Dags för en ny säng, men vad ska man tänka på? Rekommendationer?

Permalänk

Tänker inte säga t dig vad du ska köpa men vi reklamerade våran gamla ikea säng där jag hade en fast och min tjej en medelfast.
Jag skulle nästan kunna sova på golvet om de vore så om typ inte armen domnat så jag är nog inte riktigt rätt mått när de gäller sängar.
Min vikt har varit mellan 100 och 130 på den gamla sängen, jag gillade den även vid 130kg (är f.ö 177 ish cm lång, så ja överviktig kan man ju säga).
gamla sängen var 2 á 80cm skårer, bädmadrassen kan jag faktiskt inte säga vilken de var/är (vi har kvar den).
Den nya vi köpte fick självklart bli från ikea av ett antal anledningar.
Ekonomi
reklamationen, vi fick pengarna tillbaka genom presentkort/avdrag från nya sängen.
gratis leverans och upphämtning av säng.
25 års garantin.

den nya vi har är en dunvik, billgaste om jag inte missminner mig - bädmadrass eftersom vi redan hade en.

Lycka till med sängarna och jag tycker du ska kolla på ikea, dom är prisvärda, och en säng där är nog inte sämre än en annan, sen har dom även sov på saken, 3mån användande!

Permalänk
Hedersmedlem

Memory foam fungerar inte alls för mig som är varmblodig. Inte ens en kudde fungerar utan att den är dyngsur på morgonen. Den väldigt duktiga trummisen på IKEAs sängavdelning varnade för det och han hade rätt.

Har valt rätt nya Stavanger i fast, men inte fått den levererad än, tror dock den kommer bli perfekt med tanke på provningarna och hur den är uppbyggd. Till det den dyraste bäddmadrassen i naturlatex (andas, har det idag och fungerar perfekt) Tromsdalen och ett madrasskydd för hygienen (Rosendun). 189cm/120kg och kraftigt byggd hela vägen, ingen ölkagge att tala om.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Var runt en sväng igår också och testade lite sängar. Bäst personal hade Sova, en trevlig tjej som verkade kunna mycket. Hon sa att jag kommer att ha problem med sängar i min prisklass (~10k) men att det kommer att bli bättre än det jag har nu. Jag måste upp i runt 30k för att hitta en säng som passar mig, där jag kan få ner axeln tillräckligt. Jag har smala (men tunga) höfter och väldigt breda axlar. Vi testade en tempursäng för typ 25-30k och den kändes ju bättre än den vi testade för ~10k men jag vill inte lägga ut så mycket på en säng nu när framtiden är så oviss för mig.

For tillbaka till Sängjätten och provade sängen jag testade först av alla i tisdags. Bestämde mig för att köpa den, men tillhörande gavel och ben. Köpte även något "Topcool" madrasskydd och en ny kudde som skulle ge mig bättre stöd och avlasta axeln lite. Fyra veckors leveranstid på sängen, så nu är det bara att vänta...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Köpte IKEA Saltnes resårbotten för ca 10år sedan med Ikeas bästa bäddmadrass. Kanonsäng.
I år bytte jag gamla bäddmadrassen och köpte Ikeas bästa bäddmadrass Tromsdalen och slängde på. Som en ny säng, kommer bara att köpa IKEA igen.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

@Kalium: Jag ska inte tala om vad för säng du behöver, för det är din kropp och du känner den bäst.

Problemet är ju att man måste använda en säng i en månad eller två för att känna hur den känns. 5 minuter i varuhuset är knappast ett test som avgör om den är bra.

Jag tycker det känns som att det allmänt är feta överpriser på sängar idag. Köp en hyfsad säng och en bra bäddmadrass istället. Byt madrass&kuddar vart femte år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Nyligen... Nja. Något år sedan.
Vad: Ny madrass till vattensängen.
Vilken: Wacore Hardside F8, om jag inte minns tokfel.
Varför: Flera anledningar egentligen. En vattensäng har en livslängd på runt 20 år, innan blåsan behöver bytas, hel, eller inte. Under sin livslängd blir den aldrig "sliten", du ligger precis lika bra i den dagen innan du byter ut den, som när den är nyköpt.
Den är lättstädad, torka av blåsan med en fuktad trasa, så är den som ny. Och sen behöver jag värmen, utan den är jag nästan invalidiserad, varken knäna, eller ryggen fungerar som de ska.

