Amiga workbench 1,3

Permalänk
Medlem

Amiga workbench 1,3

Har precis införskaffat en Amiga 500 men saknar workbench dusketterna. Jag är sugen på att testa den lite så var och hur kan jag få tag på de disketterna?

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig, men jag blev glad av att läsa om Amiga Workbench, många goda minnen där! Kommer ihåg att man gjorde egna uppstarts disketter!

Permalänk
Medlem

Oj vilken Flashback!

Har tyvärr inga disketter att bidra med, men jag hoppas du lägger upp lite bilder etc. om du får igång allt!

Permalänk
Medlem

På den tiden hade jag en Atari 520Ste, som jag har kvar men inte testat på ett tag men den ska fram nu. Skaffade även en C128 nu som fungerar men har inte testat så mycket än.
Kan lägga upp lite allteftersom jag får igång Amigan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske har ett par hemma, ska försöka komma ihåg kolla i helgen.
Annars kan du kolla med Swedish User Group of Amiga (googla).
Du kan också kolla i fb-gruppen Retrodatorer säljes/köpes/bytes (C64, ZX, MSX, ATARI, AMIGA mfl) där finns det ett antal kunniga, hjälpsamma personer.

Permalänk
Rekordmedlem

Den stora frågan är nog snarare var du kan få tag på en diskettstation som kan överföra en imagefil till en diskett om du inte har det. Du kan fixa en kompatibel diskettstation till en pc eller leta upp nån som har en Amiga i drift och kan hjälpa dig med disketter eller kanske leta på begsiter typ Ebay.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla den fb gruppen. Ja jag har förstått att det lite krångel att få över en imagefil , speciellt eftersom jag inte har några disketter att ens starta Amigan. Man blir dom ett otåligt barn nu haha.
Har kollat tradera och blocket men inte hittat något men finns på Ebay men det tar ett tag att få dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erikswe:

Har precis införskaffat en Amiga 500 men saknar workbench dusketterna. Jag är sugen på att testa den lite så var och hur kan jag få tag på de disketterna?

Det finns äkta, licensierade Workbench-disketter att köpa hos till exempel amigastore.eu. Fast köp en näve begagnade disketter på Tradera eller nått och tröck i och kör, för egentligen behövs ju inte Workbench-disketter till någonting till Amiga 500

http://amigastore.eu/en/391-workbench-13-disk-set-cloanto-edi...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erikswe:

Jag ska kolla den fb gruppen. Ja jag har förstått att det lite krångel att få över en imagefil , speciellt eftersom jag inte har några disketter att ens starta Amigan.

Det enklaste sättet, om än kanske inte det billigaste, är att köpa en Gotek floppy emulator som läser .adf-filer och koppla internt i en Amiga 500 och ha en extern diskettstation som du kan skriva riktiga disketter i. Då är det bara att ladda ner nån bootbar floppy-image med ett snajsit kopieringsprogram på, typ X-Copy, köra på Gotek-enheten och sedan kopiera valfri .adf-image till riktig floppy externt och sedan byta tillbaka den riktiga diskettstationen för den äkta Amiga 500-känskan med riktiga disketter. Till exempel fungerar inte Cannon Fodder att boota och köra från en Gotek (bara första banan fungerar eftersom spelet inte sparar progress) utan riktiga disketter är ett måste. Och avsevärt charmigare!

http://amigastore.eu/en/323-usb-floppy-emulator-gotek.html

Permalänk
Avstängd

Du kan även ställa frågan på forumet som finns på: www.vintagegames.se

Finns många duktiga människor där som kan svara på olika frågor och hjälpa till vid behov.

Permalänk
Medlem

http://www.ggsdata.se har 3.1 rom och Workbench 3.1 disketter på lager (alt på CF-kort) om du vill ha tag på det relativt snabbt, men skulle nog rek dig att leta efter en ACA-500 accelerator så att man kan boota från CF kort, då kan man installera genom emulator på PC och flytta över kortet bara

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Med reservation för att det skulle kunna likna piratkopiering som man förstås inte ska ägna sig åt offentligt, skulle jag och flera andra här kunna hjälpa dig att få tag på disketter att ersätta den medföljande programvaran. Många av de andra lösningarna är utmärkta också, men lite mer kostsamma.