Anmäl dig till Roborock Challenge!

Windows 10 uppdateringar ständigt?

Permalänk
Medlem

Windows 10 uppdateringar ständigt?

Hej,

Visst är det härligt med ett system som underhålls och blir uppdaterat men är inte Windows 10 överdrivet? Det känns som att det är ständigt nya uppdateringar som kräver någon form av handpåläggning och det är inte helt ovanligt att datorn måste startar om.

Vi har runt 4-5 datorer med Windows 10 och ett par med Windows 7 och man får ju säga att det är bra mycket mindre besvär med Windows 7 datorerna.

2 av Windows 10 datorerna är enkla INTEL NUC system som är ganska statiska men trotts det så finns det inget som stoppar Windows från att slänga upp uppdateringsdialoger mitt under en film eller ett serie avsnitt.

Det jobbigaste är dock när man är mitt inne i en avancerad struktur och kodar, har en del fönster med givna positioner öppna och man kommer nästa dag för att se att Windows 10 bestämt sig för att updatera och starta om. Än så länge har jag inte förlorat någon kod men däremot har jag fått ägna en hel del tid till att hitta rätt igen.

Så hur uppfattar ni Windows 10 uppdateringar? Känner ni att ni har kontroll över dem?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Visst är det härligt med ett system som underhålls och blir uppdaterat men är inte Windows 10 överdrivet? Det känns som att det är ständigt nya uppdateringar som kräver någon form av handpåläggning och det är inte helt ovanligt att datorn måste startar om.

Vi har runt 4-5 datorer med Windows 10 och ett par med Windows 7 och man får ju säga att det är bra mycket mindre besvär med Windows 7 datorerna.

2 av Windows 10 datorerna är enkla INTEL NUC system som är ganska statiska men trotts det så finns det inget som stoppar Windows från att slänga upp uppdateringsdialoger mitt under en film eller ett serie avsnitt.

Det jobbigaste är dock när man är mitt inne i en avancerad struktur och kodar, har en del fönster med givna positioner öppna och man kommer nästa dag för att se att Windows 10 bestämt sig för att updatera och starta om. Än så länge har jag inte förlorat någon kod men däremot har jag fått ägna en hel del tid till att hitta rätt igen.

Så hur uppfattar ni Windows 10 uppdateringar? Känner ni att ni har kontroll över dem?

Jag har inga sådana problem. Inget sker heller automatiskt på min dator, utan jag kikar om det finns nån update ibland, oftast är det tomt, men fått 2 nu tätt inpå.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Har helt koll på uppdateringarna, dock då har jag ställt in att Windows uppdate inte hämtar hem och installerar några uppdateringar fören jag själv vill det, Windows talar bara om att det finns uppdateringar att hämta, inget mer.
Också ställt in att vissa drivrutiner ska inte uppdateras av windows update, det installerar jag manuellt vid behov.

Har du inte provarianten kanske detta inte går dock, har inte kört nått annat än Windows 10 pro, så vet inte hur den enklare uppför sig riktigt med detta.

Men annars så tycker jag också att Windows 7 update var bättre där man hade full kontroll på det när, var, vilka och hur man ville ha det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, jag använder WUMT och WinAeroTweaker på alla datorer med Win 10. Det går att stänga av uppdateringar, välja vilka uppdateringar man vill ha och när, stänga av automatiska omstarter, telemetri, reklam, mm, mm.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kan inte uppfatta att jag har detta problem alls, tror windows 10 har startat om automatiskt 2 gånger eller så efter jag gick från 7an, och det har varit under kvällen när datorn varit inaktiv. Annars har jag bara ändrat att inte uppdatera automatiskt utan manuellt, märker inte ens att det kommer uppdateringar förrän jag själv väljer att starta om datorn av en annan anledning. Kanske hänt någon gång det dykt upp en ruta där det stått något i still med "eftersom datorn varit inaktiv i x timmar så passar vi på att uppdatera systemet om 1 timme" sett den rutan väl kanske 3-4 gånger.

Så rent så, så märker inte jag alls av uppdateringarna eller någon stor skillnad gentemot 7an när jag hade det, använder inget skumt program för att styra eller stänga av något

Permalänk
Inaktiv

Problemet upplevs nog större än det är då det handlar om flera system.

