Permalänk
Medlem

Byta ut Fiber mot 4G

Hej
Jag funderar på om det är möjligt att stänga ner min Telia Fiber 100 / 100 och istället ansluta en 4G router med USB till routern och därefter koppla in datorerna hemma till 4G nätet via routern med kabel och med 4g ansluta till tex OVPN
Funkar det ? Är osäker i mitt tänkande men ser inga hinder för detta.

Förklara gärna stegvis momenten så blir det enklare att gå vidare eller förkasta tanken.

Permalänk
Medlem

@tomlin70: varför i hela världen vill du köra 4g istället för fiber? Har din 4g någon rj45 uttag? annars kan du nog glömma det om du inte kan göra så telias router fungerar som klient och trådlöst ansluter till din 4g router. Att göra det via usb kommer du inte lyckas med.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@tomlin70: varför i hela världen vill du köra 4g istället för fiber? Har din 4g någon rj45 uttag? annars kan du nog glömma det om du inte kan göra så telias router fungerar som klient och trådlöst ansluter till din 4g router. Att göra det via usb kommer du inte lyckas med.

Hej och grymt tack för svar.
Jag vill frångå Telia helt och har redan stängt av allt som går att stänga av som vi har hemma.
All telefoni, All TV, etc nu är det bara bredbandet kvar, Varför: Ja vi kan väl vara försiktiga och säga att jag är lite missnöjd.
Nej jag har en 4G router utrustad med USB som jag hade tänkt koppla ihop med min icke Teliarouter utan en betydligt bättre router från ASUS via USB.
Du klargör att det kommer jag inte lyckas med.
Jag hade tänkt mig att stänga av Telias fiber och kasta deras Router där dem aldrig hittar den.
Därefter hade jag tänkt att ha ett mobilt bredband som jag ansluter till min ASUS router av bättre kvalitet och därefter ansluter jag datorn trådläst till routern "ASUS" och tunnlar trafiken via OVPN.
Jag misstänkte att jag var ute och snurrade till det men hade en känsla av att detta skulle fungera trots allt.

Synd, Mycket synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

Hej
Jag funderar på om det är möjligt att stänga ner min Telia Fiber 100 / 100 och istället ansluta en 4G router med USB till routern och därefter koppla in datorerna hemma till 4G nätet via routern med kabel och med 4g ansluta till tex OVPN
Funkar det ? Är osäker i mitt tänkande men ser inga hinder för detta.

Förklara gärna stegvis momenten så blir det enklare att gå vidare eller förkasta tanken.

Har du en router som stödjer usb-modem så går det.
Men som ovan, varför? Finns inga fördelar med mobilt bredband hemma om man kan få annat, speciellt inte jämfört med fiber

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Har du en router som stödjer usb-modem så går det.
Men som ovan, varför? Finns inga fördelar med mobilt bredband hemma om man kan få annat, speciellt inte jämfört med fiber

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt jag vill inte ha med Telia att göra, Ja jag har en router som stödjer USB Modem.
I och med tunneldelen med VPN så får jag mer fart när jag går in i tunneln med VPN än om jag kör med bara 4G modemet.
Det har tydligt visat sig så vara fallet eftersom jag sitter på 100 / 100 men får betydligt mer via tunneln än med bara Telia Fiber därmed tänkte jag att då kan jag skrota Telia helt som jag både längtar och ser fram emot.

Jag är helt öppen för tips och förslag så länge det inte har med Telia att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

Hej och grymt tack för svar.
Jag vill frångå Telia helt och har redan stängt av allt som går att stänga av som vi har hemma.
All telefoni, All TV, etc nu är det bara bredbandet kvar, Varför: Ja vi kan väl vara försiktiga och säga att jag är lite missnöjd.
Nej jag har en 4G router utrustad med USB som jag hade tänkt koppla ihop med min icke Teliarouter utan en betydligt bättre router från ASUS via USB.
Du klargör att det kommer jag inte lyckas med.
Jag hade tänkt mig att stänga av Telias fiber och kasta deras Router där dem aldrig hittar den.
Därefter hade jag tänkt att ha ett mobilt bredband som jag ansluter till min ASUS router av bättre kvalitet och därefter ansluter jag datorn trådläst till routern "ASUS" och tunnlar trafiken via OVPN.
Jag misstänkte att jag var ute och snurrade till det men hade en känsla av att detta skulle fungera trots allt.

Synd, Mycket synd.

