Tekniska livskvalite prylar man inte tänker på?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av liljestig:

Ej kopplat till lön som räknas som sidoinkomst i detta fall.

Pension utgörs främst av eget "obligatoriskt" sparande, där 20% av lön från "normal" inkomst automatiskt sätts in på ett personligt investeringskonto varje månad. Arbetsgivaren måste också bidra med ytterligare 16% "ovanpå" lön till samma konto.

De flesta vårdinrättningar här drivs i privat regi och debiterar standardiserade belopp för vård via investeringskontot. Skulle kontot hamna på noll så träder en obligatorisk försäkring in och täcker (kostar några tusenlappar per år).

Intressant att tillägga är även att investeringskontot också får användas som handpenning och för avbetalning av bostadsköp.

Intressant upplägg. Fungerar det väl tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Skrivet av Kronvrak:
Kyl, frys
Elljus
Elspis.
Elvärme
Rinnande/rent kallt och varmt vatten.
Toalett inomhus.
Avlopp.

Älskar hur bland annat Avlopp är en teknikpryl.....

Regerade också på det inlägget. Och är det prylar man inte tänker på? Hade jag saknat något av de sakerna hade jag varit smärtsamt medveten om det.

Gillar tråden och det finns en del bra tips men många föreslår alltför vanliga saker. Är lite trött på alla som föreslår mobiltelefoner t.ex. Men kanske är det jag som missförstått tråden.

Men för att tillföra något: Amabrush! En ny typ av "tandborste" som tydligen skall rengöra tänderna på 10 sekunder. Om den håller vad den lovar kommer åtminstone jag införskaffa mig en.

Permalänk
Medlem

LP-spelaren som står på mitt skrivbord. Är man gammal nog är det förstås inget speciellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Lånade nyligen under ett par månader en lägenhet där det råkade stå en Nespresso-maskin (med n). Hade alltid tyckt konceptet kändes löjligt med inplastade doser, och hade ingen tanke på att skaffa en själv. Nu är jag faktiskt nära att köpa en - det visade sig att den är precis så enkel att använda som jag har motivation till att engagera mig i mitt kaffe, och gör precis så gott kaffe som jag är kapabel att uppskatta (förutsatt att jag inte kör de billigaste kapslarna). Så det var definitivt en pryl jag inte tänkt på tidigare, som innebär extra livskvalitet.

Utan den gör jag inte ens kaffe hemma, det är för mycket meck redan med presskannan (te däremot, det är en annan sak... inte i presskanna förstås då). Slutsats: Nespressomaskin kan vara perfekt just för dig som likt jag är kass på att själv dosera kaffe och har lagom höga krav. För många andra kommer den att vara för medelmåttig, för oflexibel eller för overkill.

Skrivet av DaveMcGroin:

Riskokare. Riset blir så jäkla perfekt varje gång.
[...]

Skrivet av MrMacho:

Du frågade vem som inte använder riskokare, jo världens enda (och bästa?) Sushirestaurang med tre michelinstjärnor. Se dokumentären "Jiros dreams of sushi"

Intressant, den kan ju fortfarande vara en relevant pryl för mig som mest brukar laga mat i häradet av 2 michelinstjärnor. Ibland får jag väl för mig att laga något trestjärnigt i och för sig, men då får jag väl ta fram en kastrull.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Riskokare. Riset blir så jäkla perfekt varje gång.

"Åh men det är så lätt att koka ris i en kastrull varför skulle man koka ris i en riskokare?" - Någon som inte har koll på ris

Jo för att det riset du kokar i en kastrull behöver du ha koll på.

"Vadå ha koll på du behöver ju bara koka det sen ställa ner värmen och vänta tills det är klart"

Två moment? TVÅ MOMENT?!?! Vad sägs som att klicka på en knapp och bara vänta tills du har perfekt ris, du behöver inte hålla koll på något. Du kan lira en match cs och komma tillbaka så är riset bara klart. Du kan laga vad du nu ska ha till ditt ris under tiden det är helt sjukt.

