Ni som har tjänstgjort/tjänstgör i Försvarsmakten

Permalänk
Medlem

Ni som har tjänstgjort/tjänstgör i Försvarsmakten

Tjena,

Jag vill söka GMU (eller GU som den nu kallas). De befattningar som mest intresserar mig är Stridspilot, Helikopterpilot eller Jägare (fallskärmsjägare gärna).

Vad jag har förstått är dessa bland de mest tuffa utbildningar du kan göra och jag skulle vilja veta hur god form ni var när sökte er till Försvarsmakten (oavsett befattning). Finns en del gammal information på diverse artiklar och forum men nästan olika på varje ställe jag läser. Har till exempel läst från olika källor att du måste kunna springa milen på 60, 54 eller 45 för jägare. Svårt att veta vilken som är rätt.

Tar gärna emot allmänna tips om träning och liknande, och även tips inför testerna man gör innan GU.

Har inte hittat någon tråd som denna i forumet, men måste finnas några av er som har tjänstgjort eller tjänstgör i Försvarsmakten!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag gjorde min värnplikt 2004 som kompanibefäl 15mån i Boden.
Kraven då var allmänt god fysisk förmåga (inget extremt på något vis) och bra kondition.

Vi hade ett "krav" på att springa milen på 55min.
Detta gjordes en gång i veckan och man låg runt den tiden, vet att det var närmare 50min i början utav tjänstgöringen och sedan droppade man något närmare slutet.
Men rent allmänt så blev man automatiskt mer vältränad och uthållig eftersom man är ute väldigt mycket mer än i civila livet med ryggsäckar som väger som en halv kundvagn

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Träna innan, jag hade aldrig tränat nåt innan och hade en befattning som eldledare och det innebar att vi gick runt med "lk 100" som standardryggsäck och stridssäcken (som alla andra hade) i topplocket. Det blev 50 kg på ryggen+vapen etc och ibland 45 till om man fick äran att bära på lasern.
Jag föll bakåt av tyngden på ryggan första gången och hade det jäkligt kämpigt med att jag var en tanig jäkel på 55 kg.

Var i Boden också och vi hade 55 min som mål på milen.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Om du hade tänkt söka de där befattningarna hade jag nog sett till att vara i larvigt bra form.. är inte direkt få sökande, och som de brukar säga om du behöver fråga om hur bra form man måste vara så är du nog inte i tillräckligt god form

Sen är det väl framförallt på pilotsidan en hel hög med andra krav som är viktigare än att vara i god fysiskt form.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem

Jag gör min grundutbildning på Livgardet nu, om du har några fler frågor kan jag kanske svara på dem.

Jag tror inte att man kan söka fallskärmsjägare direkt, du måste istället söka spanings/jägarsoldat vid 31. Luftburna bataljonen (eller 32. Underrättelsebataljonen direkt om möjligt) på K3 Karlsborg för att senare i utbildningen eller efter anställning påbörja ytterligare en typ nio månader lång utbildning.

För att antas som jägarsoldat måste du klara en sjua (av nio) på cykeltestet vid mönstringen. Vill påstå att konditionen av att kunna springa milen på 50 räcker väl, mitt tips är att snarare öva högintensiva intervaller för att vänja dig vid mjölksyran i benen. Cyklingen pågår bara drygt tio minuter, när man inte orkar hålla uppe tempot förlorar man. Under utbildningen är det en fördel att ha en stark rygg så börja med marklyft och kroppsviktsövningar så snart som möjligt.

De som önskar bli pilot har en 3-4 dagar lång extrauttagning efter mönstringen, man skriver bland annat ett inskrivningsprov till Militärhögskolan som inte är helt lätt. Där är ett bra ordförråd och stresstålighet viktigt för det mesta sker under tidspress.

Andra tips är väl att tänka över vilka utmaningar du ställts inför tidigare, det går trots allt att syssla med sådant civilt. Har du stått/gått en hel dag innan, varit utan mat minst ett dygn eller haft minimal sömn en vecka och så vidare. Alla rekryter utsätts för detta under GMU (första tre månaderna) men för de tyngre befattningarna är det vardag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Om du vill ha något konkret att mäta din form mot och inte hittar motsvarande för svenska förhållanden så finns i alla fall amerikanska marinens "Physical Readiness Test" här.