Tekniska livskvalite prylar man inte tänker på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Riskokare. Riset blir så jäkla perfekt varje gång.

"Åh men det är så lätt att koka ris i en kastrull varför skulle man koka ris i en riskokare?" - Någon som inte har koll på ris

Jo för att det riset du kokar i en kastrull behöver du ha koll på.

"Vadå ha koll på du behöver ju bara koka det sen ställa ner värmen och vänta tills det är klart"

Två moment? TVÅ MOMENT?!?! Vad sägs som att klicka på en knapp och bara vänta tills du har perfekt ris, du behöver inte hålla koll på något. Du kan lira en match cs och komma tillbaka så är riset bara klart. Du kan laga vad du nu ska ha till ditt ris under tiden det är helt sjukt.

"Meh det blir ju lika gott som om man kokar i kastrull ändå"

Skojar du eller? Har aldrig käkat ris som varit godare ur kastrull än ur en riskokare. Skärp dig, väx upp. Framtiden är här och den innehåller ris.

----

Okej låt oss dra fram lite dåliga argument också.

Vilka käkar mest ris? Folk i Asien. Vilka är således risgurus nr 1? Folk i Asien. Hur kokar merparten av folk i Asien sitt ris? Riskokare.

Hitta någon från Thailan, Japan, Kina eller vad som och fråga dem hur de kokar sitt ris. Fråga dem ifall du borde skaffa en riskokare. Om du vågar. Kan ju vara säkrast att bara skaffa en innan så det inte blir pinsamt. Det är 2017, kom igen.

Så nu undrar du vad för riskokare ska du skaffa? Det beror på, du kan skaffa nån skit från prisjakt bara. Det kommer funka, det kommer förmodligen funka bra. Jag sitter på en riskokare någon lämnade i ett grupprumskök för 5+ år sedan. Teflonet är repat, den ser ut som skit men den kokar ris som om det vore dens jobb. Vilket det är.

Men du kan också drömma stort, vilket jag gör. Blicka mot framtiden. Köpa en riskokare som kommer hålla hela livet. Amerikanskt buy-it-for-life style.

Zojirushi. Holy grail of riskokare. Från Japan, folket som jag skulle vilja kalla världens rismagiker. De har gjort mer saker med ris än vad USA har gjort med majs. De super ju till och med på ris! Detta är vad som är målet med livet. Att skaffa en Zojirushi riskokare.

Men lycka till. Zojirushi säljer inte sina riskokare i Sverige. De tror inte på oss. Men man kan förstå dem, hur ska ett gäng potatisätare förstå vad de tittare på när de visar upp sin magiska rismaskin? Så de säljer bara sina termosar här. För kaffe dricker vi. Det har de listat ut. Men då går att hitta, de säljs i Europa. Det finns hopp. Men fram tills du har skaffat mod så finns det alternativ. In på prisjakt och hitta något med bra recensioner. Eller om du vågar leva lite så scouta lite i olika asiatiska livsbutiker, det händer att de har. Och inte bara har utan har balla, såna med 40 knappar och som spelar hello kitty musik när riset är klart. Eller en simpel med bara en knapp. Och det räcker, för det är oändligt mycket bättre än en kastrull. En kastrull har inga knappar. En kastrull har inte koll på något. Men när du ändå är där så kolla ifall de har Royal Umbrella Rice. Den röda påsen. Det är bra grejer.

Och som sista grej innan jag drar, skölj dit ris. Det är viktigt. En liten ramsa för att inte glömma att skölja ditt ris: Var inte en fis, skölj ditt ris.

Du var då riktigt nöjd med din riskokare. Jag ska nog köpa en, ändå.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Kaffekvarnen! Färskmalet kaffe av hög kvalitet höjer livskvaliteten. "Som man egentligen inte behöver" - nja, dog min kaffekvarn skulle jag skaffa en ny omgående och avstå kaffedrickande till den nya kvarnen fanns hemma. Nymalet är djupt beroendeframkallande...

Hur brygger du ditt nymalda kaffe sen?

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Du var då riktigt nöjd med din riskokare. Jag ska nog köpa en, ändå.

Instämmer med riskokaraktivisten!

Har en själv.. perfekt ris varje gång!
Jag gillad inte heller ris innan.. men då hade man bara ätit egenkokt Uncle ben, skolmat- och resturang-ris..

Sedan jag skaffade riskokaren så älskar jag ris och mina vänner också som kommer och smakar..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SunQ:

Delar du med dig av den då?
För jag vill ju också ha lite mer teknisk livskvalite och det är just din som ger detta?

On topic: Håller med om Crockpot, fantastiskt att göra långkok. Brukar rädda min vecka ganska ofta om man ställer sig på morgonen på söndag och förbereder så har man lådor för större delen av veckan sen

En Crockpot ska jag nog titta närmare på, sneglat tidigare men inte riktigt känt behovet. Mot slutet av arbetsveckan så är bland det sista iallafall jag känner för att laga mat och matlådor så något sådant vore kanske rätt bra ändå.

