Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk

Vilka minnen är bäst för spel och 1600x ? Tänkte 16gb. Beställer från Webhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Vilka minnen är bäst för spel och 1600x ? Tänkte 16gb. Beställer från Webhallen.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte kollat vad som finns i lager etc men folk här i tråden får bra resultat med exempelvis:
G.Skill Ripjaws 3600 CL16 (F4-3600C16D-16GVK)
och
Corsair cmk16gx4m2b3733c17r

Permalänk
Skrivet av Bulan75:

Någon som testat dessa eller kan rekommendera dom, Är det b-die ? G.Skill trident Z Rgb 3600 cl16
F4-3600C16D-16GTZR

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar samma!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Undrar om man kan få skumma fel med osupportade minnen eller bara att det inte går att klocka dom lika högt ? Tänker om man chansar på billiga minnen så bör dom väl fungera, men kanske inte lika högt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Tänker om man chansar på billiga minnen så bör dom väl fungera, men kanske inte lika högt ?

Ja, du har rätt.

Mina något billigare Corsair CMK16GX4M2B3000C15 (SK Hynix) fungerade perfekt upp till 2800MHz men över det så fick jag en del sporadiskt konstigt beteende. Hur bra Hynix minnen fungerar kan säkert variera en del samt också bero på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ryzen: Minnens påverkan vid 4k, GTX 1080 Ti Sli

Ännu saknar vi fakta om minnens påverkan på prestanda vid 4k i kombination med multiGPU.

Har äntligen idag lagt ned några timmar på detta. Kan tänka mig att flera har varit nyfikna och väntat på detta, inkl. mig själv.
Faktiskt förväntade jag mig inte detta resultat. Detta är första gången jag "benchar" detta setup med avsikten att jämföra de två minnesinställningarna med GPU i Sli. Kortfattat kan jag säga så här: Snabbare minne ger högre prestanda även i 4k, vid Sli.
Det verkar som att snabbare minnen fick grafikkorten att sträcka på benen bättre.

Testrigg i signaturen:
1950x stock (Core Perf. Boost aktiverat som vanligt)
1080 Ti @ 1987 - 2012 Mhz i Sli
Minneinställningarna:
2400 16-16-16.... 2T (ca 80-82 ns mem latency visar Aida64)
3066 14-14-14.... 1T (ca 67-67,5 ns mem latency visar Aida64)

Varsågoda.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Skrivet av makatech:

Ja, du har rätt.

Mina något billigare Corsair CMK16GX4M2B3000C15 (SK Hynix) fungerade perfekt upp till 2800MHz men över det så fick jag en del sporadiskt konstigt beteende. Hur bra Hynix minnen fungerar kan säkert variera en del samt också bero på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad för beteende då ? En jobbarkompis köpte ett nytt system förra veckan, jag vet inte exakt vilket moderkort eller minne bara att det var ryzen, och han får skumma fel oavsett hur han ställer minnena, i xmp 2933 startar den inte alls, men i 2133 2400 eller 1866 så är den helskum oavsett.
Han kunde installera win 10 men så snart den la in nvidia drivern så började den bete sig konstigt, han tog bort dem med ddu o la in senaste från nvidia o då blev den konstig o krashade igen, men i safe mode eller i bios är det inga konstigheter.
Han satte grafikkortet i sitt gamla system o där funkar det så det var inte sönder, så jag undrar om det kanske är så att han har minnesproblem, det är därför jag ställer så mycket frågor

Tror inte han har testat att byta minnen, ska höra med honom imorgon o se, men jag har åxå en ryzen beställning på väg så är lite orolig att man ska få liknande problem, men vill ju inte dubbla priset på ram heller i onödan.

