Stilrent höj- och sänkbart skrivbord (Max 2000kr)

Permalänk
Medlem

Stilrent höj- och sänkbart skrivbord (Max 2000kr)

Tjenare,

Har på senare tid insett att min benvärk som ibland uppstår har berott på åtminstone 6 års ignorans gentemot ergonomi och tänker nu ta tag i det. Med mina 186 cm har jag suttit alldeles för lågt i mina skrivbordsstolar pga att mitt skrivbord är rätt lågt (62 cm från golvet till ramen skivan vilar på och 73 cm från golvet till skivans översida). Insåg detta i samband med att jag beställde min nya DXRacer BOSS och har nu testat att sitta på en högre nivå i min IKEA MARKUS så att mina ben, istället för att ligga i kors under skrivbordet, står rakt ner mot golvet VILANDES. Redan efter 2 timmar med denna höjd är min smärta grymt mycket lindrigare.

TL;DR: Med andra ord behöver jag nu även ett nytt skrivbord.

Jag söker ett höj- och sänkbart skrivbord med följande specifikationer:

  • Höjd: Max höjd iallafall 85 cm. Lär nog inte i praktiken behöva 85 cm, men har gärna lite svängrum.

  • Längd: Max/helst 140 cm, gärna inte mindre än 130 cm, men definitivt minimum 120 cm.

  • Djup: Mellan 75-80 cm. Inte smalare än 70 cm och inte djupare än 80 cm.

  • Skiva: Glasskiva (gärna mörkare, frostat eller mönstrat) > Massivt trä (gärna mörkare) > Faner (gärna mörkt trä, svart eller grått)

  • Pris: Max 2000kr. Inte supermycket, men kostar ett vettigt alternativ lite mer kanske det går att lösa ändå. Dock allra helst under 2000kr.

Allra helst skulle jag vilja ha ett höj- och sänkbart skrivbord med glasskiva, men jag har inte lyckats hitta något vettigt alternativ än. Hittade denna, men det var innan jag insåg att jag ev. behövde mer höjd. Går det att kombinera en random glasskiva med ett par höjbara ben? Försökte hitta höjbara stativben, men hittade inga ben som kostade under 2000kr styck... Ben liknande dessa var de enda "billigare" alternativen jag hittade.

IKEAs BEKANT verkade dock uppfylla en del av mina behov, men både längden och skiva ligger lite på gränsen.

Hittade sen IKEAs undereden seperat, men deras skivutbud här och här träffar inte helt rätt det heller... Tyvärr.

Här är en annan design jag också gillade, men kunde tyvärr inte hitta den i butik.

Skulle uppskatta lite hjälp då jag är grymt vilsen och jag ber även om ursäkt i förhand om något vart oklart eller rörigt. Uppe sent och sen fick jag skriva om hela inlägget pga att webbläsaren dummade sig.

Mvh, Crazy.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Jag fick ett Ikea Bekant för ett tag sedan, och det är vingligt skit. Mest i sidled, men flexar och vinglar åt alla håll. Är du som jag får du antingen staga upp själv eller köpa annat, blir själv tokig på skiten. Sämsta skräp jag haft, ärligt talat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Följer.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Bekant-skrivbord på jobbet och det är jag nöjd med. Rycker jag i det eller lutar mig mot det ger det förstås med sig några millimeter hit och dit, men varför skulle jag göra det? Normalt vilar jag bara armarna på det och då känns det som vilket skrivbord som helst, tycker jag.

Bordet har jag upphöjt maximalt och det är precis så att det räcker till för mina 187cm. Jag står dessutom på någon form av tjock, knottrig skumgummimatta för att underlaget inte ska vara stumt. Alternativet är ett par bra skor, eller för all del både och.

Sedan jag fick det här bordet för några år sedan har jag i stort sett bara stått vid min dator. Det är bara under fikaraster, lunch eller ibland när pratar länge i telefon som jag sätter mig ner.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag från Gerdmans för ca 2 år sedan. Håller fortfarande. Dock är det ganska sällan jag står och jobbar, pausar hellre då och då istället. https://www.gerdmans.se/sv/dallas-höj-och-sänkbart-skrivbord

Permalänk
Medlem

Man måste nog ut på begagnatmarknaden för att hitta något för dom pengarna...

Hosta upp nästan 5k för detta men ångrar det inte. Stabilt, tyst när det åker upp/ner. Känns rejält. 10 års garanti. Skrivbord är lite som soffan, det är inte ofta man byter sådana prylar...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tackar grymt mycket för all input! Börjar inse efter era inlägg att jag kanske får lov att se det lite mer som en investering och köpa något lite rejälare. Har kollat på en hel del begagnade, men även om de är av riktigt bra kvalité så har jag inte riktigt hittat någon som fallit mig i smaken. Dock har jag tänkt om och och såhär ser det ut just nu.

Jag valde att utgå från IKEAs underreden och valde då denna. Det stod mellan den där och den något mindre på endast 106 cm. Mätta och kände dock att benen skulle hamna alldeles för långt in för en skiva på runt 135-140 cm, så därför går jag med den bredare på 146 cm och ökar min önskade maxlängd för skivan till 150 cm istället för 140 cm. Det kommer att bli lite tajtare för skrivbordets placering, men hellre att det är lite tajtare nu med vetskapen om att jag har ett lite större skrivbord de iallafall kommande 10 åren eller något.

När det gäller skivor har jag kikat på två olika alternativ:

  1. IKEAs SÄLJAN, en valnötslaminering, som jag kan måttbeställa till exakt längd och sen antingen 75-80 cm djup.

  2. Köpa arbetsskiva i antingen Ek/Ask eller Bok från t ex Bauhaus som jag sen kör valnötsbets på och en halvblank lack. Måtten på de skivorna är 150x75 cm.

Landar då på strax över 5000kr, men med tanke på att jag har haft mitt befintliga skitskrivbord i snart 7 år lär nog ett ordentligt skrivbord med något högre prislapp kanske löna sig i det långa loppet. Vad tycks? Hur är känslan på laminerade skivor i jämförelse med lackat massivt trä?

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Ser ut att luta åt ett hopkok av följande. Tror att det både blir funktionellt, stilrent och stabilt.

Riktigt grym merge. Inte alls sned...

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Underredet från IKEA är den jag har, rekommenderas! Ser snyggt ut. Kör på det om pengarna finns

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Låter helt klart som bäst idé med stomme från Ikea och montera dit valfri bordsskiva

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Har du verk i benen så bör du absolut ha ett höj och sänkbart skrivbord! Så det låter som en smart idé att investera i. Själv mår jag så mycket bättre med mitt nya skrivbord som är höj och sänkbart. Har tidigare haft enkla standard från IKEA, men när jag köpte mitt nya justerbara skrivbord känns det som att jag är en helt ny människa. Helt sjukt!

Vet att du är ute efter ett höj och sänkbart skrivbord på max 2000 kr, men jag kan tipsa om detta elektriska skrivbord med mörk skiva från Elite. Kostar 2690kr istället så ändå bra pris och kvalitet (hittills iaf) men framförallt snabb frakt! Fick det på 3 dagar så det var riktigt nice.

Tänkte om du inte hade hunnit köpa ett skrivbord ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av challe50:

Kostar 2690kr

exk. moms.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hur blev slutresultatet? Är själv på jakt efter det perfekta skrivbordet för hemmakontoret och gillar din lösning med skivan och underredet. Skulle uppskatta en bild och en liten review!