"Meh det blir ju lika gott som om man kokar i kastrull ändå"

Skojar du eller? Har aldrig käkat ris som varit godare ur kastrull än ur en riskokare. Skärp dig, väx upp. Framtiden är här och den innehåller ris.

----

Okej låt oss dra fram lite dåliga argument också.

Vilka käkar mest ris? Folk i Asien. Vilka är således risgurus nr 1? Folk i Asien. Hur kokar merparten av folk i Asien sitt ris? Riskokare.

Hitta någon från Thailan, Japan, Kina eller vad som och fråga dem hur de kokar sitt ris. Fråga dem ifall du borde skaffa en riskokare. Om du vågar. Kan ju vara säkrast att bara skaffa en innan så det inte blir pinsamt. Det är 2017, kom igen.

Så nu undrar du vad för riskokare ska du skaffa? Det beror på, du kan skaffa nån skit från prisjakt bara. Det kommer funka, det kommer förmodligen funka bra. Jag sitter på en riskokare någon lämnade i ett grupprumskök för 5+ år sedan. Teflonet är repat, den ser ut som skit men den kokar ris som om det vore dens jobb. Vilket det är.

Men du kan också drömma stort, vilket jag gör. Blicka mot framtiden. Köpa en riskokare som kommer hålla hela livet. Amerikanskt buy-it-for-life style.

Zojirushi. Holy grail of riskokare. Från Japan, folket som jag skulle vilja kalla världens rismagiker. De har gjort mer saker med ris än vad USA har gjort med majs. De super ju till och med på ris! Detta är vad som är målet med livet. Att skaffa en Zojirushi riskokare.

Men lycka till. Zojirushi säljer inte sina riskokare i Sverige. De tror inte på oss. Men man kan förstå dem, hur ska ett gäng potatisätare förstå vad de tittare på när de visar upp sin magiska rismaskin? Så de säljer bara sina termosar här. För kaffe dricker vi. Det har de listat ut. Men då går att hitta, de säljs i Europa. Det finns hopp. Men fram tills du har skaffat mod så finns det alternativ. In på prisjakt och hitta något med bra recensioner. Eller om du vågar leva lite så scouta lite i olika asiatiska livsbutiker, det händer att de har. Och inte bara har utan har balla, såna med 40 knappar och som spelar hello kitty musik när riset är klart. Eller en simpel med bara en knapp. Och det räcker, för det är oändligt mycket bättre än en kastrull. En kastrull har inga knappar. En kastrull har inte koll på något. Men när du ändå är där så kolla ifall de har Royal Umbrella Rice. Den röda påsen. Det är bra grejer.

Och som sista grej innan jag drar, skölj dit ris. Det är viktigt. En liten ramsa för att inte glömma att skölja ditt ris: Var inte en fis, skölj ditt ris.

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/73z8xs/n%C3%A4r_ris_...
Nu har ditt inlägg nått Sveriges förstasida på Reddit

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Ziddie:

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/73z8xs/n%C3%A4r_ris_...
Nu har ditt inlägg nått Sveriges förstasida på Reddit

Kände att fler behövde få se hans störtsköna inlägg

Detta är lite komiskt:
https://trends.google.se/trends/explore?date=now%207-d&geo=SE...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

What the fuck hände med tråden.

Hah, antar att jag kanske ska erbjuda lite tips själv?

Smart lampor (Philips Hue) med smart plugs (Kontakter som styrs av WiFi). Så jag kan sätta på kaffet från sängen Stänga av tv med siri m.m. Bästa jag köpt.

Har även motion sensor till badrummet, som blir "nattlampa" under natten och vanlig under dagen. Sån lyx att aldrig behöva tänka på det. Speciellt på natten, att inte bli bländad.

