Permalänk
Rekordmedlem

Det går att mäta skillnader så inspelningens påverkan är ingen myt, däremot kan man debattera hur länge det tar, vissa hävdar oerhört långa tider som inte går att verifiera med mätningar men....

Since this woofer was first pulled from the box the Fs has dropped by over 6Hz. Vas has increased by over 4 liters, and the Qts has dropped from .3581 to .3141.
http://www.gr-research.com/burnin.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mina beyerdynamic t70p behövde lång tid innan det lät bra. I början noll bas och väldigt ljusa. Idag låter dem perfekt. Fast då snackar vi om ett par hörlurar som kostar en del och inte direkt är något budget alternativ.

Det man gör är att spela musik eller annat på en normal ljudnivå under en viss tid, därefter kan man spela lite högre. Gör så med allt som heter högtalare och stereoförstärkare så kommer det gå fint.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@undrande:
de hörlurarna jag har haft (shure shure srh440 och akg k550 mk2) har det blivit skillnad efter en "inspelningsperiod" där jag satte dom över datorskärmen över en helg med medelhög musik på från spotify (marginellt över volymen jag lyssnar på) och skillnaden blev ganska påtaglig med något mindre vass diskant och ökad fyllighet på ljudet. men alla hörlurar är inte lika dana å ju större elementen är desto mer kan skillnaden bli efter en "inspelningsperiod".

men den stora skillnaden kommer med tiden genom att stärkarkonen slits, hjärnan vänjer sig med hur dom låter och så hade det inte förvånat mig om smuts som kommer in på konen kan göra en märkbar skillnad på ljudet efter något års användning.

men hur som helst blir den största skillnaden när hjärnan vänjer sig med ljudet som kommer från lurarna och inte från att "spela in" dom från vad jag har upplevt

Permalänk
Medlem

Glöm inte att linda sladden åt rätt håll oxo ... o köp för guds skulle ingen sladd billigare än 10.000:-

.... ironi ...

Tror möjligen på inlägget ovan "hjärnan spelas in" - dvs man vänjer sig vid ljudet... som att gå in ett par skor

// LZ

Permalänk
Medlem

Att inspelning påverkar är faktiskt påvisat. En liknande förändring gick även att mäta upp när man för hand hade pressat elementet ut och in. Detta gäller då högtalare men bör rimligtvis även vara applicerbart på hörlurar.

En annan intressant sak som jag själv fått uppleva:
Jag och en kollega hade byggt var sin hörlursförstärkare, både två hade ett par Sennheiser HD650, så vi tog med allt till jobbet för att provlyssna samt få flera personers åsikter på det hela.
Vi tyckte de olika förstärkarna lät väldigt olika till en början. Men för en mer rättvis jämförelse kopplade vi ihop både förstärkarna till samma källa, sedan en liten brytare för att kunna växla förstärkare till samma lurar. Vi matchade volymen på både med ett oscilloskop för att göra det rättvist. Nu helt plötsligt var skillnaden ytterst marginell mellan de olika förstärkarna. Och efter att ha provat lite kom vi fram till att skillnaden låg i lurarna. Vi stannade inte där, utan vi plockade isär lurarna för att se ifall Sennheiser bytt element eller liknande. Vi hittade inga skillnader mellan komponenterna... Det visade sig att mina lurar (som var välanvända) hade betydligt mer uttryckta/tillplattade muffar och detta gjorde en stor skillnad på ljudet. Jag (och alla andra) föredrog fräscha muffar då det gav bättre upplösning. Jag beställde nya muffar samma kväll och sedan dess har jag försökt att byta årligen. Det är verkligen ett lyft varje gång man byter.

TL;DR: Se till att byt ut muffarna till hörlurarna när de blir slitna/tillplattade, det gör stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Eftersom det var 5 år sen han startade tråden lär de vara inspelade nu åtminstone . Jag har haft ett flertal lurar och de reagerade faktiskt olika på inspelning. T ex Philips X1 och X2 lät tunna i basen och lite hårda och tråkiga i diskanten som nya och vann massa på att spelas in, medan mina Sennheiser momentum inte ändrade sig särskilt mycket. Visst kan det finnas ett moment av att hjärnan vänjer sig, men inspelning av högtalare och hörlurar är definitivt ingen hifimyt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?