Säkraste sd microkortet?

Permalänk

Säkraste sd microkortet?

Finns det någon statistik över det märke/serie som har minst % fel?
Ska köpa ett till mobilen för foton, så att kortet ska funka är väldigt viktigt.
Sandsik, Samsung mfl, vilka har högst kvalitet?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd

ta vilket som.. så länge kortet sitter i mobilen lär det kvitta.. själv kör jag på sandisk

Permalänk
Medlem

Min dashcam har ätit upp de flesta kort men just samsung har den inte knäckt än och nu har det gått ett skapligt antal månader. Sandisk och det man fick med blev sönderskrivna på 3-4 veckor.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Min dashcam har ätit upp de flesta kort men just samsung har den inte knäckt än och nu har det gått ett skapligt antal månader. Sandisk och det man fick med blev sönderskrivna på 3-4 veckor.

Vilket Samsung kort är det? Har läst att evo serien ska vara lite ostabil.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

@Peterrrrr:
Samsung Pro (väldigt prisvärda) håller bra kvalitet. Sandisk är bäst att hålla sig borta ifrån, såvida man inte väljer deras Extreme-kort.

Undvik däremot CDON (ok om det levereras från just CDON), Fydiq, AliExpress, Ebay, Tradera och andra sidor där det inte går att spåra säljaren. Just minneskort finns det massvis med piratkopior av.

Passar på att länka till min favoritsida för minneskortstest:
http://www.cameramemoryspeed.com/

Permalänk
Medlem

Är nog svårt att få fram den statistiken, inget tillverkarna själva vill släppa och det finns få företag som förbrukar tillräkligt med kort från tillräckligt med tillverkare för att få fram tillförlitlig statistik. Att dom sedan skulle vilja släppa denna infon till allmänheten är inte heller så troligt.

För hårddiskar är backupföretaget BackBlaze en av få källor vi har.

Tar du ett klass 10 kort från en av dom stora tillverkarna så kommer du knappast bli missnöjd. Inget av mina Samsungkort har lagt så jag kommer att fortsätta med dom.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Vilket Samsung kort är det? Har läst att evo serien ska vara lite ostabil.

https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/230374-...

Den här rackaren har visat sig hållbar för mig...
Dashcamen är alltid full och skriver över och över och över...

Edit:
oj jäklar vad den har hållt... Jag kör bilen dagligen!
2016-03-24 15:16

Permalänk

@Cruentusa:

Är det Pro-serien som du kört från Samsung?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Samsung Pro serien bör nog vara en av de bättre idag. Detta görs ju på överblivet VNAND i dessa, medan EVO korten tror jag är 2D NAND (liknande som 750 EVO) och därför inte lika pålitliga.

Har dock inget som sliter ut SD kort så mycket som vissa andra här, men jag har kört ett pro SD kort i en adapter som Windows systemdisk, för testandes skull, och det fungerade förvånansvärt bra, och det kortet fungerar än.

Notera dock att SD kort i sig är alltid lite tveksamma. Det är överblivet NAND som inte passade i en SSD pga det var för trasigt eller inte nådde P/E kraven.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Samsung Pro serien bör nog vara en av de bättre idag. Detta görs ju på överblivet VNAND i dessa, medan EVO korten tror jag är 2D NAND (liknande som 750 EVO) och därför inte lika pålitliga.

Ser inte ut som att de använder sig av överblivet MLC 3D NAND till Pro-serien utan använder sig fortfarande av 2D MLC NAND.
EVO ser dock ut att ha gått över till att använda sig av överblivet TLC 3D NAND (inte alla, men en del).

Gå ned till sektionen "Jämför" här och se: http://www.samsung.com/se/memory-storage/pro-plus-microsd-car...

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste är att du inte tror att du kan spara bilder på minneskort, de ska ligga där så kort tid som möjligt och överföras till arkivsystem så fort det går, det handlar inte bara om kortens kvalitet utan även om risken att förlora minneskortet (telefonen) det är få prylar som går sönder eller stjäls så ofta som mobiler så oavsett hur du gör med kvalitet och ev kryptering och låsning så att innehållet blir obrukbart så måste det ut ur telefonen snarast möjligt om du ska säkra det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glaring_Mistake:

Ser inte ut som att de använder sig av överblivet MLC 3D NAND till Pro-serien utan använder sig fortfarande av 2D MLC NAND.
EVO ser dock ut att ha gått över till att använda sig av överblivet TLC 3D NAND (inte alla, men en del).