Permalänk
Medlem

Har suttit och pillat lite idag med följande resultat. Jag verkar inte få lika låga latenser som andra. Vilken inställning kan det vara som jag missar? Saker heter ju inte riktigt samma i Ryzen Timing checker som i UEFT så det är lite knepigt. Jag har Asus Prime X370 PRO så det kan ju också vara så att vissa saker inte går att pilla med själv.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Mina hynix3200 vägrar röra sig en millimeter över 3000.

Tror iof det har mer med mitt budget mb ifrån msi än själva ramen iof

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har suttit och pillat lite idag med följande resultat. Jag verkar inte få lika låga latenser som andra. Vilken inställning kan det vara som jag missar? Saker heter ju inte riktigt samma i Ryzen Timing checker som i UEFT så det är lite knepigt. Jag har Asus Prime X370 PRO så det kan ju också vara så att vissa saker inte går att pilla med själv.

https://i.imgur.com/MP4qAbX.png

https://i.imgur.com/AoCdLXe.png

Prova att sätta tRFC=270 tRFC2=202 tRFC4=124
eller lite tajtare med
tRFC=260 med tRFC2=194 och tRFC4=120

tRFC2=tRFC/1,34, tRFC4=tRFC2/1,625

Kör du dual rank eller dubbelsidiga minnen? om inte så kan du stänga av BankGroupSwap, detta sänker prestanda ganska mycket. Har du power down enable påslaget också? isåfall är det bara & stänga av då det är energispar som ökar latens. Har du inte behov av virtualisering så kan det stabilisera bus frekvens att slå av det (så den håller 100MHz stadigare)

Skrivet av phuonganh:

Ännu saknar vi fakta om minnens påverkan på prestanda vid 4k i kombination med multiGPU.

Har äntligen idag lagt ned några timmar på detta. Kan tänka mig att flera har varit nyfikna och väntat på detta, inkl. mig själv.
Faktiskt förväntade jag mig inte detta resultat. Detta är första gången jag "benchar" detta setup med avsikten att jämföra de två minnesinställningarna med GPU i Sli. Kortfattat kan jag säga så här: Snabbare minne ger högre prestanda även i 4k, vid Sli.
Det verkar som att snabbare minnen fick grafikkorten att sträcka på benen bättre.

Testrigg i signaturen:
1950x stock (Core Perf. Boost aktiverat som vanligt)
1080 Ti @ 1987 - 2012 Mhz i Sli
Minneinställningarna:
2400 16-16-16.... 2T (ca 80-82 ns mem latency visar Aida64)
3066 14-14-14.... 1T (ca 67-67,5 ns mem latency visar Aida64)

Varsågoda.
http://i65.tinypic.com/15zffb8.jpg
http://i66.tinypic.com/33ljup2.jpg
http://i64.tinypic.com/1zvbxgo.jpg
http://i68.tinypic.com/4zur6v.jpg
http://i68.tinypic.com/p99py.jpg
http://i65.tinypic.com/25ip17o.jpg
http://i63.tinypic.com/23upyrk.jpg
http://i63.tinypic.com/35m2vcn.jpg
http://i66.tinypic.com/2d97o6g.jpg
http://i64.tinypic.com/52bccm.jpg

Med tanke på att du kör quad channel på din TR setup är detta än mer imponerande resultat då man skulle kunna tro att minnet skulle göra än mindre skillnad med så hög bandbredd från början, uppenbarligen är inte bandbredd det enda man vill åt utan IF frekvens och latens är nog stora vinster. Riktigt bra jobb med så många tester

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av BABOON_ASS:

Vad för beteende då ? En jobbarkompis köpte ett nytt system förra veckan, jag vet inte exakt vilket moderkort eller minne bara att det var ryzen, och han får skumma fel oavsett hur han ställer minnena, i xmp 2933 startar den inte alls, men i 2133 2400 eller 1866 så är den helskum oavsett.
Han kunde installera win 10 men så snart den la in nvidia drivern så började den bete sig konstigt, han tog bort dem med ddu o la in senaste från nvidia o då blev den konstig o krashade igen, men i safe mode eller i bios är det inga konstigheter.
Han satte grafikkortet i sitt gamla system o där funkar det så det var inte sönder, så jag undrar om det kanske är så att han har minnesproblem, det är därför jag ställer så mycket frågor

Tror inte han har testat att byta minnen, ska höra med honom imorgon o se, men jag har åxå en ryzen beställning på väg så är lite orolig att man ska få liknande problem, men vill ju inte dubbla priset på ram heller i onödan.

