Permalänk
Medlem

Uppgradering, Ryzen mAtx. 6-7k

Min dator dog nyligen, en i5 760 som hade harvat på i 7 pålitliga år.

Spelar inte jättemycket numera, kan bli lite OW, Pubg eller annat nytt singelplayer som kommer ut. Så tänker inte satsa på det allra senaste och värsta och vill ha en mAtx för smidighetens skull.

Det jag har som jag tänker återanvända är en 650w psu från Corsair samt ett gtx 770 vilket jag kommer uppgradera senare.
Har även en Samsung 840 250gb SSD samt två lagringsdiskar som följer med.

Ser ni något som kan bytas ut eller ser det bra ut? Ev. kan jag skippa chassit i det här läget och köpa det senare.
Är lite snålt på mAtx sidan för Ryzen men vad jag har sett är det här det moderkortet de flesta rekommenderar.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10679917/

Permalänk
Medlem

ser mycket bra ut! dock välja annat ram minne, har hört att LPX minnena e inge vidare med Ryzen, och folk kommer bara upp i 2800mhz om äns det. Köp G-skill Minnen istället, de ska funka bättre med ryzen

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gtoxed:

ser mycket bra ut! dock välja annat ram minne, har hört att LPX minnena e inge vidare med Ryzen, och folk kommer bara upp i 2800mhz om äns det. Köp G-skill Minnen istället, de ska funka bättre med ryzen

Jag har exakt samma CPU, Moderkort och Minnen som TS har i sin kundvagn. De funkar hur bra som helst i 2933 MHz. Inte 3000 MHz, men det är för att Ryzen inte klarar den minnesfrekvensen, så det är inget minne som funkar i 3000.

Däremot kan det vara sant det du säger om 3200 MHz-varianten av minnet.

Lägg inte mer pengar än nödvändigt på minne, det finns roligare saker att göra för de pengarna.

Moderkortet är nog varken det sämsta eller det bästa i mATX-formfaktor tror jag för Ryzen. Jag gillar det för att det finns 4 minnes-slottar för framtida uppgradering. Mer än en PCI x16-slot har jag inget behov av iom att det ändå är B350-chipset. Enda jag tycker är lite snålt är att det bara finns 2 headers för fläkt, d.v.s. en CPU och en chassi, vilket gör att man blir tvungen att använda Y-kabel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag har exakt samma CPU, Moderkort och Minnen som TS har i sin kundvagn. De funkar hur bra som helst i 2933 MHz. Inte 3000 MHz, men det är för att Ryzen inte klarar den minnesfrekvensen, så det är inget minne som funkar i 3000.

Däremot kan det vara sant det du säger om 3200 MHz-varianten av minnet.

Var det plug and play eller behövde du flasha bios för att få det att fungera?

Annars, hur stor skillnad är det på minnen som går i 2933 kontra t.ex. 2400?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Varrity:

Var det plug and play eller behövde du flasha bios för att få det att fungera?

Annars, hur stor skillnad är det på minnen som går i 2933 kontra t.ex. 2400?

Kopplade in, läste in överklockningsprofilen, klart. Däremot så är det alltid en bra idé att uppgradera BIOS till senaste.

Jag valde 3000 MHz-minne eftersom det inte gick att gå tag på långsammare minne särskilt mycket billigare. Ett par tior är helt OK enligt mig att spendera på en inte särskilt stor ökning i prestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kopplade in, läste in överklockningsprofilen, klart. Däremot så är det alltid en bra idé att uppgradera BIOS till senaste.

Jag valde 3000 MHz-minne eftersom det inte gick att gå tag på långsammare minne särskilt mycket billigare. Ett par tior är helt OK enligt mig att spendera på en inte särskilt stor ökning i prestanda...

Okej, tror jag behåller minnena isåfall. Tack för snabba svar!

Permalänk
Avstängd

@Varrity: Tänk på att du inte kan överklocka i framtiden med det moderkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Peppar2014:

@Varrity: Tänk på att du inte kan överklocka i framtiden med det moderkortet.

Det går jättebra att överklocka med det moderkortet?

Jag har ett sådant själv och har min CPU överklockad till 3800 MHz?

Vad är det med den här tråden som tilldrar sig felaktig information som ett chassi med undertryck drar till sig damm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Varrity: Tänk på att du inte kan överklocka i framtiden med det moderkortet.

Fel fel fel, det går jättebra att klocka med b350 serien.
Jag kör min 1600 @ 3.95Ghz utan några problem med precis det moderkortet

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Det går jättebra att överklocka med det moderkortet?

Jag har ett sådant själv och har min CPU överklockad till 3800 MHz?

Vad är det med den här tråden som tilldrar sig felaktig information som ett chassi med undertryck drar till sig damm?

Överklockning och brist på VRM kylning? Är väl enbart en tidsfråga innan moderkortet slänger in handduken.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Överklockning och brist på VRM kylning? Är väl enbart en tidsfråga innan moderkortet slänger in handduken.

Är du sur för du köpte ett dyrare moderkort eller vad är problemet.
VRM går aldrig över 60c (full oc och timtals med spel) och är "ok" till ~105c så du vet inte vad du pratar om.

Stavning
Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Visst fungerar den här disken med moderkortet?
https://www.inet.se/produkt/4300301/samsung-960-evo-250gb

Att ha som boot-disk.

I övrigt kommer jag beställa som jag nämde tidigare, fast utan chassi. Det får bli ett senare köp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hakd:

Är du sur för du köpte ett dyrare moderkort eller vad är problemet.
VRM går aldrig över 60c (full oc och timtals med spel) och är "ok" till ~105c så du vet inte vad du pratar om.

Jag kan också tänka mig, rent diplomatiskt, att det är lite skillnad på att överklocka en 1600 och en 1600X (eller en 1500X för den sakens skull, vilket är det som @Peppar2014 sitter med).

De spänningar vi kör våra OC:ade 1600:or i är ju i princip vad stock voltage är för en 1600X eller en 1500X...

Det kan vara så att man får problem om man börjar köra ännu högre spänningar om man ska överklocka en "X"-processor med andra ord.

I avdelningen "lufttrams" så funkar det alltså helt OK att överklocka en sådan CPU med ett sådant moderkort, men om man håller på med mer extrema grejer kanske det inte riktigt håller måttet, jag vet inte... för mig är överklockning ett sätt att förbättra pris/prestanda, inget att plöja ner pengar på. Då känns det rimligare att bara lägga pengarna på att köpa en snabbare CPU istället...

Jag har inte heller märkt av några problem med VRM-temperatur på mitt moderkort, men jag har inte tittat jättenoga på det.

Sedan är det ju "alltid" en tidsfråga innan någon komponent i bygget kastar in handduken. Frågan är bara hur lång tid det tar. (Från avdelningen påståenden som är så ospecifika att de är allmängiltiga och meningslösa)

Permalänk
Medlem

Finns bättre moderkort än det du har valt, i övrigt ser det bra ut : )

Om du ska köra en 1600 så vill du ha bra VRM kylning, ex; https://www.inet.se/produkt/1900225/msi-b350m-mortar#specs

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Varrity:

Okej, tror jag behåller minnena isåfall. Tack för snabba svar!

Håll gärna lite koll på den här tråden innan du beställer. Det funkar bra *för mig* med exakt dessa delar, men det kan vara så att det finns lite varians:

#16997486

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Håll gärna lite koll på den här tråden innan du beställer. Det funkar bra *för mig* med exakt dessa delar, men det kan vara så att det finns lite varians:

#16997486

Har redan beställt
Får se senare ifall jag ångrar mig djupt eller inte, förhoppningsvis inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Varrity:

Har redan beställt
Får se senare ifall jag ångrar mig djupt eller inte, förhoppningsvis inte.

Dela gärna med dig av dina erfarenheter sedan när du byggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Dela gärna med dig av dina erfarenheter sedan när du byggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visst funkar minnena oavsett, bara att jag ev. inte kommer upp i dess potentiella maxhastighet?
Och detta kan ev. lösa sig i en framtida biosuppdatering.
Känns inte att den ökningen på ~2% gör allt för mycket ifall minnena går lite långsammare, enda är väl att man spendera någon krona extra för kapacitet man inte kan utnyttja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Varrity:

Visst funkar minnena oavsett, bara att jag ev. inte kommer upp i dess potentiella maxhastighet?
Och detta kan ev. lösa sig i en framtida biosuppdatering.
Känns inte att den ökningen på ~2% gör allt för mycket ifall minnena går lite långsammare, enda är väl att man spendera någon krona extra för kapacitet man inte kan utnyttja.

Exakt så!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Överklockning och brist på VRM kylning? Är väl enbart en tidsfråga innan moderkortet slänger in handduken.

Absolut. Frågan är när och inte om. VRM-kylning är mer än en stark rekommendation.

Kan bara tala av egen erfarenhet då flertalet brädor fått kasseras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Absolut. Frågan är när och inte om. VRM-kylning är mer än en stark rekommendation.

Kan bara tala av egen erfarenhet då flertalet brädor fått kasseras.

Visst är det så, eller så kanske folk är så pass naiva att dom tror det kommer gå igenom på RMA.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Visst är det så, eller så kanske folk är så pass naiva att dom tror det kommer gå igenom på RMA.

Det gör det, vissa gånger. Ta det inte för givet!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Det gör det, vissa gånger. Ta det inte för givet!

Då kan det inte vara något ess som jobbar på kundtjänst

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

Kan rekommendera Mortar, köpte precis nytt system med det morderkortet samt samma minnen & cpu. Kör nu i 3.8 med minnena i 2933 utan problem.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera om att minnena rullar på fin fint i 2933