Förstod jag dig rätt är det en 4g router (inte sticka) du vill ansluta via usb till asus router, Som jag skrev innan kommer det inte fungera, men du kan troligen stoppa i SIM-kortet från din 4g router i en 4g sticka och köra in den i asus routerns usb port. (dom flesta Asus routrar stödjer idag 3g/4g stickor)

Kan du inte byta leverantör på fibern till någon vettig typ Bahnhof?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

Som sagt jag vill inte ha med Telia att göra, Ja jag har en router som stödjer USB Modem.
I och med tunneldelen med VPN så får jag mer fart när jag går in i tunneln med VPN än om jag kör med bara 4G modemet.
Det har tydligt visat sig så vara fallet eftersom jag sitter på 100 / 100 men får betydligt mer via tunneln än med bara Telia Fiber därmed tänkte jag att då kan jag skrota Telia helt som jag både längtar och ser fram emot.

Jag är helt öppen för tips och förslag så länge det inte har med Telia att göra.

Va?.. nä vänta nu, Menar du att du får en högre hastighet när du kör med din vpn tunnel?
det är väldigt osannolikt då tunnel i sig inte kan höja din hastighet dock kan den sänka den.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Ja det är en Router inte sticka, Okej då blir det till att inhandla en sticka och in med stickan i routern.
Argon: ja det är precis vad jag menar och eftersom du absolut inte verkar tro mig så ska jag bevisa det med lite bilder så snart jag kommer hem.
sitter på jobbet och kan därför inte direkt motbevisa dig, Jag kan garantera dig att hastigheten ökar och det är något jag gladligen ska visa bilder på via bredbandskollen så snart tillfälle i denna tråd ges men åter till huvudämnet.
Jag ser till att ordna den där stickan och plockar ut sim från bärbara routern jag har denna
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

och därefter in med stickan och confa routern, Kommer behöva en statisk ip från ovpn med tanke på mina 2 synology maskiner.

Permalänk

Får man fråga varför du är missnöjd med Telia? Vad har Telia gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NyDator747:

Får man fråga varför du är missnöjd med Telia? Vad har Telia gjort?

Ja du jag har ingen aning om var jag ska börja.
Men du ska veta att vi hade allt därhemma, Vi hade det mesta man kunde ha i tv utbud då inkluderar vi det stora tv paketet inklusive filmkanaler men inte dem utlänska som man behöver betala extra för. (Specialkanaler för utlänska medborgare som vill se tv hemifrån)
Vi har köpt totalt 3 plattor av Telia, Vi köpte en Samsung 55 tums 3D tv från Telia, Vi hade bredbandstelefoni, Mobiler samt mobilt bredband på 20 gb per månad.
Den totala månadskostnaden var ca 2500 i månaden när vi pröjsade av tv per månad. Tv var 999 kr billigare då än billigaste på prisjakt då) mycket bra deal.
Kundtjänst / support satte oss på nån form av VIP status fast dem inte har en sådan men som dem alltid sagt vi var extremt bra kunder. Nu får dem 399 kr / månaden för bredbandet + aviavgift.
Saken är den att jag fick kännedom om att dem dragit gamla TP kablar när fastighetsägaren slöt avtalet med Telia och inte nog med att dem hade dragit dålig kabel cat5 av sämre kvalitet dem hade även undermålliga switchar av äldre model.
När vi sedan ville ha 250/100 mb så framgick det tydligt att det kunde vi inte få då det är för dålig utrustning som monterats och dragits.
Därefter stora problem med signalen från bredbandsuttaget där signalen gick upp och ner som en jojjo och dem hade ingen aning om vad det beror på och ingen aning om hur dem ska lösa det eller hitta vad det är som strular. blablabla....
Därefter blev det tjafs med en tv distrubutör som nog alla hört talas om dem äger bland annat 5:an
Det tjafset blev inte så långdraget men det blev lite tjafs med dem och jag tappade efter en tid förtroendet för dem.

Ja detta var en promille av innehållet men du fattar nog vad jag vill förmedla och eftersom nu fastighetsägaren har ett 15 årigt avtal med Telia sedan 2010 så kan vi inte byta ut fiber leverantören tyvärr., Så tro mig mina suckar är högljuda när det kommer till Telia.

Permalänk
Medlem

Har du testat så att du får ut rimlig fart med 4G under peak till att börja med? Här hemma så kan jag toppa runt 130Mbps under natten och tidig morgon men vid peak och helger så har jag tur om jag får ut mer än 5-6Mbps då det är många som är anslutna till närmsta masten.

