Permalänk
Medlem

Märklig blå linje

Köpte nyligen en ny ssd (Samsung 960 EVO) och installerade då om OS helt och hållet. Efter någon vecka upptäckte jag något märkligt dock.

I spel eller när jag kollar på serier så dyker det upp en märklig blå linje mitt i skärmen, den är oftast relativt diskret och försvinner efter en liten stund (så lite som efter 10sec till att vara kvar i någon minut).

*I spel som t.ex. Fallout 4 så kan jag snurra runt kameran 360 grader så brukar det försvinna för stunden vilket får mig att tro att det inte är skärmen som spökar.

Detta hände aldrig innan jag installerade om och jag är nu extremt rädd att något ska vara fel då mitt första antagande var att någonting i gpun inte fungerar som det ska.

Någon som har något tips om hur jag ska lösa detta eller vad det kan vara?
(Bifogar en bild, notera dock att det var svårt att få en ordentlig bild på problemet)

Härpå följer även alla komponenter:

SSD: Samsung 960 EVO 250GB (OS samt drivrutiner)
HDD: Seagate Barracuda 4TB
CPU: Intel i7 6700k 4.0GHz (ingen oc)
MB: Asus z170 Maximus VIII Gene
RAM: Corsair Vengeance 32GB
GPU: EVGA GTX 970 ACX 2.0 SSC
PSU: EVGA Supernova G2 750W

Använder två skärmar:

ASUS ROG Swift PG278QR
BenQ XL2411

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Blir det så på bägge skärmarna?

Permalänk
Medlem

@Frisell: Bara huvudskärmen (Asus)

Permalänk
Medlem

Kan det vara sladden/kontakt på skärm/gpu som har fått sig en törn? Antar att du kopplade bort skärmarna vid installation av SSD?

Permalänk
Medlem

970, då kör du antagligen DVI va? Kolla efter böjda pins på sladden.

Permalänk
Medlem

@Frisell: Har kollat den och har inte märkt något konstigt, den sitter som den ska, varken vickar eller ser skadad ut varken vid gpun eller skärmen. Det är Displayport kabel för Asus skärmen DVI-D för den andra.

Permalänk
Medlem

Har Asus en DVI-D ingång? Prova att byta där först. Om Benq har DP så kollade om du kan framkalla samma fel på den.

Permalänk
Medlem

@Frisell: Den har bara DP och HDMI, finns det inte något annat sätt att testa om någon kabel är kass? BenQ har bara DVI och hdmi

Permalänk
Medlem

@Vejk: HDMI?

Det utesluter ju bara skärm(om jag tänker rätt mitt i natten) det kan ju fortfarande vara utgångar på gpun.

Permalänk
Medlem

Byta sladd och input är det vettigaste till en början. Har du ingen HDMI du kan testa med?

Hoppas på det bästa, men rent spontant skulle jag ändå gissa att det är skärmen som är fel. Går att hitta rätt mycket klagomål om allehanda problem och artefakter när det gäller den modellen. Koppla in någon annan dator eller konsoll/mediaspelare för att utesluta eller bekräfta skärmen.

Permalänk
Medlem

@Pyoko: Mjo hörde mycket prat om döda pixlar men har inte haft några sådana problem innan ominstalleringen, sen som jag skrev så verkar inte det blåa vara ett hårdvarufel på skärmsidan eftersom det reagerar på grafiska förändringar i spel osv eller jag kanske är helt ute och simmar.

Permalänk
Medlem

@Vejk: Kan du testa med HDMI då? Som sagt utesluter vi ju bara skärm då, men felsökning går till så. Utesluta lättast/troligast först.

Du kanske kan låna en DP-sladd av en kompis? Det utesluter kabel, och då är vi tyvärr nere på gpu.

typo
Permalänk
Medlem

@Frisell: Mjo, lite problem där är att alla mina vänner är handikappade på datorfronten och tror att HDMI och konsol är det som är bäst så det finns ingen displayport att låna, plockar fram en HDMI imorgon och provar köra in switchen i skärmen och ser vad som händer.

Permalänk
Medlem

@Vejk: Know the feeling där med vännerna. Håller tummarna för att det är sladden som knasar. skärm/gpu blir ju dyrt...

EDIT: Antar att du efter sladdbytet testar en annan DP-kabel.

Permalänk
Medlem

Testa med inbyggda grafiken på moderkortet/CPUn, har du problem då?

Permalänk
Medlem

@teejee: Bra tänkt. Googladelite snabbt och DP verkar ju finnas.

Permalänk
Medlem

Har nu provat med hdmi ifrån Nintendo switch till skärmen, visar sig att den blå linjen är kvar. Så det är alltså skärmen som har något fel! Vet någon vad jag kan göra åt detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vejk:

Har nu provat med hdmi ifrån Nintendo switch till skärmen, visar sig att den blå linjen är kvar. Så det är alltså skärmen som har något fel! Vet någon vad jag kan göra åt detta?

Lämna in på garantireparation?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

@olga32: Nu känner jag ju mig lite som en idiot, men hur gör jag det?

edit: nvm löste det, skickar tillbaka skärmen.