Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!

Permalänk
Medlem

En medelålders man före mig i kassan försökte upprepade gånger betala med sitt kort (6-7 gånger drog han det).

Jag som hade bråttom (13 minuter till bussen som skulle avgå 1 km bort) med tunga kassar sade åt herrn

Jag: Du... jag kan betala det där; har jätte bråttom!

Farbrorn: Ja gör det då!

Sedan ställer jag mig för att betala med kortet; då säger gubben:

- Nej vänta jag betalar för mig själv

Han tar fram plånboken och letar bland sedlarna. Han lyfter upp en 500-ing och säger:

- Nej inte den

Sedan tar han fram 100-lappen.

- Nej inte den heller

Till sist lyfter han upp 50-lappen och betalar; efter det fick jag betala i all hast och springa till bussen med tunga kassar.

Sisådär kul med jacka och mössa (kallt på morgonen) när man ska hem. Blev svettig som fasen!

Tur var hann jag med bussen; annars hade jag fått vänta i över en timme.

Permalänk
Medlem

Varför finns det inga bra datorskärmar?

Hade en XB270HU, första skärmen med IPS 144Hz och G-Sync, körde den i 1.5 år. Var relativt nöjd med den, förutom att den endast hade 1 DisplayPort och kunde därför endast användas till datorn. Den hade lite BLB och så, bara i ett hörn, inget jag störde mig på. Bra design hade den också, den såg ganska oskyldig ut.
Sedan fick den en röd/död pixel nästan i mitten av skärmen så då slängde jag iväg den (egentligen sålde jag den för 1000, men det kändes som att jag förde den till tippen.)

Köpte sedan en 24" 4K IPS skärm men är missnöjd med det också. På en Mac så funkar det bra med scaling och sådant, men i Windows är det lite av ett lotteri. Kör den i 200% scaling (blir som en 1920x1080 i yta då): vissa program funkar bra, vissa blir väldigt suddiga, och en del blir väldigt små. Så 4K är det inte dags för ännu.
Sedan har jag kommit fram till att jag måste ha >100 Hz, går inte att spela i 60 Hz med mus och tangentbord när man vant sig vid 100+ Hz, känns som att det laggar.

Så då tänkte jag börja kolla på enkla spelskärmar, sådana med 1ms och 144 Hz, 1080p panel. T.ex XB240H som Komplett just idag säljer för väldigt trevligt pris. Men 1080p ser bara hyfsat ut på 24", och jag vill gärna ha 27", så då måste jag upp till 1440p och då stiger priset upp direkt en hel del.

Då hamnar vi på t.ex. AG271QX, men då tycker jag vi redan är uppe i så höga priser att det är lika att lägga till G-Sync också, så då hamnar vi på Dells S2716DG, vilket jag var en stor fantast av. Älskar designen på den, hatar Predator skärmarna som ser ut som riktiga "1337 gam3r" skärmar. Dells skärm ser ut som en datorskärm som man kan ha i ett stiligt kontor.

Jag gillade t.om. Dell skärmen så mycket att jag beställde den på Fredag kväll, men avbeställde den sedan på Söndag, då jag inte tyckte det kändes OK att betala så mycket pengar och inte få IPS-panel.

Så då började jag kolla på t.ex. PG279Q, AG271QG och XB271HU men sen läser jag skräckhistorier om hur mycket BLB och IPS Glow vissa får, och känner mig då inte för att bränna närmare 7000:- på något med medioker kvalité, och jag inte orkar beställa och sedan packa ner skärmen och skicka tillbaka den. Och som jag sa tidigare, hatar jag designen på dessa skärmar, AOC'n är knappt acceptabel.

Så jag funderar nästan bara på att beställa den där billiga XB240H, och dra skärmen närmare mig, och leva med det tills det dyker upp något bättre alternativ. Men samtidigt känns det väldigt onödigt att bränna ~2500 på något tillfälligt.

(ilandsproblem jämfört med andras historier i denna tråd, men har grubblat på detta i mitt huvud i några dagar nu, och behövde få skriva av mig)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

någon som har bra tips på saker för att motverka stress? Mycket på jobbet nu..:(

Ladda ner appen Headspace och kör en kvart varje morgon innan frukost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Ladda ner appen Headspace och kör en kvart varje morgon innan frukost.

Ok, tack ska prova. Kör compassion och gillar den, men fler skadar inte!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Återigen en Tradera-historia från mig.

