Enkel Hörlursförstärkare

Permalänk
Medlem

Enkel Hörlursförstärkare

Letar efter en enkel och vettig hörlursförstärkare till ett par Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm.

Det jag vill ha är en enkel förstärkare som kan kopplas till en stationär dator.

Många här på SweC nämner Objective2 AMP som ett bra val, men den finns i lite olika versioner och går även att anpassa vid beställning.
Är denna bästa alternativet i prisklassen eller varför rekommenderas den av så många?

Hur bra skulle den vara till dessa hörlurar?

Tack!

Edit: Vill koppla på följande sätt om det går: Datorns moderkort -> Förstärkare -> Hörlurar.
Läxa gärna upp mig om detta inte fungerar och kom med nya förslag

/Imbhaa

Förtydligar min grundtanke
Permalänk

@Imbhaa:

kör denna ihop med sennheiser hd650 och funkar fint

SMSL-SAP-II

http://www.ebay.com/itm/SMSL-SAP-II-Dual-Input-Interchangeabl...

Permalänk
Medlem

@Imbhaa:

Dragonfly svart kanske, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3681370 , har en sån som jag inte gillar till högtalarutrustningen men till lurar tycker jag den är helt ok.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Great Games Archive:

@Imbhaa:

kör denna ihop med sennheiser hd650 och funkar fint

SMSL-SAP-II

http://www.ebay.com/itm/SMSL-SAP-II-Dual-Input-Interchangeabl...

Finns den hos någon svensk ÅF? Kan inte hitta den att köpa i Sverige.

Skrivet av Kolsvart Katt:

@Imbhaa:

Dragonfly svart kanske, https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3681370 , har en sån som jag inte gillar till högtalarutrustningen men till lurar tycker jag den är helt ok.

Tack för tipset, men jag vill inte ha en USB-förstärkare, en stand-alone är det jag letar efter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbhaa:

Tack för tipset, men jag vill inte ha en USB-förstärkare, en stand-alone är det jag letar efter.

Varför vill du inte ha en USB-förstärkare? Den uppfyller ju båda kraven du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Han vill ju ha hörlursförstärkaren bara och ingen med dac i.

Permalänk
Medlem

Bra tips! Vet du hur lång leveranstid samt pålitlighet av Aliexpress som verkar vara enda förutom Amazon som säljer SMSL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Skrivet av Silcan:

Han vill ju ha hörlursförstärkaren bara och ingen med dac i.

^ Vad Silcan skrev.

Permalänk
Medlem

Har kört med en PA2V2 från http://electric-avenues.com/ i många år. Grym och även portabel, batteriet håller i evigheter. Låter kanon för det priset, och killen som bygger och säljer är trevlig.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbhaa:

^ Vad Silcan skrev.

Ah, ok, miss av mig; Objective2 tar RCA eller 3,5mm in. Analogt alltså, så du har redan en DAC och skriver "kopplas till stationär dator". Moderkortet har riktigt bra ljud-ut då eller så har du ett internt ljudkort, om jag fick gissa, ser inte nån annan utväg riktigt. Har hört en del folk fråga efter DAC+hörlursförstärkare för dator, har inte hört nån fråga efter det du frågar efter utan att skriva "jag har redan en dac" och en lite lätt överarbetat hjärna ser bekanta traktorspår och följer dom en fredagkväll : P

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Ah, ok, miss av mig; Objective2 tar RCA eller 3,5mm in. Analogt alltså, så du har redan en DAC och skriver "kopplas till stationär dator". Moderkortet har riktigt bra ljud-ut då eller så har du ett internt ljudkort, om jag fick gissa, ser inte nån annan utväg riktigt. Har hört en del folk fråga efter DAC+hörlursförstärkare för dator, har inte hört nån fråga efter det du frågar efter utan att skriva "jag har redan en dac" och en lite lätt överarbetat hjärna ser bekanta traktorspår och följer dom en fredagkväll : P

Kolugnt, är jag som beskriver dåligt. Det jag menar med stationär dator är då att jag vill ha en som jag kopplar till moderkortets port och sedan hörlurarna in i förstärkaren, men detta kanske inte går?

Behöver man en DAC som går in i datorn och sedan koppla en förstärkare till den, om man inte kör på en kombo av de två?

Okunskapen är oändlig från min sida

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imbhaa:

Kolugnt, är jag som beskriver dåligt. Det jag menar med stationär dator är då att jag vill ha en som jag kopplar till moderkortets port och sedan hörlurarna in i förstärkaren, men detta kanske inte går?

Behöver man en DAC som går in i datorn och sedan koppla en förstärkare till den, om man inte kör på en kombo av de två?