Att sedan alla lampor styrs av sig själva är rätt gött. Speciellt i rum som man oftast inte är i, skapar ett varmare hem.

Samsung Pay måste vara det coolaste jag upplevt på ett tag. Har inte ens plånbok med mig längre ID kort i telefon caset.

Tillsammans med wireless charger är mobilen mycket skönare att använda.

Hmm, har själv funderat på en motion-sensor styrd lampa till badrummet. Finns det att köpa en separat lampa som har en motion-sensor, eller är den inbyggd i den vanliga lampan i badrumstaket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Lånade nyligen under ett par månader en lägenhet där det råkade stå en Nespresso-maskin (med n). Hade alltid tyckt konceptet kändes löjligt med inplastade doser, och hade ingen tanke på att skaffa en själv. Nu är jag faktiskt nära att köpa en - det visade sig att den är precis så enkel att använda som jag har motivation till att engagera mig i mitt kaffe, och gör precis så gott kaffe som jag är kapabel att uppskatta (förutsatt att jag inte kör de billigaste kapslarna). Så det var definitivt en pryl jag inte tänkt på tidigare, som innebär extra livskvalitet.

Utan den gör jag inte ens kaffe hemma, det är för mycket meck redan med presskannan (te däremot, det är en annan sak... inte i presskanna förstås då). Slutsats: Nespressomaskin kan vara perfekt just för dig som likt jag är kass på att själv dosera kaffe och har lagom höga krav. För många andra kommer den att vara för medelmåttig, för oflexibel eller för overkill.

Jag har en du kan köpa, nyhetens behag var det för mig. Tilläggas kan att jag inte bor i någon av de få svenska städerna där Nespresso har velat etablera en butik och deras produkt är ju så speciell och exklusiv att de inte kan tänka sig att sälja deras kapslar i en vanlig butik. Vill man ha en mugg kaffe kostar det 8+ spänn då det kräver två kapslar, det kan jag köpa minst lika bra kaffe för som inte måste förslutas i aluminium.

Annars är det galet enkelt att dosera kaffe, 6 gr kaffe till 1dl vatten, vågen är din vän

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Var har du köpt och vad kostar denna skönheten
Jag är inne på tanken, att ersätta min nuvarande nespresso burk. Blir billigare i längden inte minst.

Det kommer inte bli billigare, en ordentlig espressomaskin och kvarn är dyra, och därefter måste du ju fortfarande köpa bönor.

Däremot blir kaffet otroligt mycket bättre, rent krasst så höjer bara en ordentlig kvarn nivån ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Jag har en du kan köpa, nyhetens behag var det för mig. Tilläggas kan att jag inte bor i någon av de få svenska städerna där Nespresso har velat etablera en butik och deras produkt är ju så speciell och exklusiv att de inte kan tänka sig att sälja deras kapslar i en vanlig butik. Vill man ha en mugg kaffe kostar det 8+ spänn då det kräver två kapslar, det kan jag köpa minst lika bra kaffe för som inte måste förslutas i aluminium.

Annars är det galet enkelt att dosera kaffe, 6 gr kaffe till 1dl vatten, vågen är din vän

Du har självfallet rätt, tänkte inte på att väga in att jag inte bor i Sverige just nu. Så ignorera min rekommendation om ni inte bor någonstans där tredjepartskapslar finns i närbutikerna... Nespressos egna kapslar i speciella outlets är för mig en obegriplig affärsidé. Allt man vinner på att slippa fixa med presskanna eller bryggare tappar man ju på allt meck med att försöka säkra tillgången inför att man blir sugen på kaffe!

Jag använder en kapsel per kopp då min normala dos är en kapsel + Lungo-knappen + en lika stor del mikrad mjölk (ja jag känner era rysningar ända hit )

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Smart lampor (Philips Hue) med smart plugs (Kontakter som styrs av WiFi). Så jag kan sätta på kaffet från sängen Stänga av tv med siri m.m. Bästa jag köpt.

