Radio- och TV-licensen föreslås avskaffas

Permalänk
Skrivet av Orber:

Det är redan tal om att bilskatten ska avskaffas för att läggas på bränslet direkt i stället. Hoppas verkligen det händer så alla med "veteran" bilar som drar enorma mängder bensin får betala mest i stället för att inte betala något. Åker du mindre borde du betala mindre, får b hoppas de prissätter det vettigt.

Snevriden uppfattning dock! Det bästa man kan göra för miljön är att köra omkring i gamla bilar och på så vis undvika att nya tillverkas. Visst, ohälsosamma partiklar som kolmonoxid blir problem i tätorter men det är ingen stor belastning för själva miljön utan snarare lokalt för befolkningen. En annan sak vi ska komma ihåg är att de flesta veteranbilar används som sommarbilar och kallstartas därför inte vilket är ytterligare en aspekt. En sista punkt är att en väldigt liten andel av bilparken i Sverige består av bilar som är över 30 år gamla.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundell Mikael:

Varför måste man klaga vi i Finland har haft tv skatt i många år redan den kallas yle skatten vi tycker den är bra och jämlik

Är det procent som dras beroende på hur man tjänar? annars är det fan orättvist att fattiga personer ska betala lika mycket

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Svensk "maffiamedia" borde det kallas, haha. Skämt och sido. Har man ingen TV ska men inte betala något, enkelt.

Om jag som inte har bil inte ska behöva betala skaty för vägar och -underhåll: Absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det enda som är bra är väl att man slipper dessa dörrterrorister (tv pejlare)

Ja äntligen så får dessa hemska "människor" skaffa sig ett riktigt yrke.

Om det går igenom , såklart...

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Det är rent ut sagt stöld att kräva invånare att betala för det här.

TV räknas som underhållning och är inget som ska beskattas då det finns många som inte ens kollar på TV.

Skamligt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

@marcus84: Naivt o naivt...det är väl det mest realistiska teoretiskt sett. Men vem e jag att säga hur det kommer bli. Men har hoppet uppe iallafall Det är det viktiga!
@Kenta42: Jao det hoppas jag med. Alla förslag ändras efter hand och det blir typ aldrig som det var tänkt från början.

Permalänk
Medlem

En skitkanal på TV ska dras vis skatten men vård, äldreomsorg och förskolor ska privatiseras? Snälla!

Permalänk
Medlem

vem fan vill tiita på eller betala en skatt för att vänstermuppar ska ha lekstuga.
Gör om skiten till en betaltjänst så få dom som vill betala för att se denna hjärntvättade cirkus.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det procent som dras beroende på hur man tjänar? annars är det fan orättvist att fattiga personer ska betala lika mycket

De med de de allra lägsta inkomsterna såsom t.ex. de flesta studenter behöver inte betala någonting i Finland. Och så som i Finland så föreslås ett tak vilket i praktiken innebär att höginkomsttagare inte behöver betala mer än medelinkomsttagare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är det procent som dras beroende på hur man tjänar? annars är det fan orättvist att fattiga personer ska betala lika mycket

Fattiga och rika betalar väl lika mycket till Radiotjänst idag?
Så en fast summa på skatten per person , uträknad på ett sådant sätt så att man inte betalar mer per hushåll än idag är väl egentligen inte "orättvist"?

"Jag vill betala mindre för mitt Netflix konto än Ingvar Kamprad, för han tjänar mer än mig"
"Bussen ska vara billigare för mig än för höginkomsttagare"
"Min Femkommatvåa jag köper varje fredag ska vara billigare för mig än för höginkomsttagare, för att då är det rättvist"

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Medlem

Innan vi vet hur mycket det kommer röra sig om i kronor för en normalinkomsttagare är det svårt att säga alltför mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnXeZ:

Fattiga och rika betalar väl lika mycket till Radiotjänst idag?
Så en fast summa på skatten per person , uträknad på ett sådant sätt så att man inte betalar mer per hushåll än idag är väl egentligen inte "orättvist"?

"Jag vill betala mindre för mitt Netflix konto än Ingvar Kamprad, för han tjänar mer än mig"
"Bussen ska vara billigare för mig än för höginkomsttagare"
"Min Femkommatvåa jag köper varje fredag ska vara billigare för mig än för höginkomsttagare, för att då är det rättvist"

Jag betalar ingenting då jag vägrar skaffa TV mottagare. Tycker fortfarande att folk som ligger på gränsen till fattigdom slippa betala nåt. Själv tjänar jag runt 9000 kr i månaden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

What varför ska någon som tjänar mera betala högre tv avgift? vad är det för jävla idioti. Ska väl vara lika för alla...

Varför ska någon som tjänar 100k per månad betala mer skatt på sin lön än någon som tjänar 25k per månad?
Ska väl vara lika för alla?

Permalänk
Medlem

Att betala TV-avgiften via skatten är lite grann som att ha alkoholskatt på dricksglas : alla betalar varje gång man dricker ur ett glas, strunt samma om glaset innehåller T-Röd, saft, vatten eller lättöl. Om man är nykterist av olika skäl, det hör inte hit. Alkoholskatten skall betalas eftersom du dricker ur ett glas ( plast och pappmuggar räknas också till kategorin "dricksglas" ).

Jämförelsen med alkoholskatt på dricksglas är inte min egna, jag läste det på annat håll för länge sedan och minns inte vem som skrev det ursprungligen.

Däremot, om det kommer bli möjligt att göra avdrag på deklarationen för att man inte har en TV eller TV-mottagare hemma, då blir jag försiktigt positivt inställd.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Samhället är inte och har aldrig varit på lika villkor för alla. Därtill är barn inte en nettokostnad för samhället, det är en försäkring inför framtiden.

Lika för alla kommer det aldrig bli men man kan väl ändå försöka att eftersträva. Bättre det än att dra åt motsatt håll och var och en får klara sig själv. Tycker ändå att vi ska ha fria TV och radio kanaler så dom som vill kan ta del av det. Anser att det hör till "välfärden" i detta land. Rent tekniskt är det ju fint att kunna koppla ström och en antenn och få bild, slippa kort och uppkopplingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

De med de de allra lägsta inkomsterna såsom t.ex. de flesta studenter behöver inte betala någonting i Finland. Och så som i Finland så föreslås ett tak vilket i praktiken innebär att höginkomsttagare inte behöver betala mer än medelinkomsttagare.

Så... De som har tid att titta på TV slipper betala medans de andra ska betala... Så typiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Så är det inte. Det blir ju en anvgift med skatteverket som indrivare. På samma sätt som begravningsavgiften. Skatteverket används ju annars för att t, ex driva in avgiften för de som är med i Svenska kyrkan eller andra trossamfund. På samma sätt skulle ju det här bli en avgift med ett öronmärkt syfte.

Nja, det krävs att dom öronmärks till ett konto och vara undantagna budgetprocessen. Det återstår att se om det blir så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle1884:

Innan vi vet hur mycket det kommer röra sig om i kronor för en normalinkomsttagare är det svårt att säga alltför mycket.

För mig handlar det inte om hur mycket det kostar. Hela grejen med avgift för TV är helt skruvad. Den som tittar på svt ska betala, den som inte tittar ska slippa.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cameltotem:

Det är rent ut sagt stöld att kräva invånare att betala för det här.
TV räknas som underhållning och är inget som ska beskattas då det finns många som inte ens kollar på TV.
Skamligt.

Njaa. Nä Det är rent ut sagt skatt att införa en skatt
Att det bara är så enkelt som underhållning är inte riktigt sant heller. Det finns en del fina demokratisska rättigheter som tillgodoses men som är så självklara och "döötrista" som folk tar så för givet att man inte ens förstår det. Exempelvis direktsända riksdagsdebatter.
Sedan försigår en del samhällsgranskning. Visserligen görs detta av andra parter också men fördelen med public service jämfört med exempelvis DN är att program som uppdrag granskning kan syna exempelvis Telia och deras mutaffärer utan att behöva oroa sig för den stora reklamdealen man hade tillsammans för finansiering. Så samhällsnyttor finns absolut med public service som inte bara är nöje.
Sedan kan man såklart fråga sig om nuvarande programomfång och utbud är rätt avvägt. However, det är en helt annan frågeställning!

Skrivet av tBiorrith:

En skitkanal på TV ska dras vis skatten men vård, äldreomsorg och förskolor ska privatiseras? Snälla!

Hmm. Well privatiseringen inom sjukvård, förskolor och äldreomsorg är väl fortfarande finansierad av skattepengar, fast i privat regi va?
Lite som att mycket av det SVT producerar idag görs via externa produktionsbolag, fast det är fortfarande finansierat av typ en skatt i slutändan

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så för att kunna slippa betala/betala så lite som möjligt, till skiten man inte tittar/lyssnar på, så måste man alltså lägga ner sitt företag/säga upp sig och gå på A-kassa/socialen?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad som händer med radiotjänst då? Jag tänker cyniskt att de på något sätt fortsätter göra sig nödvändiga.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Så för att kunna slippa betala/betala så lite som möjligt, till skiten man inte tittar/lyssnar på, så måste man alltså lägga ner sitt företag/säga upp sig och gå på A-kassa/socialen?

Ja gör det! Jättelönsamt säger den här Socionomen! Folk är livrädda för lite mer skatt i ett av världens rikaste länder!

Visa signatur

Intel 8086 @ 5,0GHz, NZXT 210i, Windows 10 Pro, Asus ROG Strix Z390-I Gaming, 32GB Ram, Samsung 970 EVO Plus 1TB, 16 TB HDD Synology 212j NAS 2*2TB, NvidiaShield Pro 2019, Amplifi Alien AX, 1000/1000mbit fiber, Xbox One X, Switch, Samsung Galaxy S10+...

Permalänk
Medlem

Det är väl kanon att få betala skatt för att kunna titta på politiskt neutral public service? Utan den hade man t.ex inte kunnat se Leninpristagaren Mikael Wiehe sjunga "Släpp in mig" för att "sätta stämningen" i programmet Debatt när Afghanernas strejk på medborgarplatsen skulle diskuteras. Politiskt neutralt, såklart. Som public service ska vara...

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Njaa. Nä Det är rent ut sagt skatt att införa en skatt
Att det bara är så enkelt som underhållning är inte riktigt sant heller. Det finns en del fina demokratisska rättigheter som tillgodoses men som är så självklara och "döötrista" som folk tar så för givet att man inte ens förstår det. Exempelvis direktsända riksdagsdebatter.
Sedan försigår en del samhällsgranskning. Visserligen görs detta av andra parter också men fördelen med public service jämfört med exempelvis DN är att program som uppdrag granskning kan syna exempelvis Telia och deras mutaffärer utan att behöva oroa sig för den stora reklamdealen man hade tillsammans för finansiering. Så samhällsnyttor finns absolut med public service som inte bara är nöje.
Sedan kan man såklart fråga sig om nuvarande programomfång och utbud är rätt avvägt. However, det är en helt annan frågeställning!

Hmm. Well privatiseringen inom sjukvård, förskolor och äldreomsorg är väl fortfarande finansierad av skattepengar, fast i privat regi va?
Lite som att mycket av det SVT producerar idag görs via externa produktionsbolag, fast det är fortfarande finansierat av typ en skatt i slutändan

Jag hade inte klagat om det sändes kvalitetsprogram med någon samhällsnytta men jag tycker inte t ex Melodifestivalen, mästarnas mästare och alla andra lekprogram är något jag vill betala för. SVT är inte särkilt oberoende heller de få gångerna jag kollar på skiten så glad att inte har någon tv. Trist att man nu eventuellt får börja betala ändå.

Permalänk

Tänk till lite...

... vi ska vara jävligt glada att det finns public service. Oberoende nyheter som inte ägs av olika politiska partier och deras multinationella företag som skyfflar in pengar. Bara att se till USA just nu, fox news mot resten av tv-bolagen. Båda sidor spyr ut propaganda åt båda håll, och ju mer vi hör det vi gillar desto mer lyssnar vi ännu mer på det vi gillar. Skrämmande. Den som kontrollerar media kontrollerar folket. Alltså dom med pengar. Svt finns där för att styra upp denna obalans

Ser jag på tv, då ser jag på svt

Visa signatur

i5 12600K - Noctua D14 SE2011 - msi pro Z670-A - 32 GB kingston fury beast 3600 mhz cl17 - WD_BLACK SN750 SE NVMe - Asus Tuf 3080 12gb - ACER XB271HU @ 144hz G-sync - Corsair 850AX - Fractal Design Meshify 2 - Mionix Zibal

Permalänk
Medlem

Svensk media är också styrd av staten. Så vit jag vet har t.ex. NMR ingen kanal på TV som man kan kolla på. Det finns inget som heter neutral media i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvennaJensen:

Ja gör det! Jättelönsamt säger den här Socionomen! Folk är livrädda för lite mer skatt i ett av världens rikaste länder!

Då gör jag det....

Handlar inte om att folk är livrädda.. utan om att vi redan har ett högt skattetryck i Sverige.

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Skatter/Skattetryck/Skattetr...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av christeribaren:

... vi ska vara jävligt glada att det finns public service. Oberoende nyheter som inte ägs av olika politiska partier och deras multinationella företag som skyfflar in pengar. Bara att se till USA just nu, fox news mot resten av tv-bolagen. Båda sidor spyr ut propaganda åt båda håll, och ju mer vi hör det vi gillar desto mer lyssnar vi ännu mer på det vi gillar. Skrämmande. Den som kontrollerar media kontrollerar folket. Alltså dom med pengar. Svt finns där för att styra upp denna obalans

Ser jag på tv, då ser jag på svt

Jag tycker dock inte att SVT levererar oberoende nyheter, så enligt mig kan vi likaväl lägga SVT.
Hade vi faktiskt haft oberoende och sakliga nyheter/program så hade det varit mer intressant att betala för.

Permalänk
Medlem

Så vad står det då mellan raderna.
Du får betala exakt samma sak men via skatt och skatterna ska inte sänkas utan kommer höjas utöver det.

Så får dom flesta betala mera utan att veta om det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem