Permalänk
Medlem

Har haft denna Miele Complete C3 PowerLine 1200W i 2.5 år nu. Gillar den starkt.

https://m.prisjakt.nu/product/3657063

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sunnis:

Har tröttnat rejält på hemmadammsugare, nu är min helt slut pga att körde lite slipdam efter jag renoverade en vägg (Ultrasilence classic). Nästa kommer bli en Festool instegsmodell, men de funkar mer än väl för att använda hemma i garage eller som hushållssugare. Givetvis kan man stapla systainers på den vilket är perfekt att förvara andra städprylar när man behöver köra en runda.

Dessutom behöver man inte vara minsta rädd att köra gips, slip eller spån i den då den är byggd för detta och går att koppla ihop med sina elverktyg på automatkörning.

Förutom det ingår det fri reparationsservice i 3 år inklusive slitagedelar. Stöldskyddsförsäkring i tre år. Garanterad reservdelstillgänglighet i 10år, annars ersätts man av en ny maskin kostnadsfritt.

Jämfört med de bästa konsumentmaskinerna är faktiskt inte instegsmodellerna så mycket dyrare. Borstfria motorer och ett luftflöde som man inte får på vanliga dammsugare.

Undvik Festool mini/Midi. Hemska dammsugare med alldeles för små hjul, vingliga! och ingen möjlighet för long life-påsar. Dessutom bara dammklass L.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dumbo:

Det är alltid svårt att veta vad man har för referenser och förväntningar på saker. Jag har själv svårt att se att man skulle behöva mycket värre än den Elektrolux Zuogreen+ som vi har för normalt hemmabruk. Det är sällan den den går på mer än halvfart och den är väldigt tyst. Kanske inte tystast på marknaden men väldigt tyst.
Det finns ju dyrare modeller i Elektrolux produktlinje men oftast är det bara "lull" man betalar för som fjärrstyrning från handtaget osv.

Ser att den är en del som rekommenderar Miele, Bosch osv. Jag måste säga att det är en smula lustigt att företag som är så kompetenta och inovativa inte fattar att folk har trösklar hemma. Det funkar "sådär" att köra över trösklar med små hjul med 10-15mm i diameter. Helt plötsligt ligger dammsugaren där som en skalbagge på rygg.
Det är möjligt att de är tekniskt bra men de är en pina i röven att faktiskt använda.
Med untantag för enskilda modeller är det nästan bara Elektrolux och Philips av de maskiner som säljs på den svenska marknaden där man har fattat att de ska användas i verkligehten åxå.

Jag valde aktivt bort dammsugare med stora hjul på sidorna för att de är helt hopplösa att ha att göra med. Min Miele har små hjul men alla kan rotera i infästningen vilket gör att den kan rulla åt alla håll. Den Electrolux jag använt tidigare välte ofta för att jag gick för långt åt fel håll med slangen så hjulen låste den. Helt hopplöst att behöva jaga runt och vrida dammsugaren rätt hela tiden för att den ska följa efter när man dammsuger. Också hopplöst att behöva lyfta bort den om den står i vägen istället för att bara putta till den med foten som jag kan göra med min Miele. Jag har aldrig lyckats välta min Miele över en tröskel och jag tänker aldrig gå tillbaks till en modell med en fast axel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Electrolux ZSPCPARKET påslös. Bra drag, inte köpt påsar på två år, verkar hålla bra med. Vi har två katter och den klarar det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Har tröttnat rejält på hemmadammsugare, nu är min helt slut pga att körde lite slipdam efter jag renoverade en vägg (Ultrasilence classic). Nästa kommer bli en Festool instegsmodell, men de funkar mer än väl för att använda hemma i garage eller som hushållssugare. Givetvis kan man stapla systainers på den vilket är perfekt att förvara andra städprylar när man behöver köra en runda.

Dessutom behöver man inte vara minsta rädd att köra gips, slip eller spån i den då den är byggd för detta och går att koppla ihop med sina elverktyg på automatkörning.

Förutom det ingår det fri reparationsservice i 3 år inklusive slitagedelar. Stöldskyddsförsäkring i tre år. Garanterad reservdelstillgänglighet i 10år, annars ersätts man av en ny maskin kostnadsfritt.

Jämfört med de bästa konsumentmaskinerna är faktiskt inte instegsmodellerna så mycket dyrare. Borstfria motorer och ett luftflöde som man inte får på vanliga dammsugare.

Konsumentmaskiner är inte gjorda för gipsdamm, det kan du läsa om i bruksanvisningen. Din Festool får troligen pisk av Electroluxen när det gäller att inte släppa ut partiklar (HEPA-filter), räckvidd samt smidiga funktioner som sladdvinda. Sedan kan man ju fundera på vilken som är enklast att dra runt med i en bostad...

Rätt maskin till rätt uppgift är mitt förslag...

När det gäller TS fråga så är mitt förslag att lägga lite mer på maskinen och köpa en Miele, då får du något som är byggt för att hålla i 20 år. Sköter du bara filter- och påsbyten brukar de hålla något sådant också.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Tipsar om denna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2769173

Har kämpat på hos mig i 5 år och är fortfarande med i matchen. Jag har nog en äldre modell dock.

Electrolux som många rekommenderar tycker i alla fall jag har gått ner sig kvalitetsmässigt. Känns väldigt random om man får något som går sönder direkt eller håller länge.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag hade en skitdammsugare som visserligen sög som fan, men den hade så dåligt munnstycke (eller vad det nu heter, "borsten" som ligger mot golvet när man dammsuger) att den sög fast sig i golvet om man ville att den faktist skulle orka suga upp damm. Värdelös dammsugare, men så var den också en billig dammsugare jag köpte när jag flyttade hemifrån för att börja studera.

I vintras köpte jag en ny miele för drygt 300 €. Ett av dom bästa köpen jag någonsin har gjort! I början blev jag nästan glad av att dammsuga eftersom det gick så otroligt mycket smidigare än med min gamla skräpburk. Tydligen var den miele-modellen jag köpte butikens mest sålda dammsugare och jag förstår nog varför.

Men självklart kan ju andra märken ha riktigt bra dammsugare också. Det är ju bara det att om man en gång råkar köpa en bra dammsugare så har man den i 10-20 år, och då samlar man inte på sig så mycket erfarenhet av andra dammsugare...

I regel tror jag nog att du får en bra dammsugare om du tar en lite dyrare, oberoende av märke (säkert finns det skitmodeller som är dyra också, men troligtvis mer sällsynt).

Mina föräldrar har/hade en electroluxdammsugare som vid det här laget närmar sig 30 år tror jag. Och fungerar gör den fortfarande, fast den blev degraderad till garage/bildammsugare för flera år sedan när de skaffade en dammsugare som är integrerad i väggen eller hur man nu ska säga. Jag kan dock inte säga något om electrolux kvalitet idag.

Meddela gärna vad du köpte när du har kommit så långt och hur bra dammsugaren fungerar.

Permalänk
Avstängd

Glöm inte robotdammsugare! Är nog bästa jag köpt, ställt den att dammsuga 2ggr/vecka och den sköter sigsjälv, piper bara när den ska tömmas. Är kanske inte lika starka som en traditionell dammsugare men när den städar såpass ofta behövs det inte heller.

Sen kan man skaffa en billig liten skitdammsugare för att ta trappor och annat roboten inte klarar nån gång emellanåt bara.

Har själv en Neato och är helnöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag valde aktivt bort dammsugare med stora hjul på sidorna för att de är helt hopplösa att ha att göra med. Min Miele har små hjul men alla kan rotera i infästningen vilket gör att den kan rulla åt alla håll. Den Electrolux jag använt tidigare välte ofta för att jag gick för långt åt fel håll med slangen så hjulen låste den. Helt hopplöst att behöva jaga runt och vrida dammsugaren rätt hela tiden för att den ska följa efter när man dammsuger. Också hopplöst att behöva lyfta bort den om den står i vägen istället för att bara putta till den med foten som jag kan göra med min Miele. Jag har aldrig lyckats välta min Miele över en tröskel och jag tänker aldrig gå tillbaks till en modell med en fast axel.

Man upplever tydligen saker olika för just det som du beskriver som nackdelar med att ha stora hjul på sidorna är precis samma sak som jag upplever som nackdelar med att ha dedär små hjulen under.
En dammsugare med stora hjul på sidorna följer snällt efter en som en väldresserad hund som går fot.
Med dedär små hjulen rullar de ju inte ens om man kör på en matta utan de sjunker ner i mattan så att man drar dammsugaren på underredet.

Hur menar du förresten att de stora hjulen skulle låsa den? Drar man i slangen roterar dammsugaren så att infästningen av slangen pekar åt det håll man drog. Den roterar snällt runt en punkt mitt mellan hjulen.
Och så pratar du om "fast axel". De stora hjulen snurrar oreroende av varandra. Det är inte någon genomgående axel.

Det låter lite som att du pratar om någon 1800-talsmodell som hade 4 hjul, ett i varje hörn. Om så är fallet kan jag förstå men idag är det, skulle jag säga, ytterst ovanligt, att en dammsugare ser ut så.

Hur som helst hade vi tidigare en modell med dedär små hjulen under och det slutade med att jag vägrade dammsuga här hemma för att jag blev helt vansinnig varje gång. Numera är det en fröjd.

Man får såklart köpa vad man vill men en såndär dammsugare med små hjul under kommer aldrig över min tröskel igen.

Permalänk
Rekordmedlem

De gamla fina modellerna rullade inte "följsamt"
lång och 2 små hjul i ena änden och ett mikroskopiskt litet i andra änden >

Medar >

Men nyare designer är korta och har större hjul och är följsamma, typ denna design >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Kirby är ju värsta skiten. Så sjukt överpris på dom. Och deras försäljningssätt är ju ännu värre.

Har du haft en själv? Bästa maskin jag någonsin använt själv, den är lätt 5+ år gammal. Tror farsan behövt byta en rem en gång som han fick hemskickad gratis.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har du haft en själv? Bästa maskin jag någonsin använt själv, den är lätt 5+ år gammal. Tror farsan behövt byta en rem en gång som han fick hemskickad gratis.

Frugans morföräldrar köpte ett visningsexemplar för lite mindre än halva ordinariepriset. Vilket ändå är på tok för dyrt för den dammsugaren.

Vi har lånat den några gånger för att rengöra mattor, sängar och soffa. Kommer inte låna den någon mer gång.

Skulle aldrig rekommendera den till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Har du haft en själv? Bästa maskin jag någonsin använt själv, den är lätt 5+ år gammal. Tror farsan behövt byta en rem en gång som han fick hemskickad gratis.

Du måste ju jobba där. Ingen vettig person köper en dammsugare för 35000:-
Har haft dom hemma för att visa den och den var inte ett dugg bättre en min 1000:- elektrolux. Extremt otymplig lät som ett flygplan. Och när dom sedan berättade vad den kostade höll jag på att smälla av. Slängde ut säljaren direkt. Dom borde verkligen förbjudas att åka runt och sälja som dom gör

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dumbo:

Man upplever tydligen saker olika för just det som du beskriver som nackdelar med att ha stora hjul på sidorna är precis samma sak som jag upplever som nackdelar med att ha dedär små hjulen under.
En dammsugare med stora hjul på sidorna följer snällt efter en som en väldresserad hund som går fot.
Med dedär små hjulen rullar de ju inte ens om man kör på en matta utan de sjunker ner i mattan så att man drar dammsugaren på underredet.

Hur menar du förresten att de stora hjulen skulle låsa den? Drar man i slangen roterar dammsugaren så att infästningen av slangen pekar åt det håll man drog. Den roterar snällt runt en punkt mitt mellan hjulen.
Och så pratar du om "fast axel". De stora hjulen snurrar oreroende av varandra. Det är inte någon genomgående axel.

Det låter lite som att du pratar om någon 1800-talsmodell som hade 4 hjul, ett i varje hörn. Om så är fallet kan jag förstå men idag är det, skulle jag säga, ytterst ovanligt, att en dammsugare ser ut så.

Hur som helst hade vi tidigare en modell med dedär små hjulen under och det slutade med att jag vägrade dammsuga här hemma för att jag blev helt vansinnig varje gång. Numera är det en fröjd.

Man får såklart köpa vad man vill men en såndär dammsugare med små hjul under kommer aldrig över min tröskel igen.

Blanda in ett stolsben, en dörrpost eller ett hörn så fastnar en dammsugare med stora hjul rätt fort. Ibland slutade det med att jag bar runt skiten för att det var enklare än att ha den rullandes. Mattor ser jag ingen större skillnad då dina små framhjul ändå skulle fastna. Ser inte heller riktigt hur trösklar eller tjocka mattor är ett problem då båda modellerna har ungefär samma markfrigång och du har som sagt fortfarande små hjul fram. Enda tröskeln som jag inte bara drar dammsugaren över är den till badrummet men jag vill se den dammsugare som tar en 6 cm eklist problemfritt. Har du väldigt stora öppna ytor som kan ha dammsugaren bakom dig hela tiden?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Du måste ju jobba där. Ingen vettig person köper en dammsugare för 35000:-
Har haft dom hemma för att visa den och den var inte ett dugg bättre en min 1000:- elektrolux. Extremt otymplig lät som ett flygplan. Och när dom sedan berättade vad den kostade höll jag på att smälla av. Slängde ut säljaren direkt. Dom borde verkligen förbjudas att åka runt och sälja som dom gör

Jag är eltekniker så nej. Jag tycker den är såpass bra så jag tar med den från Skövde till Örebro emellanåt för storstäd

Alla har vi olika erfarenheter, jag och mina päron äter nästan dammsugare men den där kirbyn håller än.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Blanda in ett stolsben, en dörrpost eller ett hörn så fastnar en dammsugare med stora hjul rätt fort. Ibland slutade det med att jag bar runt skiten för att det var enklare än att ha den rullandes. Mattor ser jag ingen större skillnad då dina små framhjul ändå skulle fastna. Ser inte heller riktigt hur trösklar eller tjocka mattor är ett problem då båda modellerna har ungefär samma markfrigång och du har som sagt fortfarande små hjul fram. Enda tröskeln som jag inte bara drar dammsugaren över är den till badrummet men jag vill se den dammsugare som tar en 6 cm eklist problemfritt. Har du väldigt stora öppna ytor som kan ha dammsugaren bakom dig hela tiden?

Läste det där och undrar hur tusan du hanterar en dammsugare egentligen? xD

Tycker inte det är några problem att dra runt på dammsugarna oavsett modell.

Permalänk
Medlem

Unvdik elextrolux vår höll inte ens året tyvär kasta vi kvittot googlar man är det många som just har problem med dessa.

Valet stod mellan philips och miele håller den länge blir det troligtvis samma märke igen https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2769173 funkat felfritt i dryga året för mig

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

När jag flyttade hemifrån köpte jag en dammsugare för 300kr på Rusta. Hatade den, var högljudd utav helvete och sög knappt.
Så jag köpte en Electrolux Ultra Silence och har haft den i 10 år och är fortfarande nöjd!
Hade det varit idag hade jag köpt en Classic Silence, dem brukar vara då och då. Går att köpa överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungsnugge:

Jag har en Miele som jag är mycket nöjd med. Tysk kvalitet i mina ögon. Låter inte mycket och riktigt bra drag i.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2752800

Jag har samma. Kan verkligen rekommendera den och då är jag absolut inget fan av dammsugare.
Mycket bra filter medföljer och suget är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite här.

Har idag en Ultraone 8820B Med Hepa 13-filter. Den säljs inte längre men är likvärdig med nyare Ultraone-serien.

Köpte den för att den släppte ut minst partiklar tillbaka i luften igen. Har också bytt Hepa13-filtret ett par gånger per år.

Var in till Elgiganten och skulle köpa nytt filter förra veckan, men då hade dom bara ett sämre Hepa12 kvar, 13 tillverkas inte längre sa han, menar så gammal är inte dammsugaren och många nya Electrolux kör ju fortfarande samma storlek på filtret samt alla begagnade som finns i omlopp. Hur tänker dom där och varför gör dom så?

Vilken dammsugare idag renar bäst eller släpper ut minst skit tillbaka i luften? Det är ju den absolut viktigaste posten enligt mig.

Hittar inte direkt något om jag söker på hepa13, och enligt vissa recensioner så sitter den inte ens ett Hepa-klassat filter i vissa nya dyrare dammsugare, så att dom teoretiskt kan vara sämre än min gamla dammsugare på den biten.

Edit: Hittade en här: Electrolux ZUOQUATTRO, det filtret heter "Allergy Plus", alltså ingen hepa-klassning, hur ska det tolkas egentligen?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saigon:

Lånar tråden lite här.

Har idag en Ultraone 8820B Med Hepa 13-filter. Den säljs inte längre men är likvärdig med nyare Ultraone-serien.

Köpte den för att den släppte ut minst partiklar tillbaka i luften igen. Har också bytt Hepa13-filtret ett par gånger per år.

Var in till Elgiganten och skulle köpa nytt filter förra veckan, men då hade dom bara ett sämre Hepa12 kvar, 13 tillverkas inte längre sa han, menar så gammal är inte dammsugaren och många nya Electrolux kör ju fortfarande samma storlek på filtret samt alla begagnade som finns i omlopp. Hur tänker dom där och varför gör dom så?

Vilken dammsugare idag renar bäst eller släpper ut minst skit tillbaka i luften? Det är ju den absolut viktigaste posten enligt mig.

Hittar inte direkt något om jag söker på hepa13, och enligt vissa recensioner så sitter den inte ens ett Hepa-klassat filter i vissa nya dyrare dammsugare, så att dom teoretiskt kan vara sämre än min gamla dammsugare på den biten.

Edit: Hittade en här: Electrolux ZUOQUATTRO, det filtret heter "Allergy Plus", alltså ingen hepa-klassning, hur ska det tolkas egentligen?

Har du kollat på modeller med cyklon eller vattenfilter typ en Dyson, de renar bra och åtminstone Dyson har inga filter som behöver bytas.
Annars får du väl skaffa centraldammsugare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat på modeller med cyklon eller vattenfilter typ en Dyson, de renar bra och åtminstone Dyson har inga filter som behöver bytas.
Annars får du väl skaffa centraldammsugare.

Centraldammsugare blir svårt då jag bor i lägenhet.

Tycker mina krav inte ändå är orimliga, men frågan kvarstår varför dom verkar frångå Hepa 13 och slänga i sämre filter.

Läste lite om Dyson, dom kör tydligen också med filter nu för att få ner "utsläppen".

Visa signatur
Permalänk

Börja med att byta munstycke.
Det stora munstycket dammsugare säljs med är skit. Testa ett sånt här:
https://www.dammtussen.se/sv/artiklar/twinner-dammsugarmunsty...
Det är, på fullt allvar, en gigantisk skillnad mellan denna och det du fick med din dammsugare. Jag garanterar att du märker skillnad.

Vad gäller dammsugare så är alla konsumentdammsugare effektbegränsade, av energisparskäl (samma anledning man inte kan köpa mikrovågsugnar med högre effekt än 900 watt längre). De skiljer sig däremot fortfarande med hur mycket av de watten som faktiskt blir sugeffekt, och hur mycket de låter.
Jag har en Electrolux Ultrasilencer, det finns ett gäng varianter och det är alltid minst en variant på rea. Den är väldigt tyst, och har bra sugkraft. Jag är nöjd.
Annars är det väl industri- eller kontorsdammsugare som gäller, men de brukar vara mycket dyrare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awakeruad:

Börja med att byta munstycke.
Det stora munstycket dammsugare säljs med är skit. Testa ett sånt här:
https://www.dammtussen.se/sv/artiklar/twinner-dammsugarmunsty...
Det är, på fullt allvar, en gigantisk skillnad mellan denna och det du fick med din dammsugare. Jag garanterar att du märker skillnad.

Vad gäller dammsugare så är alla konsumentdammsugare effektbegränsade, av energisparskäl (samma anledning man inte kan köpa mikrovågsugnar med högre effekt än 900 watt längre). De skiljer sig däremot fortfarande med hur mycket av de watten som faktiskt blir sugeffekt, och hur mycket de låter.
Jag har en Electrolux Ultrasilencer, det finns ett gäng varianter och det är alltid minst en variant på rea. Den är väldigt tyst, och har bra sugkraft. Jag är nöjd.
Annars är det väl industri- eller kontorsdammsugare som gäller, men de brukar vara mycket dyrare.

Jag har samma munstycke (Twinner) och samma dammsugare (Electrolux Ultra Silencer). Den låter lite mer när man byter till munstycket som inte är original men den suger bättre, man kommer åt överallt och det är 1000 gånger smidigare än det som skickas med.
Jag förstår inte varför alla dammsugstillverkare skickar med ett munstycke som förmodligen kostar det dubbla och funkar mycket sämre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har samma munstycke (Twinner) och samma dammsugare (Electrolux Ultra Silencer). Den låter lite mer när man byter till munstycket som inte är original men den suger bättre, man kommer åt överallt och det är 1000 gånger smidigare än det som skickas med.
Jag förstår inte varför alla dammsugstillverkare skickar med ett munstycke som förmodligen kostar det dubbla och funkar mycket sämre.

Twinner lär ta betalt om man vill använda deras koncept
In 1995, Göran Edlund filed for a patent on his product idea and also received such a grant.
http://www.twinner.pro/en/about-us/goran-edlund/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Börja med att byta munstycke.
Det stora munstycket dammsugare säljs med är skit. Testa ett sånt här:
https://www.dammtussen.se/sv/artiklar/twinner-dammsugarmunsty...
Det är, på fullt allvar, en gigantisk skillnad mellan denna och det du fick med din dammsugare. Jag garanterar att du märker skillnad.

Skrivet av Stefflo:

Jag har samma munstycke (Twinner) och samma dammsugare (Electrolux Ultra Silencer). Den låter lite mer när man byter till munstycket som inte är original men den suger bättre, man kommer åt överallt och det är 1000 gånger smidigare än det som skickas med.
Jag förstår inte varför alla dammsugstillverkare skickar med ett munstycke som förmodligen kostar det dubbla och funkar mycket sämre.

Håller inte alls med om Twinners förträfflighet. I alla fall inte på nya dammsugare. De är, som nämnts, väldigt energisnåla idag och har inte samma råstyrka i suget som äldre maskiner. Idag är allt extremt optimerat, munstyckets utformning i kombination med rör och slang osv. Allt för att få bra sugeffekt trots lägre motoreffekt och ett lägre luftflöde. Ett munstycke som Twinner kan få en ny dammsugare att prestera uselt. Ta ex. Mieles senaste maskiner, några av de tystaste och mest energisnåla maskinerna från dem har fått ett lite smalare munstycke jämfört med förra årets modeller. Detta för att bibehålla dammupptagningsförmågan under munstycket trots lägre motoreffekt.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Har inget problem alls med sugeffekten, tvärtom så följer allt med som kommer i vägen för dammsugaren. Tror den är på 2000-2200W, innan dom började strypa effekten åtminstone så jag vet inte exakt hur hög den verkliga effekten är.

Det är snarare att det inte finns Hepa13-filter att köpa längre, eller det finns men bara restlager. Sjukt konstigt då det är Electrolux typ mest sålda maskin och testvinnare i flera år.

Finns kanske Hepa 12 att stoppa i, men varför vill man stoppa i ett sämre filter?

Edit: Såg att ni kanske svarade på ts funderingar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Puff på den här tråden, finns det några nya tips sommaren 2018?

Min ultra silencer dog plötsligt igår.

Sneglar lite på Bosch BGS5335 Zoo’o ProAnimal, men tycker den är aningen dyr och ultra silencern hade inga problem med katthåren här vad jag märkt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Puff på den här tråden, finns det några nya tips sommaren 2018?

Min ultra silencer dog plötsligt igår.

Sneglar lite på Bosch BGS5335 Zoo’o ProAnimal, men tycker den är aningen dyr och ultra silencern hade inga problem med katthåren här vad jag märkt.

Bosch BGS5335 ligger faktiskt bäst till bland dammsugare för djurhår enligt test-dammsugare.se, men med energiklass C, klass C på mattor och det höga priset lär det finnas en bättre deal.

Permalänk
Medlem

Jag har Festool Mini och CTL36. Enda skillnaden mellan dammklass L och M är att M har elektronik som gör att dammsugaren slutar suga om påsen blir för full. Det är samma filter som de som är HEPA-klassade i USA.

För att uppleva Mini som vinglig så får man nog använda den i något yrke där man förväntas slita och rycka i slangen som en vettvilling. För hembruk är den ju bra mycket stabilare än en konsumentmaskin som lyfter från marken när man drar i slangen.

Filtreringen på konsumentdammsugare är ännu finare på pappret. Men de är helt olika uppbyggda så jag vet inte hur skillnaden blir i slutändan. Jag kombinerar med luftrenare som har stora HEPA-filter istället för konsumentdammsugarnas mycket små filter.

Frågan är hur länge filtret är så effektivt som det står på pappret och vad som händer när filtret blir igenkakat - Antingen så tar det "stopp" och filtreringen i sig blir tätare men luftflödet minskar drastiskt - Eller så går luften ofiltrerad bredvid filtret istället.

Proffsmaskiner har oftast någon form av bypass-motorer vilket gör att även när sugsidan tar stopp, så överhettas inte motorn. Motorn ventileras alltså med egen luft separat från sugsidan. Detta är främst en fråga om livslängd vid särskilda användningsområden.
Det totala luftflödet är oftast bättre också med bibehållet statiskt undertryck även fast rör/slangdimensionen är större.

CTL Mini och Midi är samma maskin & CTL26, 36, 46 är också samma maskin. Det som skiljer är storleken på påsarna.
Det som skiljer Mini/Midi från CTL26/36 är egentligen bara utformningen. De stora maskinerna har större filter som är placerade ovanför tanken vilket gör dem mer lämpliga för att suga vätskor med rätt tillbehör (underskattad funktion). Placeringen av slanginförandet är en ergonomisk fråga. Mini/Midi har slangen monterad på ovansidan medan CTL26/36 har den framtill.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N