Är det någon som har upplevt liknande problem pga minnesproblem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BABOON_ASS:

Är det någon som har upplevt liknande problem pga minnesproblem ?

Låter lite som för låg SoC volt, prova 1,1 först och hjälper inte det kan ni prova 1.12v-1.15v, gå inte över detta i onödan (alltså inte 1.2-1.5)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Låter lite som för låg SoC volt, prova 1,1 först och hjälper inte det kan ni prova 1.12v-1.15v, gå inte över detta i onödan (alltså inte 1.2-1.5)

Så det kan alltså spöka såpass pga minnet ? Jag var inne på att moderkortet var kass,men då får vi väl testa Soc då alternativt byta minnen o se innan jag rekommenderar han att rma:a moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

@Oegat: Man ska inte glömma att Dual rank minnen rent generellt presterar bättre än single rank på samma frekvens/latens, 2933 dual rank ligger väldigt nära 3200 single rank i ren prestanda men det varierar såklart med inställningar i slutändan. Man bör dock inte vara rädd för dual rank minen bara för att IMC inte alltid når upp till samma frekvens som med SR.

Bra att veta, tack. Med ECC känns det som att höga frekvenser ändå är att glömma, då blir sån här info desto viktigare.

En annan fråga. Jag har inte följt forskningsfronten kring Ryzen under de senaste månaderna, men du @tellus82 verkar ha koll på den. Sist jag följde utvecklingen i Juni någon gång så var det ganska etablerat att hög minnesbussfrekvens är särskilt fördelaktigt med Ryzen, det antogs vara eftersom minnesbussen även styr CCX-CCX-kommunikation och därmed även tiden till cachekoherens. Och nu visar du och andra med tester att även minnestimings är viktigt, på alla nivåer. Men vad är mekanismen bakom detta? Jag ser inte tydligt att timings på minnena ska kunna påverka kommunikationen mellan CCX.

Eller är det så att effekten av minnestimings är lika stor hos Intel?

Jag har något vagt minne från den långa Zen-tråden att någon skrev att en miss i L3 vid en CCX alltid leder till dels en fråga till den andra CCX, dels en till minnet, och att båda frågorna måste få svar - det räcker alltså inte med att få svar från andra CCX. Det skulle möjligen kunna vara en del av förklaringen. Men jag ser inte riktigt varför man alltid skulle behöva vänta på minnet i det läget.

Om nu inte kunskapsläget är helt nytt och inter-CCX-kommunikation var ett blindspår.

Skrev fel i användarreferens
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

@BABOON_ASS: Kör din jobbarkompis senaste BIOS?

Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Till dem som inte orkar micromanagea alla dram settings samt spendera åratal i bios för att få systemet stabilt men som ändå vill ha bra minnen som i princip garanterat kommer funka kanon right out of the box så är mitt tips att köpa ett par som är gjorda för Ryzen då dessa har dem numera kända Samsung B-die minnena som fungerar bättre med Ryzen om man ska klocka:

https://www.inet.se/produkt/5300305/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Samt att köra the Stilts 3200 fast settings.

http://cdn.overclock.net/f/f7/f749b56e_The_Stilt_Presets.jpeg

Givetvis kan man laborera med högre mhz men min personliga åsikt är att det inte finns mer än runt 5% att tjäna på att gå upp till 3466 / 3600.

Mitt system rullar iaf 1700@3.9 ghz@1,375v samt 3200 på minnena @ 1.35v med the stilts low settings och systemet är 100% stabilt.