Så frågan är ju om det verkligen är värt det oavsett vad ni känner för Telia.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

Ja du jag har ingen aning om var jag ska börja.
Men du ska veta att vi hade allt därhemma, Vi hade det mesta man kunde ha i tv utbud då inkluderar vi det stora tv paketet inklusive filmkanaler men inte dem utlänska som man behöver betala extra för. (Specialkanaler för utlänska medborgare som vill se tv hemifrån)
Vi har köpt totalt 3 plattor av Telia, Vi köpte en Samsung 55 tums 3D tv från Telia, Vi hade bredbandstelefoni, Mobiler samt mobilt bredband på 20 gb per månad.
Den totala månadskostnaden var ca 2500 i månaden när vi pröjsade av tv per månad. Tv var 999 kr billigare då än billigaste på prisjakt då) mycket bra deal.
Kundtjänst / support satte oss på nån form av VIP status fast dem inte har en sådan men som dem alltid sagt vi var extremt bra kunder. Nu får dem 399 kr / månaden för bredbandet + aviavgift.
Saken är den att jag fick kännedom om att dem dragit gamla TP kablar när fastighetsägaren slöt avtalet med Telia och inte nog med att dem hade dragit dålig kabel cat5 av sämre kvalitet dem hade även undermålliga switchar av äldre model.
När vi sedan ville ha 250/100 mb så framgick det tydligt att det kunde vi inte få då det är för dålig utrustning som monterats och dragits.
Därefter stora problem med signalen från bredbandsuttaget där signalen gick upp och ner som en jojjo och dem hade ingen aning om vad det beror på och ingen aning om hur dem ska lösa det eller hitta vad det är som strular. blablabla....
Därefter blev det tjafs med en tv distrubutör som nog alla hört talas om dem äger bland annat 5:an
Det tjafset blev inte så långdraget men det blev lite tjafs med dem och jag tappade efter en tid förtroendet för dem.

Ja detta var en promille av innehållet men du fattar nog vad jag vill förmedla och eftersom nu fastighetsägaren har ett 15 årigt avtal med Telia sedan 2010 så kan vi inte byta ut fiber leverantören tyvärr., Så tro mig mina suckar är högljuda när det kommer till Telia.

Så, din reaktion när du inte kan uppgradera ditt bredband är att byta ut det emot den mest opålitliga och sämsta lösningen möjligt? Du kan bu drömma om att komma upp i 100Mbit med en 4G sticka, och det är innan vi tar in datatak i beräkningen....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

Ja det är en Router inte sticka, Okej då blir det till att inhandla en sticka och in med stickan i routern.
Argon: ja det är precis vad jag menar och eftersom du absolut inte verkar tro mig så ska jag bevisa det med lite bilder så snart jag kommer hem.
sitter på jobbet och kan därför inte direkt motbevisa dig, Jag kan garantera dig att hastigheten ökar och det är något jag gladligen ska visa bilder på via bredbandskollen så snart tillfälle i denna tråd ges men åter till huvudämnet.
Jag ser till att ordna den där stickan och plockar ut sim från bärbara routern jag har denna
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/mobi...

och därefter in med stickan och confa routern, Kommer behöva en statisk ip från ovpn med tanke på mina 2 synology maskiner.

Skulle nog tro att Bredbandskollen visar fel. Den kan bete sig konstigt bakom vpn, lite beroende på hur din vpn är konfad.
du borde testa genom att ladda ner en fil istället.
http://tptest.bahnhof.se/

Permalänk
Medlem

Sätt dig ner, ta en öl, plocka fram namnet på en eller två medarbetare på Telia som du pratat med. Se för ditt inre öga hur du doppar dem i tjära, rullar dem i fjädrar och sedan skickar dem till en gay bar i Estland.

Sen lägger du ner det här. Telia är ett stort företag, du hade missflyt med vem du fick tag på när du pratade med dem men det är inte värt att låta din familj dras med 4G när det finns fiber.

IMHO givetvis, du bestämmer helt själv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara hålla med om att gå från fiber till 4G är en dålig idé.

Jag flyttade nyligen in i ett hus som är förberett för fiber men färdigställningen tar ett par månader till skulle jag gissa. Så till en början så köpte vi en billig Telenor 4G router med 10GB data. Fungerade skitdåligt om jag ska vara ärlig. Istället har vi skaffat en 30/10 ADSL-uppkoppling där vi får ut ca 12/2.. Men jag upplever ändå uppkopplingen mycket mer stabil än 4G och man behöver inte bry sig om datamängd.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Låter lite som att någon är salty? Men seriöst Fiber till 4G, då ska man vara redigt jävla trött på sin operatör, lite som att kasta ut alla vitvaror ur köket och enbart laga mat över öppen eld.

Om man får fråga, varför är du så besviken på Telia att du ens funderar över 4G istället för Fiber?

