Windows 10 uppdateringar ständigt?

Permalänk
Medlem

Okay, då var det dags igen, plötsligt dyker det upp en blå modal dialog som säger att jag har uppdateringar att göra. Jag måste ingripa manuellt. Om jag godkänner att göra detta nu så får jag upp vilka uppdateringar det rör vilket i detta fallet är :

- Definition Update for Windows Defender KB2267602
- Cumulative Update for Windows 10 version 1703 KB4040724

Här kan jag välja Install now. Om jag inte gör något så får jag precis samma dialog imorgon igen.

Min fråga är såklart, varför behövs min input här? Detta är en privat dator och för min del så får den gärna hålla datorn uppdaterad automatiskt utan att fråga mig varje gång.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Okay, då var det dags igen, plötsligt dyker det upp en blå modal dialog som säger att jag har uppdateringar att göra. Jag måste ingripa manuellt. Om jag godkänner att göra detta nu så får jag upp vilka uppdateringar det rör vilket i detta fallet är :

- Definition Update for Windows Defender KB2267602
- Cumulative Update for Windows 10 version 1703 KB4040724

Här kan jag välja Install now. Om jag inte gör något så får jag precis samma dialog imorgon igen.

Min fråga är såklart, varför behövs min input här? Detta är en privat dator och för min del så får den gärna hålla datorn uppdaterad automatiskt utan att fråga mig varje gång.

Den första känns ju helt oproblematisk att dra in utan att fråga, den andra låter som något som lär kräva omstart. Vet inte om det påverkar beteendet, men det skulle väl kunna vara så.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur Windows Update beter sig beror helt på vad du har för Win10 version samt hur du konfigurerat Update, med Home versionen har man inte mycket inställningar som går att göra, men med Pro eller högre kan man däremot få det att funka i princip hur som helst, jag kör med automatiska uppdateringar men har automatiska omstarter avstängda via gpedit.msc, de gånger det fortfarande krävs någon input från min sida är när det är någon uppdatering där de ändrat något i användaravtalet och det går mig veterligen inte att komma ifrån.

Har inte haft en enda oönskad omstart pga Windows Update sedan jag skaffade Win10 när det fortfarande var nytt och min dator snurrar 24/7.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.