Permalänk
Medlem

Köpråd TV: 65"-75" Max 25 000kr

Hej!

Igår så kastade vår TV in handuken, ett avsnitt southpark var det sista den visade :/ Nu är vi alltså på jakt efter en ny tv, och jag har fått i uppgift att hitta en tv. Problemet är att jag inte är så påläst på detta område, inte så ofta man hänger i vardagsrummet längre Så hoppas att det finns några duktiga här.

Vi hade en gammal Philips som är runt 5-6 år gammal på 52". Vad jag söker nu är en värdig ersättare.
Som jag själv förstått det så är 4k ett måste, även om man bara kollar på vanlig tv så blir bilden ändå skarpare pga uppskalning, rätt eller fel? Storleken ska vara mellan 65-75, dock så går bildkvalité före storlek. Smärtgränsen på priset går vid 25 000, men det gör absolut ingenting om det finns en grym tv för 15 000 heller.

Kollade själv runt och hittade denna tv: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3616500 Den verkar onekligen vara populär, och OLED också! Undrar dock vilka kompromisser man måste göra med OLED, läst att pixlarna är lite slöare med risk för fördröjningar, är det något man kommer märka om man kollar på snabba filmer eller en fotbollsmatch? Och om inte OLED är vägen att gå, hur är denna tv från Samsung? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4175072

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Avstängd

Själv har jag en Samsung UE65KS7005, jag tycker den är helt klockren med bra funktioner och bra bild. Jag har årsmodell 2017 på min så jag tror den har bytt namn nu till UE65MU7005, har ingen aning om funktioner blivit bättre eller sämre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Foxmaner:

läst att pixlarna är lite slöare med risk för fördröjningar, är det något man kommer märka om man kollar på snabba filmer eller en fotbollsmatch?

Finns inget sådant problem i praktiken när vi talar om avbildat material, likt en film eller fotbollsmatch. Där är det källans kvalitet som avgör vilket är ett universellt problem med fotboll. Skulle du däremot planera att spela csgo på TV:n eller liknande där eventuella testsekvenser för problem runt responstider har en relevans? Då är nog ingen konsument-TV det rätta valet.

Angående apparaterna jämför du en 2016-OLED som säljs ut och en 2017-LCD som ännu inte har sett några stora reor.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Stefflo: MU7005 är försämring i fråga om kapaciteten för HDR. Rent generellt, med en nypa salt och en grogg på det, kan man räkna årets Samsung som ett halv steg sämre jämfört med 2016-modellerna med motsvarande siffror, KS7005 i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns inget sådant problem i praktiken när vi talar om avbildat material, likt en film eller fotbollsmatch. Där är det källans kvalitet som avgör vilket är ett universellt problem med fotboll. Skulle du däremot planera att spela csgo på TV:n eller liknande där eventuella testsekvenser för problem runt responstider har en relevans? Då är nog ingen konsument-TV det rätta valet.

Angående apparaterna jämför du en 2016-OLED som säljs ut och en 2017-LCD som ännu inte har sett några stora reor.

Jag såg att LG skärmen håller på att säljas ut, och hittade nyss denna 2017 Samsung. Förstår att priserna säkert kommer droppas med tiden, men vi tänkte köpa tv NU. Så vilken TV är bäst ATM? Anledningen varför jag tänkte på LG skärmen är endast pg.a dess OLED panel, men vet inte om jag överhypar OLED. En nyare LED kanske är ett bättre val?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Foxmaner: Beror helt på vad du har för utgångspunkt och vad du förväntar dig. Alla tekniker har sina styrkor och svagheter, så jag brukar undvika att peka med hela handen på "bäst". Du väljer i alla fall inte mellan bra och dålig, utan mellan bra och bra fast på lite olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Stefflo: MU7005 är försämring i fråga om kapaciteten för HDR. Rent generellt, med en nypa salt och en grogg på det, kan man räkna årets Samsung som ett halv steg sämre jämfört med 2016-modellerna med motsvarande siffror, KS7005 i detta fall.

Så det du menar är alltså att årets 7-serie är en försämring mot förra årets 7-serie? Förstår jag dig rätt då?

Jag sitter själv på en UE65KS7005 som jag är rätt nöjd med. Inte utan att det rycker lite i köptarmen på en 65B6 nu när dom säljs ut

Hade jag varit TS och skulle köpa en ny tv nu hade jag utan tvekan gått på en 65" B6 OLED innan dom är helt slut.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxF:

Så det du menar är alltså att årets 7-serie är en försämring mot förra årets 7-serie? Förstår jag dig rätt då?

Stämmer bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H