20:30-23:30
Häromdagen hade Tradera en större driftstörning så sidan var väldigt seg om man ens kom fram.
På sin Facebook informerades att drabbade auktioner skulle skjutas upp i 24h. (Men de lyckades inte skjuta upp alla tydligen).

22:16
Jag lyckades lägga ett bud en minut före avslut, men det verkade som om den skulle förlängas med 24h för det var vad som stod på timern (till skillnad mot "Minneslistan" vars nedräkning närmade sig noll).

22:17
När den ursprungliga tiden passerade utan att annonsen avslutats antog jag att auktionen skulle skjutas upp till den nya tiden för avslut, 24h senare.

22:18
En minut efter ordinarie utsatt tid kommer det in ett bud. Ok tänker jag, ingen fara, det är drygt 24h kvar.

Några minuter senare
Auktionen avslutas.

Drygt två dygn senare
Ingen omstart, dålig information på sin Facebook, ingen information på sin egen hemsida.

Visa signatur

R5 2600・RX580

Permalänk
Medlem

Är så jävla sur på min sambo eller f.d sambo kanske man ska säga nu.

Historien är då att i vintras så bokade vi en 1 vecka till Rhodos med hennes släkt (totalt 13 pers).
Och sen under våren så började hon tveka om vi verkligen skulle bo ihop och kanske ville separera.
Då förklarade jag för henne att hon fick bestämma sig nu direkt för om hon ville det så skulle inte jag följa med till Rhodos och jag skulle inte vara föräldraledig 1 månad den sommaren, för att jag i så fall behövde pengarna till annat.

Svaret blev då att hon ville inte flytta isär.

Nu 1 vecka efter att vi kommer hem från Rhodos så kommer hon och säger att vi ska separera. Och jag vet att hon inte hade kunnat åka dit om jag inte var med, rent ekonomiskt. Därför väntade hon med beskedet till efter resan tror jag. Hennes avsikt var aldrig något annat än att vi skulle flytta isär.

Så därför känner jag mig så jävla förnedrad, förödmjukad och rent av grundlurad av henne.
Och det gör mig fan rosenrasande.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Är så jävla sur på min sambo eller f.d sambo kanske man ska säga nu.

Historien är då att i vintras så bokade vi en 1 vecka till Rhodos med hennes släkt (totalt 13 pers).
Och sen under våren så började hon tveka om vi verkligen skulle bo ihop och kanske ville separera.
Då förklarade jag för henne att hon fick bestämma sig nu direkt för om hon ville det så skulle inte jag följa med till Rhodos och jag skulle inte vara föräldraledig 1 månad den sommaren, för att jag i så fall behövde pengarna till annat.

Svaret blev då att hon ville inte flytta isär.

Nu 1 vecka efter att vi kommer hem från Rhodos så kommer hon och säger att vi ska separera. Och jag vet att hon inte hade kunnat åka dit om jag inte var med, rent ekonomiskt. Därför väntade hon med beskedet till efter resan tror jag.

Så därför känner jag mig så jävla förnedrad, förödmjukad och rent av grundlurad av henne.
Och det gör mig fan rosenrasande.

Rekommenderar dig(och ALLA andra killar) att läsa "Way of the superior Man". Den handlar om de olika energier , maskulina och feminina, som snurrar runt i oss människor. Den är perfekt att läsa efter ett förhållande tagit slut.

Vet att det kan kännas lite tveksamt att läsa sådana böcker. Men det kan vara det bästa man gör som en man Finns listad som 89kr på iBooks, men det drogs endast 9kr när jag nyligen köpte den. Annars finns den som paperback osv. Finns på biblioteken också.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Rekommenderar dig(och ALLA andra killar) att läsa "Way of the superior Man". Den handlar om de olika energier , maskulina och feminina, som snurrar runt i oss människor. Den är perfekt att läsa efter ett förhållande tagit slut.

Vet att det kan kännas lite tveksamt att läsa sådana böcker. Men det kan vara det bästa man gör som en man Finns listad som 89kr på iBooks, men det drogs endast 9kr när jag nyligen köpte den. Annars finns den som paperback osv. Finns på biblioteken också.

Jävla trams och känns som ett rent reklaminlägg. Kommer aldrig läsa det där skräpet.

Skrivet av Foolwolf:

Ja så kan man säga, men är som jag skrev, mest förbannad just nu.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Käkade bland det godaste jag har käkat, en rätt man kan värma som hade, pasta, broccoli, tomat, kyckling, paprika röd och andra nyttigheter + med en sån god sås till.

