Videoredigering "on-the fly"

Permalänk
Medlem

Videoredigering "on-the fly"

Vet inte om detta ligger rätt, men jag har testat lite twitch-streaming från min dator och tycker mig fått en okej setup för detta, men jag skulle vilja streama tillsammans med de jag spelar.

Till exempel kör jag och barnen(eller "de unga vuxna" som det så fint heter) ofta coop-spel tillsammans, kanske med någon kompis på annat håll också. Det jag skulle vilja är att i alla fall kunna få med, säg fyra olika datorer i en stream, där man då växlar mellan dem.

Jag gissar att en sån uppsättning kostar skottkärror med pengar, och mer liknar en TV-studio eller liknande. Men, vet någon här om det finns någon enklare lösning att kunna växla mellan olika datorer i en stream på ett billigt sätt? Om inte för fyra datorer så kanske två eller tre?
Alternativet antar jag är att alla spelar in en egen stream och sedan redigerar man den och lägger upp på t.ex. youtube

Apropå det förresten. Streaming är ju kul och så, men finns det något bra videoredigeringsprogram som inte kostar skjortan?

Om denna tråd ligger fel så ber jag om ursäkt..

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

@iBigs: om datorerna är i samma rum så kan du köra med ett capture card. Då kan du få in 2 eller fler datorer i samma dator och då lägga in dom i obs lr annat streaming program. Tex varje dator har en egen scene eller alla datorer på samma scene.

Över nätet kan bli lite svårare. Du kan sätta upp en egen rtmp server som alla kan streama till. sen får du fixa så att du kan se videon från varje rtmp stream som kommer in. Vet dock ej hur du ställer in och får allt att fungera.

Det är väl dom grejerna jag tänkte när jag läste ditt inlägg.

Permalänk

Svar om redigeringsprogram

Skrivet av iBigs:

Vet inte om detta ligger rätt, men jag har testat lite twitch-streaming från min dator och tycker mig fått en okej setup för detta, men jag skulle vilja streama tillsammans med de jag spelar.

Till exempel kör jag och barnen(eller "de unga vuxna" som det så fint heter) ofta coop-spel tillsammans, kanske med någon kompis på annat håll också. Det jag skulle vilja är att i alla fall kunna få med, säg fyra olika datorer i en stream, där man då växlar mellan dem.

Jag gissar att en sån uppsättning kostar skottkärror med pengar, och mer liknar en TV-studio eller liknande. Men, vet någon här om det finns någon enklare lösning att kunna växla mellan olika datorer i en stream på ett billigt sätt? Om inte för fyra datorer så kanske två eller tre?
Alternativet antar jag är att alla spelar in en egen stream och sedan redigerar man den och lägger upp på t.ex. youtube

Apropå det förresten. Streaming är ju kul och så, men finns det något bra videoredigeringsprogram som inte kostar skjortan?

Om denna tråd ligger fel så ber jag om ursäkt..

Jag rekommenderar DaVinci Resolve som är gratis, finns avancerade verktyg samtidigt som det går lätt att lära sig och anpassa en personlig layout.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så länge alla maskiner är kapabla av att streama via X program (vad du nu använder) så är det bara att skicka alla strömmar till en maskin som tar emot dom, där allt sker, och som sedan streamar till twitch eller youtube.
Allt går att lösa med mjukvara, om datorerna i sig pallar det. Kräver inte direkt mer än vad vanlig streaming gör för själva huvudburken då dvs. Men det kan bli lite pilligt.

Diverse saker att läsa på:
https://obsproject.com/forum/threads/multiple-feeds-from-mult...

https://obsproject.com/forum/threads/how-to-set-up-your-own-p...

https://obsproject.com/forum/threads/browser-source-plugin-1-...

https://www.vmix.com/

Skriven 2013 ifs, men det är något att börja med allafall. Möjligt är det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag ska absolut hämta hem DaVinci Resolve och testa, den såg väldigt kraftfull ut när jag tittade på deras hemsida. Kollade länkarna jag fick och fick lite idéer om hur vi kan gå till väga.

Det hela är ett hobbyprojekt som jag jobbar på lite då och då. När en av ungdomarna flyttar ut (förhoppningsvis snart) kommer jag ju få ett rum ledigt att göra om till "studio". Målet är att få till en så billig lösning som möjligt med åtminstone HD-kvalité på bild och gott ljud.

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt rekommenderar även jag RTMP. Där kan du sätta upp så att dina vänner/familj/whatever kan streama t.ex. via OBS till din PC/server. Sedan kan du dra igång streamen med VLC och använda den som source i OBS. Kanske t.o.m funkar med en videosource direkt, har ej provat.

Jag provade detta för kul en gång, och då kunde mina kompisar streama till min pc över internet och således kunde jag göra vad jag ville med den sen.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Som tidigare sagt rekommenderar även jag RTMP. Där kan du sätta upp så att dina vänner/familj/whatever kan streama t.ex. via OBS till din PC/server. Sedan kan du dra igång streamen med VLC och använda den som source i OBS. Kanske t.o.m funkar med en videosource direkt, har ej provat.

Jag provade detta för kul en gång, och då kunde mina kompisar streama till min pc över internet och således kunde jag göra vad jag ville med den sen.

Intressant, ja RTMP har jag tidigare läst om också, men det jag hittade då var att RTMP streams kommer med viss fördröjning som kan orsaka trubbel i en direktstream, men jag har inte själv provat det..

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Inaktiv

Make.tv är nog nåt hållet som du söker men om det funkar bra till gaming vet jag inte.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av iBigs:

Intressant, ja RTMP har jag tidigare läst om också, men det jag hittade då var att RTMP streams kommer med viss fördröjning som kan orsaka trubbel i en direktstream, men jag har inte själv provat det..

Stämmer, eftersom man hämtar ifrån olika platser och personen lokalt kanske även deltar så finns det risk för osynkade övergångar. Säg att spelare "Anders" också har något tillfälligt strul så att hans stream buffrar lite och att du går ifrån Anders till din lokala, då kommer du att hoppa i händelseintervallet i spelet ni co-opar i. Omvänt så kommer ni att återuppleva en sekund eller mer ur Anders synvinkel.

Fångar ni ljud dessutom separat så matchar det inte med videon.

Kan funka jättebra, kan behöva en del trixande. Kika på delays och ta allt ljud genom stream som ska ut till tittarna.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iBigs:

finns det något bra videoredigeringsprogram som inte kostar skjortan?

Openshot är gratis.
http://www.openshot.org/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.