Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tycker det är klart ok ändå med blandade stickor. Är ganska säker på att många kan ha mer nytta av 32GB och under 3000 mhz än 16GB och 3200mhz. Vilka samsung har du? Se med Thaiphoon programmet.

Inte helt missnöjd men man vill ju ha max mhz såklart kollar upp vad för samsung jag har så fort jag får tid.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Kommer fler minnen från G.skill specifikt till Ryzen.

https://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-releases-amd-com...

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du får gärna dela med dig av exakt modell och hur du gör till mig. Funderar på ett ASUS ROG Crosshair IV Hero med 64 GB 3000 MHz från Corsair

https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/247136-corsa...

Jag har en del bra configs med 4x16GB setup till Ryzen på Crosshair kortet. Finns dom som kör 1T 3200MHz med hyffsade subtimings, men då är det b-die minnen. Finns ju heller inga garantier utan vill man ha högre frekvenser, och speciellt med dubbelsidiga (dual rank) / 4DIMM's så får man pilla lite

Skrivet av Yaana:

Kommer fler minnen från G.skill specifikt till Ryzen.

https://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-releases-amd-com...

Kul marknadsmässigt, annars är det ju för övrigt identiska minnen som resterande G.Skill minnen fast med annan SPD programmering bara

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ännu mer finpolerade timings, nu är varenda subtiming så låg jag kan få dom & fortfarande vara stabila. Nu är latenstestet i Aida nere på under 68ns, det varierar dock med upp till en halv nanosekund och lägsta jag fick var 67,8ns.

tCWL gick inte att få ner under 14, 14 är helt stabilt och 13 totalt ostabilt, så ostabilt att det inte ens kan boota. övriga timings reagerar lite snällare vid ändring & kör man för lågt brukar det dyka upp lite fel i memtest i stället för att tvärvägra att boota.

http://www.3dmark.com/fs/13726354

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Får sporadiska dubbelpip vid coldboot (kanske en gång varannan dag) på mitt Asus Prime X370 fortfarande med mina CMK16GX4M2B3000C15, har åtminstone fått detta både på 2933, 3066 och 3200. Inte kört i lägre hastigheter så mycket.

Dock så vet jag inte om Asus gjort någonting med senaste bios uppdateringarna eftersom den gör ingen reset efter dubbelpip längre utan behåller inställningarna på minnena vilket så klart är bra. Allt som händer är en extra post sekvens vilket ändå går ganska snabbt. Frågan är om Asus ändå gjort en ändring för att ganska fult gå runt detta problem, vet ej.

Frågan är om det är minnena, minnesinställningarna, moderkortet eller en kombination som är orsaken?

Här en tråd som behandlar problemet med sporadiska coldboot tillsammans med Asus Prime X370, vet ej om de har rätt eller om de är ute och cyklar?
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/64wxqi/asus_prime_x370_...

"you can't control the initial voltage on the Prime X370. Even if you set DRAM voltage to 1.35V in BIOS, it will still try to boot at 1.2V initially for the DRAM training (this happens just before the normal POST screen during a cold boot)."

Eftersom nu minnesinställningarna nu behålls även vid ett sporadiskt dubbelpip så funderar jag på att strunta i detta, däremot så kanske jag drar ut kontakterna till systemhögtalaren så att man slipper höra skiten. Är inte ensam som använder datorn och då slipper man jobbiga frågor.

Permalänk
Medlem

Har nu fått mina minnen att ibland posta. Kör stock DOCP settings (2990~Mhz), men 1.12 SoC och 53.3 ohms i procODT. Datorn har svårt att posta vid "cold boot". Ibland lyckas den och ibland inte. Verkar vara stabilt så länge som jag kommer in i Windows. Har kört Prime, RealBench och Cinnebench.

Vill även notera att jag inte är särskilt insatt i överklockning av minnen. Satte manual på SoC och inte offset för vet inte riktigt hur det fungerar.

Några tips på vad mer man kan göra för att få det stabilare? Har i dagsläget senaste bios som finns ute för mitt mobo. (0902) Speccs finns i siggen.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Har nu fått mina minnen att ibland posta. Kör stock DOCP settings (2990~Mhz), men 1.12 SoC och 53.3 ohms i procODT. Datorn har svårt att posta vid "cold boot". Ibland lyckas den och ibland inte. Verkar vara stabilt så länge som jag kommer in i Windows. Har kört Prime, RealBench och Cinnebench.

Vill även notera att jag inte är särskilt insatt i överklockning av minnen. Satte manual på SoC och inte offset för vet inte riktigt hur det fungerar.