Okunskapen är oändlig från min sida

Vilken port? en USB port? I så fall fungerar en DAC/Amp kombo utmärkt.

(ljudkälla)Dator -----> DAC/Amp ----> Hörlurar.

Permalänk
Rekordmedlem

En hörlursförstärkare har analog ingång.
En dac har digital ingång och kan inte driva en hörlur.
Det finns också apparater som kombinerar en dac och en hörlursförstärkare i samma låda.
Vad är det du letar efter för funktion ? Har du några specifika krav på anslutningstyp eller nått annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör en dragonfly black och har samma lurar. Funkar utmärkt. Köpte den då jag kollade runt mycket på instegs Dac/amp och insåg att för det priset fick jag precis vad jag behövde utan att behöva ha en combo stående på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Vilken port? en USB port? I så fall fungerar en DAC/Amp kombo utmärkt.

(ljudkälla)Dator -----> DAC/Amp ----> Hörlurar.

Hade tänkt mig vanliga 3.5mm uttaget -> Amp -> Hörlurar, går det?

Skrivet av mrqaffe:

En hörlursförstärkare har analog ingång.
En dac har digital ingång och kan inte driva en hörlur.
Det finns också apparater som kombinerar en dac och en hörlursförstärkare i samma låda.
Vad är det du letar efter för funktion ? Har du några specifika krav på anslutningstyp eller nått annat ?

Jag letar efter förstärkning, därav en hörlursförstärkare, men om detta kräver en DAC om jag ska kunna använda den till datorn, så behöver jag en kombo.

Vill koppla Dator 3.5mm -> Förstärkare -> Hörlurar, går detta?

Skrivet av svaj:

Jag kör en dragonfly black och har samma lurar. Funkar utmärkt. Köpte den då jag kollade runt mycket på instegs Dac/amp och insåg att för det priset fick jag precis vad jag behövde utan att behöva ha en combo stående på skrivbordet.

Ok, hur funkar det utan den, hur är volymen då?
Behöver man en kombo?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Imbhaa:

Jag letar efter förstärkning, därav en hörlursförstärkare, men om detta kräver en DAC om jag ska kunna använda den till datorn, så behöver jag en kombo.

Behöver man en kombo?

Det sitter en dac i datorns ljudkort och är du nöjd med dess kvalitet så behöver du bara en ren förstärkare för att få högre uteffekt.
O2 är ett utmärkt val i sin prisklass och det du behöver välja är gain men den går ju ganska lätt att ändra genom att byta ett par resistorer, du kan ju kolla i byggbloggen för alla detaljer om den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det sitter en dac i datorns ljudkort och är du nöjd med dess kvalitet så behöver du bara en ren förstärkare för att få högre uteffekt.
O2 är ett utmärkt val i sin prisklass och det du behöver välja är gain men den går ju ganska lätt att ändra genom att byta ett par resistorer, du kan ju kolla i byggbloggen för alla detaljer om den.

Aha okej, så det jag tänkt fungerar alltså, med koppling direkt från datorn in i AMP och sedan ut till hörlurarna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Imbhaa:

Aha okej, så det jag tänkt fungerar alltså, med koppling direkt från datorn in i AMP och sedan ut till hörlurarna?

Ja det går att koppla så, det blir en normal analog anslutning mellan dator och förstärkaren i så fall och du kan skaffa en separat dac senare om du vill gå vidare för att få ännu bättre ljudkvalitet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att koppla så, det blir en normal analog anslutning mellan dator och förstärkaren i så fall och du kan skaffa en separat dac senare om du vill gå vidare för att få ännu bättre ljudkvalitet.

Underbart, tackar så mycket för hjälpen

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Imbhaa:

Det går, men oftast är det ingen vidare kvalité på grejerna som sitter på moderkortet (antar att det är därifrån du tänkt koppla till förstärkaren).

Med andra ord skulle jag förespråka en DAC/AMP combo, alternativt att du köper en dac och amp löst och kopplar samman.

Jag kör själv en ODAC och Little Dot II till mina Beyer DT 770 80ohm och tycker att framförallt Little Dot II förstärkaren gör under med den skarpa diskanten som framträder i lurarna. Sen är det ju alltid riktigt mysigt med lite mysbelysning från rören

Little Dot MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imbhaa:

Behöver man en kombo?

Det fungerar även utan med mitt moderkorts ljudkretsar. Det blir något låg volym och jag måste dra på max i såväl program som Windows om jag vill lyssna högt. Jag lyssnar främst genom Spotify premium vilket påverkade mitt val. Ville inte lägga mer pengar på en combo pga av att ljudkällan ändå begränsar kvalitén så pass mycket.

