Permalänk

Uppgradera från i5 4670k. Ryzen?

Hej sitter just nu på en i5 4670k och undrar fall det skulle vara värt att uppgradera till en ryzen 5 alt 7?
Datorn används mest till spel men gillar även att streama och filmer på i bakgrunden.

Mvh

Permalänk
Skrivet av Anton.Regin:

Hej sitter just nu på en i5 4670k och undrar fall det skulle vara värt att uppgradera till en ryzen 5 alt 7?
Datorn används mest till spel men gillar även att streama och filmer på i bakgrunden.

Mvh

Nej, i5 har alltid ansetts vara prisvärd, men när ryzen kom så har den blivit "oprisvärd" (?), dock så ligger den fortfarande prestandamässigt i samma klass som ryzen 5. Jag skulle inte uppgradera. Dock så skulle det underlätta att veta övriga specifikationer i din dator.

Mhv Travhäst

Permalänk
Skrivet av Travhäst:

Nej, i5 har alltid ansetts vara prisvärd, men när ryzen kom så har den blivit "oprisvärd" (?), dock så ligger den fortfarande prestandamässigt i samma klass som ryzen 5. Jag skulle inte uppgradera. Dock så skulle det underlätta att veta övriga specifikationer i din dator.

Mhv Travhäst

Okej då är jag med. Just nu lirar processorn ihop med ett GTX 970, 8 GB ram, Samsung SSD och ett Corsair 600w PSU.
Tänkte mest på att med lite fler trådar så blir det enklare att ha fler program och dylikt öppna samtidigt som man spelar?
Märker just nu att fall jag kör en twitchstream på den andra skärmen så dyker fpsen i spelet och även när jag kör tex netflix på ena skärmen och en stream på andra så börjar det lagga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp en 4790K och överklocka! Det är mycket mer värt än att köpa ett helt nytt system (CPU/MOBO/RAM). Du kan ju sälja din 4670K efteråt sen och få tillbaka halva kostnaden.

4790K är ju fortfarande riktigt, riktigt bra. Särskilt överklockad.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Köp en 4790K och överklocka! Det är mycket mer värt än att köpa ett helt nytt system (CPU/MOBO/RAM). Du kan ju sälja din 4670K efteråt sen och få tillbaka halva kostnaden.

4790K är ju fortfarande riktigt, riktigt bra. Särskilt överklockad.

Låter som en bra ide! Då gäller det söka efter en begagnad antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anton.Regin:

Låter som en bra ide! Då gäller det söka efter en begagnad antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

japp sen är det bra om du kan testa processorn hemma hos säljaren.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.Regin:

Låter som en bra ide! Då gäller det söka efter en begagnad antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis. Begagnat så borde dom ligga runt 2000kr. Sen så kan du få runt 1000kr för din 4670K. Grejjen är att hitta en som du kan köpa. Finns på tradera vet jag runt 2000. Kanske något över.

Annars lägg upp annons här och se om någon vill byta ner sig från 4790K till din 4670K. Med pengar emellan bara. Finns ju säkert nån!

Du får ju annars lägga runt 3-4000, kanske 5000kr om du vill uppgradera dig.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Ja precis. Begagnat så borde dom ligga runt 2000kr. Sen så kan du få runt 1000kr för din 4670K. Grejjen är att hitta en som du kan köpa. Finns på tradera vet jag runt 2000. Kanske något över.

Annars lägg upp annons här och se om någon vill byta ner sig från 4790K till din 4670K. Med pengar emellan bara. Finns ju säkert nån!

Du får ju annars lägga runt 3-4000, kanske 5000kr om du vill uppgradera dig.

Är det inte värt att uppgradera plattform alls då? Tänker mest på m.2 och ddr4.. borde inte de nya funktionerna väga in?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Anton.Regin: M.2 är en formfaktor. Man kör fortfarande ofta data över SATA så blir inte automatiskt snabbare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Implor:

@Anton.Regin: M.2 är en formfaktor. Man kör fortfarande ofta data över SATA så blir inte automatiskt snabbare.