Sant är dock att vattensäng inte är för alla.

Mina grannar har en vattensäng och vi bor på landet. Blir alltid rätt kallt för dem att sova när strömmen varit borta några dagar.

Permalänk
Avstängd

@Kalium: ikeas sängar inte så intressanta? konstigt att en madrass från ikea får lika bra i betyg som en madrass från hästens. nu har jag ingen länk till just det testet, men läs mer här, http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/sangen-madrass.html

Permalänk
Avstängd

@Kalium: så en säljare sa till dig att du måste köpa en säng för 30k för att kunna få ner din axel? haha vilken bra säljare, not.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mina grannar har en vattensäng och vi bor på landet. Blir alltid rätt kallt för dem att sova när strömmen varit borta några dagar.

Ja, fy fan, utan ström sover man inte i vattensäng. Det är sådant man blir sjuk av.

Skrivet av JSvanberg:

konstigt att en madrass från ikea får lika bra i betyg som en madrass från hästens. nu har jag ingen länk till just det testet, men läs mer här, http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/sangen-madrass.html

Det är väl inte speciellt konstigt? De tar hänsyn till pris, komfort och livslängd. IKEA är billig, hyfsad komfort, och hyfsad livslängd. Hästens är svindyr, med hyfsad garanti på livslängd, och gissningsvis, hyfsad komfort. Om det fanns en säng som var sämre än alla andra att sova i, men med livstidsgaranti, och man fick betalt för att ta emot den, skulle den bli testvinnare var gång.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Har du nära till en möbelaffär som säljer sängar ex IKEA, så har dem experter vid sängavdelningen
Då får du provligga sängar medans dem undersöker hur din hållning är i sängen och känner vart du har tyngdpunkterna och därefter gör en rekommendation utav val av hårdhet.

Allt beror på hur du sover, om du rör mycket på dig, föredrar rygg eller sidoläge osv

Så du kan inte ta någons rekommendation på ett forum om vad du ska köpa

Alla är olika.

Dessutom har IKEA 25års garanti på bäddmadrasser
• Trästomme och resårer i resårbottnar
• Resårer i resårmadrasser
• Skumkärnan i polyetermadrasser
• Latexkärnan i latexmadrasser
• Trästomme och ribbor i ribbottnar

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har just bytt säng och madrassen är fast men eftersom bäddmadrassen är tjock och av minnesskum så upplever man det som att sängen är ganska mjuk eftersom det är bäddmadrassens form man känner, det blir ju en ganska lång sträcka att komprimera innan man börjar påverka formen på resårmadrassen om man har en tjockare bäddmadrass. Har man däremot en tunn bäddmadrass blir det en helt annan känsla och sängen upplevs som hård.

Prova med en fast/hård resårmadrass och en relativt tjock bäddmadrass i stället för de tunna som mest fungerar som madrasskydd.
https://jysk.se/sovrum/baddmadrasser/gold

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Var runt en sväng igår också och testade lite sängar. Bäst personal hade Sova, en trevlig tjej som verkade kunna mycket. Hon sa att jag kommer att ha problem med sängar i min prisklass (~10k) men att det kommer att bli bättre än det jag har nu. Jag måste upp i runt 30k för att hitta en säng som passar mig, där jag kan få ner axeln tillräckligt. Jag har smala (men tunga) höfter och väldigt breda axlar. Vi testade en tempursäng för typ 25-30k och den kändes ju bättre än den vi testade för ~10k men jag vill inte lägga ut så mycket på en säng nu när framtiden är så oviss för mig.

For tillbaka till Sängjätten och provade sängen jag testade först av alla i tisdags. Bestämde mig för att köpa den, men tillhörande gavel och ben. Köpte även något "Topcool" madrasskydd och en ny kudde som skulle ge mig bättre stöd och avlasta axeln lite. Fyra veckors leveranstid på sängen, så nu är det bara att vänta...

Att man ska behöva lägga ner 30k för att få en bra säng vägrar jag tror på. Inte en jävla chans.

Någon som vet när det brukar vara rea på sängar?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Baxtex:

Mina grannar har en vattensäng och vi bor på landet. Blir alltid rätt kallt för dem att sova när strömmen varit borta några dagar.

Jag har haft vattensäng, (rättare sagt har, men den är nu undanställd i ett uthus) jag har också sovsäckar för vinterbruk som funkar i en snödriva i -30 och man kan ju ha nått sånt i beredskap, det är däremot jobbigt om sovsäcken är för varm så man får ju välja rätt sovsäck beroende på temp, när det är dags att ta fram glykoldunken till vattensängen så tar man fram vintersovsäckarna

Skrivet av Treant:

Att man ska behöva lägga ner 30k för att få en bra säng vägrar jag tror på. Inte en jävla chans.

Någon som vet när det brukar vara rea på sängar?

Det är väl alltid rea på sängar nånstans, det är nog den möbel som har absolut mest hissat så kallat normalpris, ingen köper väl en säng för så mycket pengar som de påstås kosta, priset är i de flesta fall mest en designfråga och inte en komfort/kvalitetsfråga knutet mot priset och komforten beror i stället mycket på bäddmadrassen och det är ofta den man ska lägga krutet på att prova ut tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Åk till någon butik där du får hjälp, köp absolut inget baserat på någon annans åsikter på nätet.
En säng brukar hur många olika kombinationer av madrasser som helst att välja mellan.
Det lär vara en investering för 5-20 år framåt, värt att lägga tid och lite stålar på det.

Permalänk
Medlem

Tempur. Bästa köpet ever

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

En säng behöver inte vara dyr för att vara bra. Jag är mycket skeptiskt till om det överhuvudtaget finns någon korrelation till priset.

Edit: Och ta ALLT säljare säger och påstår med minst en grävskopa salt.. Fast det behöver man väl knappt ens poängtera hoppas jag

Stämmer så väl. När det gäller just sängar så finns det inget som helst samband mellan pris och kvalité.

Hästen-sängar är ett ypperligt exempel.

Se bara till att köpa en svensktillverkad säng. Inte för att det heller är något måste, men jag tycker det är självklart att köpa inhemska produkter då man kan.

Permalänk
Avstängd

@-=Mr_B=-: så när något är billigt så är det automatiskt dåligt? du köper en madrass från ikea för 5000 och en liknande från hästens för 20000, och enligt säljaren är den för 20000 bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

@-=Mr_B=-: så när något är billigt så är det automatiskt dåligt?

Hur fan fick du det till att gälla min åsikt överhuvudtaget? Vad var det som var otydligt? Vem som gjort testerna? Följer man länkarna framgår det ganska tydligt att det inte är jag i alla fall...
Vad är det med folk och inte läsa innan de skriver i tråden...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Tempur. Bästa köpet ever

Nu när patentet gått ut kan man köpa i stort sett samma sak hos t.ex. http://www.tm-sangar.se/. Sen finns det en massa skit också som påstås vara lika bra men det är en annan femma, TM sänger har jag intrycket är bra grejer.

Permalänk
Inaktiv

Sovit på dessa, både tjejen och jag och vi tycker de är hur grymt som helst. https://jysk.se/sovrum/madrasser/skummadrasser/gold/skummadra...

De har nämnts tidigare i tråden. Vad du än gör så rekommenderar jag dig att hålla dig borta från hemska resårbottnar. (eller vad sängarna med fjädrar och satyg innuti heter) Köp en tjock vanlig madrass och absolut inte för mjuk.

Vågar nästan garantera att det blir svårare att hitta något mer prisvärt och bekvämt. Jag har funderar på att köpa på mig extra för jag är ärligt talat rädd att Jysk ska sluta med dessa nästa gång jag behöver madrasser :D... Kommer med 25 års garanti vad nu det innebär..

Permalänk
Medlem

vänja sig vid ny säng...

Hur lång tid tog det för er att vänja er vid en ny säng?