Har även motion sensor till badrummet, som blir "nattlampa" under natten och vanlig under dagen. Sån lyx att aldrig behöva tänka på det. Speciellt på natten, att inte bli bländad.

Att sedan alla lampor styrs av sig själva är rätt gött. Speciellt i rum som man oftast inte är i, skapar ett varmare hem.

Kan du utveckla lite mer hur du använder Hue?
Är nyfiken men det är för mkt bullshit på deras sida.

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av Ziddie:

https://www.reddit.com/r/sweden/comments/73z8xs/n%C3%A4r_ris_...
Nu har ditt inlägg nått Sveriges förstasida på Reddit

Kul att folk gillar det!

Skrivet av tyvar1:

Kände att fler behövde få se hans störtsköna inlägg

Detta är lite komiskt:
https://trends.google.se/trends/explore?date=now%207-d&geo=SE...

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att du tycker det! Och hysteriskt roligt det där med google trenden!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag använder en kapsel per kopp då min normala dos är en kapsel + Lungo-knappen + en lika stor del mikrad mjölk (ja jag känner era rysningar ända hit )

Nädå, det är galet gott, frukost som far min brukade se det.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Älskar hur bland annat Avlopp är en teknikpryl.....

Avlopp renas i reningsverk. Det är väl en teknikpryl om något, även om den är centraliserad.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Logitech Harmony Ultimate, så otroligt skönt att slippa tre-fyra fjärrkontroller. Touchskärmen gör att alla klarar av att slå på TV:n, såväl barn som gäster. Dessutom kan jag använda mobilen/plattan om jag är för lat för att hämta fjärren eller om barnen lämnat den på något oanat ställe.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Kul att folk gillar det!

Kul att du tycker det! Och hysteriskt roligt det där med google trenden!

Kommer också köpa en riskokare tack vare dig.. Vad säger du, "räcker" det med en 400krs och börja med eller ska man beställa en för 1500kr+ och leva som en gud direkt?

Förträfflig recension iaf, precis sånt jag (och många andra) gillar! två tummar upp! (hoppas för övrigt alla andra blir lika nöjda med sina riskokare annars är du syndabocken haha)

Permalänk
Legendary RiceClocker

@Swedishliquid: Jag har en sån som är 400 kr klassen och den funkar bra! Jag har aldrig testat en sådan som är 1500kr+ men du kan ju fråga någon av de som har här i tråden de kanske har bättre koll på top of the line riskokare mer än bara att tittat på internet och drömt om dem

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

@Swedishliquid: Jag har en sån som är 400 kr klassen och den funkar bra! Jag har aldrig testat en sådan som är 1500kr+ men du kan ju fråga någon av de som har här i tråden de kanske har bättre koll på top of the line riskokare mer än bara att tittat på internet och drömt om dem

Ah okej! Då blir det nog en 400krs/ish, har ju inget super intresse för ris än, men då jag bara äter pasta känns detta som en bra ingång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Philips Hue med en strömbrytare vid dörren och en vid sängen. Släcker ned lägenheten med ett tryck när jag är på väg ut eller är på väg in drömmarnas dimmor.

Skippade själv strömbrytarna och använder appen istället. Har ju mobilen i handen hela tiden ändå

När gps-tjänsten som släcker/tänder baserat på din position blir bättre så kommer jag återgå till att använda den.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Legendary RiceClocker

@Swedishliquid: Det var så det hände för mig, kokade aldrig ris innan och tyckte inte ris var så ballt. Men sen kom riskokaren in i mitt liv.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaveMcGroin:

Riskokare. Riset blir så jäkla perfekt varje gång.

"Åh men det är så lätt att koka ris i en kastrull varför skulle man koka ris i en riskokare?" - Någon som inte har koll på ris

Jo för att det riset du kokar i en kastrull behöver du ha koll på.