Inte benchat det nämnvärt men enligt den här videon så finns det som sagt mycket lite att tjäna på att gå högre:

https://www.youtube.com/watch?v=S6yp7Pi39Z8

Testet vid 8:24 vittnar ju om att det visserligen finns några värdefulla fps att tjäna i lägstavärdet men då får man köra 3466 med very low latency vilket kan vara svårt att uppnå för dem flesta utan att få en hjärnblödning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Prova att sätta tRFC=270 tRFC2=202 tRFC4=124
eller lite tajtare med
tRFC=260 med tRFC2=194 och tRFC4=120

tRFC2=tRFC/1,34, tRFC4=tRFC2/1,625

Kör du dual rank eller dubbelsidiga minnen? om inte så kan du stänga av BankGroupSwap, detta sänker prestanda ganska mycket. Har du power down enable påslaget också? isåfall är det bara & stänga av då det är energispar som ökar latens. Har du inte behov av virtualisering så kan det stabilisera bus frekvens att slå av det (så den håller 100MHz stadigare)

Med tanke på att du kör quad channel på din TR setup är detta än mer imponerande resultat då man skulle kunna tro att minnet skulle göra än mindre skillnad med så hög bandbredd från början, uppenbarligen är inte bandbredd det enda man vill åt utan IF frekvens och latens är nog stora vinster. Riktigt bra jobb med så många tester

Jag får tyvärr inte detta att funka i 3333Mhz. Aphäng efter mindre än en minut i OCCT. Däremot verkar det fungera med 3200Mhz med samma timings, men då med liknande latenser som jag postade tidigare. Jag tror det kan vara så att jag fått en exceptionellt grinig IMC. SoC är satt till 1.15V, och högre än så skall ju inte behövas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag får tyvärr inte detta att funka i 3333Mhz. Aphäng efter mindre än en minut i OCCT. Däremot verkar det fungera med 3200Mhz med samma timings, men då med liknande latenser som jag postade tidigare. Jag tror det kan vara så att jag fått en exceptionellt grinig IMC. SoC är satt till 1.15V, och högre än så skall ju inte behövas.

Kan eventuellt bero på vårt Asus Prime X370 bord också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bulybasha:

Till dem som inte orkar micromanagea alla dram settings samt spendera åratal i bios för att få systemet stabilt men som ändå vill ha bra minnen som i princip garanterat kommer funka kanon right out of the box så är mitt tips att köpa ett par som är gjorda för Ryzen då dessa har dem numera kända Samsung B-die minnena som fungerar bättre med Ryzen om man ska klocka:

https://www.inet.se/produkt/5300305/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Samt att köra the Stilts 3200 fast settings.

http://cdn.overclock.net/f/f7/f749b56e_The_Stilt_Presets.jpeg

Givetvis kan man laborera med högre mhz men min personliga åsikt är att det inte finns mer än runt 5% att tjäna på att gå upp till 3466 / 3600.

Mitt system rullar iaf 1700@3.9 ghz@1,375v samt 3200 på minnena @ 1.35v med the stilts low settings och systemet är 100% stabilt.

Inte benchat det nämnvärt men enligt den här videon så finns det som sagt mycket lite att tjäna på att gå högre:

https://www.youtube.com/watch?v=S6yp7Pi39Z8

Testet vid 8:24 vittnar ju om att det visserligen finns några värdefulla fps att tjäna i lägstavärdet men då får man köra 3466 med very low latency vilket kan vara svårt att uppnå för dem flesta utan att få en hjärnblödning.

Att tänka på angående Stilts tips är väl att han dels kör Crosshair bordet men också minnena?
http://www.overclock.net/t/1624603/rog-crosshair-vi-overclock...

"HQ = e.g. 3000C14, 3200C15, 3600C16, 3600C17 rated B-die kits
UHQ = e.g. 3200C14, 3600C15 rated B-die kits"

Antar att mina Corsair CMK16GX4M2B3733C17R får räknas till HQ kategorin.