Själv har jag inget problem med detta. Windows 10 startar inte om medans man faktiskt använder datorn, gör den detta är det förmodligen något annat problem.
Ställa in active hours efter de timmar man använder datorn gör mycket med, märker stor skillnad på system jag använder där detta utförts korrekt (går att välja upp till 18 timmar i dagsläget) mot exempelvis köksdatorn som jag inte gjort detta på som kan starta om medans jag lämnar rummet om någon uppdatering skulle publiceras just precis då. Men inte om den exempelvis spelar upp något via Plex eller liknande, men idlar den på Plex startskärm så kan det starta om.

Vore bra med ännu bättre möjligheter att styra uppdateringar men om man gör det lika lätt att stänga av uppdateringar som med tidigare Windows-versioner får vi samma (säkerhets)problem som tidigare att det dräller av ouppdaterade zombiesystem som kan kapas för diverse suspekta ändamål.
Alla moderna operativsystem får uppdateringar, svårt att komma ifrån. Men om fler uppdateringar kunde slutföras utan omstart hade det varit bättre. Jag tänker lite på vid grafikdrivrutinsuppdatering den stund när bilden försvinner då operativsystemet laddar ur gammal drivrutin och laddar in ny.

Permalänk
Avstängd

1-3 uppdateringar per månad när jag kollade historiken. Tycker inte det är så farligt alls. Har inte behövt göra någonting heller. Startar om gör man ju ändå då man stänger av datorn innan läggdags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

1-3 uppdateringar per månad när jag kollade historiken. Tycker inte det är så farligt alls. Har inte behövt göra någonting heller. Startar om gör man ju ändå då man stänger av datorn innan läggdags.

Ja håller med, mängden uppdateringar upplever jag som mindre än med Windows 7, dvs när Windows 7 var ett aktuellt OS. Idag är det dock mest bara vissa kritiska uppdateringar som kommer till Windows 7.

Microsoft kör ju också som alltid ut uppdateringar på fasta dagar, sent Tisdag/tidigt onsdag,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Ja, jag använder WUMT och WinAeroTweaker på alla datorer med Win 10. Det går att stänga av uppdateringar, välja vilka uppdateringar man vill ha och när, stänga av automatiska omstarter, telemetri, reklam, mm, mm.

Kör själv med dessa så döm av min förvåning när jag helt plötsligt får ett meddelande att det finns uppdateringar klara att installeras.
Så nu utan att ha bett om det är W10 1703 nerladdat och klar för installation, har medvetet inte uppdaterat till 1703 eftersom man hört så många fått problem med både program och prestanda i spel av 1703.

Som tur är har det inte installerats automatiskt, får väl se hur länge det håller.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Man kan gardera med O & O ShutUp10 också, har det på nån av burkarna i kombination med WUMT och WinAeroTweaker, den datorn har inte fått några uppdateringar på mycket länge.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

@MacAllan: Man kan gardera med O & O ShutUp10 också, har det på nån av burkarna i kombination med WUMT och WinAeroTweaker, den datorn har inte fått några uppdateringar på mycket länge.

Nu är väl inte jag så "paranoid" att jag vill ha/behöver en massa sådana program.
WinAero är väl mest en rest som ligger kvar från då man behövde det att ändra vissa saker, wumt är väl det enda jag använder av den anledningen att jag vill kunna välja om och när olika uppdateringar skall installeras.

Av någon anledning hade inställningen i wumt ändrats från att stänga av uppdateringar till att endast ladda ner.

Permalänk
Medlem

Tog en titt på historiken för uppdateringar och såhär ser den senaste tiden ut :

D.v.s jag hade inte fel, en väldig massa uppdateringar med ganska korta intervall. Det blir ju inte bättre av att man har flera sådana datorer att underhålla. Så gott som Samtliga uppdateringar har krävt handpåläggning av någon form.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Uppdateringarna släpps andra tisdagen varje månad klockan 19:00. Kör en manuell uppdatering då så slipper du vid andra tillfällen. Låter man Windows söka själv kan den dra hem en uppdatering en dag och vänta med resten till senare, trots att kanske fem stycken finns tillgängliga.

Permalänk
Inaktiv

Säkerhetsuppdateringar vill nog de flesta ändå ha. Uppdateringarna är relevanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Tog en titt på historiken för uppdateringar och såhär ser den senaste tiden ut :

https://i.imgur.com/ejhrAoK.png

D.v.s jag hade inte fel, en väldig massa uppdateringar med ganska korta intervall. Det blir ju inte bättre av att man har flera sådana datorer att underhålla. Så gott som Samtliga uppdateringar har krävt handpåläggning av någon form.

