Corsair AX1200i - Trasigt? Klickar bara..

Permalänk
Medlem

Corsair AX1200i - Trasigt? Klickar bara..

Mitt AX1200i tror jag har gått sönder, datorn bara la av igår kväll och har sedan dess inte gått att starta igen. Det klickar från nätagget, har tagit lös nätagget och provat Corsairs "Self-test" utan några kablar inkopplade, det verkar fungera då.

Jag har testat koppla in en lös 24pin kabel då klickar nätagget igen på selftest knappen.

Tänkte höra med er om det finns något jag kan testa göra? Eller är det bara lämna tillbaka? Det är cirka 6 månader gammalt så att få ett nytt om det är trasigt ska nog inte vara nått problem.

Specs på dator;
Corsair AX1200i
Asus z270i Strix - mini itx
Deliddad 7700k @ stock + H100i V2
32GB 3000Mhz DDR4 Corsair
1080Ti Sea Hawk X @ Stock
M.2 500GB EVO SSD
+ EVO 500GB SSD Sata

Tack för tips etc!

Permalänk
Medlem

Skulle prova med ett annat nätagg först för att försäkra mig om att det är just agget som spökar.
Efter det skickat in på reklamation.

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

@Klad: Utlöses några säkringar när du försöker starta nätagget?

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

@robocopy: Hade gärna gjort det men har inget annat liggandes och allt är tyvärr stängt idag, får vänta tills imorgon

@Nephitis: Inga säkringar utlöser, nätagget klickar bara.

Jag testade precis att bygla 24-pin kontakten med ståltråd, då startar agget. Vette tusan om det kan vara moderkortet som är orsaken? Verkar vara många som har klickande problem med AX860/AX1200 vid en del googling.

Permalänk
Medlem

Inget fel på nätagget. Hittade ett RM850X på Elgiganten, slängde i det i datorn och startade.

Poff sa det, lågor kom det och massa rök. Moderkortet sa adjö. Ett par kondensatorer till vänster om CPU Socket har sagt upp sin tjänst.

Permalänk
Proffsmobbare

Klickandet du hör är automatsäkringen i aggregatet, den slår till när en spänningskälla, t.ex. 12V kortsluter i jorden.

En kortsluten/trasig kondensator kortsluter i jorden vilket med all säkerhet är anledningen till att säkringen gick.

Givetvis ska du få ett nytt moderkort på garanti!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Klickandet du hör är automatsäkringen i aggregatet, den slår till när en spänningskälla, t.ex. 12V kortsluter i jorden.

En kortsluten/trasig kondensator kortsluter i jorden vilket med all säkerhet är anledningen till att säkringen gick.

Givetvis ska du få ett nytt moderkort på garanti!

Tack för den förklaringen, det låter mycket rimligt!

Du som kunnig, tror du övriga komponenter kan ha tagit skada? CPU/Minnen/M.2 SSD? Grafikkortet hade jag redan plockat ur när det började brinna lite. Hoppas verkligen allt har klarat sig, annars måste väl Asus täcka ev. övriga skadade komponenter..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klad:

Tack för den förklaringen, det låter mycket rimligt!

Du som kunnig, tror du övriga komponenter kan ha tagit skada? CPU/Minnen/M.2 SSD? Grafikkortet hade jag redan plockat ur när det började brinna lite. Hoppas verkligen allt har klarat sig, annars måste väl Asus täcka ev. övriga skadade komponenter..

Största risken utifrån vad du berättat lär nog vara CPUn. Eftersom den är deliddad så gäller inga garantier, oavsett orsak. Vem vet, den kanske är orsaken till branden från början.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Skulle precis skriva att det nog är ett skydd i nätagget som löser ut därav klickandet.

Jaja, nu vet du, sluta pilla med CPU och klocka så kondensatorerna pajjar!

Permalänk
Avstängd

@Klad:

Har du försök att överklocka dator som åskade detta problem?

Det är mycket fin nätdel jag har inte hört något om att dom ska ha några problem.

Du kan ju testa att starta bara nätdel och så kan du sätta ditt en fläkt och se om den får ström?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klad:

Inget fel på nätagget. Hittade ett RM850X på Elgiganten, slängde i det i datorn och startade.

Poff sa det, lågor kom det och massa rök. Moderkortet sa adjö. Ett par kondensatorer till vänster om CPU Socket har sagt upp sin tjänst.

Skrivet av Laine:

Klickandet du hör är automatsäkringen i aggregatet, den slår till när en spänningskälla, t.ex. 12V kortsluter i jorden.

En kortsluten/trasig kondensator kortsluter i jorden vilket med all säkerhet är anledningen till att säkringen gick.