Gud vad glädjen kom när man tog första tuggan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Jävla trams och känns som ett rent reklaminlägg. Kommer aldrig läsa det där skräpet.

Ja så kan man säga, men är som jag skrev, mest förbannad just nu.

Skyll dig själv.

Vissa människor kan man inte hjälpa

Permalänk
Mattecoach

@Jerban:

Tråkigt att höra!

Hur länge hade ni varit tillsammans?

Själv hade jag ställt ultimatum, men aldrig avslöjat vilka "nackdelar" det hade medfört för min partner. Detta helt enkelt för att jag inte vill att t.ex. ekonomi ska väga in i beslutet, utan helt enkelt om hon vill vara med mig eller inte. Skulle det bli att vi bryter förhållandet så kommer det andra som en överraskning senare.

Permalänk
Medlem

Mitt gamla nätagg (Corsair HX750 ~2009) gick sönder med en smäll för ett par dagar sedan och det luktade bränt i hela lägenheten. Det lät ungefär som när man byter från 230V till 110V på ett gammalt nätagg när det fortfarande är inkopplat.

Är glad över att det inte tog med sig några komponenter med sig i graven och nu sitter det ett nytt nätagg i burken som förhoppningsvis inte heller tar med sig nåt när och om det dör.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Är så trött på att få läsa hela tiden om att företag klagar på att det är sådan brist på systemutvecklare och IT-personal generellt. Ändå efter 5 år bakom skolbänken, extrajobbande och viss erfarenhet och ett livslångt intresse så har man det hopplöst att bara få ett förstajobb på något ställe. Finns inga bra sätt att ta sig in på, allt handlar om tur och kontakter som vanligt. Om det verkligen skulle varit en brist som de säger, varför är alla tjänster så högkonkurrerade? Det är inte min definition av en brist.

Finns inga konkreta sätt att komma närmare jobb heller, det är inget man kan plugga sig till eller lyfta vikter till som man kan göra om man ska klara tentor eller bli starkare, utan man kan bara hoppas på turen. Större frustration i vardagliga livet får man leta efter. Efter alla år av investering, så blir det aktuellt att sitta på vuxendagis via AF tillsammans med ungdomar som inte ens gjort klart gymnasiet. Halleluja!

Hade jag vetat att det var så, hade jag struntat i att plugga och ägnat tiden åt att söka jobb istället. Examen är ju inte värt något ändå.

Permalänk
Medlem

@MrDoggo: Jag lider med dig och är i en liknande sits. Det känns som att det inte spelar nån roll om man har utbildningen eller de exakta kunskaperna som efterfrågas. Allt bara handlar om kontakter (och tur) idag.

Men vi får inte ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

@MrDoggo: Jag lider med dig och är i en liknande sits. Det känns som att det inte spelar nån roll om man har utbildningen eller de exakta kunskaperna som efterfrågas. Allt bara handlar om kontakter (och tur) idag.

Men vi får inte ge upp!

Skönt att man inte är ensam iaf

Ja precis, ge upp är ju det värsta man kan göra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shrudder:

Mitt gamla nätagg (Corsair HX750 ~2009) gick sönder med en smäll för ett par dagar sedan och det luktade bränt i hela lägenheten. Det lät ungefär som när man byter från 230V till 110V på ett gammalt nätagg när det fortfarande är inkopplat.

Är glad över att det inte tog med sig några komponenter med sig i graven och nu sitter det ett nytt nätagg i burken som förhoppningsvis inte heller tar med sig nåt när och om det dör.

Imponerande ändå att det kan ge ifrån sig sådana ljud utan att dra med sig något annat i graven.

Jag installerade för övrigt precis min nya begagnade NH-U14S. Efter en timmes kämpande med att (mestadels) få ut min gamla 212 EVO ur chassit lyckades jag till slut trycka in Noctuan och inser att jag har glömt de små vibrationsdämpande kuddarna till fläkten. Dagens i-landsproblem.

Permalänk
Medlem

@PuMaH: ja vi har varit tillsammans i 12 år och har 2 barn ihop.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDoggo:

Är så trött på att få läsa hela tiden om att företag klagar på att det är sådan brist på systemutvecklare och IT-personal generellt. Ändå efter 5 år bakom skolbänken, extrajobbande och viss erfarenhet och ett livslångt intresse så har man det hopplöst att bara få ett förstajobb på något ställe. Finns inga bra sätt att ta sig in på, allt handlar om tur och kontakter som vanligt. Om det verkligen skulle varit en brist som de säger, varför är alla tjänster så högkonkurrerade? Det är inte min definition av en brist.