Det är ju samma uppdatering som installeras om och om igen. Någonting är fel på din Windows update-tjänst, eller så är det problematik att installera just den specifika uppdateringen för Office 2010.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Säkerhetsuppdateringar vill nog de flesta ändå ha. Uppdateringarna är relevanta.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men man borde ju kunna godkänna alla sådana "standard" uppdateringar och slippa manuellt jobb merän när det blir problem. Man ska dessutom inte behöva starta om datorn och den ska framförallt aldrig själv starta om datorn vilket är standard.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är ju samma uppdatering som installeras om och om igen. Någonting är fel på din Windows update-tjänst, eller så är det problematik att installera just den specifika uppdateringen för Office 2010.

Jo jag såg det men det står ju lyckad installation så jag antog att man gjort någon typ av patch eller något men visst, då borde ju nr vara ett annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Visst är det många uppdateringar men det var väl inte så många som handlar om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jo jag såg det men det står ju lyckad installation så jag antog att man gjort någon typ av patch eller något men visst, då borde ju nr vara ett annat.

Ja. Ominstallera Office, så kanske du slipper det där problemet, alternativt Windows. Så där skall det inte vara, i alla fall. Windows 10 sprutar inte ut mängder av uppdateringar, varken för Windows eller övriga Microsoft-program, dagligen.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Okay, får gå igenom eventloggen och se om det finns några problem att lösa där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Neon:

Ställ in Active Hours så slipper du problemet:

https://www.windowscentral.com/how-configure-active-hours-avo...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Jag hör denna kommentaren lite då och då men förstår inte helt vad det löser? Förr i tiden kanske man stängde ner sin dator när man lämnade den men nu för tiden är den ju påslagen dygnet runt. Dessutom är det ganska vanligt att man inte vill stänga ner där man var, ex så kanske man hade par flikar uppe o Chrome som man vill läsa senare, kanske man är mitt inne i en kodrad i Visual studio, oavsett så vill man inte att dator ska starta om sig själv utan den ska bara startas om när det absolut är nödvändigt och när jag själv väljer.

Idag händer det dock att mina datorer startar om sig själv så när man kommer på morgonen så tar det extra lång tid att låsa upp och då möts man av diverse program som startas men där man var är gone, ganska störande även om det får klassas som et I-lands problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag hör denna kommentaren lite då och då men förstår inte helt vad det löser? Förr i tiden kanske man stängde ner sin dator när man lämnade den men nu för tiden är den ju påslagen dygnet runt. Dessutom är det ganska vanligt att man inte vill stänga ner där man var, ex så kanske man hade par flikar uppe o Chrome som man vill läsa senare, kanske man är mitt inne i en kodrad i Visual studio, oavsett så vill man inte att dator ska starta om sig själv utan den ska bara startas om när det absolut är nödvändigt och när jag själv väljer.

Idag händer det dock att mina datorer startar om sig själv så när man kommer på morgonen så tar det extra lång tid att låsa upp och då möts man av diverse program som startas men där man var är gone, ganska störande även om det får klassas som et I-lands problem.

Du kan på så vis ställa in så att datorn inte installerar uppdateringar under dessa tider, vilket gör att datorn inte kommer att starta om då. Jobbar man tex kl 8-18 använd dessa så slipper du bli störd då, eller den tiden som passar. Sen sitter jag hellre med en säker dator än ingen dator alls om den får virus etc

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Jo det är ju ganska irriterande när det sker automatiska omstarter. Dock har det nog skett max 2-3 gånger per maskin sedan tian för min del. Men jag kör också Office 2016.

Dock startas min jobbdator om titt som tätt av de som sköter vår IT vilket är sjukt irriterande, dock håller min browser of choice reda på vart man var väldigt bra med flikar och så. Testa Vivaldi. Samtidigt bygger den på Chrome så jag tycker det borde funka ganska samma där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Du kan på så vis ställa in så att datorn inte installerar uppdateringar under dessa tider, vilket gör att datorn inte kommer att starta om då. Jobbar man tex kl 8-18 använd dessa så slipper du bli störd då, eller den tiden som passar. Sen sitter jag hellre med en säker dator än ingen dator alls om den får virus etc

Jag har inget emot uppdateringar i sig, men precis som jag skriver så vill jag inte att datorn ska startas om automatiskt oavsett när den gör det. Jag vill själv välja när datorn startas om.