Jag skulle nog tycka att du tänker lite fel, hade jag varit dig hade jag flyttat istället för att gå till 4G. Om problemet är så stort i fastigheten ja, flytta till en fastighet där de har ett bättre nät?

Permalänk
Medlem

använd din gamla teliarouter bara som modem och använd dinn asusrouter som router. det låter som att det kanske kan hjälpa lite? (: annars håller jag med ovan. byt inte till 4g. är du missnöjd nu så kommer det antagligen inte alls bli bättre.

mina 2 cent

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Hej, höll på att sätta morgonkaffet i halsen när jag läste rubriken!

Som flera andra säger så byt inte ut fiber mot 4G, det kommer att gå långsammare samt att det inte kommer gå fortare via VPN och är ni flera i ert hushåll så kommer ni gå i taket med data illa kvickt...

Ang. era problem med Telia och fiber, är ni fler hushåll i fastigheten och har dom samma problem? I så fall så borde ni kunna lägga lite press på Telia att lösa problemen?
Vilken relation har ni till fastighetsägaren? Är den god så kan även han/hon klaga hos Telia.

Jag förstår att det är frustrerande att behöva klaga till sig support/hjälp men i detta fall så tycker jag att du inte har något val? Som Schluug säher, byt isf. till ADSL om du prompt måste byta?

Permalänk
Medlem

Jag undrar också samma sak som @Wip3 och är det lika slött om du kopplar in en dator direkt i uttaget. Många lever i tron om att konsument routrar är något att ha, kan problemet ligga i routern istället?

"Consumer routers suck" ingen fråga om saken, och de man får ifrån operatörerna är desto sämmre än de man köper i butiker, även om dessa också är allt annat än plast skräp/återviningsmaterial.

Dessutom kommer en VPN anslutning göra hastigheten ännu lägre, en konsument router klarar inte kryptering/dekryptering så bra som man kanske hade önskat (därför jag kör en pfSense box)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomlin70:

Ja du jag har ingen aning om var jag ska börja.
Men du ska veta att vi hade allt därhemma, Vi hade det mesta man kunde ha i tv utbud då inkluderar vi det stora tv paketet inklusive filmkanaler men inte dem utlänska som man behöver betala extra för. (Specialkanaler för utlänska medborgare som vill se tv hemifrån)
Vi har köpt totalt 3 plattor av Telia, Vi köpte en Samsung 55 tums 3D tv från Telia, Vi hade bredbandstelefoni, Mobiler samt mobilt bredband på 20 gb per månad.
Den totala månadskostnaden var ca 2500 i månaden när vi pröjsade av tv per månad. Tv var 999 kr billigare då än billigaste på prisjakt då) mycket bra deal.
Kundtjänst / support satte oss på nån form av VIP status fast dem inte har en sådan men som dem alltid sagt vi var extremt bra kunder. Nu får dem 399 kr / månaden för bredbandet + aviavgift.
Saken är den att jag fick kännedom om att dem dragit gamla TP kablar när fastighetsägaren slöt avtalet med Telia och inte nog med att dem hade dragit dålig kabel cat5 av sämre kvalitet dem hade även undermålliga switchar av äldre model.
När vi sedan ville ha 250/100 mb så framgick det tydligt att det kunde vi inte få då det är för dålig utrustning som monterats och dragits.
Därefter stora problem med signalen från bredbandsuttaget där signalen gick upp och ner som en jojjo och dem hade ingen aning om vad det beror på och ingen aning om hur dem ska lösa det eller hitta vad det är som strular. blablabla....
Därefter blev det tjafs med en tv distrubutör som nog alla hört talas om dem äger bland annat 5:an
Det tjafset blev inte så långdraget men det blev lite tjafs med dem och jag tappade efter en tid förtroendet för dem.

Ja detta var en promille av innehållet men du fattar nog vad jag vill förmedla och eftersom nu fastighetsägaren har ett 15 årigt avtal med Telia sedan 2010 så kan vi inte byta ut fiber leverantören tyvärr., Så tro mig mina suckar är högljuda när det kommer till Telia.

Kanske skulle kolla vilka Telia anlitade som under entreprenörer för detta. kan även ha varit så att fastighets ägaren inte ville betala för bättre grejer oxå.

Jag försvarar inte Telia nu, har dom själv hemma men skulle aldrig byta från fiber till 4G. Hur länge sedan är det som det drogs in fiber i fastigheten?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

TS vill ha hjälp med det tekniska i att gå från fiber till 4G inte " borde jag byta till 4g eller inte ?".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

TS vill ha hjälp med det tekniska i att gå från fiber till 4G inte " borde jag byta till 4g eller inte ?".