Köpte en "medel-fast", resårbotten Stuvland, på IKEA för en vecka sen och första nätterna gick bra men de senaste två nätterna så vaknar jag flera gånger på natten samt känner mig lite öm i axeln/rygg. Det står att det kan ta upp till en månad att "sova in" sängen men vet inte om jag pallar det. "Medel-fast" verkar vara det mjukast de har på IKEA. Värsta är att jag släpade hem skiten själv och är inte speciellt sugen att göra samma resa 2 ggr till. Kommer garanterat välja transport IN i lägenheten om jag beställer något så tungt som det där jävla aset till säng i framtiden...

Permalänk
Medlem

Gör ett försök att väcka liv i tråden, sängköp är på gång

Jag har en svindyr jensen (nypris var närmare 60k vilket jag som tur var inte betalade) som visserligen fortfarande är väldigt bra förutom att motorn bara funkar ibland, men jag behöver en dubbelsäng igen.

Lutar åt någon av ikeas kontinentalsängar, tester tyder på att de är bra, jag har sovit gott i ikea säng tidigare och lite snabba provliggningar i helgen känns lovande. Lägger inte pengar på en ställbar säng igen även om det är en trevlig funktion.

Andra tips?
Mios sense/deluxe har jag hört ska vara bra också men de är ju rätt mycket dyrare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har vaknat upp med ryggont nästan varje morgon senaste månaderna. Inser att det är sängen som är problemet. Det är en Sultan Strandliden från Ikea, medelmjuk. Har googlat lite och tydligen så är medelmjuk för folk som väger typ 80kg och under. Jag väger 90kg just nu.

Jag var iväg en sväng till köpcentret idag och var in på några olika affärer. Började på Sängjätten och provade några sängar. Tjejen som jobbade där tyckte att jag definitivt skulle ha en fast säng. Den som hon rekommenderade till mig var Ekens Element. Det var en ramsäng och jag tror att det skulle gå på runt 10000kr för en 140cm bred, inklusive bäddmadrass. Var sedan in på Ikea men tyckte inte deras sängar var så intressanta, förutom priset då såklart. Sedan var jag in på Mio. Dom hade tydligen en kampanj nu, 30% på alla sängar, gavlar osv. Kikade där på en kontinentalsäng (det vore rätt snyggt ändå) som hette Dream. Inklusive bäddmadrass och ben skulle den gå på ca 11.5k. Dyrast av dom alla men den har ett ganska högt orginalpris (så den borde kanske vara bättre?) och det är ju ändå en kontinentalsäng.

Det är ju svårt att säga vilken som är skönast, man skulle ju helst ha spenderat någon natt i dom för att få en uppfattning. Sedan så är det typ fem minuters bilfärd mellan butikerna så man hinner ju glömma bort känslan om man ska åka mellan.

Har ni köpt säng nyligen? Vad och hur tänkte ni då? Vilken valde ni? Varför?

Som någon med samma problem och vikt mellan 84-87 kg så säger jag: Köp hellre en för fast än för mjuk. Sängarna blir mjukare med tiden ändå. Dessutom tycker jag inte du ska snåla; Finns det något du ska spendera pengar på så är det väl ändå sängen.

Köp minst 160cm för plats för två, så att det alltid är tillgängligt för besök

edit: insåg i efterhand att tråden är väldigt gammal och väckt av ett inlägg idag hahaha

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Enda generella tipset jag kan tänka på är att om man är rätt så fet så borde man köra på en hård säng, min är medium och den har redan sjunkit ner än del i mitten trots att den bara är ett år gammal.

Det har min säng från IKEA också gjort och jag räknas nog som en lättviktare.

Det är mitt nästa stora inköp, en bra säng!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Memory foam fungerar inte alls för mig som är varmblodig. Inte ens en kudde fungerar utan att den är dyngsur på morgonen. Den väldigt duktiga trummisen på IKEAs sängavdelning varnade för det och han hade rätt.

Har valt rätt nya Stavanger i fast, men inte fått den levererad än, tror dock den kommer bli perfekt med tanke på provningarna och hur den är uppbyggd. Till det den dyraste bäddmadrassen i naturlatex (andas, har det idag och fungerar perfekt) Tromsdalen och ett madrasskydd för hygienen (Rosendun). 189cm/120kg och kraftigt byggd hela vägen, ingen ölkagge att tala om.