Jo det är klart. Menade mest på att man får valet att köra med den nyare formfaktor med en nyare plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gick från 4670K till R5 1600 och ångrar mig inte en secund och jag spelar mest på min dator (När jag nu sitter vid den)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag uppdaterade från i5-3570k till ryzen 5 1600. Jag tycker mig ha ett betydligt bättre flyt överlag, märkbart bättre i PUBG. Framförallt så ligger jag inte på 100% cpu utan snarare på 40-50% som mest. Kostade mig 3300 totalt efter att jag sålt gamla prylarna. Lätt värt enligt mig

Permalänk

Har själv suttit med detta sug, sitter på en 4770k, det blir en "sidegrade" liknande prestanda i allt förutom där ryzen kan nyttja alla kärnor.

Anledningen till en uppgradering skulle vara m.2 lagring och ddr4 och det viktigaste, en sockel som lever några år till! Sen är det ju också kul att bygga nytt och köra amd efter alla år med intel men det är ju mera plus i kanten.

Permalänk
Skrivet av clevestam:

Har själv suttit med detta sug, sitter på en 4770k, det blir en "sidegrade" liknande prestanda i allt förutom där ryzen kan nyttja alla kärnor.

Anledningen till en uppgradering skulle vara m.2 lagring och ddr4 och det viktigaste, en sockel som lever några år till! Sen är det ju också kul att bygga nytt och köra amd efter alla år med intel men det är ju mera plus i kanten.

Precis i dem banerna jag tänker också. Just därför det börjar kännas intressant nu när det hänt lite med utvecklingen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.Regin:

Okej då är jag med. Just nu lirar processorn ihop med ett GTX 970, 8 GB ram, Samsung SSD och ett Corsair 600w PSU.
Tänkte mest på att med lite fler trådar så blir det enklare att ha fler program och dylikt öppna samtidigt som man spelar?
Märker just nu att fall jag kör en twitchstream på den andra skärmen så dyker fpsen i spelet och även när jag kör tex netflix på ena skärmen och en stream på andra så börjar det lagga.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du gör annat samtidigt som du spelar så är det bra med Ryzen. Jag rekommenderar att du köper en 1700, då de är billiga och de flesta klockar äckligt bra. Lätt att få 1800X-prestanda när de är klockade.

Sedan har du ju sådant som:

DDR4-
USB 3.1 Gen2
M.2 med NVME-stöd (upp till 3900 MEGABYTE) i sekunden så riktigt snabb uppstart, laddning av spel osv.

Däremot om du bara spelar och inte gör något annat i bakgrunden så är det kanske bättre med en begagnad 4790K, men i ditt fall låter det som du verkligen skulle kunna dra nytta av de extra kärnor och trådar du får med Ryzem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.Regin:

Är det inte värt att uppgradera plattform alls då? Tänker mest på m.2 och ddr4.. borde inte de nya funktionerna väga in?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är klart, finns ju massa roligt på de nyare plattformarna. Är du villig att köpa saker för 4k~ så tycker jag att du borde investera i en Ryzen 1600 tillsammans med ett 350 moderkort.

Det jag tänkte på var att du kanske inte ville lägga ut så mycket pengar.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Jo det är klart, finns ju massa roligt på de nyare plattformarna. Är du villig att köpa saker för 4k~ så tycker jag att du borde investera i en Ryzen 1600 tillsammans med ett 350 moderkort.

Det jag tänkte på var att du kanske inte ville lägga ut så mycket pengar.

Aha då förstår jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.Regin:

Hej sitter just nu på en i5 4670k och undrar fall det skulle vara värt att uppgradera till en ryzen 5 alt 7?
Datorn används mest till spel men gillar även att streama och filmer på i bakgrunden.

Mvh

och där sluta argumentet med att var kvar på det du har. det flytter på mycket bättre med flera kärnor.
Som @Ozzed säga så är R7 1700 starkt att rekommendera för just detta. framför allt om du vill har bra kvalität genom att encoda streamen via CPU:n istället för GPU:n som har mycket sämmre kvalität. plus även på stock kylaren går det att köra lättare OC's med Ryzen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

4790K + 8GB RAM till, sen är du på igen.

Haswell i5'or är fortfarande bra till spel, jag lirar BF1 under ultra 1080P 60FPS, enda som jäklas är att jag har för lite RAM..men det känns inte värt att skaffa mer RAM endast för ett spel Om fler spel vill ha 10GB+ under ultra i framtiden så kanske man smäller till på ett par RAM till.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.