Så utifrån just mina behov med Spotify/spe/streaml etc så fungerar en dragonfly alldeles utmärkt. Dock så har jag inget att jämföra med och du får råd här i tråden av kunnigt folk. Så frågan är vilket behov du just har och vad som är ett rimligt köp för dig.

Permalänk

Tänkte hoppa in här med ett par frågor istället för att göra en ny tråd om det är okej.

Tänkte köpa DT 990 600 Ohm + O2 (+mod mic).

Som det har blivit sagt har O2'n några inställningar man väljer vid beställning. Är det bara att köra på default gain eller borde den ändras från (2.5x/6.5x)?

Andra frågan är gällande mod mic, det står på mod mic 5 att den kräver fantom-matning. Snabbt googlande säger att det är ström från 3.5mm uttaget. Är detta något moderkort har (ASUS Z170 PRO GAMING) alternativt mitt Asus Xonar DX har? Eller vad måste jag göra där, för att få mod micen att fungera.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Holypalaswe:

Tänkte hoppa in här med ett par frågor istället för att göra en ny tråd om det är okej.

Tänkte köpa DT 990 600 Ohm + O2 (+mod mic).

Som det har blivit sagt har O2'n några inställningar man väljer vid beställning. Är det bara att köra på default gain eller borde den ändras från (2.5x/6.5x)?

Andra frågan är gällande mod mic, det står på mod mic 5 att den kräver fantom-matning. Snabbt googlande säger att det är ström från 3.5mm uttaget. Är detta något moderkort har (ASUS Z170 PRO GAMING) alternativt mitt Asus Xonar DX har? Eller vad måste jag göra där, för att få mod micen att fungera.

Det finns en artikel om att räkna fram optimal förstärkningsfaktor i byggbloggen om man vill optimera det utefter de delar man vill ansluta men det handlar som sagt om att ändra par resistorer så det är inte jättesvårt att göra det om man beställt en olämplig förstärkningsfaktor från början elelr byter delar runtomkring.

Har aldrig sett nått moderkort som erbjuder fantommatning och inte heller brukar det finnas på spelljudkort utan det kommer på musikljudkort eller så får man använda nån extern enhet för det typ > https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proce... det finns även batteridrivet men det lär bli dyrt i längden med batterier om man verkligen inte behöver kunna köra trådlöst.
Du kan närmast förutsätta att ljudkort/mixrar som saknar balanserad anslutning på ingångarna inte ger fantommatning till en mikrofon.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns en artikel om att räkna fram optimal förstärkningsfaktor i byggbloggen om man vill optimera det utefter de delar man vill ansluta men det handlar som sagt om att ändra par resistorer så det är inte jättesvårt att göra det om man beställt en olämplig förstärkningsfaktor från början elelr byter delar runtomkring.

Har aldrig sett nått moderkort som erbjuder fantommatning och inte heller brukar det finnas på spelljudkort utan det kommer på musikljudkort eller så får man använda nån extern enhet för det typ > https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proce... det finns även batteridrivet men det lär bli dyrt i längden med batterier om man verkligen inte behöver kunna köra trådlöst.
Du kan närmast förutsätta att ljudkort/mixrar som saknar balanserad anslutning på ingångarna inte ger fantommatning till en mikrofon.

Okej! Tack för svar. Blir en alternativ mikrofon som inte kräver fantommatning då.

Permalänk
Medlem

Har du ett relativt nytt/vettigt moderkort är det möjligt att du redan har hörlursförstärkning. Själv har jag ett Z170 Pro med en bra Realtek ALC1150-ljudkrets som innehåller den funktionaliteten. Om du i Realtek-drivern ändrar output mellan speakers och headphone och det blir en märkbar skillnad har du hörlursförstärkning.

Med det sagt så kör jag ändå mina Sennheiser HD595/Beyerdynamic DT770 Pro genom en FiiO E10K USB DAC/AMP. Ingen märkbar skillnad på ljudet, men gillar att ha fysisk volymkontroll och ljudkortet har någon slags automatisk power-saving-funktion som gör att den stänger av porten helt så fort ljud slutar spela, vilket medför ett svagt men ändå irriterande elektriskt knaster varje gång.

Har du inte hörlursförstärkning på ljudkortet är det troligt att kretsen och DAC:en inte heller är något speciellt, och då skulle jag ändå rekommendera skaffa kombinerad DAC/AMP. Det är inga jätteskillnader i pris, och bäst att köra analogt så lite som möjligt i kedjan.