Imponerande dock om jag förstår det rätt att han verkar köra med enbart 1.35V DRAM för 3333MHz på sitt Crosshair bord, tror knappast jag kan få det att fungera på mitt Prime bord.

Jag börjar dock också mera luta åt 3200 som vardaglig inställning. Systemet känns helt enkelt bra samt att jag upplever att tex Prime95 kör med lite lägre temp på mina 3200 inställningar vs tex 3333 inställningar (man märker också på hur fläktar etc pressas). Hade jag en fetare kylare vore det kanske en annan sak dock.

Ligger för tillfället på följande inställningar för 3200 vilket väl är en liten blandning av @tellus82 timings.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/10/ufbfsixvwvnddzj.jpg

Obs: Något jag märkt är att prime95 körningar (eller liknande minnes tester) är sjukt viktigt när man håller på att testar olika inställningar. Flera gånger har jag gått igenom ex antal benchmarks med fina resultat men fått stopp just i Prime95, i synnerhet gäller detta när man pressar systemet lite mer på 3333 och 3466. Ett tag blev jag nästan så förvillad/förbryllad att jag misstänkte att prime kunde vara buggigt med riktigt höga minneshastigheter och Ryzen men antar att det var mina inställningar som inte var ok?

Slutsats: Kör Prime95 eller liknande innan man börjar benchmarka sitt system.

Nackdelen med prime är att det tar tid, vet inte riktigt vilka minnestester som är mest tidseffektiva?

Ett annat faktum som gör det lite klurigt att jämföra resultat och inställningar oss emellan är väl just skillnader på moderkort samt cpu. Det intera minneskontrollern skiljer sig ju åt i prestanda mellan de olika Ryzen cpu'erna, eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Kan eventuellt bero på vårt Asus Prime X370 bord också?

Det kan också spela in, absolut. Men åtminstonne VRM är samma typ som i CH6, bara att Prime Pro saknar doubling scheme, om det nu skulle ha med strömförsörjningen att göra menar jag.

Men det är väl bara att sätta lite slappare timings åt gången tills det börjar bli stabilt. Problemet för mig är att jag är för dåligt insatt i allt utöver primära timings, så jag vet inte var man skall börja riktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det kan också spela in, absolut. Men åtminstonne VRM är samma typ som i CH6, bara att Prime Pro saknar doubling scheme, om det nu skulle ha med strömförsörjningen att göra menar jag.

Men det är väl bara att sätta lite slappare timings åt gången tills det börjar bli stabilt. Problemet för mig är att jag är för dåligt insatt i allt utöver primära timings, så jag vet inte var man skall börja riktigt.

Samma här, visst lär jag mig sakta men säkert men till allra största del tittar jag på andras inställningar. Problemet är som jag skrev nyss också att jag tror att de olika minneskontrollerna för de olika Ryzen cpu'erna kan skilja sig något lite angående prestanda och vad de klarar av.

Men tror tyvärr det är relativt stor skillnad mellan vårt Prime bord och Crosshair. Stilt kör ju tex 3333MHz på 1.35DRAM på Crosshair, lycka till med det på Prime bordet, tveksamt om det går? Sedan går det väl inte att stänga av bankgroupswap på senaste bios för Prime bordet, lite störande.

Angående slappare värden så tror jag att högre inställningar på tRFC/tRFC2/tRFC4 kan vara viktiga att justera men hur man får ihop helheten är en annan sak. Man kanske kan sätta sätta tex tcl, trcdwr, trcdrd, trp, tras slappare manuellt och sedan köra auto på resten för allmänt slappare inställningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Samma här, visst lär jag mig sakta men säkert men till allra största del tittar jag på andras inställningar. Problemet är som jag skrev nyss också att jag tror att de olika minneskontrollerna för de olika Ryzen cpu'erna kan skilja sig något lite angående prestanda och vad de klarar av.