Givetvis ska du få ett nytt moderkort på garanti!

hehe... tror du varnade honom för sent.

Trevligt att se AX1200i agget faktiskt skydda så pass bra, och lite förvånande att RM850x inte gjorde det.

Btw, oddsen att detta skadat andra komponenter är relativt låg, då det är en lokal kortslutning. Det som är mest i farozonen är CPUn, då den kan mycket väl fått en spänningsspik. Lite detta är varför jag inte vill ens tänka på att köpa en i9a för 10kkr och delidda... för jag vill inte sitta i denna sitsen.

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Ja, vi får se. Hoppas att CPUn har klarat sig, kan inte se några synliga skador eller brännmärken på den iallafall. Kommer ett nytt moderkort imorgon.
Har svårt att se att CPUn är orsaken till detta på grund av delid, den har funkat klockrent sen delid och aldrig överklockat eller lekt med spänningar. Tror snarare att jag bara haft otur med måndags ex av moderkort, en kondensator som inte var helt OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klad:

@Paddanx: Ja, vi får se. Hoppas att CPUn har klarat sig, kan inte se några synliga skador eller brännmärken på den iallafall. Kommer ett nytt moderkort imorgon.
Har svårt att se att CPUn är orsaken till detta på grund av delid, den har funkat klockrent sen delid och aldrig överklockat eller lekt med spänningar. Tror snarare att jag bara haft otur med måndags ex av moderkort, en kondensator som inte var helt OK.

Tror inte heller det är orsakat av delid, men när den kondensatorn kortslöts så har ju enorma strömmar rusat igenom den kretsen. Om dessa strömmar plötsligt fått ett stopp, kan en spänningsspik på 12V lätt ha bildats och 12V grillar en CPU på milisekunder, därav min oro. Dessa fel syns inte, och ännu värre, de behöver inte ens ha dödat den... utan bara skadat den, så du får konstiga fel istället, eller sämre OC/defekta delar.

Men jag hoppas att den har klarat sig iaf.

Permalänk
Medlem

@Paddanx:
Nu blev jag rädd på riktigt! Fan, jag hoppas verkligen att den överlevt..
Jag kan inte testa CPUn på något annat sätt än att installera den i nya moderkortet imorgon, vågar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klad:

@Paddanx:
Nu blev jag rädd på riktigt! Fan, jag hoppas verkligen att den överlevt..
Jag kan inte testa CPUn på något annat sätt än att installera den i nya moderkortet imorgon, vågar jag?

Nope. Det är bara sätta den i ett moderkort och hoppas.

När du får post och allt verkar okej, kör igenom tester som prime95 och Intel CPU test.

Får du ok på allt har du iaf en fungerande grund. Sen kan som sagt OC prestandan ha tagit stryk, och det är mycket svårare att bedöma, om du inte kan jämföra "före och efter" siffror, som trots allt också kan bero på moderkortet.

Notera dock att skador kan ta tid att visa sig, även om de flesta skador brukar visas direkt.

Permalänk
Medlem

Följer med spänning, lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Nope. Det är bara sätta den i ett moderkort och hoppas.

När du får post och allt verkar okej, kör igenom tester som prime95 och Intel CPU test.

Får du ok på allt har du iaf en fungerande grund. Sen kan som sagt OC prestandan ha tagit stryk, och det är mycket svårare att bedöma, om du inte kan jämföra "före och efter" siffror, som trots allt också kan bero på moderkortet.

Notera dock att skador kan ta tid att visa sig, även om de flesta skador brukar visas direkt.

Tacksam för din hjälp! Har inte överklockat den alls, kört stock.. Ska prova stress tester och hoppas den är stabil. Återkommer imorgon med resultat!

Permalänk
Medlem

Som @Paddanx: Spekulerade i med strömspikar till CPU, verkar stämma väldigt bra... CPU-LED Lyser rött på moderkortet. 7700k är död Hade det på känn i och med att det var kondingarna till strömförsörjningen till CPU som brann upp, fan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klad:

Som @Paddanx: Spekulerade i med strömspikar till CPU, verkar stämma väldigt bra... CPU-LED Lyser rött på moderkortet. 7700k är död Hade det på känn i och med att det var kondingarna till strömförsörjningen till CPU som brann upp, fan också.

Tragiskt. Kan inget annat än beklaga.

Frågan är om ASUS ersätter något, och om de gör det, ersätter när den är delidad. Annars kolla med ditt försäkringsbolag om du har drulle, för det rör sig ändå om antal 1000kr, och då kan även en självrisk på kanske 1000-1500kr vara väl värt det, beroende på vad för avtal du har.

