Radio- och TV-licensen föreslås avskaffas

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag betalar ingenting då jag vägrar skaffa TV mottagare. Tycker fortfarande att folk som ligger på gränsen till fattigdom slippa betala nåt. Själv tjänar jag runt 9000 kr i månaden

Grunden till allt ont är att man överhuvudtaget ska behöva bli tvingad till att betala för Public Service, trots att man inte vill ta del av det.

I och med att kostnaden ska läggas per person och inte per hushåll så får man anta att det blir ungefär halva priset mot idag ( eller mindre? ).
(Jag vill nämligen tro att majoriteten av Sveriges befolkning inte bor helt själva utan med iallafall en person till.)

Då blir notan 720:- / år ( ish ) och då borde alla som har en inkomst hög nog för att vara skattepliktiga ( över 18 951:- ) också kunna avvara dessa kronor.

Eller så sätter man gränsen vid: "Tjänar du mer än 100 000:- om året så ska du betala Public Service Skatt á 60:- / månad."

Men återigen , det är ett skämt att vi kan bli tvingade att betala för smörjan utan någon möjlighet protestera längre, dvs att inte inneha en TV mottagare.

Låt mig välja själv, precis som med kyrkhelvetet.

EDIT: Grammar Grammar...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

Nja, det krävs att dom öronmärks till ett konto och vara undantagna budgetprocessen. Det återstår att se om det blir så.

Det utgår jag ifrån. I annat fall vore det katastrof. Då skulle ju regeringen kunna skjuta till eller dra ifrån pengar baserat på hur de tycker SVT "sköter sig", och då blir det inte oberoende längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som jag skrev: "Sen så får man ju inte inkomst efter hur mycket man sliter heller. Finns de som sliter som djur hela året och ändå inte tjänar mer än 20 000Kr i månaden, och det finns de som mest sitter och gäspar på styrelsemöten som ändå drar in över 50K i månaden."

Det där är en så obildad och kommunistisk åsikt att jag nästan föll av stolen!

Tror du att folk som är högt uppsatta i näringslivet är slöa människor som varken har utbildning eller nyttiga erfarenheter? Tror du att styrelsen är plockad från gatan på måfå och att dessa människor inte tillför företaget lika mycket som de blir ersatta?

Det är väl sånna som du som anser att dem som jobbar hårt är viktigare än de som jobbar smart. Sliter man i gruvan ska man tjäna mer än om man sitter på datorn och flyttar kapital, för det är inte ens ett riktigt jobb!

Och kom ihåg att det alltid är marknaden som sätter priset. Dumma arbetare till hemtjänsten finns i överflöd, duktiga ekonomer är mer sälsynta.

Permalänk
Medlem

Nämen, en moderat säger nånting vettigt. Snart flyger väl grisar omkring här ute med.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Då gör jag det....

Handlar inte om att folk är livrädda.. utan om att vi redan har ett högt skattetryck i Sverige.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetr...

Visst, men Ni får rätt mycket för pengarna! Ni är ett av världens rikaste länder där ni är ett av världens mest resande folk, så det finns pengar så det blir över!

Jag är för fri sjukvård och fri skola, men så är jag ju dansk...

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Det där är en så obildad och kommunistisk åsikt att jag nästan föll av stolen!

Tror du att folk som är högt uppsatta i näringslivet är slöa människor som varken har utbildning eller nyttiga erfarenheter? Tror du att styrelsen är plockad från gatan på måfå och att dessa människor inte tillför företaget lika mycket som de blir ersatta?

Det är väl sånna som du som anser att dem som jobbar hårt är viktigare än de som jobbar smart. Sliter man i gruvan ska man tjäna mer än om man sitter på datorn och flyttar kapital, för det är inte ens ett riktigt jobb!

Och kom ihåg att det alltid är marknaden som sätter priset. Dumma arbetare till hemtjänsten finns i överflöd, duktiga ekonomer är mer sälsynta.

Lugn och fin. Det jag försöker framföra är att det inte alltid finns ett 1:1-förhållande mellan slit och lön.

Det finns de som tjänar bra som förtjänar det, och det finns de som inte gör det. Likaså finns det de som tjänar dåligt fast de förtjänar mer baserat på hur mycket de sliter. Det var det jag menade.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nämen, en moderat säger nånting vettigt. Snart flyger väl grisar omkring här ute med.

Nämen, en centerpartist som kan dra ett skämt och vara rolig också..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Det där är en så obildad och kommunistisk åsikt att jag nästan föll av stolen!