Permalänk
Medlem

Riktig japansk riskokare för 220V kan köpas hos sunai.se
Äger inte en själv, men hemsidan är legit, har handlat därifrån i 10 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Och som sista grej innan jag drar, skölj dit ris. Det är viktigt. En liten ramsa för att inte glömma att skölja ditt ris: Var inte en fis, skölj ditt ris.

Två moment? TVÅ MOMENT?!?

Äe men det låter vettigt alltihop. Riset blir ju inge vidare i kastrull alltså och riskokaren levererar nog en bra mycket bättre upplevelse.
Själv är jag lite avigt inställd till att skaffa för mycket prylar så det kanske inte blir någon kokare här ändå. Har inte ens en kaffekokare utan använder endast tratt med filter trots att jag druckit kaffe hemma i 15 år ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Pratar vi smak skillnad motsvarande bild eller ljudskillnad i en 1000kr's kabel mot en 100.000kr's kabel? typ finsmakare/audiofiler där 98% inte kommer att märka någon skillnad?

Smak är ju subjektivt, och det är svårt att sätta ord på någon annans upplevelse.
Men "alla" kaffeentusiaster är överens om att kaffe ska malas (Burr Grinder) och inte slås i småbitar med kniv (blade grinder).

http://www.kaffeguide.se/tillbehor/kaffekvarn/

Om du är ute efter nästa nivå efter färdigmalet kaffe så är det väl lika bra att ta hela klivet till en riktig kvarn?

I övrigt är min robotdammsugare min bästa vän.
Att slippa dammsuga är helt fantastiskt.

Permalänk
Avstängd

Hårklippare, man slipper gå ner på byn och betala en person flera hundra för att hon ska dra en hårklippare över skallen på en. Istället kan man göra det precis när man känner för det.

@DaveMcGroin: Jag har en polare som bor i Thailand och är gift med en thailändska, hon tar med sig sin riskokare när dom besöker Sverige.
Jag har ingen själv men när jag läser din tråd och tänker på hon som till och med äter ris till frukost använder en så är det nog dags att skaffa en.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av buchno:

Skanner + strimlare

Inga fysiska papper kvar i bostaden!
Allt indexerat efter innehåll med sökning <3

Tänk på att avtal, räkningar osv måste bevaras i sitt orginalformat för skatteverket (dvs har du fått det på papper så är det papper som gäller).
Men brukar inte så ofta spela roll för privatpersoner.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

En BRA ficklampa som ständigt hänger med i fickan. Midnattssolen har ju nattat sig.
Använder själv en Eagletac TX25C2.

Det är en nyttig pryl som behövs mer än vad man tror, när man beger sig ut i vardagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En Crockpot ska jag nog titta närmare på, sneglat tidigare men inte riktigt känt behovet. Mot slutet av arbetsveckan så är bland det sista iallafall jag känner för att laga mat och matlådor så något sådant vore kanske rätt bra ändå.

Kan inte annat än rekommendera en Crockpot precis som föregående herre. Helt suveränt verktyg som mer eller mindre sköter sig själv, speciellt till långkok och goda höstgrytor!

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera ett hus.

Inte nödvändigt, men definitivt en gemytlig livstilspryl (om än något stor och inte särskilt transportabel). Med hus ingår ju dessutom ett flertal av de mest rekommenderade prylarna i tråden automatiskt; elbelysning, sovrum, diskmaskin, tvättmaskin, kanske rent av en japansk riskokare och robotdammsugare om säljaren är snäll nog att glömma kvar dessa. Gräsmatta är optionellt tillbehör, om man vill pröva på robotgräsklippare. Bör dock undvikas i närhet av skog eftersom den även klipper igelkottar och andra sköna typer som också gillar hus och dess gräsmattor.

Ser även att somliga rekommenderar Storytel och diverse former av hörlurar. Fungerar perfekt i kombination med hus, både med och utan hörlurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Pratar vi smak skillnad motsvarande bild eller ljudskillnad i en 1000kr's kabel mot en 100.000kr's kabel? typ finsmakare/audiofiler där 98% inte kommer att märka någon skillnad?

Skillnad beroende på vad? Typ av kvarn eller kaffesort? Pratar vi valfritt färdigmalet i Moccamaster kontra nymalet Buena Vista bryggt i samma bryggare är skillnaden mycket stor. Så stor att de flesta som vanligen dricker kaffe med mjölk i uppskattar kaffet utan mjölk.

Skrivet av Matwik:

Hur brygger du ditt nymalda kaffe sen?

I en Chemex (2-8 koppar) eller en [http://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/kalita/kal...]Kalita-tratt[/url] (kaffe till bara mig) eller i en Moccamaster. Händer också att jag brygger i en Aeropress. Ja, jag är lite passionerad i mitt kaffedrickande...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Skillnad beroende på vad? Typ av kvarn eller kaffesort? Pratar vi valfritt färdigmalet i Moccamaster kontra nymalet Buena Vista bryggt i samma bryggare är skillnaden mycket stor. Så stor att de flesta som vanligen dricker kaffe med mjölk i uppskattar kaffet utan mjölk.