Permalänk
Avstängd

@Paddanx:

Lite off topic:
Vilket är det bästa drulleförsäkring?

Skrivet av Klad:

Som @Paddanx: Spekulerade i med strömspikar till CPU, verkar stämma väldigt bra... CPU-LED Lyser rött på moderkortet. 7700k är död Hade det på känn i och med att det var kondingarna till strömförsörjningen till CPU som brann upp, fan också.

Vet du vad som orsakat felet?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Paddanx:

Lite off topic:
Vilket är det bästa drulleförsäkring?

Det vågar jag inte svara på, då jag inte är så insatt i hur olika försäkringsbolag är.
Jag har trygghansas pga de alltid har betalat när problem skett. De kostar dock mer än många andra, men när grannarna får bråka får jag betalt. Och när jag blev påkörd av en utan försäkring så ordnade de rubbet åt mig, vilket för mig var mer värt än lite billigare premie.

Men om deras drulle är bästa vågar jag inte lova, då jag faktiskt inte behövt använda den än

Skrivet av superegg:

Vet du vad som orsakat felet?

En teori är att spänningsregulatorn till den fasen "fastnat" i öppet läge. Detta i sin tur skickar 12V till både kondensatorn och tyvärr även CPUn... kondensatorn är ju inte gjord för den spänningen och smäller, samt troligen kortsluter efter det, vilket ger den smällen som TS fått. Men CPUn lär vara död redan innan han ens hörde "poff".

Dessa regulatorer fungerar ju lite som en kran... de öppnar lite och stänger ett tag för att omvandla 12V till 1-nånting volt. Så liten burst av 12V och sen stängt, och du får rätt spänning, tills du behöver öppna igen. Om den dock fastar helt öppen så är där ingen begränsning, och du får full spänning in i både kondensator och det som drivs av den. Tänk det som om din vattenledning går rakt av och vatten bara forsar fram. Slutar med en katastrof, även om du bryter vattnet relativt fort.

Vad som orsakat detta är dock allt från tillverkningsfel, vatten/kylpasta som kortslutit mellan fel pinnar, till vf som helst nästan inkl åska, ESD osv. Något har påverkat den regulatorn troligen så den har öppnat fullt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Det vågar jag inte svara på, då jag inte är så insatt i hur olika försäkringsbolag är.
Jag har trygghansas pga de alltid har betalat när problem skett. De kostar dock mer än många andra, men när grannarna får bråka får jag betalt. Och när jag blev påkörd av en utan försäkring så ordnade de rubbet åt mig, vilket för mig var mer värt än lite billigare premie.

Men om deras drulle är bästa vågar jag inte lova, då jag faktiskt inte behövt använda den än

En teori är att spänningsregulatorn till den fasen "fastnat" i öppet läge. Detta i sin tur skickar 12V till både kondensatorn och tyvärr även CPUn... kondensatorn är ju inte gjord för den spänningen och smäller, samt troligen kortsluter efter det, vilket ger den smällen som TS fått. Men CPUn lär vara död redan innan han ens hörde "poff".

Dessa regulatorer fungerar ju lite som en kran... de öppnar lite och stänger ett tag för att omvandla 12V till 1-nånting volt. Så liten burst av 12V och sen stängt, och du får rätt spänning, tills du behöver öppna igen. Om den dock fastar helt öppen så är där ingen begränsning, och du får full spänning in i både kondensator och det som drivs av den. Tänk det som om din vattenledning går rakt av och vatten bara forsar fram. Slutar med en katastrof, även om du bryter vattnet relativt fort.

Vad som orsakat detta är dock allt från tillverkningsfel, vatten/kylpasta som kortslutit mellan fel pinnar, till vf som helst nästan inkl åska, ESD osv. Något har påverkat den regulatorn troligen så den har öppnat fullt.

Trygghansas verka vara bra får kolla mer på dom sen. Tror du även dom skulle täcka skador på tex mina serverdator?

Så det var inte nätdelen som oskadat skadad utan det är moderkortet som har skicka fel volt till nätdelen som sen gav det moderkortet vill ha om jag förstod det rätt?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Trygghansas verka vara bra får kolla mer på dom sen. Tror du även dom skulle täcka skador på tex mina serverdator?

Föreslår att du frågar dem direkt istället, då jag verken är förmedlare för dem, eller vågar lova något. Men de ska ha drulle skydd för elektronik (upp till en viss summa så klart).