Tror du att folk som är högt uppsatta i näringslivet är slöa människor som varken har utbildning eller nyttiga erfarenheter? Tror du att styrelsen är plockad från gatan på måfå och att dessa människor inte tillför företaget lika mycket som de blir ersatta?

Det är väl sånna som du som anser att dem som jobbar hårt är viktigare än de som jobbar smart. Sliter man i gruvan ska man tjäna mer än om man sitter på datorn och flyttar kapital, för det är inte ens ett riktigt jobb!

Och kom ihåg att det alltid är marknaden som sätter priset. Dumma arbetare till hemtjänsten finns i överflöd, duktiga ekonomer är mer sälsynta.

Säljsynta skulle jag kalla dom... Att ta hand om människor är sjukt underskattat, så mer skatt på idiotiska ekonomer utan empati!

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

Visst, men Ni får rätt mycket för pengarna! Ni är ett av världens rikaste länder där ni är ett av världens mest resande folk, så det finns pengar så det blir över!

Jag är för fri sjukvård och fri skola, men så är jag ju dansk...

Mycket för pengarna vet jag inte.. tycker det har gått rejält utför på den fronten de senaste åren...

Sjukvård i kris, gator och vägar som ser ut som stryk, poliskår som är obefintlig... listan kan göras hur lång som helst...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Haha, lite komiskt med de som säger att de inte tar del av Public Service, när de sitter och kommenterar en artikel som är hämtad från just Public Service. Tagen med skägget i brevlådan eller?

Ha! Snyggt!

Själv så älskar jag att betala tv-avgift. Men jag ser också väldigt positivt på att låginkomsttagare inte kommer att behöva betala, så jag är kanske också en av de "vänstervridna" precis som "alla på svt"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

Säljsynta skulle jag kalla dom... Att ta hand om människor är sjukt underskattat, så mer skatt på idiotiska ekonomer utan empati!

Ska det vara en negativ marginalskatt på människor baserat på deras grad av empati?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Så med andra ord så ska alla betala nu istället, även dom som inte ens äger en TV.

...yay?

Precis som folk utan körkort betalar för vägar, friska människor betalar för sjukvård och alla betalar för kungafamiljen.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

@marcus84: Jag sade upp mig efter 16 år på samma jobb i förra veckan. För mycket stress och knappt några pengar över. Jag betalade klart villan på 10år, slet som en bäver. Nu ska jag jobba svart. Men ni som blir upprörda ska inte vara det. Jag tänker bara jobba ihop ca 8-10 000 i månaden, det klarar jag mig gott på, och jag betalar fortfarande moms, bilskatt, elskatt och alla andra skatter man inte kommer undan. Jag har dock insett att i Sverige är det ingen idé att stressa sig fördärvad för en lön som i stora delar konfiskeras.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Skrivet av olle1884:

Varför ska någon som tjänar 100k per månad betala mer skatt på sin lön än någon som tjänar 25k per månad?
Ska väl vara lika för alla?

Jag tycker båda ska betala 30% och inte 50% som det är nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så man ska alltså betala för en massa PK-smörja som inte fyller någon som helst funktion förutom att döva folket och tvinga in dem i det politiska tänkadet? Politiskt vinklade nyheter, skräp som "Mello" och en massa sport och dravel? Fy f_n... jag har inte haft en TV på över 10 år och tänker aldrig skaffa det heller... Så det är ju klart de vill ha det på skatten, för då kan ingen komma undan att betala, och de kan sakta höja skatterna utan att någon kan göra nåt åt det.

Och innan ni babblar om att skola, sjukvård osv betalas av alla via skatten så är skola och sjukvård kritiska samhällsfunktioner. Politiskt vinklad TV är inte det och folk kan ta åt sig information på så många andra sätt. Men det är ju klart, då kan ju politikerna inte lika lätt hjärntvätta folk och mjölka folk på pengar för att finansiera undergången för dem som faktiskt får betala för skiten...

Vi behöver inte mer skatter, vi behöver mer att säga till om vad VÅRA pengar används till och hur de används.

Jaja, ytterligare en anledning till att börja titta på ett liv på någon annan plats i världen...

Permalänk
Avstängd

Jag kan ju inte påstå att jag är så jävla taggad på att eventuellt behöva betala för vänstervriden propaganda via skattepengar.

Nej, fortsätt som det gör nu istället. Det är skitbra.

Permalänk
Medlem

På tiden att det blir inkomstbaserat som andra skatter. Inte lätt för tex en student att betala så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Problematiken är att läget är förändrat idag. Gå tillbaka till när avgiften infördes och jämför då med 70-talet, 80-talet, 90-talet och nu. Efter att Internet slog igenom förändrades media från envägskommunikation till mer tvåvägskommunikation. Idag kan du inte hålla någon tyst om samhällets lagar värnar om yttrandefrihet och demokrati.