I en Chemex (2-8 koppar) eller en [http://www.baristashopen.se/kaffe/baristatillbehor/kalita/kal...]Kalita-tratt[/url] (kaffe till bara mig) eller i en Moccamaster. Händer också att jag brygger i en Aeropress. Ja, jag är lite passionerad i mitt kaffedrickande...

Tack för svar..
Vad maler du kaffet i.. en handjagad eller eldriven?
Själv är jag sugen på en Rancillo Rocky

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Det var en jämförelse mellan blender (pulsat grovt/malet) och kaffekvarn (grovt/malet) och inte kaffesorter eller bryggmetoder, tror att vi är inne på kaffeentusiast territorium om man ska känna någon skillnad, men tråden handlade ju om onödig prylar så en dyr kaffekvarn till en kaffeentusiast är nog guld värt

Permalänk

Induktionshäll!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (meningslösa och okonstruktiva inlägg)*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

E-faktura med automatisk betalning. Har allt via detta, och har inte betalat en räkning manuellt på flera år. Bästa som finns.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av Söderbäck:

Två moment? TVÅ MOMENT?!?

Skölja sitt ris ska man göra oavsett kokmetod så det räknas inte!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av kaya:

@DaveMcGroin: Jag har en polare som bor i Thailand och är gift med en thailändska, hon tar med sig sin riskokare när dom besöker Sverige.
Jag har ingen själv men när jag läser din tråd och tänker på hon som till och med äter ris till frukost använder en så är det nog dags att skaffa en.

Hon låter som en person som har koll på sitt liv!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

Helt klart en mobil!

Saknar verkligen tiden då man kunde rycka ut sladden ur jacket

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Känner mig nästan patetisk och säga detta men, Mobilen.
Får inte mer panik och ångest när jag inte hittar telefonen.

Tillbaks till Topic:
Vilken riskokare är bäst? Någon rekomendation?
Sen undrar jag även Varför man sköljer sitt ris? Visst, man gör det ju ren rutin men varför sköljer man egentligen Riset?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Känner mig nästan patetisk och säga detta men, Mobilen.
Får inte mer panik och ångest när jag inte hittar telefonen.

Tillbaks till Topic:
Vilken riskokare är bäst? Någon rekomendation?
Sen undrar jag även Varför man sköljer sitt ris? Visst, man gör det ju ren rutin men varför sköljer man egentligen Riset?

Av två orsaker av vad jag förstått:
a. Bildas en del fint mjöl från riset under hantering och transport, då det är stärkelse så skulle det limma ihop riset lite.
b. Den andra är enklare att fråga "Varför ska man skölja salladen?", orsaken är den samma. Där kan ha kommit i små insekter eller liknande.

Då är jag själv mer nyfiken på varför det är bra att riset efter att det är sköljt står och drar i vatten ett par timmar innan kok?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Motivera gärna varför. Behagligare att andas? Mindre att damma?

Jag har 3 st hemma. Köpte först en och blev så jäkla nöjd att jag köpte två till.

Bättre luft, känns faktiskt när man andas. Fångar damm, så mindre damm, både i luften och dessutom på ens prylar (längre städintervall). Kanonbra när man är sjuk och hostig, märks direkt att man hostar mindre. För allergiker lär dom vara riktigt bra, men jag är inte allergiker, så det har jag ingen egen erfarenhet av.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

E-faktura med automatisk betalning. Har allt via detta, och har inte betalat en räkning manuellt på flera år. Bästa som finns.

Mmm, hatar bolag som inte har e-faktura, som t.ex. min ISP som lever kvar i sjuttonhundra-frös-ihjäl...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baptisten:

Bluetooth-hörlurar och storytel.

Kan rekommendera Audible om du vill ha större utbud. Du köper böckerna (fast pris på ~120kr) men då äger du som för all framtid också!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har också en. Rekommenderas

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

AirPods, fast de visste jag iofs att jag behövde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaco8:

Vet inte riktigt. Tycker det föll väldigt bra under "Tekniska livskvalite prylar man inte tänker på?".

Jag tänker så här:
Äldre byggnader har ofta dålig ventilation. Vissa kanske snålar vintertid för att dra ned på värmekostnad. Då istället för att andas in den dammiga och mindre kvalitativa inomhusluften (tänk på när solen lyser in och dammet i luften blir synligt), så kan man köpa en luftrenare och andas i alla fall lite renare luft.

Läser man Prisjaktsomdömen verkar luftrenare underlätta för dem med allergier, pollenallergi till exempel.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan lägga till att nya byggnader ofta har ännu sämre ventilation än äldre. Jag blev med råge varse om min allergi (som jag inte visste om att jag hade) när jag flyttade från 40-tals flerfamiljshus till nybyggt. Ok, ventilationen kanske är bättre när det gäller kök och badrum men i övrigt är de så täta att en fis inte hittar ut.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Cellpholder..

Kostar ca 200:-.