Men tror tyvärr det är relativt stor skillnad mellan vårt Prime bord och Crosshair. Stilt kör ju tex 3333MHz på 1.35DRAM på Crosshair, lycka till med det på Prime bordet, tveksamt om det går? Sedan går det väl inte att stänga av bankgroupswap på senaste bios för Prime bordet, lite störande.

Angående slappare värden så tror jag att högre inställningar på tRFC/tRFC2/tRFC4 kan vara viktiga att justera men hur man får ihop helheten är en annan sak. Man kanske kan sätta sätta tex tcl, trcdwr, trcdrd, trp, tras slappare manuellt och sedan köra auto på resten för allmänt slappare inställningar?

Stickorna jag har är specade till 3600Mhz cl16 vid 1.35V, så det "borde" gå.. Jag har dock satt min DRAM-spänning till 1.48V nu under testerna. Lyckas jag få något som är stabilt så blir ju nästa steg att sänka spänningen. Det är mest att jag inte vill att spänningen till minnena skall vara en felkälla nu under testerna, och B-die ska ju kunna mumsa i sig upp till 2.0V utan att hicka så det borde vara lugnt

Jag har för mig att man kunde ställa in BankGroupSwap på en tidigare UEFI-version men de tog bort den inställningen. Vill minnas att den låg under AMD CBS options, och den menyn har de bantat ner ganska rejält. På länken nedan finns dock en UEFI-modd med fler alternativ. Jag har dock inte vågat testa själv än. https://www.hardwareluxx.de/community/f219/asus-prime-x370-pr...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@tellus82 mfl;

Tänkte be er om hjälp, om någon har möjlighet och tid. Jag har ett G.Skill Flare X kit, 2x16GB 2400MHz 15-15-15-39 som jag har lyckats överklocka till 2933MHz 18-18-18-43 med 1,35v samt 1,130v på SOC.

Här är kittet; https://www.gskill.com/en/product/f4-2400c15d-32gfxr

Jag har dock ej rört sub-timings, gav det ett tappert försök men det slutade med en ändlös bootlop : )

Jag har aldrig sysslat med seriös OC av RAM förut på sub-timing nivå, vore grymt om någon ville ta en titt, såhär ser det ut idag;

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makatech:

Att tänka på angående Stilts tips är väl att han dels kör Crosshair bordet men också minnena?
http://www.overclock.net/t/1624603/rog-crosshair-vi-overclock...

"HQ = e.g. 3000C14, 3200C15, 3600C16, 3600C17 rated B-die kits
UHQ = e.g. 3200C14, 3600C15 rated B-die kits"

Antar att mina Corsair CMK16GX4M2B3733C17R får räknas till HQ kategorin.

Imponerande dock om jag förstår det rätt att han verkar köra med enbart 1.35V DRAM för 3333MHz på sitt Crosshair bord, tror knappast jag kan få det att fungera på mitt Prime bord.

Jag börjar dock också mera luta åt 3200 som vardaglig inställning. Systemet känns helt enkelt bra samt att jag upplever att tex Prime95 kör med lite lägre temp på mina 3200 inställningar vs tex 3333 inställningar (man märker också på hur fläktar etc pressas). Hade jag en fetare kylare vore det kanske en annan sak dock.

Ligger för tillfället på följande inställningar för 3200 vilket väl är en liten blandning av @tellus82 timings.
https://www.pixeltopic.com/files/2017/10/ufbfsixvwvnddzj.jpg

Obs: Något jag märkt är att prime95 körningar (eller liknande minnes tester) är sjukt viktigt när man håller på att testar olika inställningar. Flera gånger har jag gått igenom ex antal benchmarks med fina resultat men fått stopp just i Prime95, i synnerhet gäller detta när man pressar systemet lite mer på 3333 och 3466. Ett tag blev jag nästan så förvillad/förbryllad att jag misstänkte att prime kunde vara buggigt med riktigt höga minneshastigheter och Ryzen men antar att det var mina inställningar som inte var ok?