De har telefon service 7-21 alla dagar, så de är rätt lätta att komma i kontakt med.
0771-11 11 10
Privat: 7 - 21 Alla dagar

Enligt vad jag kan se på mitt försäkringsbrev (vilket man enkelt kan titta på via nätet + Bank-ID), så är ersättningen upp till 50kkr för lös egendom med drulle, och 1500kr självrisk. Mao, moderkort + CPU och ev annat här hade mer all sannolikhet täckts utan problem.

Det går dock att teckna extra hemelektronik försäkring också.
---
Utökat skydd för din hemelektronik
- Självrisk 500 kr om skadans kostnad överstiger din grundsjälvrisk
- Förmånligare värderingsregler för stationär hemelektronik
---

Skrivet av superegg:

Så det var inte nätdelen som oskadat skadad utan det är moderkortet som har skicka fel volt till nätdelen som sen gav det moderkortet vill ha om jag förstod det rätt?

Det är min teori ja.

Hade nätdelen varit boven så hade ju antingen alla faser sagt poff, + andra saker, och agget inte utlöst sitt skydd. Om något så hade ju hans AX1200i skyddat honom, utan att han visste det. Sen vet jag inte om CPUn reda fått sin nöda stöt innan han bytte eller inte, beror ju på hur det gått sönder, men den hade ju haft en betydligt bättre chans iaf eftersom AX-agget verkade bryta snabbt nog att inte orsaka skada på kondensatorn iaf, som också är spänningskänslig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tragiskt. Kan inget annat än beklaga.

Frågan är om ASUS ersätter något, och om de gör det, ersätter när den är delidad. Annars kolla med ditt försäkringsbolag om du har drulle, för det rör sig ändå om antal 1000kr, och då kan även en självrisk på kanske 1000-1500kr vara väl värt det, beroende på vad för avtal du har.

Ja mycket tråkigt Än en gång, tusen tack för din hjälp! TryggHansa ersätter min CPU på drulleförsäkring så allt gick bra i slut ändan. Det blev ett nytt köp av en i5 7600k, enda som fanns i lager där jag är bosatt, blev ett panik köp igår. Jag tror inte jag lär märka någon skillnad i spel mot en 7700k. Vill inte ha en 7700k igen pga sinnesjuka temperaturer original, deliddade min då den var ca 90c under load helt stock. 7600K verkar intel gjort ett bättre jobb med när det kommer till temperaturer, ligger runt 60c med full load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klad:

Ja mycket tråkigt Än en gång, tusen tack för din hjälp! TryggHansa ersätter min CPU på drulleförsäkring så allt gick bra i slut ändan. Det blev ett nytt köp av en i5 7600k, enda som fanns i lager där jag är bosatt, blev ett panik köp igår. Jag tror inte jag lär märka någon skillnad i spel mot en 7700k. Vill inte ha en 7700k igen pga sinnesjuka temperaturer original, deliddade min då den var ca 90c under load helt stock. 7600K verkar intel gjort ett bättre jobb med när det kommer till temperaturer, ligger runt 60c med full load.

Då fick vi iaf bevis på att Trygghansas drulle fungerar, bra för mig o veta om skit sker. *ta i trä*

Jag vet i tusan om jag inte valt en 6700k istället personligen, då att tappa 4 trådar är rätt stor skillnad. Vissa spel bryr sig inte, men fler och fler spel vill helst ha 6+ trådar att jobba mot, och 7600k själv blir ju en i3a 8350k i nästa generation där både i5 och i7 blir baserat på 6 kärnor.

Med det sagt, förstår ditt temperaturproblem. Detta var absolut största anledningen till att jag är kvar på 5775c på speldatorn. Den är otroligt sval, trots OC och ligger i topp på prestanda ändå. Även om det finns snabbare så är det lite löjligt när en 4Ghz CPU blir slagen av 3.3Ghz (3,7Ghz turbo) CPU på 65W.

Ryzen lockar därför mig mer till nästa köp, då även om Intel kanske är snabbare, vill jag har fastlödd IHS och inga delidd/kylproblem.

Oavsett så har du iaf en fungerande dator, då jag antar att inget annat blev skadat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Då fick vi iaf bevis på att Trygghansas drulle fungerar, bra för mig o veta om skit sker. *ta i trä*

Jag vet i tusan om jag inte valt en 6700k istället personligen, då att tappa 4 trådar är rätt stor skillnad. Vissa spel bryr sig inte, men fler och fler spel vill helst ha 6+ trådar att jobba mot, och 7600k själv blir ju en i3a 8350k i nästa generation där både i5 och i7 blir baserat på 6 kärnor.