Några tips på vad mer man kan göra för att få det stabilare? Har i dagsläget senaste bios som finns ute för mitt mobo. (0902) Speccs finns i siggen.

Samma moderkort och minnen som jag har.

Jag kör procODT = 53.3, SoC = 1.1, DRAM volt = 1.38 och minnena i 3066MHz, minnen satt till 14,17,17,35 och allt går stabilt med undantag av dubbelpip vid coldboot någon gång varannan dag ungefär, efter dubbelpipet och en extra post startar den dock igång helt normalt (utan att göra reset av någonting). Så kan man leva med det härliga ljudet av ett dubbelpip någon gång så är det ok.

Permalänk
Medlem

Hej, Tänkte bara flika in att jag kör med lika modermodem och CPU, men jag har ett par minnen från G.Skill med följande modell:
GSkill 16GB (2KIT) 3200M Flare X DDR4 B, F4-3200C14D-16GFX

Körde bara på DOCP profilen och bam 14-14-14-14-34 i 3200 Mhz, tillägga ska göras att jag har inte överklockat min 1800x än då j ag väntar på min vattenloop.

Hoppas det hjälper nåt iaf :)!

Skrivet av patrikf1:

Skulle själv behöva hjälp med minnen då jag returnerade G.Skill tridentz rgb på grund av kompatibilitetsproblem med ryzen vill helst föredra 16GB 3200MHz. Har redan ASUS Strix X370-F och en Ryzen 7 1800X. Har hittat ett sheet med info från deras hemsida http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/ROG_STRIX_X370-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Har nu fått mina minnen att ibland posta. Kör stock DOCP settings (2990~Mhz), men 1.12 SoC och 53.3 ohms i procODT. Datorn har svårt att posta vid "cold boot". Ibland lyckas den och ibland inte. Verkar vara stabilt så länge som jag kommer in i Windows. Har kört Prime, RealBench och Cinnebench.

Vill även notera att jag inte är särskilt insatt i överklockning av minnen. Satte manual på SoC och inte offset för vet inte riktigt hur det fungerar.

Några tips på vad mer man kan göra för att få det stabilare? Har i dagsläget senaste bios som finns ute för mitt mobo. (0902) Speccs finns i siggen.

Vad kör du för DRAM voltage, kan vara här problemet ligger? Du har en annan cpu än mig men tycker du borde kunna få åtminstone samma resultat som mig.

Däremot så är det helt klart att våra Corsair CMK16GX4M2B3000C15 är lite trixiga med Ryzen i högre hastigheter tyvärr, åtminstone på vårt moderkort, dessa minnen har inte Samsung b-die krets utan Hynix. Tyvärr har dessa CMK16GX4M2B3000C15 minnen rekommenderats hej villt här på forumet utan att folk nämnt dess nackdelar vilket är störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Samma moderkort och minnen som jag har.

Jag kör procODT = 53.3, SoC = 1.1, DRAM volt = 1.38 och minnena i 3066MHz, minnen satt till 14,17,17,35 och allt går stabilt med undantag av dubbelpip vid coldboot någon gång varannan dag ungefär, efter dubbelpipet och en extra post startar den dock igång helt normalt (utan att göra reset av någonting). Så kan man leva med det härliga ljudet av ett dubbelpip någon gång så är det ok.

Tack så mycket! Ska prova höja volten till minnena jag med, det är de enda jag inte riktigt vågat pillat med. Ett dubbepip ibland gör inte mig någonting, bara det inte blir "safeboot"

Skrivet av makatech:

Vad kör du för DRAM voltage, kan vara här problemet ligger? Du har en annan cpu än mig men tycker du borde kunna få åtminstone samma resultat som mig.

Däremot så är det helt klart att våra Corsair CMK16GX4M2B3000C15 är lite trixiga med Ryzen i högre hastigheter tyvärr, åtminstone på vårt moderkort, dessa minnen har inte Samsung b-die krets utan Hynix. Tyvärr har dessa CMK16GX4M2B3000C15 minnen rekommenderats hej villt här på forumet utan att folk nämnt dess nackdelar vilket är störande.

Tack för ditt svar. Jag kör 1.35v och de timings som D.O.C.P sätter och det stämmer överens med vad som står på minnena.
Ska prova höja volten ett snäpp upp t.o.m 1.38 som ovanstående postare använder.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Tack så mycket! Ska prova höja volten till minnena jag med, det är de enda jag inte riktigt vågat pillat med. Ett dubbepip ibland gör inte mig någonting, bara det inte blir "safeboot"

Tack för ditt svar. Jag kör 1.35v och de timings som D.O.C.P sätter och det stämmer överens med vad som står på minnena.
Ska prova höja volten ett snäpp upp t.o.m 1.38 som ovanstående postare använder.