Slutsats: Kör Prime95 eller liknande innan man börjar benchmarka sitt system.

Nackdelen med prime är att det tar tid, vet inte riktigt vilka minnestester som är mest tidseffektiva?

Ett annat faktum som gör det lite klurigt att jämföra resultat och inställningar oss emellan är väl just skillnader på moderkort samt cpu. Det intera minneskontrollern skiljer sig ju åt i prestanda mellan de olika Ryzen cpu'erna, eller hur?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...

Där är listan som jag utgick ifrån när jag valde minnen, att minnena dessutom är "made for Ryzen" kändes ju också bra innan jag köpte dem.

Gällande minneskontrollern vet jag faktiskt inte, men det kanske är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stickorna jag har är specade till 3600Mhz cl16 vid 1.35V, så det "borde" gå.. Jag har dock satt min DRAM-spänning till 1.48V nu under testerna. Lyckas jag få något som är stabilt så blir ju nästa steg att sänka spänningen. Det är mest att jag inte vill att spänningen till minnena skall vara en felkälla nu under testerna, och B-die ska ju kunna mumsa i sig upp till 2.0V utan att hicka så det borde vara lugnt

Jag har för mig att man kunde ställa in BankGroupSwap på en tidigare UEFI-version men de tog bort den inställningen. Vill minnas att den låg under AMD CBS options, och den menyn har de bantat ner ganska rejält. På länken nedan finns dock en UEFI-modd med fler alternativ. Jag har dock inte vågat testa själv än. https://www.hardwareluxx.de/community/f219/asus-prime-x370-pr...

Kanske inte nämnde...

Tyvärr kan jag avslöja att jag också har lite strul med 3333 och 3466 (1600X & Asus Prime X370 bordet) med mina Samsung b-die stickor. Går igenom diverse benchmarks, inga synbara fel i Windows vid normalt dator användande men prime95 brukar hitta något till slut.

I 3333 ligger jag väldigt nära stabilitet men det kan dyka upp något fel i Prime95 efter typ 15-30 minuter.

Antar jag kommer kunna få till det i 3333 också men eftersom jag tvingas öka SoC, DRAM etc såpass mycket i 3333 så kan det ändå blir så att jag nöjer mig med 3200 till vardags eftersom jag upplever lite lägre temperaturer etc annars.

Enorm skillnad på volt värden etc som krävs för mig från 3200 upp till 3333 (och 3466), för 3200 verkar det räcka med 1.35V för mig.

Vet inte heller om mina lilla be quiet Pure Rock Slim kylare riktigt hänger med i svängarna när jag drar upp dram etc och kör med 3466 i hårda prime95 tester. Inte helt hundra än men tycker det verkar skilja en del i snitt temperatur och maxtemperatur på cpu'n är jag jämför mellan 3200, 3333 och 3466 under prime95 (samt hur fläktarna beter sig och låter).

Sist men inte minst kan ju situationen bli bättre med framtida bios uppdateringar för Asus prime x370 bordet. Tror tex ej det är ovanligt alls att folk har svårt få 3466 stabilt med prime bordet men får väl googla lite mer.

Permalänk
Medlem

För er som har lika minnen som mig (se signatur)
Så har jag lyckats få dem stabila på 2993mhz.

Sätt D.O.C.P Profilen på 2993.
Höj volt på minnena till 1.36 ist för 1.35
SoC volt = 1.1 (manual)
Och sedan procODT på 53.3 ohm.

Sedan dess har det fungerat klockers, har inte ens fått "cold-boot" problemet jag hade redan vid 2800mhz förut. Hoppas det hjälper <3

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

För er som har lika minnen som mig (se signatur)
Så har jag lyckats få dem stabila på 2993mhz.