Jag är ganska säker på att 99% av uppdateringarna inte behöver någon input från mig och behöver egentligen inte starta om dator så varför inte erbjuda funktion för att hålla dator uppdaterad utan input från användaren? Vad är det de vill jag ska göra? Gå igenom varje update så att den passar med de program och spel jag kör? Frågan är hur många som orkar göra det!? Jo företag så klart men där finns helt andra krav.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är benägen att hålla med King Grub, om man själv triggar installation/omstart istället för att streta emot så får man kontroll.
Gör man det inte så gör Windows 10 lite som det vill. Man kan styra över när på dygnet det gör som det vill, men det är typ allt.

Hela bakgrunden till att vi hamnat i det här är väl just att när folk presenteras med valmöjligheten så blir uppdateringarna inte installerade, vilket då blir ett problem även för alla andra. Därav att valmöjligheten tagits ifrån användaren "för omgivningens skull".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag är benägen att hålla med King Grub, om man själv triggar installation/omstart istället för att streta emot så får man kontroll.
Gör man det inte så gör Windows 10 lite som det vill. Man kan styra över när på dygnet det gör som det vill, men det är typ allt.

Hela bakgrunden till att vi hamnat i det här är väl just att när folk presenteras med valmöjligheten så blir uppdateringarna inte installerade, vilket då blir ett problem även för alla andra. Därav att valmöjligheten tagits ifrån användaren "för omgivningens skull".

Ja men frågan kvarstår, varför ska jag påverkas av uppdateringarna? Varför ska jag jobba mig igenom dialog för att defender ska ha uppdaterad information om virus? Mycket hade kunnat skötas helt sömlöst i bakgrunden, ända gången man hade behövt ha vetskap är om något strular eller om datorn MÅSTE startas om på grund av uppdatering.

Men det är som det är och det lär inte ändras för att jag skriver mina synpunkter här så men för göra det bästa av läget helt enkelt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Neon:

Ja men frågan kvarstår, varför ska jag påverkas av uppdateringarna? Varför ska jag jobba mig igenom dialog för att defender ska ha uppdaterad information om virus? Mycket hade kunnat skötas helt sömlöst i bakgrunden, ända gången man hade behövt ha vetskap är om något strular eller om datorn MÅSTE startas om på grund av uppdatering.

Men det är som det är och det lär inte ändras för att jag skriver mina synpunkter här så men för göra det bästa av läget helt enkelt.

Jag har aldrig behövt jobba mig igenom någon dialog för att defender uppdaterar sig, eller när den har kört en scan. Däremot kommer det upp en liten popup som säger att inga hot identifierades men den försvinner ju av sig själv. Jag tror det handlar om att ifall man försöker få Windows att inte göra något utan tillåtelse så måste man bekräfta en hel del saker, samtidigt som man inte kan hindra Windows från en del andra saker ändå, som man slipper om man bara låter Windows hantera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag ser två fel med dina argument: 1) Samma uppdatering installeras flera gånger, något annat är fel. 2) Office 2010 uppdateringar är inte detsamma som Windows 10 uppdatering och dessa går att inaktivera.

Inte för att vara den men din kritik låter lite missriktad...

Edit: såg att nån redan påpekat 1:an. Pröva kör en reparation av Office, det kan hjälpa.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ja håller med, mängden uppdateringar upplever jag som mindre än med Windows 7, dvs när Windows 7 var ett aktuellt OS. Idag är det dock mest bara vissa kritiska uppdateringar som kommer till Windows 7.

Microsoft kör ju också som alltid ut uppdateringar på fasta dagar, sent Tisdag/tidigt onsdag,

Uppdateringarna är sannolikt inte färre sett till antalet fixar, men det kan upplevas så då paketen istället är större och innehåller en mängd uppdateringar som tidigare släpptes som separata KB's.
Däremot har Windows 7 samt Windows 8.1 nu gått över till densamma 'Kumulativa'-uppdateringsmodell som varit standard för Windows 10 sedan det släpptes.
Det innebär att man bakar in alla uppdateringar som släppts till en enda stor uppdatering, samt erhåller mindre s.k. delta-uppdateringar för nästa månads "Patch Tuesday".

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.