Gå ned till sektionen "Jämför" här och se: http://www.samsung.com/se/memory-storage/pro-plus-microsd-car...

Hmm.

Vet jag läste ett test om "Pro" skulle köra på V-NAND, men de kanske har ändrat sig i versionerna. Då frågar man sig varför EVO är den sämre, om det inte är så att de använder MLC läge på PRO och TLC läge på EVO, vilket också kan förklara varför pro inte finns i större storlek. MLC på 2D NAND paketen där blir max 64GB, medan senaste V-NAND TLC kan göras till 256GB.

Dock var detta Pro jag läste om för bra tag sedan och inte Pro Plus eller EVO plus. Så de kanske har ändrat om... förstår bara inte varför man skulle sätta sämre NAND i en produkt som ska vara proffs-klass.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Hmm.

Vet jag läste ett test om "Pro" skulle köra på V-NAND, men de kanske har ändrat sig i versionerna.

Har letat men kan inte hitta på någonting om det.

Skrivet av Paddanx:

Då frågar man sig varför EVO är den sämre, om det inte är så att de använder MLC läge på PRO och TLC läge på EVO, vilket också kan förklara varför pro inte finns i större storlek . MLC på 2D NAND paketen där blir max 64GB, medan senaste V-NAND TLC kan göras till 256GB.

Menar du maxkapacitet på 64 GB för Pro/Pro Plus?
För även om det inte var med där av någon anledning finns det ändå Pro och Pro Plus på 128GB.

Skrivet av Paddanx:

Dock var detta Pro jag läste om för bra tag sedan och inte Pro Plus eller EVO plus. Så de kanske har ändrat om... förstår bara inte varför man skulle sätta sämre NAND i en produkt som ska vara proffs-klass.

Om vi tittar på hastigheter så har Pro och Pro Plus i alla fall bättre prestanda vid slumpmässiga skrivningar än EVO (speciellt Pro, tror Pro Plus är lite sämre än förra generationen) så de har fortfarande sina fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Finns det någon statistik över det märke/serie som har minst % fel?
Ska köpa ett till mobilen för foton, så att kortet ska funka är väldigt viktigt.
Sandsik, Samsung mfl, vilka har högst kvalitet?

Lita aldrig på att en sak inte skall gå sönder. Även bra kort kan gå sönder och mobiler kan bli stulna. Är datan viktig för dig, se till att den laddas upp till något annat ofta.

Permalänk

@Spiffman @walkir @Paddanx @Glaring_Mistake
Är EVO Pro serien säkra kort eller är det fortfarande PRO eller PRO PLUS som är bäst? Hur är Endurance serien?

https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/minneskor...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Samma erfarenhet här som de flesta andra.
Körde Sandisk i början vilket pajade rätt fort. Sedan köpte jag Samsung som har hållit sen jag skaffade det vilket är flera år sedan nu.

Har kört ett Samsung Evo 128GB och ett Evo 256GB och både fungerar fortfarande.

Använder dessa till backup av telefon samt musiklagring där jag lite då och då för över ca 170GB till kortet på en gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Har nog möjligtvis lyckats knäcka ett samsung kort med dash camen men är osäker... Tror inte det.
Och då var det inte något av mina kort endurance. Generellt så har alla korten rakt av galet bra tillförlitlighet

Permalänk
Medlem

Det finns inga bra SD/microSD som du köper på gubbdagis - de bästa i konsumentnivå är möjligen Sandisk Extrem Pro, Samsung Pro endurance, Samsung Pro, Samsung EVO, Kingson Canvas React.

Skall du ha industrial strength SD/microSD så är det helt andra prislappar per GB då de bygger på gamla lager av SLC-flashminnen som typ tillverkades 2010 eller bygger på TLC som körs i pSLC-mode - ofta med namn som ingen hört talas om och köps på Elfa, mouser mfl. komponent-grossister för industri och storlekar över 8GB börja bli väldigt dyra...

Det finns förvisso industrial-versioner även från Kingston, Sandisk, Samsung mfl. men sådant hittas inte på de vanliga vattenhålen. Industrial-versioner är byggda för robusthet, stor temperaturområde, extra ECC och bättre flashmanangement, tål mer störningar på strömmatningen utan att det kraschar och hårdhänger SD-minnet med korrupt data eller inte startar alls efteråt (vanligt problem i RPI innan SD-minnet fick en egen spänningsregulator i RPI3 och senare) - inte i avseende snabbhet eller speciellt stor lagrings storlek - samt hög prislapp per GB...

Permalänk
Medlem

Det är väl med sd-kort som med hdd, det finns bara två sorter, dom som kraschat, och dom som kommer krascha, vilken som är vilken vet man inte förrän det är för sent... mao se till att alltid ha backup på viktiga filer.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Det finns inga bra SD/microSD som du köper på gubbdagis - de bästa i konsumentnivå är möjligen Sandisk Extrem Pro, Samsung Pro endurance, Samsung Pro, Samsung EVO, Kingson Canvas React.

Skall du ha industrial strength SD/microSD så är det helt andra prislappar per GB då de bygger på gamla lager av SLC-flashminnen som typ tillverkades 2010 eller bygger på TLC som körs i pSLC-mode - ofta med namn som ingen hört talas om och köps på Elfa, mouser mfl. komponent-grossister för industri och storlekar över 8GB börja bli väldigt dyra...

Det finns förvisso industrial-versioner även från Kingston, Sandisk, Samsung mfl. men sådant hittas inte på de vanliga vattenhålen. Industrial-versioner är byggda för robusthet, stor temperaturområde, extra ECC och bättre flashmanangement, tål mer störningar på strömmatningen utan att det kraschar och hårdhänger SD-minnet med korrupt data eller inte startar alls efteråt (vanligt problem i RPI innan SD-minnet fick en egen spänningsregulator i RPI3 och senare) - inte i avseende snabbhet eller speciellt stor lagrings storlek - samt hög prislapp per GB...

Denna variant lär ju vara bra
https://www.cyberphoto.se/foto-video/lagring-minnen/minneskor...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Man får titta på användningsområde vilka kort som passar bäst - skall den användas i RPI4 som systemdisk så letar man på inlägg och forum som gjort tester på sådant då tex. 4K sektorskrivning är en viktig parameter men också endurans i avseende att det hela tiden skriver mycket upprepande på väldigt liten del av totala lagringsytan och största delen av lagringen kanske inte används alls - och där vill man att kontrollern i microSD skall sprida skrivningen jämt på alla flashblock och inte bara inom en enda 'die' på chip-stacken i minneskapseln, då när en sådan die-lager dör så blir SD-minnet oanvändbar fast 90% av flashen kanske inte skrivits en enda gång. - men dessvärre är det bara de dyrare SD-minnena som har dom bättre kontrollerna - som Sandisk extreme, Sandisk extreme Pro och och Samsungs PRO, endurance och EVO plus-varianter...

För kamerabild lagring eller dashkamera-lagring så är sådant inte så noga då man ändå skriver igenom hela diskytan mer eller mindre fullt i omgångar och slitaget blir jämt ändå.

och är det SD till kameran för fotografering och kanske flera bilder efter varandra så vill man istället att SD-minnet skall kunna svälja detta fort och sedan hinner det svalna till nästa serie. Det är helt annat att skriva 2-32 MB per bild sekventiellt än att hantera en massa 4k-sektorer som skrivs och läses slumpmässigt över diskytan och SD-minne är optimerad för just kamerabildslagring. Det är så illa att på en del SD-minne skriver man att garantin upphör om SD-minnet används i en RPI eller motsvarande embedded där man använder SD-minnet som en OS-disk

För dashkameran skriver man inte i så hög takt men istället hela tiden och där man vill ha så hög TBW som möjligt då man skriver från början till slut mest hela tiden och den totala skrivmängden är det viktiga.

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4952646
Är detta minneskortet något att ha?

Haft minneskort från SanDisk som lagt av helt men det var lite sämre kort. Tror dom hade 5 års garanti höll ungefär 3-4år.