Risken förr var att någon tog över radion och TV:n för att sända propaganda. Det gick inte om det fanns en "oberoende" aktör som SR/SVT. Idag skulle jag vilja säga att det inte behövs längre, speciellt inte med tanke på hur snedvridet det verkar vara där.

Det ursprungliga syftet existerar inte längre med tanke på hur samhället utvecklats. Dessutom om man nu måste ha kvar det. Banta ner det till 1 TV-kanal och 2 Radio-kanaler.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Precis men du glömde UR.
http://www.forvaltningsstiftelsen.se/programbolagen.html

Trafikinformationen då är den vänstervriden? Jag tycker den är mycket viktig däremot!
https://sverigesradio.se/sida/trafiken

Nu råkar det vara så att trafikinformation finns via de olika karttjänsterna som folk har i sin mobil/GPS samt att t.ex. Google automatiskt skickar en notis när dem märker att man är ute på vägen angående hinder framöver. Visste inte ens att sidan du länkade till existerade.

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk

@AMD-FX: det går enligt vilken inkomst man har och de som har under 700 euro i månaden betalar inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av xR34ct:

Nu råkar det vara så att trafikinformation finns via de olika karttjänsterna som folk har i sin mobil/GPS samt att t.ex. Google automatiskt skickar en notis när dem märker att man är ute på vägen angående hinder framöver. Visste inte ens att sidan du länkade till existerade.

Bara det att om bilstereon är inställd rätt så bryter trafikinformationen sändningen (om SR kanal avlyssnas) eller CD uppspelningen (om SR kanal avlyssnades när CD startades) & hör & häpna nu talar mer eller mindre i "klartext" i dina bilhögtalare om problem med trafiken inom området du befinner dig i (förhoppningsvis då).
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=183&artik...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Innan vi vet hur mycket det kommer röra sig om i kronor för en normalinkomsttagare är det svårt att säga alltför mycket.

1% av din inkomst var förslaget senast det diskuterades för ett par år sedan, då utan tak så en möjlig förbättring. Finns gömt någonstans i denna tråd: https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=297354&pa....

Kommer bli mycket "bråk" om det dras på skatten om melodifestivaler och sportevangemang skall betalas solidariskt eller om SVT endast skall syssla med "samhällsinfo" (nyheter, debatter etc)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zånkt:

Jag tycker dock inte att SVT levererar oberoende nyheter, så enligt mig kan vi likaväl lägga SVT.
Hade vi faktiskt haft oberoende och sakliga nyheter/program så hade det varit mer intressant att betala för.

Jag tror du blandar ihop orden liten.
SVT är oberoende. Vad det innebär är att de inte står i beroendeställning till andra aktörer. Oberoende är alltså en motsats till ordet beroende. Alltså de är inte beroende av att få in pengar från sittande regering för inkomsten kommer från radiotjänst (fast via riksgälden som är staten ändå). De är inte heller beroende av att få in pengar från reklam. Detta gör att public service kan granska både staten och företagen utan att bita den hand som föder dem.

Det du kanske tänker på är att SVT inte är opartiska och 100% neutrala. Och det stämmer ju. Det finns ingen som är helt opartisk vid kommunikation även om en del sätter riktkursen åt det hållet iaf. Så det är ju sant att nyhetsförmedlingen inte är opartisk.
Detta önskas ändå av nyhetsförmedlare ibland men det är i grunden omöjligt. För precis allt alla gör har alltid en vinkel.
En så banal grej som en varningsskylt för älgar är också vinklad och partisk. Varningen är vinklad för den gäller bara bilister. Hade det varit en skylt för tyska älgturister i skogen så hade det knappast varit en varning utan ett tips om att här kan finnas älgar. Och hade skylten satts upp för andra älgar så hade den kanske inte haft någon bild alls utan istället doftmarkeringar. Kanske hade älgarna till och med hellre haft en varningsskylt för bilar?
Det handlar alltså om både avsändare, informationsinnehåll och mottagare i all typ av kommunikation och ingen kan undå att ha en vinkel som är anpassad för mottagaren eller som saknar en infallsvinkel på innehållet. Det går faktiskt inte att komma ifrån. Detta tillsammans med att ingen har all information om allting utan bara kan berätta om saker från sitt eget perspektiv gör det ännu tydligare att 100% opartiskt och neutralitet inte kan uppnås av någon någonsin.

Är public service sakliga nog då? Ja jämfört med alternativen vi har nu tycker jag att de fyller en relevant funktion i samhället. En sådan sak som att de faktiskt har program som granskar sig själva internt (medierna i p1 och janne josefsson bland annt) ger en hint om en mer seriös nivå än en del konkurrenter. Oavsett så är det bra att använda sig av flera källor vanligtvis så det är bra med ett bredare utbud än SVT såklart!
Kritiken jag generellt har kring svensk media riktas inte till public service specitifkt utan snarare till svensk mediarapportering i sin helhet. Sverige är litet och har svårt att täcka in alla områden alltid, så är det helt enkelt men en del utrikesrapportering är inge vidare alltså. Så mycket som skrivs om USA i jämörelse med vad som händer i EU exempelvis. Bara en sån sak att gemene man kan namnet på fler amerikanska presidentkandidater än de två högsta ledarna för Europa säger en del om hur vår rapportering från EU ser ut ;(. Även lite tunt med skandinaviska nyheter kan jag tycka. Men som sagt. Antal mediekonsumenter man kan nå med nyheter skrivna på svenska är inte hur många som helst och då blir budget och därmed mediatäckning därefter så man kan nog inte få allt från Svenka nyheter.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Bara det att om bilstereon är inställd rätt så bryter trafikinformationen sändningen (om SR kanal avlyssnas) eller CD uppspelningen (om SR kanal avlyssnades när CD startades) & hör & häpna nu talar mer eller mindre i "klartext" i dina bilhögtalare om problem med trafiken inom området du befinner dig i (förhoppningsvis då).
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=183&artik...

Jo jag känner till TA systemet som finns i de flesta (om inte alla bilar). Råkar vara så att jag har det avstängt för att det inte gör något som min GPS/smartklocka kopplad till mobil/mobil som används som GPS inte kan göra. TA systemet utgår också från din ungefärliga plats (ett område du befinner dig i) medans Googles notifikationer bara skickas om du befinner dig på vägen som hindret är på. Alternativt om du har en rutt i Maps till en plats som vägen med hindret leder till.

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Medlem

Skulle likt många hellre se att de som ville ha SVT fick möjligheten att betala för det, men på ett sätt vore det skönt med en skatt bara för att äntligen få ett slut på det urgamla tjatet om tv-mottagare och radiotjänst. Detta under den kritiska förutsättningen att avgiften blev mycket, mycket lägre per person, vilket den logiskt borde bli. Typ 700-800 kr per år så skulle jag inte längre orka klaga. Pessimisten i mig säger dock att de ändå kommer hitta diverse anledningar för att ta ut oskäligt mycket om det blir av.

Permalänk
Medlem

tro mig varje år kommer dom be om mer och mer pengar. Samt att dom kommer hitta på mer dynga att visa som inte har nåt med samhällsviktiga funktioner att göra.

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Äntligen! Älskar public service och tycker alla ska pröjsa för det. Ingen mer snigel i ögat för folk är också trevligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziip59:

@marcus84: Jag sade upp mig efter 16 år på samma jobb i förra veckan. För mycket stress och knappt några pengar över. Jag betalade klart villan på 10år, slet som en bäver. Nu ska jag jobba svart. Men ni som blir upprörda ska inte vara det. Jag tänker bara jobba ihop ca 8-10 000 i månaden, det klarar jag mig gott på, och jag betalar fortfarande moms, bilskatt, elskatt och alla andra skatter man inte kommer undan. Jag har dock insett att i Sverige är det ingen idé att stressa sig fördärvad för en lön som i stora delar konfiskeras.

Sånna som du borde vägras sjukvård vid eventuell olycka/sjukdom

Permalänk
Medlem

@Uttsi: tycker han gör helt rätt, fler borde protestera mot det här landets skatter på samma sätt. Kanske dom slutar slänga bort skattepengar på dynga då..

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

@Uttsi: tycker han gör helt rätt, fler borde protestera mot det här landets slatter på samma sätt. Kanske dom slutar slänga bort skattepengar på dynga då..

Det är bara ett bevis på att man har det för bra, typiskt svenskt att gnälla på hur jävla dåligt allt är. Har bott och rest mycket utomlands. Det är få länder som ens kommer i närheten av "standarden" vi har här i Sverige.

Det som är dynga för dig kan va guld för mig. Enligt ditt resonemang ska jag sluta betala skatt för att en del av det går till barnomsorg, och jag avskyr barn.

Absolut ska skattemedels användning granskas och i vissa fall är det säkert slöseri. Men den stora delen går till bra saker. Att påstå någont annat vore fel.