Den ovanstående postaren var jag ja, 1.38 kanske kommer göra stor skillnad för dig, du får meddela resultat.

En del kör även DRAM 1.4 och något lite högre på SoC än vad jag gör (jag kör 1.1 just nu).

För mig att jag var tvungen att gå upp på 1.4 när jag körde med 3200MHz men jag nöjer mig med 3066Mhz och något lägre DRAM volt.

Bara haft sporadiska dubbelpip vid coldboot men att ändå allting ändå startat upp normalt efter den extra (automatiska) post sekvensen.

Drabbas jag av safeboot eller vad nu det kallas så kommer jag antingen köpa Samsung b-die minnen eller nöja mig med tex 2966, det återstår att se, är egentligen jäkligt trött på att pilla med minnesinställningarna.

Här en intressant post på overclock.net med lite fler inställningar att prova för coldboot problem. Har dock ej provat med dessa än alls, ingen aning om det är något att rekommendera eller inte. ,-)

"My experience with the Asus PRIME X370-Pro" tråden
http://www.overclock.net/t/1626011/my-experience-with-the-asu...

Permalänk
Hjälpsam

@makatech:
Uppenbarligen lite lotteri, mina 4 st 16 GB stickor fungerar i 2933, 14-14-14-34-48.
Dröjde ett par UEFI revisioner innan jag kunde köra över 2667, där fastnade jag ganska länge.
Minne CMK64GX4M4B3000C15, moderkort Asus x370 Prime Pro, UEFI 09.02.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@makatech:
Uppenbarligen lite lotteri, mina 4 st 16 GB stickor fungerar i 2933, 14-14-14-34-48.
Dröjde ett par UEFI revisioner innan jag kunde köra över 2667, där fastnade jag ganska länge.
Minne CMK64GX4M4B3000C15, moderkort Asus x370 Prime Pro, UEFI 09.02.

Kul, 14-14-14-34-48 är ju bra timings för CMK64GX4M4B3000C15, mina heter CMK16GX4M2B3000C15, antar att de är relativt närbesläktade även om du har 4x16GB och jag 2x8GB.

Fråga: Kör du helt auto i övrigt eller gör du något med tex dram, soc och procODT?

Jag har haft sporadiska dubbelpip vid coldboot både på 2933, 3066 och 3200 har jag för mig. Men som skrivit flera ggr nu, det är inte sååå farligt eftersom allt som händer nu är en extra automatisk postsekvens och sedan startar den snällt upp i 3066MHz ändå (ingen reset), ca en gång varannan dag. I själva Windows och under memtester etc har jag aldrig haft några problem hittills. För mig jag kör 14,17,17,35 just nu men jag kanske minns fel.

Jag ska själva prova dina timings och testa lite. Om dina timings fungerar för mig så vet jag inte riktigt vilket som är bäst? Dina timings på 2966 eller att jag ändå kör i 3066 med mina timings ovan, vilket som blir bäst ur ett prestanda alternativ?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av makatech:

Kul, 14-14-14-34-48 är ju bra timings för CMK64GX4M4B3000C15, mina heter CMK16GX4M2B3000C15, antar att de är relativt närbesläktade även om du har 4x16GB och jag 2x8GB.

Fråga: Kör du helt auto i övrigt eller gör du något med tex dram, soc och procODT?

Jag har haft sporadiska dubbelpip vid coldboot både på 2933, 3066 och 3200 har jag för mig. Men som skrivit flera ggr nu, det är inte sååå farligt eftersom allt som händer nu är en extra automatisk postsekvens och sedan startar den snällt upp i 3066MHz ändå (ingen reset), ca en gång varannan dag. I själva Windows och under memtester etc har jag aldrig haft några problem hittills. För mig jag kör 14,17,17,35 just nu men jag kanske minns fel.

Jag ska själva prova dina timings och testa lite. Om dina timings fungerar för mig så vet jag inte riktigt vilket som är bäst? Dina timings på 2966 eller att jag ändå kör i 3066 med mina timings ovan, vilket som blir bäst ur ett prestanda alternativ?