"Vadå ha koll på du behöver ju bara koka det sen ställa ner värmen och vänta tills det är klart"

Två moment? TVÅ MOMENT?!?! Vad sägs som att klicka på en knapp och bara vänta tills du har perfekt ris, du behöver inte hålla koll på något. Du kan lira en match cs och komma tillbaka så är riset bara klart. Du kan laga vad du nu ska ha till ditt ris under tiden det är helt sjukt.

"Meh det blir ju lika gott som om man kokar i kastrull ändå"

Skojar du eller? Har aldrig käkat ris som varit godare ur kastrull än ur en riskokare. Skärp dig, väx upp. Framtiden är här och den innehåller ris.

----

Okej låt oss dra fram lite dåliga argument också.

Vilka käkar mest ris? Folk i Asien. Vilka är således risgurus nr 1? Folk i Asien. Hur kokar merparten av folk i Asien sitt ris? Riskokare.

Hitta någon från Thailan, Japan, Kina eller vad som och fråga dem hur de kokar sitt ris. Fråga dem ifall du borde skaffa en riskokare. Om du vågar. Kan ju vara säkrast att bara skaffa en innan så det inte blir pinsamt. Det är 2017, kom igen.

Så nu undrar du vad för riskokare ska du skaffa? Det beror på, du kan skaffa nån skit från prisjakt bara. Det kommer funka, det kommer förmodligen funka bra. Jag sitter på en riskokare någon lämnade i ett grupprumskök för 5+ år sedan. Teflonet är repat, den ser ut som skit men den kokar ris som om det vore dens jobb. Vilket det är.

Men du kan också drömma stort, vilket jag gör. Blicka mot framtiden. Köpa en riskokare som kommer hålla hela livet. Amerikanskt buy-it-for-life style.

Zojirushi. Holy grail of riskokare. Från Japan, folket som jag skulle vilja kalla världens rismagiker. De har gjort mer saker med ris än vad USA har gjort med majs. De super ju till och med på ris! Detta är vad som är målet med livet. Att skaffa en Zojirushi riskokare.

Men lycka till. Zojirushi säljer inte sina riskokare i Sverige. De tror inte på oss. Men man kan förstå dem, hur ska ett gäng potatisätare förstå vad de tittare på när de visar upp sin magiska rismaskin? Så de säljer bara sina termosar här. För kaffe dricker vi. Det har de listat ut. Men då går att hitta, de säljs i Europa. Det finns hopp. Men fram tills du har skaffat mod så finns det alternativ. In på prisjakt och hitta något med bra recensioner. Eller om du vågar leva lite så scouta lite i olika asiatiska livsbutiker, det händer att de har. Och inte bara har utan har balla, såna med 40 knappar och som spelar hello kitty musik när riset är klart. Eller en simpel med bara en knapp. Och det räcker, för det är oändligt mycket bättre än en kastrull. En kastrull har inga knappar. En kastrull har inte koll på något. Men när du ändå är där så kolla ifall de har Royal Umbrella Rice. Den röda påsen. Det är bra grejer.

Och som sista grej innan jag drar, skölj dit ris. Det är viktigt. En liten ramsa för att inte glömma att skölja ditt ris: Var inte en fis, skölj ditt ris.

Hur gör man med jasmin ris som måste sköljas tre gånger innan lukten av gamla fötter försvinner?
Jag tycker den bästa bekvämlighets prylen är datorn givetvis, och Kärscher SC2 ångtvätt för att slippa gnugga överallt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Legendary RiceClocker
Skrivet av Lengab:

Hur gör man med jasmin ris som måste sköljas tre gånger innan lukten av gamla fötter försvinner?

Det låter som du antingen har väldigt konstigt jasminris eller konstiga fötter. Men det låter som du har svaret för både sakerna redan i din fråga.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem

@DaveMcGroin: elakt, för man ska skölja jasmin riset. Och jag gillar inte doften / lukten.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Legendary RiceClocker

@Lengab: Förlåt det var inte menat som elakt! Försökte mest dra ett skämt Jag har aldrig känt en konstig lukt från ris som andra här i tråden, men att skölja riset borde lösa det kan man ju tycka! Annars kanske det är något sådant som med sparris att det finns en gen som gör att ris luktar väldigt mycket för folk. Men jag hade ju också testat att köpa något annat märke av jasminris och kollat ifall det är någon skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5 | Ryzen 3600 | MSI Tomahawk Max b450 | 4x8GB 3200MHz Corsair Vengance LPX | XFX 6950 XT | Intel 660p 1TB | Corsair RM750X 750W v2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Du har självfallet rätt, tänkte inte på att väga in att jag inte bor i Sverige just nu. Så ignorera min rekommendation om ni inte bor någonstans där tredjepartskapslar finns i närbutikerna... Nespressos egna kapslar i speciella outlets är för mig en obegriplig affärsidé. Allt man vinner på att slippa fixa med presskanna eller bryggare tappar man ju på allt meck med att försöka säkra tillgången inför att man blir sugen på kaffe!

Jag använder en kapsel per kopp då min normala dos är en kapsel + Lungo-knappen + en lika stor del mikrad mjölk (ja jag känner era rysningar ända hit )

Fast LIDL säljer kapslar till Nespresso-maskiner, iallafall i södra Sverige. Dessa är dessutom betydligt billigare!

Visa signatur

Chassi: Define R6 | Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS XI HERO (Wi-Fi) Z390 | CPU: i9 9900K @5,1ghz | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 | PSU: Corsair RM750x | SSD: 970 EVO+ 1TB NVMe | GPU: EVGA RTX 2080 Ti 11GB Black

Laptop: MacBook Pro 13" Retina 2.3GHz 16GB 512GB

Permalänk
Medlem

Köpte en kapselmaskin för min diet, gjort under!
Har dock hört att kapslarna är hemska för miljön, men YOLO bitches!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hedersmedlem

Hehe, man lär sig snabbt att det finns fanboys i alla ämnen. Men ris-fanboys hade jag nog inte ens tänkt på. Ingen som gillar pasta-maskiner???

Skämt åsido - jag är nöjd med det ris jag själv gör men får nog ansluta mig till flera här med att allvarligt fundera på att köpa en lite bättre riskokare nu. Jag vill att barnen ska växla mellan pasta, ris och potatis så mer ris vore inte fel att laga. Och jag måste ju nu uppleva perfektionen som en riskokare ger :). Det stora problemet med köksprylar är att de tar upp plats och det blir till slut svårt att hitta utrymme för alla grejer.

Lite egna tankar:

Nespresso: Det fick min fru att börja dricka kaffe. Jag stör mig inte så mkt att man behöver köpa från Nespresso direkt då jag normalt gör en större beställning online som räcker ett bra tag. Nu finns det ju också billigare varianter i olika butiker. Vi brygger fortfarande kaffe ibland men på morgonen är det t ex skönt att fixa till en god Latté innan jag sticker till jobbet.

Nvidia-shield - Används ganska mycket av mina barn för Netflix, lite spel, strömma från deras iPad (youtube). Vår Samsung-TV har visserligen Netflix inbyggd men inte alls så smidigt som via Shielden.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Avstängd

Mycket saker i denna tråd som jag har prövat men som har fallit i glömska kort efter införskaffandet. Älskade exempelvis min espressomaskin i några år eller så men sen blev det för tidskrävande. En bra bryggare gör gott kaffe i stora mängder på kort tid och det duger för det mesta, vill jag ha en god espresso eller liknande så går jag till ett café där de ändå gör det bättre än vad jag kan. Wakeuplight har jag men använder inte som väckarklocka då den bara är irriterande, börjar ju tändas långt innan inställd tid, kör på alarm på telefonen istället dock vaknar jag normalt innan det går av. Scanner har jag också men den används typ bara för att scanna gamla foton och möjligtvis avtal som ska skickas påskrivna och liknande. Viktiga papper har jag knappt och de jag har måste jag liksom ha så de sparas i ett researkiv, alltså kvitton på dyra saker, intyg och liknande. Arkivet är mindre än en pärm och jag har inte behövt rensa på typ tjugo år (kollade häromdagen och hittade ett avtal från 96 från Europolitan på mitt första telefonabonnemang, samma nummer fortfarande ). Alla andra papper man får går direkt i papperskorgen som lönespecar, räkningar och liknande (efter betalning förstås men det tar ju typ en minut).

Riskokare körde jag ett kort tag men den tog upp för mycket plats och gjorde ingen direkt skillnad i hur riset smakade eller hur lång tid det tog så den donerades bort, dessutom var den svår att göra mer avancerade risrätter i som pilaffris eller sånt där arabiskt ris med potatis i botten. Lite samma läge med Crockpot, jag gillar tanken men den tar upp sjukt mycket plats och det funkar lika bra med en gjutjärnsgryta i ugnen. Morsan, som är kocklärare (och har typ fem gånger så stort kök som mig), älskar både sin riskokare och Crockpoten hon fik av mig.

Jag älskar mina BT-lurar men ärligt talat så gör inte den trådlösa funktionaliteten varken till eller från. Telefonen är typ alltid i fickan så en sladd dit är inga problem liksom. Ljudkvaliteten blir ju också bättre om man kör med kabel så oftast blir det så istället. BT i allmänhet är gött dock, i bilen eller för att spela upp musik hemma så är det guld.

Multifjärren hemma används visserligen då och då när jag inte hittar den vanliga fjärren men jag använder ju bådadera endast till att sätta på och stänga av teven och soundbaren så den har verkligen inte förändrat mitt liv på något sätt. Dock var det ju verkligen en önskepryl för länge sedan när man faktiskt tittade på teve, zappade runt, kollade på video eller dvd osv.

NAS/hemmaserver var ju grymt men sedan ett antal år så har streaming och molnet kraftigt minskat det behovet. Foton, egna filmer och annat viktigt sparas på Onedrive och Google Drive, filmer ser jag på någon streamingtjänst och om jag ändå tar ner något så slängs det när jag sett på det, det går ju alltid att ta ner igen liksom. AppleTV har jag också men lånade ut den på obestämd tid nyligen då jag inte hade använt den mer än en handfull gånger. Dock har jag ju en PC kopplad permanent till teven som täcker sådana behov, och mer.

Tvättmaskin hade förstås varit trevligt speciellt nu när jag har barn men samtidigt tar det ju sån tid. I tvättstugan kan jag köra tre jättemaskiner samtidigt och oavsett program är de klara på max en timme liksom, de hemmamaskiner jag har använt har alltid tagit typ två timmar och rymt typ hälften. Tvättställning är däremot en väldigt fin pryl för att hinna torka all jävla tvätt, vet inte om det räknas som en teknisk pryl förstås.

Samtidigt så gillar jag ju onödiga tekniska prylar som gör livet en aning lättare. Till exempel så blir jag fortfarande lite glad varje gång jag öppnar bagageluckan på bilen med fjärren. Men för mig blir det mest vanliga tråkprylar som gjort livet lättare, bil, telefon, dator osv.

Skrivet av Chromatic:

Köpte en kapselmaskin för min diet, gjort under!
Har dock hört att kapslarna är hemska för miljön, men YOLO bitches!

Hur påverkar kapselmaskinen din diet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hur påverkar kapselmaskinen din diet?

Upptäckte att jag står mig lika länge på en kopp kaffe som jag gör på många andra mellanmål, it's awesome
Levt på 800-1000 kcal i några veckor nu och rasar i vikt