Med det sagt, förstår ditt temperaturproblem. Detta var absolut största anledningen till att jag är kvar på 5775c på speldatorn. Den är otroligt sval, trots OC och ligger i topp på prestanda ändå. Även om det finns snabbare så är det lite löjligt när en 4Ghz CPU blir slagen av 3.3Ghz (3,7Ghz turbo) CPU på 65W.

Ryzen lockar därför mig mer till nästa köp, då även om Intel kanske är snabbare, vill jag har fastlödd IHS och inga delidd/kylproblem.

Oavsett så har du iaf en fungerande dator, då jag antar att inget annat blev skadat?

Japp, no questions asked hos Trygg Hansa, riktigt bra! i5 7600k får duga tills nästa generation, uppdaterar rätt ofta blir en i7a nästa om dom får lödd-ihs. Ja jag har också funderat på Ryzen, det kan faktiskt bli så för mig med om Intel fortsätter med sitt snålande. Spelar mest pubg och WoW, märker ingen skillnad med i5 eller i7 iallafall

Datorn funkar klockrent, inget annat skadat. Glad att jag hade tagit ur 1080Ti innan det hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klad:

Japp, no questions asked hos Trygg Hansa, riktigt bra! i5 7600k får duga tills nästa generation, uppdaterar rätt ofta blir en i7a nästa om dom får lödd-ihs. Ja jag har också funderat på Ryzen, det kan faktiskt bli så för mig med om Intel fortsätter med sitt snålande. Spelar mest pubg och WoW, märker ingen skillnad med i5 eller i7 iallafall

Datorn funkar klockrent, inget annat skadat. Glad att jag hade tagit ur 1080Ti innan det hände.

Med tanke på att tom 2066 CPUerna för 10kkr inte ens är fast-lödd idag så får du nog titta på AMD om du vill ha det i framtiden verkar det som.

Och för så enkla spel så lär 7600k fungera relativt okej. Viktiga är att man får spela... eller hur?

Och jag tror inte att ditt 1080Ti borde ha tagit skada pga detta, då dens huvudmatning är från 12V direkt med egen reglering. Enda vägen mellan dem är PCI-E linorna, men om dessa ska leda så mycket effekt så måste CPUn kortslutas helt internt och enda vägen för strömmen vara att gå ut via PCI-E vilket är extremt osannolikt när det är tunna data linjer, vs direkta högeffekt vägar mot jord.

Men jag förstår din poäng, 1080Ti är ett kort man definitivt inte vill behöva ersätta. Dock hade det ju gått på samma försäkring i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

hehe... tror du varnade honom för sent.

Trevligt att se AX1200i agget faktiskt skydda så pass bra, och lite förvånande att RM850x inte gjorde det.

Btw, oddsen att detta skadat andra komponenter är relativt låg, då det är en lokal kortslutning. Det som är mest i farozonen är CPUn, då den kan mycket väl fått en spänningsspik. Lite detta är varför jag inte vill ens tänka på att köpa en i9a för 10kkr och delidda... för jag vill inte sitta i denna sitsen.

Finns ju anledningar till varför AX-serien kostar mer än RM-serien

Också anledningen varför jag inte förstår varför folk väljer att snåla på nätagget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Finns ju anledningar till varför AX-serien kostar mer än RM-serien

Också anledningen varför jag inte förstår varför folk väljer att snåla på nätagget.

Anser inte RMx vara att snåla på agget dock. Att ett CX agg hade misslyckats på detta kan jag förstå, men jag är faktiskt lite förvånad att inte RMx skyddade, då det trots allt också är en high-end serie med 10 års garanti. De får tom topklass av sweclockers.

Så borde där stå?:
Nackdelar
- Skyddar inte mot korslutning

Andra tester och sidor ger också 9-10 poäng och utmärkelser till detta aggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Anser inte RMx vara att snåla på agget dock. Att ett CX agg hade misslyckats på detta kan jag förstå, men jag är faktiskt lite förvånad att inte RMx skyddade, då det trots allt också är en high-end serie med 10 års garanti. De får tom topklass av sweclockers.

Så borde där stå?:
Nackdelar
- Skyddar inte mot korslutning

Andra tester och sidor ger också 9-10 poäng och utmärkelser till detta aggregat.

Vet faktiskt inte om det är så att RM-serien "ska" skydda men att TS har fått ett exemplar där detta inte sker, eller om det är så att det skyddet tillhör en del av det som gör AX-serien en dyrare sådan. Det får vi nog ställa till en expert på swec.

Att serien i sig får högt betyg av SweC ger jag dock inte så mycket för, då recensioner oftast brukar ge betyg avseende prestanda och prestanda/krona (oavsett komponent) och hänsyn till andra perifera saker som t.ex. detta skydd ofta glöms bort.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |