 5800kr
64: 5100kr

så fort jag får siffror på 56:an uppdatarar jag denna post med dom för de som är intresserade
och om någon orkar räkna ut priset för den extra elen så allt blir extra fair skulle vara awesome.

Nu är iof priserna väldigt märkliga (kort-brist i hela världen), köpte mitt 1070 för 3800kr för sex månader sen. Men ja, prestanda/kr är säkert det som mest aktuellt för konsumenten och där ser det väl okej ut, dock ur AMD:s perspektiv lär detta se riktgt mörkt ut. Vi snackar ju (medveten om stora ca värden här) 50% större area, 50% högre minnes bandbredd och 50% högre strömförbrukning. Rent ekonomiskt lär det ju vara en mardröm för AMD att de måste prissätta sig mot ett så mycket "billigare" kort. Nästan så att de skulle skippat 64:an som spelkort och försökt kränga dom enbart som HPC kort istället där marginalerna är högre (nvidia har ju plockat ut 50-100k för liknande modeller på den marknaden)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Jag skiter fullständigt i hur mycket ett kort drar, hushållselen ingår i hyran
Så det är inte själva energiförbrukningen i sig som är ett problem, spelar du 4 timmar per dag så blir det inte mer än 200kr dyrare per år jämfört med ett 1080.
Problemet är att kylaren måste flytta på så mycket mer värme så det är ljudnivån som är det största problemet för förmodligen dom flesta. Varför köpa ett kort som låter som en dammsugare när du kan få likvärdig prestanda för nån hundring till och det kortet är nästan helt tyst?

Även om Vega korten skulle kosta bara hälften än sina konkurrenter 1070 och 1080 så skulle jag aldrig rekommendera dom till en vän just pga ljudnivån.
Och jag är ändå en AMD fanboy.

Varför klagar alla på att AMD levererar en högljudd lövblås med sina kort?

Nvidia gör ju samma sak för tusan, år efter år!

För att friska upp forumfolkets otroligt korta minne så skrev sweclockers så här om 1080 Ti när det släpptes.

Ljudnivåmässigt bjuder inte Geforce GTX 1080 Ti på några direkta överraskningar. Den uppgraderade kyllösningen gör ingen större skillnad när det kommer till ljudnivå, utan denna ligger på samma nivå som Titan X under belastning – en nivå som är duglig men knappast mäter sig med många av partnertillverkarnas egendesignade lösningar.

Länk: http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Jo men dom blir ju värda 0 cash + ville byta i stora datorn då det aldrig släpps någon bra free-sync skärm...

Så AMD is no-go atm.

Skärp dig nu. Finns gott om bra freesync skärmar.

https://www.inet.se/produkt/2210241/aoc-27-agon-ag271qx-144hz...

För att nämna ett exempel.

Nämn inte 4K bara för den tekniken är oerhört nischad och omogen än idag. Kan inte tänka mig att mer än 5-10% aktivt spelar i 4K på daglig basis.

Permalänk
Medlem

Blir väl att hoppa på den röda båten igen när man ändå redan satsat på freesync skärm.. Blir Vega 56 när de kommer med bra kylare.

Blir ändå en ok boost från gtx 970.. Vega 64 ser bara tragiskt ut.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overtampico:

Varför klagar alla på att AMD levererar en högljudd lövblås med sina kort?

Nvidia gör ju samma sak för tusan, år efter år!

För att friska upp forumfolkets otroligt korta minne så skrev sweclockers så här om 1080 Ti när det släpptes.

Ljudnivåmässigt bjuder inte Geforce GTX 1080 Ti på några direkta överraskningar. Den uppgraderade kyllösningen gör ingen större skillnad när det kommer till ljudnivå, utan denna ligger på samma nivå som Titan X under belastning – en nivå som är duglig men knappast mäter sig med många av partnertillverkarnas egendesignade lösningar.

Länk: http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...

Men 1080Ti ligger på en fjärdedel av ljudtrycket då det inte alls är lika varmt. Du måste förstå att fyra gånger ljudtrycket på Vega inte riktigt gör det till samma sak.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Overtampico:

Skärp dig nu. Finns gott om bra freesync skärmar.

https://www.inet.se/produkt/2210241/aoc-27-agon-ag271qx-144hz...

För att nämna ett exempel.

Nämn inte 4K bara för den tekniken är oerhört nischad och omogen än idag. Kan inte tänka mig att mer än 5-10% aktivt spelar i 4K på daglig basis.

Nepp inte tillräckligt bra.

Inte ens över 144Hz
TN
Ingen free-sync 2.0
horribel Bezel

Så nej finns inget att skärpa, jag testat alla skärmar som har free-sync och g-sync som är 27"

Känns som du pratar om saker du har noll koll på.
15 inlägg reggad augusti svårt ta seriöst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Overtampico:

Varför klagar alla på att AMD levererar en högljudd lövblås med sina kort?

Nvidia gör ju samma sak för tusan, år efter år!

För att friska upp forumfolkets otroligt korta minne så skrev sweclockers så här om 1080 Ti när det släpptes.

Ljudnivåmässigt bjuder inte Geforce GTX 1080 Ti på några direkta överraskningar. Den uppgraderade kyllösningen gör ingen större skillnad när det kommer till ljudnivå, utan denna ligger på samma nivå som Titan X under belastning – en nivå som är duglig men knappast mäter sig med många av partnertillverkarnas egendesignade lösningar.

Länk: http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...

6 dBA mer än ett referens 1080Ti. Det är en ljudnivå som är väldigt mycket högre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Overtampico:

Varför klagar alla på att AMD levererar en högljudd lövblås med sina kort?

Nvidia gör ju samma sak för tusan, år efter år!

För att friska upp forumfolkets otroligt korta minne så skrev sweclockers så här om 1080 Ti när det släpptes.

Ljudnivåmässigt bjuder inte Geforce GTX 1080 Ti på några direkta överraskningar. Den uppgraderade kyllösningen gör ingen större skillnad när det kommer till ljudnivå, utan denna ligger på samma nivå som Titan X under belastning – en nivå som är duglig men knappast mäter sig med många av partnertillverkarnas egendesignade lösningar.

Länk: http://www.sweclockers.com/test/23481-nvidia-geforce-gtx-1080...

@Overtampico
dB-skalan är så kallad logaritmisk och det gör att en ökning från t.ex 50 dB till 100 dB inte ökar ljudnivån med det dubbla, utan mycket, mycket mer. Man kan säga att en ökning med 10 dB dubblar ljudnivån.

Så 6dB högre är väldigt mycket.