Sätt D.O.C.P Profilen på 2993.
Höj volt på minnena till 1.36 ist för 1.35
SoC volt = 1.1 (manual)
Och sedan procODT på 53.3 ohm.

Sedan dess har det fungerat klockers, har inte ens fått "cold-boot" problemet jag hade redan vid 2800mhz förut. Hoppas det hjälper <3

Toppen, jag lyckades faktiskt köra mina CMK16GX4M2B3000C15 (SK Hynix) ännu högre än så innan jag övergav dem. Däremot har jag för mig att jag fick sporadiska dubbelpip vid coldboot på allt över 2800MHz.

OBS/viktigt: Dubbelpip vid coldboot behöver sannolikt inte per automatik betyda att något är fel (även om det är irriterande). Åtminstone inte så länge som det enbart blir en automatisk extra postsekvens utan någon reset av inställningar.

Det du eventuellt kan göra efter att fått till en bra minnesinställning med Hynix minnen men ändå får sporadiska dubbelpip är att helt enkelt dra ut kablarna till den interna högtalaren så slipper du lyssna på skiten.

Försökte reda ut det hela med @tellus82 i några inlägg medan jag hade samma minnen som du har (nu har jag bytt till samsung b-die):
#17045606

Permalänk
Medlem

@makatech: Ahh okej, varför bytte du? Har faktiskt inte provat högre, skadar väl inte att testa

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

@makatech: Ahh okej, varför bytte du? Har faktiskt inte provat högre, skadar väl inte att testa

Helt onödigt byte egentligen men kul att nörda ner sig lite i högre hastigheter med Samsung b-die. Att helt slippa sporadiska dubbelpip vid colboot blev en bra bonus. Men visst, ett Ryzen system mår mycket bra av minnen ställda att gå i högre hastigheter i form av bättre prestanda, det var så klart en orsak också.

Ska väl försöka sälja mina Corsair CMK16GX4M2B3000C15 för någon tusing men ekonomiskt blev så klart inte bytet.

Hade väl inte riktigt koll när jag byggde mitt system från början och skulle jag vetat vad jag gör nu skulle jag utan det minsta tvivel lagt ca 500-600kr extra på Samsung b-die från början. Folk här i köpforumet öser ju ut köprekommendationer för Hynix minnen tillsammans för Ryzen, tyvärr. Jag tycker åtminstone att man borde förtydligat nackdelarna.

Men som sagt, både du och jag (med flera) har ju visat att det går att få CMK16GX4M2B3000C15 (SK Hynix) att rulla på bra också, även i högre hastigheter. Skulle jag fortsatt med minnena skulle jag dock utan tvekan ryckt den interna högtalarkabeln, de sporadiska dubbelpipen var irriterande. Ledde till att andra som använder datorn i familjen trodde att något var fel också.

Minns knappt mina hynix inställningar nu men går du upp ett snäpp i hastighet till 3066 så tror jag att 1.38V DRAM är vettigt. procODT = 53.3, SoC = 1.1, DRAM volt = 1.38, minnena satt till 14,17,17,17,35 och resten auto har jag för mig att jag fick att fungera? Vad jag minns även på 3200 men tror dock inte jag körde några Prime95 tester då. Jag har lärt mig "den hårda vägen" att minnestester är totalt nödvändig innan man vet om en viss inställning är ok, tex prime95 blend test eller hci memtest som många verkar köra. Kan uppleva att allting på datorn inklusive benchmarks fungerar perfekt men att ändå prime95 hittar något skräp.

Permalänk
Medlem

För er med ASUS Prime bordet skulle jag rekommendera manuella CAD bus inställningar då det är det enda som skiljer förutom de timings som sätts av memory training. Men som sagt prova manuella CAD bus motstånd först
Dessa funkar i 3466 för mig

ClkDrvbStren: 40.0 Ohm
AddrCmdDrvStren: 40.0 Ohm
CsOdtDrvStren: 40.0 Ohm
CkeDrvStren: 60.0 Ohm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::