Finns inga konkreta sätt att komma närmare jobb heller, det är inget man kan plugga sig till eller lyfta vikter till som man kan göra om man ska klara tentor eller bli starkare, utan man kan bara hoppas på turen. Större frustration i vardagliga livet får man leta efter. Efter alla år av investering, så blir det aktuellt att sitta på vuxendagis via AF tillsammans med ungdomar som inte ens gjort klart gymnasiet. Halleluja!

Hade jag vetat att det var så, hade jag struntat i att plugga och ägnat tiden åt att söka jobb istället. Examen är ju inte värt något ändå.

Förmodligen är det brist som de säger men bristen är på folk med erfarenhet...Nyexade/juniorer går det "alltid" att hitta men är ju tryggare att ta en med erfarenhet som kan leverera från dag 1....
Oavsett så suger det när man står där nöjd efter sin utbildning. För mig tog det 7 månader efter examen att få första jobbet(2010), kände lite som dig då att man har slängt bort åren på en utbildning som ändå inte verkar spela någon roll. Fick ändå ett jobb sen på en mindre firma som ville ta sig an en junior och lära upp. Idag, 6.5 år senare så har jag fått ett kontaktnät och erfarenhet. Nu kan jag byta jobb "hur lätt som helst" då det råder brist I regionen.
Har väl inget tips att ge egentligen mer än att fortsätta söka. När du väl får ditt första jobb så kommer det rulla på sen.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Precis, det är första jobbet som kan vara svårt. Man kan få nöja sig med lite lägre ingångslön och sånt bara för att få in det första året på en arbetsplats. Sen åker lönen upp och man hamnar i en mycket bra sits som arbetstagare.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av MrDoggo:

Är så trött på att få läsa hela tiden om att företag klagar på att det är sådan brist på systemutvecklare och IT-personal generellt. Ändå efter 5 år bakom skolbänken, extrajobbande och viss erfarenhet och ett livslångt intresse så har man det hopplöst att bara få ett förstajobb på något ställe. Finns inga bra sätt att ta sig in på, allt handlar om tur och kontakter som vanligt. Om det verkligen skulle varit en brist som de säger, varför är alla tjänster så högkonkurrerade? Det är inte min definition av en brist.

Finns inga konkreta sätt att komma närmare jobb heller, det är inget man kan plugga sig till eller lyfta vikter till som man kan göra om man ska klara tentor eller bli starkare, utan man kan bara hoppas på turen. Större frustration i vardagliga livet får man leta efter. Efter alla år av investering, så blir det aktuellt att sitta på vuxendagis via AF tillsammans med ungdomar som inte ens gjort klart gymnasiet. Halleluja!

Hade jag vetat att det var så, hade jag struntat i att plugga och ägnat tiden åt att söka jobb istället. Examen är ju inte värt något ändå.

Skrivet av Danielkm:

@MrDoggo: Jag lider med dig och är i en liknande sits. Det känns som att det inte spelar nån roll om man har utbildningen eller de exakta kunskaperna som efterfrågas. Allt bara handlar om kontakter (och tur) idag.

Men vi får inte ge upp!

Nu är det klart att detta känns otroligt segt så långt efter examen, men har ni övervägt att arbeta gratis/väldigt låg lön?

Vet många kompisar som säkert inte skulle fått anställning, men som hade tur man var de gjorde exjobbet. När de väl hade varit där såg arbetsgivaren att de hade nytta av dem och de fick anställning.

Permalänk
Medlem

Man är fullständigt dum i huvudet om man jobbar gratis i ett land som Sverige. Lägre lön är dock en annan femma.

(Examensjobb är ju också ett undantag)

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Gick ner en hel del i lön när jag tog mitt förra jobb. För att göra en lång historia kort var jag ensam IT människa på företaget och det förväntades att jag skulle ansvara för verksamheten, drift, budget och vara onsite support på fyra kontor inom en 7 mils radie. Lägg till den långa resvägen jag hade till jobbet så är jag förvånad att jag klarade av 11 månader innan jag var tvungen att avsluta uppdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Låter som att man inte är ensam om att ha mycket på jobbet här.. Det jag tycker är allra jobbigast är att man har så mycket olika saker som ska göras samtidigt. Jag skulle mycket hellre jobba med ETT projekt/problem och kunna djupdyka i det ett tag. Just nu så hinner man knappt påbörja någonting innan man ska iväg på nåt möte om något helt annat, sen ringer en annan avdelning och behöver en massa input om en grej man beställde för en månad sen. Gäller som sagt att ta en sak i taget, men det blir lätt att det kör ihop sig iallafall.

Det är du verkligen inte ensam om. Sitter för närvarande och gör 2 personers jobb. Har sagt ifrån och tänker ta det jag hinner nu, en dag i taget. Men skadan är redan skedd då jag verkar ha drabbats av någon form av stress som vägrar försvinna helt och hållet. Men ja, what doesnt kill you makes you stronger är mitt motto just nu

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danielkm:

@PuMaH: Gick ner en hel del i lön när jag tog mitt förra jobb. För att göra en lång historia kort var jag ensam IT människa på företaget och det förväntades att jag skulle ansvara för verksamheten, drift, budget och vara onsite support på fyra kontor inom en 7 mils radie. Lägg till den långa resvägen jag hade till jobbet så är jag förvånad att jag klarade av 11 månader innan jag var tvungen att avsluta uppdraget.

Detta är det klassiska problemet i dagens samhälle. Dra in på personal, spara pengar och de som jobbar på plats för betala. Känner igen detta så väl.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Hängde i ishallen under grabbens träning. Det är bara unga hockeygrabbar och föräldrar/tränare som är där.. Jag stod upp hela tiden förutom en 3-4 min när jag satt mig på en bänk utanför grabbarnas omklädningsrum. Just då satt en annan farsa, som alltid tuggar tuggumi, redan på bänken.. Jag slog mig ner där. När jag kom hem på kvällen och tog av mig brallorna så ser jag att jag har en stor fet tuggumiboll i tyget på brallorna.. Såklart har jag fått det på förarsätet också i bilen.. Jag kan inte sluta tänka på att det var han, den andra farsan som satt på bänken, som planterade tuggumi-minan där för mig... gjorde han det med flit tro?!?!?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

Mår så jävla bra, jobb jag kommit igång med som är högavlönat från ingenting till detta, sumpade dator helt för 3.5mån sedan sålde allt och skaffade mig ett liv utanför och har haft det sjukt roligt, tjejer här och där, nya bekantskaper och massa saker som hänt under dessa månader.

Sen till det deppiga, fått känslor för en men det fungerar inte (tror jag), hon är riktigt svår, kämpar på och har gjort ett par veckor, hoppas det reder sig det gör ont i hjärtat </3

Så både gott och ont, inget att klaga på egentligen

Visa signatur

Kittlee

||||| >>>>>CITERA<<<<< ||||||

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Detta är det klassiska problemet i dagens samhälle. Dra in på personal, spara pengar och de som jobbar på plats för betala. Känner igen detta så väl.

Nu i efterhand inser jag hur hemsk den tiden var. All energi jag hade i kroppen gick åt till jobbet och resorna. När jag väl var hemma orkade jag inte göra annat på helgen än det absolut nödvändigaste och att ladda batterierna inför nästa veckas jobb. Jag satt många gånger och läste just i den här tråden och funderade över hur jag skulle kunna ta mig ur min arbetssituation på bästa sätt.

Nu gick det som det gick (något jag inte vill gå in på här) men jag väljer att ta med mig de positiva erfarenheterna från den tiden och letar nu istället efter något annat, något tryggt och där jag framförallt inte känner mig så ensam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har inget större problem med att folk kör för fort på våra vägar, så länge det är 70-120 vägar.
Kan själv blåsa på ibland...

Men folk har senaste månaden betett sig som svin i trafiken. Vansinnes omkörningar vid kurvor och backkrön och vanligt att de ligger 40-50km/t för fort. Förr var det bara 50-60 åriga gubbar som drog på, men nu är det alla typer.

Det jag reagerar starkast på är lastbils och långtradar-chaufförer som börjat bränna på. Senaste veckan har jag mött 3st långtradare på samma vägsträcka, som hållt minst 30km/t för fort på en smal 70-sträcka.
Alla gångerna har varit en nära döden upplevelse. Sista gången var jag nere och vände i diket, på grund av att stollen inte kunde hålla sig på sin sida vägen ens med lastbilen i en kurva. Gissa då vart släpet var...... inte saktade han ner för det.

Sen ska vi inte prata om skolskjutsarna, som konstant ligger 20-30km/t för fort med andras barn i bilen.

Ska skaffa en dashcam så snart som möjligt.....

Hjälper den när lastbilen kör in i dig?

Kan säga att det är även i staden som trafiken blivit mer eller mindre tokiga. Igår så stannade jag för en med barnvagn som skulle gå över, och får då en dåre som kommer i bra över 40km/h, och slänger sig över i andra fältet och sedan är bara någon dm från att köra på barnvagnen på övergångsstället. Välkommen till Malmö stad huh?

Skrivet av Peppar2014:

En j*vla granne som släpar hem tjejer och har sex, med lyset tänt och utan att dra för gardinerna vilket är ett återkommande fenomen. Vad som gör mig mest förbannad över hela situationen är att det är finns barnfamiljer på gården. Och vill det sig riktigt bra så har han även balkongdörren öppen så man hör brudj*veln stöna.

Och innan ni kommenterar, han har möjligheten att dra för så det blir 100% insynsskyddat.

Filma det med ljud och allt, och sedan lägg filmen i brevlådan till honom med info att om du visar det så kan jag publicera det så ska du nog se att det täcks för rätt snabbt. Kanske tom räcker med några väl valda bilder som du sätter på hans dörr när han kommer hem med nästa. Hon lär snabbt undra varför där sitter bilder där.

Skrivet av MrDoggo:

Är så trött på att få läsa hela tiden om att företag klagar på att det är sådan brist på systemutvecklare och IT-personal generellt. Ändå efter 5 år bakom skolbänken, extrajobbande och viss erfarenhet och ett livslångt intresse så har man det hopplöst att bara få ett förstajobb på något ställe. Finns inga bra sätt att ta sig in på, allt handlar om tur och kontakter som vanligt. Om det verkligen skulle varit en brist som de säger, varför är alla tjänster så högkonkurrerade? Det är inte min definition av en brist.

Finns inga konkreta sätt att komma närmare jobb heller, det är inget man kan plugga sig till eller lyfta vikter till som man kan göra om man ska klara tentor eller bli starkare, utan man kan bara hoppas på turen. Större frustration i vardagliga livet får man leta efter. Efter alla år av investering, så blir det aktuellt att sitta på vuxendagis via AF tillsammans med ungdomar som inte ens gjort klart gymnasiet. Halleluja!

Hade jag vetat att det var så, hade jag struntat i att plugga och ägnat tiden åt att söka jobb istället. Examen är ju inte värt något ändå.

Önskar hade dig som ex när jag argumenterade för just detta problem i våras här på Sweclockers, där folk påstod att visst tusan får alla välutbildade jobb direkt. Har sett både Ingenjörer och väl utbildade IT-personal som inte får något jobb alls. Och det värsta är att din kunskap är tidsbegränsad, så man måste ligga i hela tiden annars hamnar man efter :=/

Enda tipset jag kan ge dig är att försök knyta de kontakter du kan. Som många föreslår, allt från extra jobb till deltid eller annat lägre betalt och försökt få kontakterna istället. Fortsätt leta samtidigt så klart. Är ett helvete... vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tracenewbie:

Återigen en Tradera-historia från mig.

20:30-23:30
Häromdagen hade Tradera en större driftstörning så sidan var väldigt seg om man ens kom fram.
På sin Facebook informerades att drabbade auktioner skulle skjutas upp i 24h. (Men de lyckades inte skjuta upp alla tydligen).

22:16
Jag lyckades lägga ett bud en minut före avslut, men det verkade som om den skulle förlängas med 24h för det var vad som stod på timern (till skillnad mot "Minneslistan" vars nedräkning närmade sig noll).

22:17
När den ursprungliga tiden passerade utan att annonsen avslutats antog jag att auktionen skulle skjutas upp till den nya tiden för avslut, 24h senare.

22:18
En minut efter ordinarie utsatt tid kommer det in ett bud. Ok tänker jag, ingen fara, det är drygt 24h kvar.

Några minuter senare
Auktionen avslutas.

Drygt två dygn senare
Ingen omstart, dålig information på sin Facebook, ingen information på sin egen hemsida.

Ultimata snipe-rule

Taskigt läge.
Tradera hade kunnat bli så mycket bättre om man som säljare kunde välja en 5/10-min snipe-rule. Så lägger någon ett bud inom de 5 sista minuterna så förlängs auktionen så du har 5 min att bjuda igen. Nästa bud och du har 5 min till.

På så sätt skulle man faktiskt få sålt det för det pris köparna är villig att betala, inte det någon sneaken person lyckas lägga 1 sekund innan det stänger. Blir taskigt läge för gamarna, men bättre för alla andra.