Tänkte höra om du vart nöjd med Stavanger? Valde du fast eller medium?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Det slutade med en fast HIDRASUND från Ikea för min del plus vad nu botten och bäddmadrass heter.
Bästa sängen jag haft.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har vaknat upp med ryggont nästan varje morgon senaste månaderna. Inser att det är sängen som är problemet. Det är en Sultan Strandliden från Ikea, medelmjuk. Har googlat lite och tydligen så är medelmjuk för folk som väger typ 80kg och under. Jag väger 90kg just nu.

Jag var iväg en sväng till köpcentret idag och var in på några olika affärer. Började på Sängjätten och provade några sängar. Tjejen som jobbade där tyckte att jag definitivt skulle ha en fast säng. Den som hon rekommenderade till mig var Ekens Element. Det var en ramsäng och jag tror att det skulle gå på runt 10000kr för en 140cm bred, inklusive bäddmadrass. Var sedan in på Ikea men tyckte inte deras sängar var så intressanta, förutom priset då såklart. Sedan var jag in på Mio. Dom hade tydligen en kampanj nu, 30% på alla sängar, gavlar osv. Kikade där på en kontinentalsäng (det vore rätt snyggt ändå) som hette Dream. Inklusive bäddmadrass och ben skulle den gå på ca 11.5k. Dyrast av dom alla men den har ett ganska högt orginalpris (så den borde kanske vara bättre?) och det är ju ändå en kontinentalsäng.

Det är ju svårt att säga vilken som är skönast, man skulle ju helst ha spenderat någon natt i dom för att få en uppfattning. Sedan så är det typ fem minuters bilfärd mellan butikerna så man hinner ju glömma bort känslan om man ska åka mellan.

Har ni köpt säng nyligen? Vad och hur tänkte ni då? Vilken valde ni? Varför?

Du ska ha en hård säng. har haft sådan sedan 15 år tillbaka. kommer inte gå tillbaka till medelmjuka. kör fortfarande på ikeas sängar. tjejen kör mjuk och den är skön i början, men efter ett tag saknar man den hårda sängen.
edit: oj, visste inte att någon bumpat en 2år gammal tråd..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Går också i "ny-säng-köpar-tankar", funderar på en ställbar säng för bekväm läsning/tv-tittande. Vet någon om motorerna i ställbara sängar gör ljud ifrån sig (alltså även när de inte rör sig utan bara är inkopplade)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Går också i "ny-säng-köpar-tankar", funderar på en ställbar säng för bekväm läsning/tv-tittande. Vet någon om motorerna i ställbara sängar gör ljud ifrån sig (alltså även när de inte rör sig utan bara är inkopplade)?

Nej, de låter inget när de inte rör sig.
Men överväg att bara köpa lite extra kuddar att istället.
Har haft ställbara sängar de senaste typ 15 åren, köpte utan nu och kan inte påstå att jag saknar det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ser en massa rekommendationer men ser inga svar på följande:
1. Var på ryggen får du ont? Nere i ländryggen?
2. Sover du på sidan eller på ryggen?

En säng kan vara väldigt mjuk men ändå ge dåligt stöd till ländryggen. Det räcker inte med att hela sängen är mjuk men att den sjunker ner som en enda lång enhet när du lägger dig. Det man vill är att ha en säng med bra tryckfördelning. Kroppen är ju inte spikrak oavsett om du ligger på rygg eller på sidan, så de ställen som "sticker ut" mer måste få sjunka ner utan att t.ex ländryggen förlorar sitt stöd.

En fast säng kan ha bättre tryckfördelning än en mjuk, så länge kroppen får sjunka ner tillräckligt mycket "lokalt". Tillika kan en mjuk säng ha sämre tryckfördelning för att man egentligen bara sjunker ner i mitten och ligger som ett "U".

Jag har en Ekornes kontinentalsäng där man kan vända på en madrass för att få olika fasthet. Jag körde den fasta sidan i några år men nu när bäddmadrassen börjar bli lite nersjunken tycker jag inte jag får samma stöd i svanken. Sen jag skaffade sambo måste jag dessutom sova på sidan för att inte bli karatesparkad av en irriterad sänggranne, och då sover jag mycket bättre sen jag bytte från den fasta till den medelmjuka sidan eftersom axlarna/armarna för sjunka ner mer.