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, TS behöver hjälp med att avsalta sig och inse att det bara kommer att bli sämre med 4G än det han har nu.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Haha rätt härlig tråd.
Men som flera andra säger, Consumer routers suck, ta det lugnt börja felsök själv.
Sitter även och väntar på bilderna som skulle bevisa att du får mer hastighet via VPN än utan vpn, känns omöjligt i mitt huvud dock.

Känns mer som att du är förbannad på Telia än att du vill lösa problemet?
Vilken felsökning har du själv gjort?
Vilka åtgärder har du krävt att Telia ska göra?

Kan vara som andra säger med, dåligt nät i fastigheten (om fastighetsägaren var snål)

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Är det Cat-5e kabel dom har dragit så "borde" det inte vara något problem, men jag tycker att när man drar nytt så är ju Cat-6 el. 6a att föredra? Cat-7 blir nog lite overkill

Men jag är inte expert på området så ta mina ord med en nypa salt.

Och @Schluug har rätt, han ska inte byta till 4G utan få hjälp med att räta upp sin fiberanslutning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schluug:

Nej, TS behöver hjälp med att avsalta sig och inse att det bara kommer att bli sämre med 4G än det han har nu.

TS är ju uppenbarligen så pass besviken på Telia att han inte längre vill stödja dem. Att det bidrar till en prestandaförlust är kanske inte något han bryr sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

TS är ju uppenbarligen så pass besviken på Telia att han inte längre vill stödja dem. Att det bidrar till en prestandaförlust är kanske inte något han bryr sig om.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan ju vara så men om man är så pass besviken är man sällan objektiv. Det är svårt för oss andra att "gissa" varför han eller hon är besviken på Telia. Det kan vara så att hans besvikelse är befogad men det kan också vara som så att han inte gjort det som man ändå bör kräva av en kund (felsökning av dennes egna utrustning).

Men som sagt svårt att säga när det är så lite information från TS, dock verkar han sjukt salty som flera redan sagt.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

@krusebar: Det låter dock som att TS är ute och virrar utanför sin kunskapssvär, därför känns det inte orimligt att man ifrågasätter hans ståndpunkt och påpeka sätt att felsöka hans nuvarande situation.

Han har inte vad jag sett testat sin dator direkt i jacket. Upplever han då någon skillnad gentemot att ha routern inkopplad. Man kan också vara till stor hjälp genom att vrida och vända på de saker han testat och kanske inte testat.

Målet är ju att man ska lösa problemet, hur problemet löses, 4G eller annat spelar ju ingen roll. För lek med tanken, hans router är så pass dålig att den inte klarar av 250/100, han kopplar in datorn i jacket och får rätt hastigheter.

Då är det ju inte Telias fel, utan hans egna. Skulle vara intressant att veta om han upplever någon skillnad med och utan router.

Så håller med i det du säger, han lämnar mycket osagt/otestat

Permalänk
Avstängd

@gonace Håller med på det du skriver! Vela bara ge ett annat perspektiv på det hela, har själv erfarenhet av att besvikna människor kan bli väldigt envisa och inte vilja hitta den bästa lösningen utan bara den som dom bestämt sig för.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@krusebar: Absolut, alltid bra med olika perspektiv på saker! Hoppas vi kan få lite klarhet ifrån TS om han testat allt som föreslagits

Permalänk
Medlem
Skrivet av krusebar:

@GonAce Håller med på det du skriver! Vela bara ge ett annat perspektiv på det hela, har själv erfarenhet av att besvikna människor kan bli väldigt envisa och inte vilja hitta den bästa lösningen utan bara den som dom bestämt sig för.

Skickades från m.sweclockers.com

Frågan är ju varför han egentligen är så besviken. Beror det på hans egen okunskap eller behandlar Telia han illa? Jag förstår det som att det har strulat med hans utrustning och Telia inte kunnat hjälpa honom.
Att du inte kan få 250/100 pga cat5e kablar är ju bara skitsnack, cat5e är god upp till 1Gbps.. Jag tror snarare att din router/wifi/dator är problemet.

Om du får högre överföringshastigheter bakom VPN så är det bara bogus, prova ladda hem en riktig fil istället för att köra ett bredbandstest. Även om 4G ska ha en teoretisk hastighet på 1Gbps så gället följande lite bättre.. "4G ger praktiska dataöverföringshastigheter på upp till 80 Mbit/s under optimala förhållanden".

Må så vara att du bara vill bli av med allt som har med telia att göra, men du kommer inte få något att fungera bättre hemma för det. Då är det banne mig en bättre lösning att flytta.