Började med att välja standardinställningar, därefter DOCP, testade lite, och valde därefter tajtare timings.
Misstänker att 3066 med lite slappare timings är snabbare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Har en fråga,impulsköpte en 1600 för 1700 igår och kollar på minnen nu,corsair har ju några billiga på tex netonnet och Elgiganten,men 2*8 kitet på 3000mhz är billigare än 2666 kitet,varför det ?
Vilket är bäst eller ska man ta något annat 16gb kit?

Permalänk
Skrivet av BABOON_ASS:

Har en fråga,impulsköpte en 1600 för 1700 igår och kollar på minnen nu,corsair har ju några billiga på tex netonnet och Elgiganten,men 2*8 kitet på 3000mhz är billigare än 2666 kitet,varför det ?
Vilket är bäst eller ska man ta något annat 16gb kit?

Köp GSKILL FLAREX 3200 C14 och du kommer bli nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Har en fråga,impulsköpte en 1600 för 1700 igår och kollar på minnen nu,corsair har ju några billiga på tex netonnet och Elgiganten,men 2*8 kitet på 3000mhz är billigare än 2666 kitet,varför det ?
Vilket är bäst eller ska man ta något annat 16gb kit?

Jag tycker så här:

Vill du köra dina minnen stabilt i höga hastigheter med ett Ryzen system, ungefär från 2933 MHz och högre så välj något kit med samsung b-die.

I övrigt verkar Corsair baserat på Hynix fungera helt ok.

Risken för strul och mycket trial and error trixande minskar betydligt med samsung b-die samt att du sannolikt kommer kunna köra dem stabilt med bättre timings och högre hastigheter.

Exakt vilka Samsung b-die minnen som rekommenderas är det däremot bättre någon här annan ger råd om. GSKILL FLAREX 3200 C14 är säkert helt toppen som postaren ovan tipsade om, de är mig veterligen Samsung b-die. Kanske är 500-600 dyrare än de billigare Corsair men med relativt stor sannolikhet blir du nöjdare.

Tyvärr öser folk ut rekommendationer över Corsair Hynix minnen här utan att berätta att de kan trilskas i högre hastigheter med Ryzen.

Permalänk

@makatech: Tack,men fungerar inte corsair ens i specad fart på ryzen då,eller är det oc som inte går bra bara?
Det 3000 minnet borde väl gå stabilt i tex 2933 utan problem?

Permalänk
Skrivet av makatech:

GSKILL FLAREX 3200 C14 är säkert helt toppen som postaren ovan tipsade om, de är mig veterligen Samsung b-die. Kanske är 500-600 dyrare än de billigare Corsair men med relativt stor sannolikhet blir du nöjdare.

Tyvärr öser folk ut rekommendationer över Corsair Hynix minnen här utan att berätta att de kan trilskas i högre hastigheter med Ryzen.

Jo FLAREX är Samsung B-die och jag kör med 14-13-13-28-42 1T 3200 Mhz 1.4V. Körde Memtest64 igår och fick ett bitfel vid loop 272 eller om det var loop 277. Är ju inte självkorrigerande minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

@makatech: Tack,men fungerar inte corsair ens i specad fart på ryzen då,eller är det oc som inte går bra bara?
Det 3000 minnet borde väl gå stabilt i tex 2933 utan problem?

Visst kan Corsair Hynix fungera i högre hastigheter också men jag råder dig till att bespara huvudvärken att försöka få dem att fungera. Att Hynix baserade minnen i högre hastigheter oftast trilskas med Ryzen system är ingen nyhet direkt, finns säkert 17891 st trådar om detta på google, typ.

Sannolikt kommer 2933 fungera.

Tycker du det är kul med massvis med trial and error, trixande och fixande, ja, du kan chansa på Corsair baserat på Hynix. Men som sagt, kör du i lägre hastigheter bör det gå relativt smärtfritt.

I övrigt, gå på Samsung b-die, som förutom mindre huvudvärk också kommer bli en prestanda boost vs Hynix (pga bättre timings och högre MHz).

Jag har själv Corsair Hynix och fått dem att fungera relativt väl (efter för mycket testande) men råkar fortfarande ut för sporadiska dubbelpip vid coldboot vilket är en felkod. Skulle jag köpa Hynix minnen för ett nytt Ryzen system efter mina erfarenheter, svar nej.

Minnen som kan köras snabbt och med bra timings till Ryzen system ger fina och enkla prestanda ökningar, läs inläggen från @tellus82 i denna tråd
#17022467

Permalänk

Ok tack.
Får se om jag testar med ett billigt kit först,det skiljer ju 650:- eller så och jag vill gärna hålla nere kostnaden om det går,alternativt håller lite koll ifall dom reas i nån helgrea eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Någon som lyckats få corsair lpx 3000mhz att köra stabilt i 14-16-16-31 @ 3066mhz? Fungerar atm stabilt i 14-17-17-35 @ 3066mhz men inte testat sänka timings ytterligare.

Tack, jag har haft nytta av dina timings (14-17-17-35) Tror jag kommer landa på det och 3066MHz för mina corsair lpx 3000mhz, orkar nog inte hålla på längre att trixa. Eller är det vettigare att köra enligt Corsair specade 15-17-17-35? Tror att man i så fall behöver ändra på geardown inställningen på moderkortet för att det inte automatiskt ska hoppa upp till 16.

Minns inte om jag frågat dig, i så fall blir det en andra gång nu hur kör du i övrigt? Jag kör procODT = 53.3, SoC = 1.1 och DRAM = 1.38

Permalänk

@makatech:

Kör själv 14-17-17-35 atm. Har inte testat köra benchmark ännu för att se skillnaden mellan det och CL16 så vet faktist inte vad som är bättre. Kör i övrigt med procODT på 53.3 och dram på 1.38v. SoC kan jag inte ställa på mitt moderkort så det är orört. Antar att det ändå är rätt bra att få dessa minnen att köra i 3066mhz med 14-17-17-35 tillsammans med Ryzen. Testade även på lägre timings men det ger bara bluescreens.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

@makatech:

Kör själv 14-17-17-35 atm. Har inte testat köra benchmark ännu för att se skillnaden mellan det och CL16 så vet faktist inte vad som är bättre. Kör i övrigt med procODT på 53.3 och dram på 1.38v. SoC kan jag inte ställa på mitt moderkort så det är orört. Antar att det ändå är rätt bra att få dessa minnen att köra i 3066mhz med 14-17-17-35 tillsammans med Ryzen. Testade även på lägre timings men det ger bara bluescreens.

Hej!
Jag kan inte heller ställa SoC på mitt moderkort men jag kan ställa in det i Ryzen Master. Så kolla där!

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk

@UnkeN:

Tack för tipset

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnkeN:

Hej!
Jag kan inte heller ställa SoC på mitt moderkort men jag kan ställa in det i Ryzen Master. Så kolla där!

Mvh, Jakob

Kör du Ryzen Master på en lågupplöst skärm. Här är DPI skalningen noll så ser ingenting i det programmet. Har för stor näsa för att kunna trycka ögonen närmare rutan

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Tycker det är klart ok ändå med blandade stickor. Är ganska säker på att många kan ha mer nytta av 32GB och under 3000 mhz än 16GB och 3200mhz. Vilka samsung har du? Se med Thaiphoon programmet.

Försökt tagit ner thaiphoon burner samt viewer men mitt antivirus program skriker virus hela tiden, har du nån länk till en säker sida?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

@makatech:

Kör själv 14-17-17-35 atm. Har inte testat köra benchmark ännu för att se skillnaden mellan det och CL16 så vet faktist inte vad som är bättre. Kör i övrigt med procODT på 53.3 och dram på 1.38v. SoC kan jag inte ställa på mitt moderkort så det är orört. Antar att det ändå är rätt bra att få dessa minnen att köra i 3066mhz med 14-17-17-35 tillsammans med Ryzen. Testade även på lägre timings men det ger bara bluescreens.

Hmmm, frågan är väl om vi också skulle kunna ligga på 3200 med liknande timings men med både ökad DRAM samt SoC? Får se om jag hinner testa lite i morgon. Kanske är bäst att släppa cas från 14 till 16 i så fall, åtminstone.

Eller hmm, ok, du kan inte ställa in SoC men högre DRAM kanske räcker?

Permalänk

@makatech:

Är möjligt att det skulle gå att köra 3200mhz med 16-17-17-35, måste testa när jag orkar/hinner och samtidigt kolla i Ryzen master om man kunde ändra SoC den vägen vid behov. Skriv gärna om du provar hur det gick

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kör du Ryzen Master på en lågupplöst skärm. Här är DPI skalningen noll så ser ingenting i det programmet. Har för stor näsa för att kunna trycka ögonen närmare rutan

Hej.
Skärmen är 1080p. Versionen på programmet är 1.0.1.0239
Jag har Spänningsstyrning (V) under Inaktiverade kärnor och längst till höger i den raden så finns VDDCR SOC som jag antar har med minnet att göra.
Under det har jag minnesstyrning.

Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4